Chidaneh.com placeholder image

برترین مصالح ساختمانی جدید در سال 2016

به قلم: تحریریه چیدانه

تکنولوژی: معمولا شروع یک سال جدید، اغلب با ارائه ی آمار و لیست ها همراه است. موضوعاتی که معمولا برای برنامه ریزی های سال آینده مورد بررسی و برنامه ریزی قرار می گیرند. در این مطلب از چیدانه به بررسی 3 مورد از پیشرفت های تکنولوژی ساخت در سال 2016 در حوزه معماری پرداخته ایم.

قالیشویی ادیب

در سال 2016 تعدادی از مصالح و تکنولوژی های مهم پیشرفت زیادی کردند و برخی حتی به تولید انبوه رسیده اند. این مجموعه از تکنولوژی های پیشرفته، همگی حاصل سال ها و برخی حاصل دهه ها تلاش و تحقیق و پیگیری بوده اند. در ادامه با 3 تکنولوژی برتر مصالح ساختمانی جدید در سال 2016 میلادی آشنا می شویم.

1. تکنولوژی نمای فلزی حرارتی خورشیدی

اولین گزینه برای معرفی تکنولوژی های برتر، صفحات فعال خورشیدی است. این صفحات یک سیستم پوششی هستند که از ترکیب صفحات چوبی جاذب با شیارهای افقی و عایق شیشه ای مستقر بر روی این چوب ها تشکیل شده است. این روکش یک نمای عملکردگرا هست که بسیار مناسب مکان های سردسیر می باشد. چرا که نور خورشید را از طریق صفحات آلومینیومی جذب کرده و تبدیل به حرارت می کند.

صفحات چوبی شیاردار به این منظور طراحی شده اند که از یک طرف در تابستان باعث کنترل جهت تابش آفتاب و میزان آفتاب ورودی به ساختمان شوند و از طرف دیگر در زمستان باعث ذخیره ی انرژی و گرمای خورشید شده و ساختمان را گرم نگه می دارد.

2. تکنولوژی پرینترهای سه بعدی

پرینترهای سه بعدی چاپگرهایی هستند که تصاویر و طرح های سه بعدی موجود در کامپیوتر را به صورت نمونه واقعی می سازند و به اجرا در می آورند. با پرینتر سه بعدی می توان در زمانی بسیار کوتاه، ساختمانی کامل را ساخت!

کار پرینتر سه بعدی به صورت لایه لایه است. به این صورت که نمونه های واقعی ساخته شده به وسیله ی چندین لایه از مواد اولیه که روی هم قرار می گیرند، ساخته می شود. یک سال و نیم پیش در کشور چین، یک مجتمع آپارتمانی 5 طبقه در مقیاس اصلی و واقعی را به وسیله ی پرینتر سه بعدی به اجرا رساندند.

برای آشنایی بیشتر با پرینترهای سه بعدی این مطلب را بخوانید: اعجاز پرینترهای سه بعدی در دنیای معماری!

3. تکنولوژی بتن خود ترمیم شونده

در سال 2016 دانشمندان و متخصصان بر روی فناوری جدیدی به نام بتن خود ترمیم شونده کار کردند و آزمایش های مختلفی انجام دادند. دانشمندان 3 نوع از این بتن خود درمان را ارزیابی کردند: استفاده از پلیمر و جریان الکتریکی، استفاده از ترکیبات آلی و غیرآلی، استفاده از کپسول های حاوی باکتری.

هدف از این پروژه تولید بتن هایی می باشد که در زیرساخت های جاده ها، تونل ها، پل ها و ساختمان ها بتواند خود را به روز نگه دارد و بدون دخالت انسان خود را تعمیر کند! این پروژه زمانی دارای اهمیت بیشتری می شود که بدانیم سالانه هزینه ای حدود 58 میلیارد دلار تنها در بریتانیا صرف تعمیر و نگهداری بتن فشرده می شود. آزمایشات نهایی بر روی این پروژه و این تکنولوژی در مراحل نهایی خود به سر می برد.

پیشرفت تکنولوژی دیگر محدود به زمان خاص یا اتفاق خارق العاده ای نیست، بلکه نمودار پیشرفت همیشه در اوج قرار دارد. همان طور که ملاحظه کردید، این تکنولوژی ها به حوزه معماری هم رسوخ کرده است و ویژگی های مثبت زیادی را در اختیار معماران و عموم مردم قرار داده است. شما می توانید برای آشنایی بیشتر با فناوری های معماری، به مطالب بخش تکنولوژی و همین طور بخش مواد و مصالح مراجعه کنید.

منبع: architectmagazine | گردآوری و ترجمه: معین قوی | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
مستشار در تاریخ 05 دی 1396
واقعا عالی بود www.shikhouse.ir

ثبت دیدگاه