ژان گنگ به عنوان یکی از زنان موفق دنیا، معماری نوآور و خلاق است که پروژههای زیادی را در موسسه خود به سرانجام رسانده است. او به عنوان یک زن در دنیایی کاملا مردانه توانسته است مسیرش را با خلق آثاری شگرف هموار کند. ژان معماری برجسته است که هر بار که دست به خلق اثری میزند، انتظار میرود کاری موفقتر از اثر قبلی خود طراحی کند.
ژان گنگ Jeanne Gang متولد 19 مارس سال 1964 در بلویدر ایالت ایلینوی امریکا است. این معماری امریکایی موسس و سرپرست استودیو گنگ است که در سال 1997 تاسیس شد و دفاتری در شیکاگو، نیویورک، سن فرانسیسکو و پاریس دارد. استودیو گنگ به طراحی فضای شهری و معماری میپردازد و مبنای کار آن پایداری است که با توجه به حضور در عصر جدید، فاکتور بسیار مهمی در ساخت و ساز و طراحی به شمار میرود.
ژان گنگ آثار خود را اغلب با الهام از ساختارهای طبیعی که دردنیا وجود دارد طراحی میکند. او معتقد است که ایدههای خوب با خوب نگاه کردن به هر چیزی که در اطراف شما است به دست میآید.
ژان به دلیل طراحی ساختارهای نوآورانه و پایداری محیط زیستی مشهور است و سعی میکند با به کارگیری طراحیهای پایدار مانند استفاده از مواد بازیافتی به حفظ منابع طبیعی و افزایش تنوع زیستی کمک کند. یکی از بهترین آثار او برج Aqua Tower در شیکاگو است که برای طراحی آن جوایز متعددی را برنده شده است و در سال 2010 بلندترین برج جهان به حساب میآمد.
ژان گنگ معماری فعال و پر کار است که هر کدام از آثارش سعی کرده است در کنار احترام به طبیعت، شکل ظاهری شهر را زیباتر کند. او برنده جوایز متعددی است که از این میان میتوان به چند مورد آن اشاره کرد.
بیشتر بدانید: معماران چگونه از طبیعت برای طراحی الهام میگیرند؟
یکی از معروفترین آثار ژان گنگ طراحی بنای The Gilder Center at The American Museum of National history است که با الهام از فضای شهر صخرهای کاپادوکیا در ترکیه ساخته شده است. به همین جهت است که او را معمار طبیعت گرا میدانند؛ چرا که با الهام از سازههای طبیعی دست به طراحی بناهای مختلف میزند.
در موزه تاریخی طبیعی امریکا بخشی با عنوان مرکز علوم، تحقیقات و نوآوری ریچارد گیلدر توسط استودیو گنگ با طراحی ژان گنگ ساخته شد که به لحاظ دکوراسیون داخلی و نمای بیرونی با الهام از ساختار شهر زیرزمینی کاپادوکیا در ترکیه ساخته شده است. این طرح با وجود اینکه حجم سازی زیادی دارد. اما، آنطور که تصور میشد فضای زیادی را اشغال نکرده است.
این مرکز که توسط ژان گنگ طراحی شده است، ابعادی به وسعت 21368 مترمربع دارد که سعی میکند بخشها و ساختمانهای مختلف موزه را به هم متصل کند و این ارتباط در واقع حاوی یک مفهوم و یک پیام است و آن این است که «همه زندگی به هم متصل است».
بیشتر بدانید: آثار شگفت انگیز دنیل لیبسکیند؛ معماری جسور و ساختارشکن
طرح بنای این ساختمان با هدف متحدکردن بخشهای مختلف موزه، حل مشکلات تهویه و به نمایش گذاشتن فضایی زیبا و متناسب با یک مرکز تحقیقات ساخته و طراحی شده است. جین گنگ، معمار این بنا، گفته است که طراحی مرکز گیلدر با تمرکز بر تاثیر نیروهای طبیعت بر زمین مانند درههای زمین شناسی و یخچالهای قطبی انجام شده است تا حسی از ارتباط و کشف و شهود را در آن انسان ایجاد کند.
ساختمان The Gilder Center at The American Museum of National history یک بنای چهار طبقه است که در واقع مثل یک شاهراه، سنترال پارک غربی را به خیابان کلمبوس متصل میکند و رو به پارک Theodore Roosevelt باز میشود.
بخش تحقیقاتی کتابخانه و مرکز آموزش گوتسمن همچون یک مرکز پویا است که بازدیدکنندگان را به کتابخانه موزه ارتباط میدهد تا هم به نسخ چاپی دسترسی داشته باشند و هم بتوانند از اطلاعات دیجیتال روز استفاده کنند.
البته، در طراحی بنای جدید، این نکته در نظر گرفته شده است که به لحاظ ارتفاع هارمونی با سایر بخشهای قدیمی حفظ شود و بخش جدید مرتفعتر از بخشهای قدیمی نشود. به علاوه این نکته را نیز باید مد نظر قرار داد که بخش جدید که توسط ژان گنگ طراحی شده است، مساحتی به ابعاد یک چهارم هکتار دارد.
بیشتر بدانید: بیارکه اینگلز، معماری خلاق در طراحی سازههای شگفت انگیز
یکی از مشکلاتی که در ساخت بنا با آن مواجه شده بودند، عقب نشینی ساختمان موزه بود که در این راستا مجبور بودند 9 درخت را قطع کنند و این موضوع برای مردم نیویورک که حتی صدمه به یک سانت از فضای سبز برای آنها غیر قابل بخشش است و خشم عموم را برمیانگیزد، شرایط را دشوار کرده بود. مجبور شدند 9 درخت را قطع کنند. که از این میان یک درخت را جابجا کرده و در جای دیگری کاشتند. اما، 8 درخت باقی مانده را نتوانستند جایی بکارند و در نهایت 17 درخت به جای آن 8 درخت را در فضا ی سبزکاشتند.
نمای بیرونی این بنای فریبنده مجموعهای از اشکال منحنی وار سنگی و شیشهای است تا بتواند حالت استوانهای موزه را بهتر به نمایش بگذارد. اگرچه که طراحی بنا کاملا مطابق با المانهای معاصر است و با بخش قدیمی آن کاملا متفاوت است.
اما، در واقع پیامی دارد و پیام آن این است که «میخواهیم تا علم دیده شود و علم در معاری عصر جدید پدیدار میشود». در واقع پیام این است که زندگی حرکت رو به رشد در مسیر همراستا شدن با عصر جدید است.
فضای داخلی مرکز گیلدر، شهر فلینت استونز را تداعی میکند و نمای داخلی از بتن ساخته شده است تا به عنوان یک تکیه گاه بتواند سازه را نگه دارد. به علاوه فضای داخلی با مجموعهای از اتاقهای فرورفته یا برجسته و مجموعهای از قفسهها برای قرار دادن ملحقات موزه در آن نیز تزیین شده است. در این فضا اتاقها و دیوراهایی قرار دارد تا بتواند هرچه لهتر بازدیدکنندگان را هدایت کند. در داخل این فضا، یک سالن حشرات تعبیه شده است که حشرات زنده را در آن نگهداری میکنند.
معماران دریچهای بین انسان و طبیعت هستند و با خلق آثار هنری شکیل و زیبا انسان را با خودش و طبیعتی که زندگی خود را به آن مدیون است پیوند میدهند. ژان گنگ معمار امریکایی با خلق آثار هنری و با الهام از بخشهایی که در طبیعت وجود دارد سعی کرده است این پیوند را عمیقتر کند و به عنوان یک زن در جایگاه خوبی خود را تثبیت کند. او آثار بینظیر بیشماری دارد که از این میان سعی کردیم به تحلیل یک اثر از او بپردازیم تا شما را با ماهیت ذهنی و برداشت او از طبیعت بیشتر آشنا کنیم و مسیرش بتواند تلنگری برای بهتر نگاه کردن به دنیا و موهبتهای آن باشد.