در چند سال اخیر شبکههای نمایش خانگی علاوه بر سریالهای مختلف، میزبان مسابقهها و ریئالیتی شوهای متفاوتی نیز بودهاند که تازهترین آنها مسابقه گل یا پوچ به میزبانی مهران مدیری است. بر خلاف تمام مسابقههایی که تا کنون از نسخهی خارجی کپی برداری شدند، مسابقهی گل یا پوچ یک رقابت تماما ایرانیست. سازنندگان این مسابقه تلاش داشتهاند تمامی ابعاد مسابقه را با تکیه بر فرهنگ ایرانی-باستانی طراحی کنند. دکوراسیون این مسابقه نیز از این قاعده مستثنی نیست که در ادامه به بررسی دقیق آن و فاکتورهای دکوراسیون ایرانی میپردازیم.در ادامه با بررسی این دکوراسیون با ما همراه باشید.
یکی از نکات بسیار برجسته در دکوراسیون مسابقهی گل یا پوچ، نقش نگار دیوار اصلی لوکیشن فیلم برداری است. دیوار نگارهای بزرگ با نقش و نگارهای پر رنگ و لعاب که با استفاده از سبک نقاشی قاجار ترسیم شده است. این سبک از نقاشی یک نقطه اشراک بین سبک اروپایی و ایرانی است که بعد از دورهی زندیه رواج داشت. نمایش نقاشی دو مرد در حال بازی گل یا پوچ، با استفاده از سبک نقاشی قاجار در کادر اصلی دوربین مسابقه، این باور را در ذهن مخاطب ایجاد میکند که بازی گل یا پوج علاوه بر یک بازی اصیل ایرانی قدمت بالایی نیز دارد. میتوان گفت این نوع استفاده از هنر حرکت هوشمندانهای به شمار میرود که سازنندگان گل یا پوچ به آن توجه ویژهای داشته اند.
مشاهده بیشتر
اگر درباره سبک معماری ایرانی اطلاعاتی داشته باشید، حتما میدانید که استفاده از عناصر طبیعی در دکوراسیون یک اصل مهم در دکوراسیون ایرانی است که در مسابقهی گل یا پوچ به خوبی رعایت شده. استفاده از چوب به عنوان عنصری از طبیعت باعث شده لوکیشن مسابقهی گل یا پوچ قرابت زیادی با دکوراسیون خانههای قجری داشته باشد.
رنگها معمولا وجه تمایز سبکهای مختلف دکوراسیون هستند. هر سبک دارای پالت رنگی مشخصی است که در دکوراسیون گل یا پوچ میتوان پالت رنگی ایرانی را مشاهده کرد. رنگهای قرمز آتشی، آبی فیروزهای و زرد از جمله رنگهای پر کاربرد در دکوراسیون ایرانی هستند که در این دکوراسیون در اشکال مختلف مشاهده میشوند.
یکی از فاکتورهای اساسی در دکوراسیون ایرانی پنجرههای شیشهای هستند که وظیفهی نورپردازی داخلی را بر عهده میگیرند. استفاده از این پنجرهها در دکوراسیون گل یا پوچ بیشتر جنبه دکوری دارد و سازنندگان بر اساس اصول زیبایی شناسی ایرانی از این پنجرهها استفاده کردهاند. در طراحی اصیل ایرانی هرچه تعداد پنجرهها بیشتر باشد نور طبیعی خورشید در محیط بیشتر است و نیازی به نورپردازی مصنوعی نیست.
با وجود تمام ویژگیهای خوب طراحی صحنهی مسابقه گل یا پوج، این دکوراسیون یک چیدمان بی نقص نیست.باید بعد از گفتن خوبیها، نواقص آن را نیز بررسی کنیم. یکی از نقدهای وارده به دکوراسیون این مسابقه، جایگاه بینندگان است که به درستی انتخاب نشده. بنظر میرسد برای بستن یک قاب خوب و سینمایی ، بینندگان مجبورند پشت به میزبان و شرکت کنندگان بنشینند که این چینش برای لذت بردن از تماشای بازی بسیار غلط است.
یکی دیگر از نواقصی که باید به آن توجه داشت مشکل در نورپردازی مسابقه است. البته که استفاده از سایه روشن در این مسابقه با هدف رمزآلود کردن آن انجام شده اما این نورپردازی مناسب این سبک از دکوراسیون نیست. در دکوراسیون این مسابقه آثار هنری و دستی زیادی دیده میشود که دلیل کمبود نور بیننده به سختی میتواند آنها را ببیند که این یک ایراد مشهود در دکوراسیون گل یا پوچ است.