خانهها و عمارتها در برخی موارد میتوانند یک راوی منحصر به فرد برای داستان و شخصیتهای آن باشند به همین دلیل لوکیشنهای سینمایی همواره دارای اتمسفری مشابه با داستان فیلم هستند. این نقش حیاتی در برخی از فیلمها آنچنان پر رنگ است که میتواند برای ما به یکی از عوامل تداعی کننده فیلم تبدیل شود. در ادامه این مطلب قصد بررسی خانهها و عمارتهای خاصی را داریم که توجه بسیاری از مخاطبان را به خود جلب کردهاند و حتی برای برخی از ما نیز خاطره انگیزهستند. در ادامه این مطلب همراه ما باشید.
یکی از لوکیشنهای اصلی سریال شهرزاد، عمارت بزرگ و مجللی است که تمام داستان از آنجا آغاز میشود. عمارتی با عظمت و پرزرق برق اما ترسناک و مخوف درست مثل صاحبش! سرای 230 سالهی وثوق الدوله در خیابان پیروزی امروزی، عمارتی است که عوامل سریال شهرزاد برای نشان دادن قدرت بزرگ آقا آن را انتخاب کردند. این عمارت واقع در یک باغ دو هکتاری، ساختمانی دو طبقه با معماری قجری است.
با ورود به طبقه اول، وارد تالاری با دیوارهای پر نقش نگار میشوید که از نظر اندازه از طبقه دوم بزرگتر است. فضای داخلی این عمارت با استفاده از گچ و آینه کاری، به معماری ایرانی قرابت زیادی دارد همین امر زیبایی آن را دو چندان میکند. این بنای ماندگار حالا در اختیار کمیته ملی ایکوموس (شورای بین المللی بناهای تاریخی) است که بازدید از برای عموم آزاد است. با بازدید از این عمارت شاید بتوانید طعم زندگی مجلل بزرگ آقای شهرزاد را تا حد کمی بچشید!
چه کسی میتواند قلمرو حاکمیت اسدالله خان را فراموش کند؟! قلمرویی به وسعت خانهای ویلایی با اتاقهای تو در تو که هر یک از اتاقهایش داستان و قصهی متفاوتی در جریان است. خانهی اسدالله خان در سریال پدرسالار، یکی از لوکشینهای ماندگار در تلوزیون ایران است که شاید زیبا و مجلل نباشد اما در عین سادگی بار ایران قدیمی را به دوش میکشد که برای بسیاری از ما دوست داشتنی و زیباست. این خانهی آجری به سبک معماری ایرانی ساخته شده است که حیاط خانه بخش اصلی آن را تشکیل میدهد.حیاط جایی برای اعلام اخبار مهم، دیدن خانواده و جریان زندگیست. جایی که تمام ساکنین خانه در آن سهم یکسان دارند. نمای اصلی این حیاط با صفا، ایوانی با ستونهای بلند و پنجرههای آبی رنگ است تماما به شکل ایرانی طراحی شدهاند. یکی دیگر از نکات مهم در معماری خانه اسدالله خان در چوبی زیبا در ایوان است که با چوب تراشی هنرمنده زیبایی حیاط را دو چندان کرده. این خانه و این حیاط شاهد اتفاقا عجیبی بوده است که بعد از گذشت سالها هنوز در ذهن مخاطبان تلوزیون ماندگار است.
شاید خانهی عفت خانم در فیلم مهمان مامان، با صفاترین خانهی کلنگی تهران باشد که با دیدن آجرهای رنگ و رو رفتهاش به یاد غذاهای رنگارنگ میفتیم. یک خانه قدیمی از زمان قاجار که حالا به جای نام اصلیاش آن را به نام خانهی میهمان مامان میشناسیم. عمارت سرهنگ ایرج از همان ابتدا یکی از لوکیشنهای مورد علاقه فیلمسازان بود اما در نهایت مرحوم داریوش مرجویی شانس کاشتن دوربین خود در حیاط این خانه را پیدا کرد.
یکی از مهمترین نکات درباره معماری این عمارت استفاده از چوب در نمای آن است. چوب یکی از مصالح اصلی در ساختمان سازی ایرانی است که در این بنا علاوه بر استفاده فنی از آن استفاده زینتی نیز شده است که زیبایی بسیار اصیلی به آن داده است.
بدون شک تمام لوکیشنهای مهم سینما در پایتخت نبودهاند و سایر استانها نیز در این ماجرا نقش دارند. رشت زیبا یکی از شهرهایی است که میزبان دوربین سینما بوده است. عمارت نبی زاده در رشت، لوکیشن اصلی فیلم “در دنیای تو ساعت چند است؟"، یکی از بهترین انتخابها به شمار میرود. همانطور که پیشتر گفته شد، لوکیشنهای انتخاب شده در فیلمها باید قرابت قابل قبولی با داستان فیلم داشته باشند و عمارت نبی زاده یعنی خانهای که فرهاد در آن زندگی میکرد کاملا با این فاکتور همخوانی دارد. خانهای رنگ و رو رفته با دیوارهای خاکستری که تمام زیبایی خود را مدیون این سادگی و بی رنگی است. خانهی مناسب برای صاحبش فرهاد که بی آلایش به زندگی ادامه میدهد.
لوکیشن اصلی فیلم سینمایی آینه بغل یعنی عمارتی که شاهرخ در آن زندگی میکرد یکی از لوکیشنهای مشهور سینمای ایران است. اینتت لوکیشن در ابتدا بیشتر باعث تعجب بینندگان شد چرا که کسی باور نمیکرد همچین قصر لوکس و زیبایی در ایرا آن هم در تهران وجود داشته باشد. این بنای تمام سفید که بیشتر شبیه به بناهای یونانی است و از این سبک الهام گرفته باعث حیرت هر بینندهای میشود. گفته میشوند برای اجراه این عمارت مبلغ 2 میلیارد تومان در زمان ساخت این فیلم پرداخته شده که برای چنین عمارتی رقم منطقیای است!