Chidaneh.com placeholder image

نورپردازی داخلی استخر، شب‌ها هم می‌توانید شنا کنید!

به قلم: سمانه زارعی

نورپردازی در استخر، از جهت زیبایی بصری و همچنین روشنایی فضای استخر برای استفاده در شب اهمیت دارد. نورپردازی استخر شامل بخش های مختلفی از آن است که روشنایی رختکن، سالن و روشنایی‌های داخل استخر و… را شامل می شود. یکی از انواع نورپردازی‌های استخر، نورپردازی داخلی استخر است. در این مطلب به موضوع نورپردازی داخلی استخر پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید و این مطلب از چیدانه را از دست ندهید.

 

اسکای اسکرپر

گروه نورپردازی پیشگام
نورپردازی استخر
گروه نورپردازی پیشگام

نورپردازی داخلی استخر

یکی از مسائلی که در طراحی و اجرای استخر اهمیت دارد نورپردازی آن است. نورپردازی استخر به روش‌ها و با لامپ‌های روشنایی مختلفی می‌تواند صورت بگیرد. با توجه به اینکه استخرها پوشیده از آب هستند، این مسئله شرایط نورپردازی استخرها را خاص‌تر می‌کند و باید با توجه به استاندارهای مشخصی انجام شود. نورپردازی داخلی استخر باعث زیباتر شدن فضای استخر در شب و حتی زمانی که مورد استفاده نباشد، می‌شود.

مطلب پیشنهادی: نورپردازی استخر، ترکیب نور وآب!

 

گروه معماری آرچی پرژن
طراحی استخر ویلا
گروه معماری آرچی پرژن

عوامل موثر در نورپردازی داخلی استخر

برای اینکه جانمایی و انتخاب چراغ استخر به درستی و روش اصولی انجام شود، پارامترهای مختلفی باید مدنظر قرار بگیرد. این عوامل عبارتند از:

  • ابعاد استخر
  • جنس و رنگ بدنه استخر
  • روباز و سرپوشیده بودن استخر
  • بهینه شدن نور
  • کاهش ایجاد سایه
  • مشخص شدن عمق استخر
  • ایجاد ایمنی در شب

مطلب پیشنهادی: استخر خانگی، ۲۰ مدل برتر در معماری‌های امروز ایرانی!

 

استودیو طراحی معماری کوروش رفیعی
نورپردازی استخر ویلا
استودیو طراحی معماری کوروش رفیعی

انواع نورپردازی داخلی استخر؛ کدام چراغ‌ استفاده شود؟

انواع مختلفی از چراغ‌های مورد استفاده در نورپردازی استخر وجود دارد که از گذشته تا به امروز با پیشرفت تکنولوژی تغییراتی داشته است. هر یک از انواع روشنایی‌های مورد استفاده برای نورپردازی داخلی استخر معایب و مزایایی دارند که با آگاهی از آنها راحت‌تر می‌توان برای نورپردازی استخر آنها را انتخاب کرد.

انواع چراغ‌های مورد استفاده در داخل استخر بر اساس عملکردشان عبارتند از:

  • لامپ‌های رشته‌ای
  • چراغ‌های هالوژن
  • چراغ های ال‌ای‌دی

مطلب پیشنهادی: ۱۶ استخر خانگی مدرن در حیاط ویلاهای امروزی!

 

گروه نورپردازی پیشگام
نورپردازی استخر
گروه نورپردازی پیشگام

۱.لامپ‌های رشته‌ای در نورپردازی استخر

لامپ‌های رشته‌ای از انواع لامپ‌های قدیمی هستند که امروزه کمتر در استخرها دیده می‌شوند. لامپ‌های رشته‌ای که برای نورپردازی استخر استفاده می‌شوند امروزه جای خود را به نسل‌های جدیدی از لامپ‌های استخری داده‌اند. لامپ‌های رشته‌ای با اینکه نور زیادی ایجاد می‌کنند و قیمت کمی دارند ولی عمر کم و راندمان پایین و ایجاد نور مستقیم و تند در آنها باعث شده است که امروزه در استخرها کمتر به کار بروند.

 

گروه نورپردازی پیشگام
نورپردازی استخر
گروه نورپردازی پیشگام

۲.چراغ‌های هالوژن؛ هنوز هم استفاده می‌شود؟

نسل جدید از لامپ‌های مورد استفاده برای نورپردازی داخلی استخرها، چراغ‌های هالوژن هستند. این نوع چراغ‌ها راندمان بالاتری از لامپ‌های رشته ای دارند و نور زیادی تولید می‌کنند. یکی از معایب این نوع از چراغ‌ها تولید گرمای بالای آن است و همچنین قیمت بالایی دارند. از چراغ‌های هالوژن مدتها برای نورپردازی داخلی استخر استفاده می‌شد و در اغلب استخرهایی که سال‌های گذشته ساخته شده‌اند این نوع لامپ به کار رفته است.

 

گروه نورپردازی پیشگام
نورپردازی استخر
گروه نورپردازی پیشگام

۳.چراغ های ال‌ای‌دی؛ بهترین گزینه برای نورپردازی داخلی استخر

از جدیدترین چراغ‌های مورد استفاده در نورپردازی داخلی استخر چراغ‌های ال‌ای‌دی هستند. این نوع روشنایی‌ها نور قویتری دارند و مسافت زیادی را داخل آب طی می‌کنند. چراغ ال‌ای‌دی نسبت به چراغ هالوژن نور یکنواخت‌تری ایجاد می‌کند. یکی از مزایای چراغ‌های ال‌ای‌دی داشتن تنوع رنگ بالا است.  در تکنولوژی‌های جدید، نورپردازی‌های داخل استخر، امکان تغییر شدت نور و رنگ نور چراغ‌های ال‌ای‌دی است. با توجه به نوع سیستم نورپردازی داخلی استخر، این تغییر و تنظیمات نور را می‌توان با استفاده از ریموت‌ کنترل، کلید قطع و وصل و همچنین برنامه‌های قابل نصب در موبایل انجام داد.

چراغ های ال‌ای‌دی قیمت بالاتری دارند و در صورت خرابی، امکان تعمیر آنها وجود ندارد و در صورت بروز مشکل کل چراغ باید تعویض شود. نگفته نماند که عمر چراغ‌های ال‌ای‌دی حدود ده برابر بالاتر از لامپ‌های نسل قدیمی است.

 

گروه نورپردازی پیشگام
نورپردازی استخر
گروه نورپردازی پیشگام

انواع نورپردازی داخلی استخر بر اساس نوع نصب چراغ

نورپردازی داخلی استخر با استفاده از انواع چراغ‌ها انجام می‌شود. نورپردازی داخلی استخر بر اساس نوع نصب و ساختار اتصال چراغ‌ها می‌تواند به دو نوع : روکار و توکار انجام شود.

  • نورپردازی داخلی استخر به صورت توکار: این نوع از چراغ‌ها در داخل دیواره‌ی استخر قرار می‌گیرند و در دیواره استخر برجستگی ایجاد نمی‌کنند در نتیجه زیبایی بیشتری دارند. تعویض و تعمیر این نوع از لامپ‌ها سخت‌تر است و شعاع نور کمتری دارند.
  • نورپردازی داخلی استخر به صورت روکار: این نوع از چراغ‌های ال‌ای‌دی روی دیواره استخر نصب می‌شوند و کمی برجستگی دارند در نتیجه تعویض و تعمیر آنها راحت‌تر است. این نوع روشنایی نور گسترده‌تری ایجاد می‌کنند.

 

گروه نورپردازی پیشگام
نورپردازی استخر
گروه نورپردازی پیشگام

نورپردازی کف و دیواره استخر

نورپردازی داخل استخر از طریق قرار دادن چراغ‌های استخر در داخل کف و دیواره استخر انجام می‌شود. در جانمایی چراغ‌های استخر باید فاصله‌های مناسب برای ایجاد یکنواختی در نورپردازی رعایت شود. استفاده از لامپ‌های توکار در دیواره‌های استخر موانع کمتری را در فضای استخر ایجاد می‌کند. نورپردازی داخلی استخر بهتر است با قرارگیری چراغ‌های استخر در دیواره‌ها انجام شوند زیرا در صورت ایجاد مشکلی برای لامپ‌های کف استخر کل آب استخر باید خالی شود.

مطلب پیشنهادی: ۱۰ استخر شیشه‌ای دیدنی

 

گروه نورپردازی پیشگام
نورپردازی استخر
گروه نورپردازی پیشگام

نورپردازی داخلی استخر؛ نکته‌هایی که باید بدانید!

  • اگر استخر روبازی در محوطه خود دارید، طراحی نورپردازی داخلی استخر می‌تواند بخشی از طراحی نورپردازی محوطه شما باشد در نتیجه هماهنگی بین نورپردازی حیاط و محوطه و استخر را در نظر بگیرید.
  • برای ایجاد روشنایی مناسب استخر باید از تعداد لامپ‌های کافی استفاده شود. تعداد چراغ مورد نیاز برای نورپردازی داخل استخر به شکل استخر، ابعاد، رنگ و جنس استخر بستگی دارد.
  • اگر رنگ استخر تیره باشد باید نور بیشتری برای روشنایی آن در نظر گرفت.
  • اگر در نورپردازی داخلی استخر از یک چراغ استفاده می‌شود بهتر است از بخش عمیق‌تر آن نصب شود.
  • هنگام تهیه چراغ‌های نورپردازی و طراحی مکان منبع نور باید به درجه بندی‌های ضدرطوبت آنها و نوع ماده تصفیه‌کننده‌ای که داخل آب وجود دارد توجه شود.
  • برای زیباتر شدن نورپردازی‌های داخل استخر، باید به نوع کاشی‌های کار شده در استخر توجه شود. اگر رنگ و طرح کاشی‌های استخر به خوبی انتخاب شوند نورپردازی داخل استخر زیباتر خواهد شد.
  • برای راحتی خود می‌توانید از اجرای نورپردازی‌های اتوماتیک بهره ببرید و با استفاده از تکنولوژی‌هایی که امروزه برای استخرها وجود دارد با استفاده از گوشی موبایل و سیستم های هوشمند، شرایط نور استخر را کنترل کنید.
  • استفاده از لامپ‌های ال‌ای‌دی و هالوژن بهترین گزینه برای نورپردازی داخلی استخر هستند و ایمنی بیشتری نسبت به نسل‌های قدیمی لامپ‌های استخر دارند.

 

گروه نورپردازی پیشگام
نورپردازی استخر
گروه نورپردازی پیشگام

کلام آخر:

در این مطلب راجع به نورپردازی داخلی استخر صحبت کردیم، بهتر است طراحی و اجرای نورپردازی استخر خود را به افراد متخصص و با تجربه بسپارید تا لازم نباشد هزینه‌ی اضافی برای تعمیر و نصب چراغ‌های استخر بپردازید. برای گرفتن مشاوره در رابطه با نورپردازی داخلی استخر بهپروفایل اهالی فن چیدانه در این زمینه سر بزنید و با کارشناسان در ارتباط باشید.

 

 

مطالب پیشنهادی:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه