پروژه های برجسته: موضوع بازسازی و طراحی داخلی مرکز خرید لباس زنانه “ماهر" با سابقهای بیش از 60 سال در شهر همدان میباشد بخشی از این ساختمانی با ارزش و با قدمت 40 ساله میباشد.که طی سالیان تغییراتی در فضای داخلی اش ایجاد شده بود بطوریکه این تغییرات ، محدودیتهای فضایی و تاسیساتی را ایجاد کرده بود. از طرفی سازه فلزی ساختمان هم با توجه به زمان ساخت بنا قابل اطمیتان نبود. دفتر معماری روندهماهنگ به سرپرستی علی حمیدی مقدم ایده ی متفاوتی را برای حل چالش های این پروژه در نظر گرفنتد و توانستند رتبه دوم جایزه طراحی داخلی ایران در سال 95 را از آن خود کنند. با چیدانه همراه باشید تا با هم به گوشه و کنار آن سری بزنیم و با جزییات طراحی آن بیشتر آشنا شویم.
از زبان معمار: موضوع بازسازی و طراحی داخلی مرکز خرید لباس زنانه “ماهر" با سابقهای بیش از 60 سال در شهر همدان میباشد بخشی از ساختمانی با ارزش و با قدمت 40 ساله میباشد.که طی سالیان تغییراتی در فضای داخلی اش ایجاد شده بود بطوریکه این تغییرات ، محدودیتهای فضایی و تاسیساتی را ایجاد کرده بود .از طرفی سازه فلزی ساختمان هم با توجه به زمان ساخت بنا قابل اطمیتان نبود.
این ساختمان در مجاورت میدانی که مقبرة پزشک و فیلسوف مشهور “بوعلی سینا" در آن قرار دارد، واقع شده است. که به همین دلیل این منطقه شهری توریستی است و همواره توریستها و شهروندان در آن محدوده برای خرید و گردش حضور دارند. این موضوع در شکلگیری ایده طراحی بسیار موثر بود.
ابتدا اولین مسئله را به اینصورت طرح کردیم که : چگونه می توان در یک مرکز خرید لباس زنانه معیار حضور مشتری ها و انتخابشان ، آدم ها با هر ویژگی ظاهری باشند نه مانکن های خوش قد و قامت پشت ویترین ، بطوریکه آدم های غیر استاندارد مانکنی هم دیده شدن را تجربه کنند ؟
ودر ادامه، مسئله دیگری که با توجه به موقعیت شهری آن مکان طرح کردیم این بود که : چگونه آن فضای داخلی میتواند در ادامه فضای شهر باشد و یا با شهر پیوند داشته باشد تا اثر شهر در آن فضا و اثر بر شهر درک شود؟ که مهمترین عامل این پیوند همان وجه مشترک شهر و ساختمان یعنی نمای شیشه ای این فروشگاه می باشد که می بایست پاسخ را در آن جستجو کرد . و از طرفی مسئله دیگری که طرح کردیم آن بود که : در چه صورت با حذف کاربری فروشگاه لباس زنانه را از این فضای تجاری ، بستر مناسبی برای پرسهزنی افراد در ادامه شهر ایجاد کرد بطوریکه افراد با آن فضا همانند بخشی از فضای شهری رفتار کنند چرا که آنچه افراد را مجدداً به یک فضای عمومی چه شهری و چه تجاری بمنظور خرید، گشت و گذار و یا تفریح ترغیب میکند، رویداد و خاطره از آن فضاست.
پله عظیمالجثه الحاقی (در مسیر ویترین که بالاترین پاگردش نقش بالکن دارد):
در طراحی فروشگاه و در سالیان قبل یک بالکن غیر استاندارد سازه ای در داخل فضا وجود داشت که در حین بازسازی به دلیل مشکلات سازهای، آن را تخریب کردیم. آنگاه به یک فضای یکپارچه با ارتفاع 5/5 متر تبدیل شد. در این فضای مرتفع و در امتداد شهر یک دستگاه پله که خود حجمی مستقل و ایستا ، قرار دادیم . بطوریکه این حجم مستقل و الحاقی به حجم ساختمان اصلی متصل نیست (که بار اضافی به بخشهای نا مطمئن سازه ای ساختمان وارد نمی کند ) و از جناح های مختلفش با دیوارهای بنای اصلی 50 سانتیمتر و در جناح دیگرش از شیشه نما 25 سانتی متر فاصله دارد.
این پله عظیمالجثه، فضاهایی متنوع و با کاربردهای مختلف در داخل فضای اصلی با ارتفاع 5/5 متر ایجاد میکند به طوریکه افراد در بدو ورود میتوانند از مسیر پله ای که از داخل ویترین شیشهای فروشگاه میگذرد، حرکت کنند و در پاگردهای مختلف آن بایستند، نظاره کنند و یا در بالاترین سطح آن که بزرگترین پاگرد این پله است (و به نحوی نقش بالکن می تواند داشته باشد) ، متوقف شوند.
ویترین مکانی برای عبور آدم ها از روی پله عظیم الجثه نه محل قرارگیری مانکنها (که مشخصه بارز فروشگاههای لباس می باشند) – جای مانکها با آدمها عوض شدند:
همواره در طراحی فروشگاههای لباس زنانه، مانکنها در پشت ویترین فروشگاه قرار میگیرند تا عابرین و مشتریها با دیدن لباسها به تن مانکنها جذب فروشگاه شوند. اما در فروشگاه ماهر در پشت ویترین مانکن های خوش قد و قامت در داخل ویترین نیستند و به جای آن عابرین آدمهایی را پشت ویترین میبینند که از پلهای در داخل ویترین و در بدو ورود به فروشگاه عبور میکنند و یا میایستند و یا حتی مینشینند و فقط بخاطر آدم بودنشان پشت ویترین قرار می گیرند. آنها شاید آدم های چاق ، لاغر ، کوتاه و … باشند و قابل تماشا . از طرفی از نگاه درون آدمهای چاق ، لاغر با اعتماد به نفس پایین شان و با خصوصیات غیر استاندارد دنیای مانکن ها (که این مقایسه دغدغه آدم امروز است ) ، وقتی در پشت ویترین و در معرض تماشای عابرین قرار می گیرند هم با ترس خودشان مواجه می شوند و هم خرسند از دیده شدن . همانطور که عابرین از بیرون ، آنها را میبینند، آنها هم عابرین را مشاهده میکنند. چرا که جای “مانکنها" و “آدمها" جابهجا شده است.
دیگر در طراحی فروشگاه ماهر معیار جذب عابرین در خیابان به داخل فروشگاه، لباسهای تن مانکنهای خوش قد و قامت نیستند بلکه عبور آدمها در مسیر پله از داخل ویترین که از بیرون نمایان هست، برایشان جلب توجه میکند، تا آن را به یک شاخص و وجه تمایز برای مشتریان و عابرین در خیابان تبدیل کند. مانکنها در سطح فروشگاه پراکنده شدهاند و جای آدمها را گرفتهاند! در واقع در این پروژه به یک موضوع اجتماعی اشاره کردیم و بهنحوی ، نقد و تفسیر اجتماعی تعامل و تقابل آدم و مانکن را از طریق فضای معماری یک فروشگاه لباس زنانه بیان نموده ایم.
لایه دربرگیرنده داخلی ( ایجاد فضای یکپارچه و ایجاد جذابیت بصری در نقاط مختلف فضای اصلی و در مسیر پله عظیم الجثه ) :
در طراحی فروشگاه فضای اصلی ساختمان قدیمی که ارتفاع 5/5 متر داشت، یک پوسته (لایه ) مستقل که خود را با فرم دیوارهای آن ساختمان هماهنگ میکند، ایجاد کردیم . بدلیل تعدد شکستگی های ناموزون دیوارهای اصلی محدوده این فروشگاه ، این لایه ، از دیوارهای ساختمان اصلی آفست شده و در نتیجه این آفست ، شکستگی های متعدد و ناموزون دیوار اصلی لطیف تر شده اند و فضایی یکپارچه ایجاد کرده است . پوسته ای یکپارچه که سقف و دیوارهها و کف را در برگرفته و با فرم و بافت خالی های خودش فضائی خاطره انگیز بهوجود آورده است . فضای مابین پوسته و دیوار اصلی به عملکردهای فضای اتاق پرو ، سرویس بهداشتی، فضای استراحت افراد و فضای سبز اختصاص یافته است . این پوسته مستقل، یکپارچه و هماهنگ با دیوارهای اصلی بنا، در سقف ، متخلخل و در ادامه در مجاورت دیوارها خالی های کمتری و در ادامه اش به سمت کف کاملا بسته می شود .
به طوری که در پیوند با حجم سازماندهنده و عظیمالجثه پلهای، فضاهای متنوع و جذابیتهایی را برای افراد بوجود می آورد . از طرفی افراد در مسیر پله در هر نقطه جلوه ای خاص از این پوسته و خصوصا سقف که در این مسیر پله فاصله اش زیاد و کم و اندازه اش هم بزرگ و کوچک می شود را با توجه به نوع طراحی آن و جلوه بصری حفره ها در کنار هم مشاهده می کند که حتی در بالا و پایین رفتن های افراد این جلوه ها برایشان متنوع و متفاوت به نظر می رسند. ، ( و همچنین در هر چرخش 360 درجه فرد که در این فضا با توجه به نوع کاربریاش زیاد اتفاق میافتد) . در واقع فرم بخشیدن به فضا به صورت کاملا حجمی و سه بعدی با عمقها، سایه روشنها و تکرارها در بافت آن ، فضایی ویژه را بهوجود میآورد که پتانسیل فضا را فراتر از رفع نیاز افراد به خرید ارتقاء میدهد و آن را به یک فضای مطلوب برای پرسهزنی و گشت و گذار تبدیل میکند که حتی میتواند دغدغه شان خرید نباشد . در واقع تعامل پوسته و حجم پله عظیم الجثه و حضور آدم ها ، فضای خاص این مرکز را بوجود آورده است.
در طراحی فروشگاه ماهر در طبقهی همکف فروشگاه یک جعبه الحاقی به اتاق پرو و سرویس در فضای مابین پوسته الحاقی و دیوار اصلی بنا اختصاص یافته است. اتاق پرو دیگری در بالاترین سطح این پله عظیمالجثه و در پاگرد بزرگ بالائی آن بعنوان یک جعبه الحاقی با قاعده مثلثی قرار گرفته است.
هندریلهای پلهها و پاگردها و بالکن (که پاگرد بزرگ پله عظیم الجثه می باشد) در امتدادشان به رگالها و مکان آویزان کردن لباسها تبدیل میشوند که در مجموع یک ساختار مستقل، پیوسته، ممتد و یکپارچه را در کل فضا بهوجود آوردهاند . به طوریکه آنها هم به عنوان عناصر مجزا، ساختار و سازماندهی خاص خود را دارند . چه در بالاترین قسمت و چه در همکف همه آنها (لولههایی) ممتد و یکپارچه و به هم پیوسته میباشند که از خالی 50 سانتی متری مابین حجم پله عظیم الجثه و جداره اصلی عبور می کنند تا رگال های طبقه بالکن و رگال های طبقه همکف یکپارچگی و به هم پیوستگی شان حفظ شود.
با دیدن بخشی از دیاگرام و مقاطع طراحی فروشگاه ماهر با جزییات بیشتری از طراحی آن آشنا خواهید شد.
اهالی فن چیدانه مکانی است که معماران و متخصصان حوزه ساخت و دکوراسیون داخلی می توانند عضو شده و پروژه های خود را به نمایش بگذارند. اگر شما هم صاحب کسب و کاری در این زمینه هستید، هر چه زودتر دست به کار شوید.
منبع: Archdaily |مترجم: ثمینا فراهانی | تحریریه چیدانه