Chidaneh.com placeholder image

طراحی اتاق نوزاد، 9 راز مهم که والدین نمی‌دانند!

به قلم: مژگان احمدی

صحبت در مورد طراحی اتاق نوزاد ممکن است برای تمام افراد هیجان‌انگیز باشد و لبخندی بر روی لبانشان بنشاند. علاوه بر اینکه این اتاق و ورود عضوی جدید برای همه اعضای خانواده دوست داشتنی است در آینده هم جزء مهم‌ترین بخش‌های خانه برای پدر و مادر شما نیز خواهد بود. اینکه رسیدگی به اتاق نوزاد کار بسیار لذت‌بخشی است بدان معنا نیست که حتما احتیاج به بودجه زیادی داشته باشد. در این مطلب از چیدانه می خواهیم درباره ایده و راهکارهایی در نگهداری از این اتاق بدون ولخرجی و به درستی صحبت کنیم.

طراحی اتاق نوزاد

رنگ دیوار در طراحی اتاق نوزاد

دیوارهای اتاق نوزاد بیشتر از هر بخش دیگر اتاق دیده می‌شود و همچنین یکی از کم‌خرج‌ترین قسمت‌های طراحی اتاق نوزاد نیز به حساب می‌آید. فرقی نمی کند که دیوار شما رنگ، عکس برگردان و یا ترکیبی از آن‌ها باشد، چراکه هیچ کدام گران‌قیمت نبوده و فقط کمی زمان‌بر هستند.

قالیشویی ادیب

اولین قدم انتخاب طرح و رنگی است که می‌خواهید. ممکن است در هنگام انتخاب طرح و الگوی خود به این فکر کنید که فرزند شما در هنگام استراحت و خواب خود را در یک جنگل هیجان‌انگیز تصور می‌کند و یا نه می‌خواهید فضا را با انتخاب رنگ طوسی ملایم، کمی آرام و روشن‌تر کنید. کلید حل این مسئله این است که به طور کلی طرحی از رنگ و زمینه‌ای که می‌خواهید در ذهنتان داشته باشید تا در مرحله بعد با اضافه کردن بافت و رنگ‌های مختلف، آن را کامل کنید.

پیشنهاد می‌کنیم که در اتاقی طوسی رنگ از تزئیناتی با رنگ نقره‌ای براق استفاده کنید. برای اتاقی با طرح جنگل، قسمتی از وسایل خود را با چوب تراشیده شده انتخاب کنید تا بر زمینه طبیعی دکوراسیون اتاق شما تاکید کند.

نکته: برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها پیشنهاد می‌کنیم که تنها یک دیوار را برجسته‌سازی کرده و بر روی همان یک دیوار طرح بزنید.

اگر علاقه‌مند هستید می‌توانید آلبوم عکس اتاق نوازد را که پیش از این در چیدانه منتشر کرده‌ایم تماشا کنید.

طراحی و دکوراسیون اتاق نوزاد

تخت خواب در طراحی اتاق نوزاد

شاید امروزه با وجود تنوع گسترده ای که در رنگ، اندازه، ارتفاع و سبک تخت نوزاد وجود دارد، انتخاب یک گزینه مناسب برای فرزندمان کار بسیار سختی به حساب آید. آیا هر کدام که گران‌تر بود قطعا انتخاب بهتری نیز هست؟ قطعا تخت خواب‌هایی که نرده‌های محافظتی دارند بهترین گزینه به حساب می‌آید که در تمام قیمت‌ها هم قابل خریداری است.

اگر در وهله اول می‌خواهید امنیت تخت خواب شما تامین شود پیشنهاد ما این است که آن را رو به روی در اتاق قرار دهید.

نکته دیگری که در انتخاب تخت باید در نظر بگیرید ارتفاع آن است تا برای هرکسی که فرزند شما را در آغوش دارد مشکلی پیش نیاید، چراکه اگر شما فرد قد بلندی هستید اینکه تمام روز به سمت تخت فرزندتان خم شوید باعث آسیب زدن به پشت و کمر شما خواهد شد.

طراحی داخلی اتاق نوزاد

لوازم تخت خواب و بالشت اتاق نوزاد

همانطور که درباره تخت خواب‌ها در طراحی اتاق نوزاد اشاره شد، لوازم آن نیز دارای تنوع گسترده‌ای در هزینه و قیمت هستند. در ابندا ممکن است که از خود بپرسیم که آیا لازم است این همه برای خرید لوازم خواب و بالشت‌هایی فانتزی خرج کنیم؟ جواب ما هم مشخص است؛ قطعا نه. فرزند شما هیچگاه به تخت خوابی که لایه‌های بسیار زیادی دارد و یا بسیار گران‌قیمت است احتیاج ندارد. به جای این کار می‌توانید از لایه ها و پارچه‌هایی نرم و لطیف و طرح و رنگ‌هایی جذاب و زیبا استفاده کنید. بعد از اینکه از غیرسمی و غیر مشتعل بودن پارچه‌های انتخابی خود مطمئن شدید، مهم‌ترین کار بررسی تناسب موجود بین سبک و استایل لوازم و عملکرد آن‌ها و علاوه بر آن طرح‌ها و رنگ‌های آن‌ها است که باعث سلامت، آرامش، امنیت و احساس بسیار خوبی برای فرزند شما می‌شود.

نکته: سعی کنید در طراحی اتاق نوزادتان از پارچه و لوازم تخت خوابی استفاده کنید که با درست قرار گرفتن خود جزء عناصر دکوراتیو اتاق شما به حساب بیایند. قنداق‌های رنگی‌ای که در درون سبد قرار می‌گیرند نیز نوعی ایجاد رگه‌های تنوع رنگی در طراحی اتاق نوزاد شما می‌شود.

مطلب مرتبط: بهترین دکوراسیون اتاق نوزاد، استقبال ویژه از مهمان تازه وارد!

 نظم در طراحی اتاق نوزاد

رعایت نظم در طراحی اتاق نوزاد

زمانی که می‌خواهید برای طراحی اتاق نوزاد خود تصمیم بگیرید حتما استفاده از قفسه و وسایلی که مکعبی شکل هستند را نیز در نظر داشته باشید که اسباب بازی، کتاب و لوازم متفرقه دیگر را در آن‌ها قرار دهید. چنین وسایلی می‌توانند با رشد فرزند شما نیز به کار شما بیایند، چرا که فقط اسباب‌بازی‌ها هستند که بزرگ و کوچک می‌شوند. قفسه‌هایی که روی دیوار قرار می‌گیرند توانایی این را هم دارند که به سایزهای مختلفی تطبیق پیدا کنند. اسباب و وسایل مکعبی شکل علاوه بر اینکه توانایی استفاده در فضاهای کوچ و بزرگ را دارند می‌توانند مطابق رنگ و زمینه دکوراسیون شما نیز رفتار کنند.
نکته: قفسه‌هایی که روی دیوار نصب می‌شوند برای دکوراتیو کردن فضا بسیار مناسب هستند مخصوصا در زمانی که اتاق شما کوچک است. پس می‌توانید با کمی سلیقه و هنر این قفسه‌ها را بچینید تا نمایی زیبا و جذاب به دکوراسیون اتاق خود ببخشید. همچنین این نکته را هم در نظر داشته باشید که می‌توانید این قفسه ها را بر اساس دکوراسیون خود و رنگی که انتخاب کرده‌اید نیز تنظیم کنید.

دکوراسیون  اتاق کودک

جزییات سفارشی در طراحی اتاق نوزاد

اینکه اتاق نوزاد خود را بر طبق سلیقه خود طراحی کنید هم فضای اتاق را بسیار خاص و ویژه خواهد کرد و هم اینکه بسیار خاطره‌انگیز خواهد شد. حتی تصور این که فرزند کوچک شما دستان رنگی‌اش را بر روی دیوار بزند و به آن طرح دهد هم بسیار لذت‌بخش خواهد بود. این را نیز بدانید که اگر که بخواهید کمی خاص‌تر عمل کنید ممکن است مقداری هزینه بیشتری برایتان داشته باشد.

نکته: سعی کنید گزینه‌ای را برای خاص‌تر کردن طراحی اتاق نوزاد انتخاب کنید که به مرور زمان هم قابل استفاده و جذاب باشد.

پنجره در طراحی اتاق نوزاد

پنجره در طراحی اتاق نوزاد

پنجره عنصر بسیار مهمی در طراحی اتاق نوزاد به حساب می‌آید، چرا که در میزان نور و تاریکی که بر خواب کودک نیز بسیار موثر است تاثیر می‌گذارد. معمولا پرده‌های نخی در صورتی که نور را به طور کافی حفظ کنند انتخاب خوبی به حساب می‌آیند، چرا که هم قیمت مناسبی دارند هم نظر افراد را به سمت خود جلب می‌کنند. اگر هم نه می‌توانید از پرده‌های کرکره‌ای نیز استفاده کنید. گزینه دیگری که پیش روی شماست ممکن است کمی گران قیمت‌تر نیز باشد و آن استفاده از پرده‌هایی است که نور بیشتری را جذب کرده، فضا را تاریک‌تر می‌کنند و یا منقش هستند. پرده‌های رومن هم برای اتاق نوزاد شما انتخاب خوبی هستند.

نکته: اگر در محیطی زندگی می‌کنید که زمستان بسیار سردی دارد حتما به دنبال پارچه‌ای برای پرده خود باشید که از جریان سرما به فضای اتاق فرزند شما جلوگیری کند.

دکور اتاق نوزاد

تشک اتاق نوزاد

اگر پول خود را برای خرید تخت فرزند خود صرفه‌جویی کرده‌اید باید بگوییم که بهتر است آن را برای خرید یک تشک مناسب صرف کنید. تشک فرزند شما گزینه بسیار مهمی به حساب می‌آید، چرا که حداقل برای سه سال قابل استفاده خواهد بود. پس بهتر است پول خود را برای چیزی سرمایه‌گذاری کنید که برای فرزند کوچک و نوپای شما بسیار اهمیت دارد.

یک تشک خوب باید دقیقا هم سایز تخت فرزند شما و چسبیده به آن باشد و نباید بین تخت و تشک شکافی وجود داشته باشد. به دنبال تشکی باشید که از استحکام کافی برخوردار بوده و برای ستون فقرات فرزند شما مشکلی ایجاد نکند. ویژگی‌های حائز اهمیت دیگر برای تشک مناسب پوشش ضدآب، چریان هوا و عدم استفاده از مواد سمی آن است. اگر بودجه شما کافی و مناسب است هم می‌توانید به دنبال تشکی باشید که ویژگی‌های مثبت بیشتری از آنچه که گفته شد داشته باشد. فقط حتما به این نکته توجه داشته باشید که یک خواب شبانه راحت و همراه با امنیت برای فرزند شما ضروری است.

نکته: به دنبال روکشی برای تشک خود باشید که نرم و ضد آب باشد. چنین چیزی نه تنها از تشک محافظت می‌کند بلکه تخت را هم گرم، نرم و راحت‌تر خواهد کرد.

میز تعویض در طراحی اتاق نوزاد

در نظر گرفتن میز تعویض در طراحی اتاق نوزاد

شاید لازم شود که برای طراحی اتاق نوزادتان کمی بیشتر هزینه کرده و یک میز تعویضی مناسب برای او تهیه کنید. پس در این هنگام حتما به راحتی و امنیت میز و هم چنین ارتفاع و فضایی کافی برای قرار دادن وسایل در آن باید دقت کنید. میز تعویض مناسب علاوه بر ویژگی‌هایی که گفتیم باید استحکام و پهنای کافی برای تعویض پد نوزاد را داشته باشد. ارتفاع کاربردی به معنای ارتفاع راحتی است که برای دست، گردن و کمر شما مناسب و راحت باشد. هر چیزی که ارتفاع بسیار کم یا بسیار زیادی داشته باشد می‌تواند چالش به‌وجود بیاورد. و در نهایت، فضای نگهداری بهینه و قابل دسترس زمانی که در ابعاد کوچک در روبروی شما قرار داشته باشد، بهترین حالت را دارد. کشویی که به راحتی باز شود و قفسه‌ای که در مکان مناسب قرار گرفته باشد برای نگهداری پوشک کودک شما مناسب است و به راحتی تعویض آن صورت خواهد گزفت.

نکته: زمانی که یک میز تعویض پوشک انتخاب می‌کنید، به دنبال وسیله‌ای باشید که آنچنان وابسته به سن نباشد. بعد از اینکه کودک شما رشد کرد، این میز که قفسه و کشو نیز دارد، می‌تواند به عنوان کمد استفاده شود. همچنین می‌توانید این وسیله را با وسیله دیگری که کاربرد دارد، تعویض کنید.

طراحی شیک اتاق نوزاد

انتخاب گهواره متناسب با طراحی اتاق نوزاد

بسیاری از زوج‌های جوانی که به تازگی پدر و مادر شده اند، شب‌های بی‌خوابی را تجسم می‌کنند که در ماه‌های اولیه زندگی نوزاد با آن روبرو می‌شوند، بعد از این در نیمه شب از خواب بیدار می‌شوند. نقطه حساس زمانی است که والدین خسته نیاز دارند تا استراحت کرده و آرامش پیدا کنند تا بتوانند دو سال را به سادگی سپری کنند. پس اگر بودجه و فضای کافی دارید، به سراغ کاناپه و گهواره خاصی بروید که تعدادی کوسن آن را پوشانده بوده و زیبا و راحت است. هیچ چیزی بدتر از این نیست که در نیمه شب روی یک صندلی نامناسب و سفت بنشینید. نوعی صندلی را انتخاب کنید که علاوه بر اینکه با طراحی اتاق نوزاد همخوانی داشته باشد، شما را به سمت خود بکشاند تا بر روی آن بنشینید، چرا که این شمایید که مهم هستید و از آن استفاده می کنید.

نکته: چه به دنبال کاناپه هستید و چه گهواره، مبلمانی را انتخاب کنید که متعادل باشد و چندان بر حسب جنسیت یا سن ساخته نشده باشد چرا که با گذشت زمان و بزرگ شدن فرزندتان نیز قابل استفاده باشد یا بتوانید آن را به فضای دیگری از خانه منتقل کنید.

«برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به بخش دکوراسیون اتاق کودک در مجله در چیدانه سری بزنید و مطالب مرتبط را مشاهده  نمایید» 

منبع: Houzz | مترجم: طلوع حقیقت | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
sndekorisa در تاریخ 10 اسفند 1395
اگر میخواهید اتاق فرزندتون رو اصولی و خلاقانه بچینید، قبل از هر کاری با کارشناسان دکوریسا، رایگان! مشورت کنید: 021-66577515 0919-0755457 www.dekorisa.com تیم پرحوصله و با سلیقه دکوریسا در ساعات اداری از شنبه تا چهارشنبه پاسخگوی تمام شما عزیزان خواهد بود!

ثبت دیدگاه