Chidaneh.com placeholder image

نحوه اجرای سقف کشسان در 9 مرحله آسان

به قلم: تحریریه چیدانه

سقف کشسان نوعی فناوری جدید در زمینه دکوراسیون و زیبایی محیط است که در مکان‌های تجاری، اداری و مسکونی مورد توجه خاصی قرار گرفته است. محبوبیت بیشتر آن به دلیل مزایا و فرآیند نصب خاصی است که این نوع از سقف‌ها دارند. در این مقاله قصد داریم علاوه بر آشنایی با این سقف ها، نحوه اجرای سقف کشسان را باهم مرور کنیم. پس در ادامه مطلب همراه ما شوید.

سقف کشسان چیست؟

سقف کشسان چیست؟

سقف کشسان نوعی سقف کاذب است که از پارچه‌ای با جنس پی وی سی و پلاستی سایزر ساخته شده است و دارای قابلیت کشسانی است. به دلیل اینکه در فرآیند نصب، پارچه‌های PVC با دستگاه‌های مخصوص حرارت داده می‌شوند و به حالت کش‌دار درمی‌آیند ، به این نام شهرت پیدا کرده‌اند. 

اسکای اسکرپر

معمولا از سقف کشسان به تنهایی استفاده نمی‌شود و ازکناف در زیر سقف کشسان و یا درحاشیه‌ کناف استفاده می‌شود.

از این پارچه‌ها علاوه بر سقف می‌توان به عنوان دیوارپوش هم استفاده کرد که به دیوار کشسان معروف هستند. 

هر متر مربع سقف کشسان در حدود 180 الی 200 گرم وزن دارد و ضخامت پارچه آن نیز بین 18 صدم تا 25 صدم میلیمتر است. به دلیل داشتن وزن کم نصب و اجرای آن بسیار آسان است. 

بیش تر بخوانید: سقف کشسان، علت محبوبیت این سقف کاذب چیست؟!

انواع سقف کشسان

گرچه سقف کشسان بیشتر با حالت طرحدار شناخته می‌شود ولی به بصورت ساده نیز تولید و عرضه می‌شود. این محصول همچنین قابلیت نورپردازی دارد و می‌توان برای زیبایی بیشتر از نورپردازی‌های متنوع استفاده کرد. 

داشتن ظاهری زیبا، وزن کم، نگهداری آسان، قابلیت شستشو و تمیز کردن و تنوع در طرح و رنگ از جمله مواردی است که آن را از سایر سقف‌های کاذب مانند کناف متمایز می‌کند. 

مزایای سقف کشسان:

از عمده مزایای مهم سقف کشسان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاوم در برابر رطوبت
  • ضد چربی و گردو غبار
  • ضد حریق و ایمن
  • عایق صدا
  • قابل شستشو
  • دارای وزن کم
  • قابلیت نصب آسان
  • طول عمر بالا
  • امکان چاپ تصویر دلخواه
  • بسیار بادوام و مقرون به صرفه
  • نگهداری آسان

بیش تر بخوانید: سقف کشسان در فضاهای خانگی چه مزایایی دارد؟

معایب سقف کشسان:

علیرغم مزایای فراوانی که این نوع از محصولات دارند، معایبی نیز برای آنها برشمرده‌اند که عبارتند از:

  • نیاز به عایق حرارتی مناسب
  • کاهش قدرت انتخاب برای لامپ‌ها و منابع نور
  • ایجاد مشکلات تنفسی در صورت استفاده از پارچه نامرغوب و بی‌کیفیت
  • حساس در برابر ابزارهای تیز و برنده
  • نیاز به حضور متخصّص برای نصب

حال که با تعریف سقف کشسان و مزایا و معایب آن آشنا شدید و قصد دارید برای تغییر دکوراسیون خود از این محصول نوآورانه استفاده کنید، شاید این سوال برای شما پیش آید که نصب سقف کشسان چگونه است؟ 

پس بد نیست در ادامه با ما همراه شوید تا با نحوه اجرای سقف کشسان بیشتر آشنا شوید.

9 مرحله آسان در نحوه اجرای سقف کشسان

نصب سقف کشسان در مراکز اداری و تجاری

تصمیم بگیرید از سقف کشسان استفاده کنید.

با توجه به مزایای فراوانی که سقف کشسان دارد یک انتخاب بسیار مناسب برای فضاهای داخلی مسکونی، پزشکی، آموزشی، بهداشتی و تفریحی مانند بارها، رستوران ها، استخرها و سالن های ورزشی است. اگر تصمیم گرفتید که از سقف کشسان استفاده کنید یک مرحله جلو افتاده‌اید. 

بیش تر بخوانید: سقف کشسان، 6 مدل چشم گیر در آسمان دکوراسیون شما

نوع پارچه خود را انتخاب کنید.

پس از اینکه تصمیم گرفتید از سقف کشسان استفاده کنید، مرحله بعدی انتخاب پارچه است. اینکه چه پارچه و یا چه رنگی را می خواهید؟ روکش آن براق، ساتن یا مات باشد؟ ساده یا طرحدار باشد؟ یا شاید هم بخواهید تصویر یا لوگوی شرکت خود را روی سقف کشسان خود چاپ کنید؟ پاسخ درست به این سؤالات باعث خواهد شد که انتخاب بهتری داشته باشید.

از محبوب‌ترین و رایج‌ترین پوشش‌های قابل استفاده در سقف کشسان می توان به پوشش‌های زیر اشاره کرد:

  • پوشش براق (lighter) یا لاکر: این نوع سقف کشسان که به سقف کشسان آینه‌ای نیز معروف است بیشترین میزان نور را منعکس می‌کند و جلوه بصری زیبایی دارد. در این نوع سقف کشسان نیازی به نورپردازی در زیر آن ندارید و کافی است با تقویت نور محیط باعث افزایش انعکاس نور محیط شوید.

 

  • پوشش مات (Opaque): سقف کشسان مات فاقد درخشندگی بوده و در طراحی‌ها و دکوراسیون‌هایی که سبک ساده دارند استفاده می‌شود. در این نوع سقف منبع نور کاملاً پوشانده می‌شود و میزان توزیع نور کاملا یکنواخت است.

 

  • پوشش ساتن (Satin): سقف کشسان ساتن دارای درخشندگی صدفی است و ترکیبی از نوع پوششی براق و مات است. برای هر نوع دکوراسیون طراحی و داخلی مناسب بوده و بسیار پر استفاده است.

 

  • پوشش نورگذر (Transparent): سقف کشسان ترنزپرنت یا شفاف بیشترین میزان عبور نور را دارد و برای فضاهایی که نیاز به عبور نور طبیعی است کاربرد دارد. اگر می‌خواهید رستوران، کافی شاپ، آمفی تئاتر و سالن  انتظار را سقف کاذب کنید، بهتر است از سقف کشسان نورگذر استفاده کنید.

 

  • پوشش پارچه‌ای: سقف کشسان پارچه‌ای ظرافت و بافت بسیار خاصی دارد و در فضاهای مجلل و شیک بیشترین استفاده را دارد. گران‌ترین نوع پوشش سقف، سقف کشسان پارچه‌ای است.

 

  • پوشش پرلاموتر: از این نوع سقف کشسان که دارای درخششی مرواریدی و صدفی است بیشتر در مکان‌هایی با طراحی و دکوراسیون خاص و متفاوت استفاده می‌کنند.

قابل ذکر است برای تمام پوشش‌های فوق می‌توان از چاپ تصویر دلخواه استفاده کرد.

بیش تر بخوانید: سقف کشسان، بهترین طراحی برای هر سقفی!

تامین کننده خود را انتخاب کنید.

پس از اینکه طرح خود را مشخص کردید، باید یک تامین کننده مناسب را انتخاب کنید. می‌توانید از طریق سایت چیدانه با تولیدکنندگان و مجریان فعال در زمینه نصب و اجرای انواع سقف‌های کشسان آشنا شوید. اما همچنان توصیه می‌کنیم از طیف وسیعی از تامین کنندگان قیمت بگیرید و تامین کننده مناسب را برای خود انتخاب کنید.

اتاق‌تان را آماده کنید.

اگر سقف اتاق‌تان گچ‌کاری شده و تمیز است، اتاق‌تان برای نصب سقف کشسان آماده است. در غیر اینصورت باید زیرسازی انجام گیرد. پروفیل‌های آلومنیومی که برای زیرسازی سقف کشسان استفاده می‌شوند باید دقیقا به دیوار بچسبند و در صورت وجود پستی و بلندی و سطح ناصاف، ابتدا باید سطح دیوار کاملاً صاف شود. پس از اینکه سقف را تمیز و زیرسازی کردید نوبت به نصب ریل‌های آلومنیومی می‌رسد.

نحوه اجرای سقف کشسان

ریل‌های آلومینیومی را وصل کنید.

سقف کشسان از طریق ریل آلومینیومی که به هر چهار دیوار تعبیه شده است به سقف اتاق متصل می‌شود. در صورتی که سقف بزرگ باشد، باید مسیرهای آلومینیومی در فواصل زمانی و در سراسر سقف تعبیه شوند تا پانل‌های پارچه‌ای به هم متصل شوند.

با توجه به ابعاد دیوار پروفیل را فرم دهید و به دیوار وصل کنید. در صورت نیار از رولپلاک هم می‌توانید استفاده کنید. 

در حالت استاندارد در ابتدا و انتهای پروفیل دو پیچ به فاصله 5 سانتیمتر از هم وجود دارد و فاصله بقیه پیچ‌ها از هم 15 سانتیمتر است. پروفیل‌های  آلومینیومی قابل استفاده در سقف کاذب مانند سقف کشسان در سه رنگ طلایی، سفید و استیل قابل دسترس هستند.

وسایل روشنایی و سایر سیستم‌ها را روی سقف نصب کنید.

پس از زیرسازی و نصب ریل‌های آلومنیومی نوبت به نورپردازی می‌رسد که مهم‌ترین قسمت در نحوه اجرای سقف کشسان است. نورپردازی با توجه به شرایط و میزان نیاز به نور و با استفاده از سه روش زیر انجام می‌شود.

نورپردازی در سقف کشسان
  • نورپردازی از رو (Up Light): این نوع نورپردازی به دلیل اینکه ابزارهای مورد استفاده مانند لوستر، دوربین مدار بسته، چراغ‌های تزئینی و سنسورها از روبرو قابل دیدن هستند و در بیرون سقف نصب می‌شوند، به این نام معروف است. اگر می‌خواهید از این روش نورپردازی استفاده کنید، باید روی سقف کشسان قسمتی را برش دهید و این موارد را نصب کنید.

 

  • نورپردازی از پشت (Back Light): در نورپردازی بک لایت منبع نور از قسمت پشت پرده نصب می‌شود. رایج‌ترین روش نورپردازی از زیر استفاده از ریسه‌های LED است. در این روش منبع نور مشخص نیست و زمینه‌ای یکدست به چشم می‌خورد. اگر به ایجاد نور یکسان و یکدست در سقف علاقه دارید این روش مناسب شماست.
  • نورپردازی از کنار (Side Light ): در این روش نورپردازی کناره‌های سقف با فیبرهای نوری تزئین می‌شود. نورپردازی از کنار برای محیط‌های مرطوب و زیر آب نیز مناسب است.

سکوهایی را برای وسایل روشنایی یا سایر سیستم ها (مانند هشدارهای دود) به سقف اصلی وصل کنید. ارتفاع سکو را طوری تنظیم کنید که به راحتی بتوان وسایل مربوطه مانند چراغ‌ها را از سقف کشیده و در جای خود قرار داد.

بیش تر بخوانید: نورپردازی سقف کشسان، سقف شده پر ستاره!

پارچه سقف را گرم کنید.

برای اینکه پارچه سقف را در جای خود بکشید، باید از گرما برای افزایش خاصیت کشسانی آن استفاده کنید. با گرما دادن به پرده می‌توان آن را به اندازه دلخواه تغییر داد. معمولاً این کار با استفاده از بخاری‌های گازی قابل حمل یا هیتر مخصوص انجام می‌شود. حتی با استفاده از هیتر مخصوص می‌توان چین و چروک ایجاد شده در پرده را از بین برد.

 

سقف کشسان را وصل کنید.

هنگامی که پارچه به حالت ارتجاعی بهینه رسید، نوبت به نصب سقف کشسان می‌رسد. 

برای نصب سقف کشسان نیاز به یک جت هیتر جهت حرارت‌دهی، کاردک‌های مخصوص برای باز و بسته کردن سقف، نوار چسب آلومنیومی، پیچ نگهدارنده، متر لیزری، تراز سقفی، ابزارهای نورپردازی و چهار گیره‌ی مخصوص برای نگه داشتن سقف کششی است.

ابتدا با استفاده از گیره‌های مخصوصی گوشه پارچه را روی پروفیل آلومینیومی ثابت کنید و سپس وسط اضلاع آن را وارد پروفیل کنید، در آخر با استفاده از چسب مخصوص پارچه را کاملا به پروفیل آلومنیومی متصل کنید. توجه داشته باشید در این مدت هیتر را خاموش نکنید. توصیه می‌شود پس از نصب سقف کشسان با استفاده از نوار درزگیر، تمامی درزهای بین سقف و دیوار بسته شود تا از ورود گردو غبار و حشرات به پشت سقف جلوگیری شود.

مکان‌های مورد استفاده از سقف کشسان

درنهایت سقف را تمیز کنید.

در پایان برای تمیز کردن اثر دست یا گرد و غبار روی این محصول از یک پارچه نم‌دار و مرطوب استفاده کنید. این محصول ضد باکتری و ضد گرد و غبار بوده و قابل شست و شو نیز می‌باشد پس با خیال راحت آن را تمیز کنید.

اکنون سقف کشسان شما نصب شده است.

امیدواریم با مطالعه این مطلب با نحوه نصب سقف کشسان تا حدودی آشنا شده باشید.

تولید و نصب سقف‌ کشسان در عین سادگی دارای فرایند پیچیده‌ای است. برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با عرضه‌کنندگان این محصول می‌توانید به پروفایل شرکت‌های فعال در زمینه طراحی و دکوراسیون داخلی در سایت چیدانه مراجعه کنید واجرای آن را به متخصصین و کارشناسان این حوزه بسپارید تا اجرای آن به صورت اصولی و سریع انجام شود. 

بیش تر بخوانید: 

 

نویسنده: آرمین سرخوش افشار

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه