Chidaneh.com placeholder image

معرفی انواع روشویی سرویس بهداشتی؛ 50 مدل روشویی دستشویی جدید

به قلم: نادیا مهردادیان

همانطور که می‌دانیم سرویس بهداشتی یکی از مهمترین فضاها در محل کار و زندگی است و نبود آن آسایش افراد را دچار مشکل می‌کند. پس لوازم و تجهیزات به کار رفته در آن، که به طورکلی دکوراسیون سرویس بهداشتی را تشکیل می‌دهند، دارای اهمیت زیادی است؛ در مطلب تجهیزات سرویس بهداشتی نیز به طور کامل به این موارد پرداخته شده است. اما با توجه به اینکه روشویی سرویس بهداشتی به اندازه کفپوش و دیوارپوش‌های این فضا مهم است، چیدانه این مطلب را به انواع روشویی سرویس بهداشتی اختصاص داده است تا در میان انواع مدل‌های روشویی جدید موجود در بازار، بدانید روشویی مناسب فضای سرویس بهداشتی شما کدام است!

روشویی سرویس بهداشتی

برای انتخاب روشویی سرویس‌ بهداشتی به چه نکاتی توجه کنیم؟

در بهترین حالت باید روشویی حمام و روشویی دستشویی را متناسب با فضا انتخاب کنید و علاوه بر زیبایی، کاربردی بودن آن را هم در اولویت قرار دهید. جنس بدنه مقاوم، نیز در کنار طراحی زیبا و کاربردی از مهمترین ویژگی‌های روشویی سرویس بهداشتی است. به‌طورکلی برای داشتن انتخابی مناسب، توجه داشته باشید که:

تابلو فرش ریحان
  1. ابعاد فضای سرویس بهداشتی چقدر است؟
  2. چه کسانی قرار است از سرویس بهداشتی استفاده کنند؟
  3. چه سبکی را برای طراحی حمام و سرویس بهداشتی در نظر دارید؟
  4. روشویی در چه نوع سرویس بهداشتی (مستر، حمام، توالت عمومی) قرار می‌گیرد؟
روشویی خاص
روشویی لاکچری

مهم‌ترین خصوصیات روشویی دستشویی و روشویی حمام

1) کیفیت خوب: روشویی سرویس بهداشتی باید از متریال مرغوبی ساخته شده باشد تا در طولانی مدت دوام و جلوه‌ی خود را از دست ندهد.

2) طراحی زیبا: ظاهر جذاب روشویی‌های جدید موجود در بازار یادآور این نکته است که باید به دکوراسیون سرویس بهداشتی منزل هم اهمیت بدهیم! پس با توجه به بودجه، نوع دکوراسیون و مقدار فضای سرویس بهداشتی، مدلی مناسب را انتخاب کنید.

3) کاربرد بالا: در گذشته روشویی فقط برای شستن دست‌ها و صورت به کار می‌رفت اما امروزه مسواک زدن، تراشیدن ریش، ژل زدن و … استفاده می‌شود. پس بهتر است فضایی مناسب برای انجام این‌ کارها و نگهداری لوازم شخصی نیز داشته باشد.

روشویی طرحدار

4) اندازه روشویی: در انتخاب انواع روشویی توجه داشته باشید که اگر پهنای روشویی بیش از حد بزرگ باشد، در باز و بسته شدن در و رفت و آمد افراد مشکل ایجاد شده و با اشغال کردن فضایی بیشتر، باعث کوچک به نظر رسیدن سرویس بهداشتی می‌شود.

5) تناسب با سایر تجهیزات: هماهنگی بین عناصر مختلف در یک فضا باعث زیباتر شدن آن می‌شود. پس بهتر است رنگ و جنس روشویی انتخابی شما با رنگ کفپوش و دیوارها شیرآلات هماهنگ باشد.

6) استفاده از آینه و نورپردازی مناسب: بهترین مکان برای نصب آینه در بالای روشویی است که با استفاده از یک روش نورپردازی مناسب در بالای آینه و روشویی، زیبایی و کاربرد آن را دوچندان می‌کند.

روشویی حمام

فروزان رحمانی
منزل خانم فروغ گنجی
فروزان رحمانی

انواع مدل‌های روشویی سرویس بهداشتی

در حال حاضر انواع روشویی با جنس، رنگ و مدل‌های متفاوت در بازار وجود دارند و ممکن است انتخاب مدل دلخواه از بین آنها مشکل باشد. پس آشنایی با انواع روشویی دستشویی و حمام به شما کمک می‌کند تا انتخابی راحت‌تر و اصولی‌تر داشته باشید.

روشویی پایه دار
روشویی پایه دار ساده

1. انواع روشویی سرویس بهداشتی پایه دار

روشویی پایه‌دار، ساده‌ترین نوع روشویی است که استفاده از آن در گذشته رایج‌تر بود. این نوع روشویی برای پوشاندن لوله‌های روکار خروجی به وسیله‌ی ستونی که در زیر این روشویی قرار دارد، مناسب است. از ویژگی‌های مثبت روشویی پایه‌دار دسترسی راحت به شیر و لوله‌ها برای تعمیر و نگهداری و همچنین سایزهای متنوع آن است که برای کوچکترین فضاها هم کاربردی است. از نکات منفی آن نیز معمولی و قدیمی بودن طراحی آن و مشکل در تمیز کردن اطراف روشویی پایه‌دار، در فاصله بین پایه و دیوار است. توجه داشته باشید که اگر در طراحی دکوراسیون منزل خود از عناصر مدرن استفاده کرده‌اید، استفاده از روشویی پایه‌دار در سرویس بهداشتی برای این سبک، زیاد مناسب نیست.

روشویی دیواری
روشویی دیواری لبه گرد

2. انواع روشویی سرویس بهداشتی دیواری

روشویی دیواری، با ظاهری ساده، مستقیم بر روی دیوار نصب می‌شود. لوله‌کشی آب و فاضلاب برای روشویی دیواری باید توکار بوده تا زیبایی ظاهری فضا حفظ شود. این نوع روشویی برای سرویس‌های بهداشتی کوچک مناسب است، زیرا فضای زیادی را اشغال نمی‌کند و فضا را بزرگتر جلوه می‌دهد. روشویی دیواری با اینکه قدیمی است اما هنوز هم استفاده می‌شود. از مزایای این مدل روشویی نظافت راحت سرویس بهداشتی و قابلیت تنظیم ارتفاع است. توجه داشته باشید که نصب روشویی دیواری به افراد متخصص نیاز دارد، زیرا اگر درست به دیوار نچسبد، ممکن است در اثر ورود جسم سنگین، دیوار ریزش کند.

روشویی کابینت دار
روشویی کابینتی

3. انواع روشویی دستشویی کابینتی

روشویی کابینتی، به دلیل دارا بودن فضایی مرتب و سازمان یافته برای نگهداری لوازم بهداشتی مورد نیاز، از محبوب‌ترین نوع روشویی است و به عنوان روشویی دستشویی و روشویی حمام در دو نوع پایه‌دار و دیواری کاربرد دارد. روشویی کابینتی به دیوار متصل شده و با توجه به اینکه پایه‌ای روی زمین ندارد و فاصله آن از سطح زمین، باعث می‌شود نظافت سرویس بهداشتی راحت‌تر باشد. روشویی کابینتی پایه‌دار نیز انتخاب خوبی برای حمام‌های بزرگ با فضای زیاد است. این نوع روشویی جدید در ابعاد مختلف، متناسب با متراژ فضای سرویس بهداشتی، قابل سفارش و طراحی است. به عبارتی روشویی کابینتی برای هر سبک دکوراسیون داخلی مناسب است، چرا که روشویی و کابینت آن در انواع رنگ‌ها، مدل‌ها و جنس‌ها وجود دارد؛ اما به دلیل ارتباط مستقیم روشویی با آب، بهتر است کابینت آن از جنس ضد آب مانند PVC باشد. حمل و نصب این نوع روشویی آسان است و شاید بزرگترین عیب آن تحمل وزن کمتر نسبت به انواع روشویی‌ها باشد. به همین دلیل باید برای انتخاب کاسه‌ی روشویی دقت کنید که وزن زیادی نداشته باشد.

روشویی کابینتی چوبی
روشویی پایه استیل

لوازم بهداشتی و ساختمانی زمانی
کاسه روشویی طلایی
diamondلوازم بهداشتی و ساختمانی زمانی
 

انواع روشویی با متریال‌های مختلف

در گذشته روشویی‌ها در مدل‌های محدودی تولید می‌شدند و متریال‌ ساخت آنها بیش از یک یا دو جنس نبود و تقریبا همه خانه‌ها یک مدل روشویی با تفاوت‌های اندک داشتند. اما امروزه انواع روشویی‌های حمام و دستشویی با جنس‌های مختلف، در رنگ‌ها و طرح‌های متنوع در بازار موجود است که به توضیحاتی در مورد آنها می‌پردازیم. 

روشویی سرامیکی
روشویی چینی

1. انواع روشویی سرامیکی یا چینی

روشویی سرامیکی یا چینی، از گذشته به عنوان روشویی دستشویی و روشویی حمام استفاده می‌شد. این نوع روشویی به دلیل  قیمت‌ پایین نسبت به متریال‌های دیگر، سبکی و همچنین سهولت در نظافت، بیشتر مورد انتخاب همگان قرار می‌گیرد. اما از معایب روشویی سرامیکی یا چینی می‌توان به نداشتن طرح‌ و رنگ‌های متنوع اشاره کرد. همچنین روشویی سرامیکی نسبت به روشویی سنگی از استحکام کمتری برخوردار است.

روشویی سنگی

روشویی کابینتی هلا HOLA هوگونیک
خرید روشویی شیک سرویس بهداشتی
روشویی کابینتی هلا HOLA هوگونیک
 

روشویی سنگ مرمر

2. انواع روشویی سرویس بهداشتی سنگی

روشویی سنگی، یکی از پرطرفدارترین، بهترین و با کیفیت‌ترین انواع روشویی است و نمونه‌ای از روشویی لوکس محسوب می‌شود. در انتخاب روشویی سنگی حتما به جنس سنگ‌ به کار رفته در ساخت آن توجه داشته باشید، چرا که تماس آب با برخی سنگ‌ها باعث فرسایش و از بین رفتن آن در طول سالیان می‌شود. در این نوع روشویی سنگ مرمر نسبت به سایر سنگ‌ها محبوبیت بیشتری دارد. از مزایای روشویی سنگی می‌توان به استحکام، مقاومت در برابر ضربه و همچنین سهولت در نظافت اشاره کرد، اما وزن زیاد روشویی سنگی و نصب مشکل آنها را از یاد نبرید. 

روشویی شیشه ای
انواع روشویی سرویس بهداشتی

3. انواع روشویی دستشویی شیشه‌ای

روشویی شیشه‌ای، روشویی جدید و مدرنی است که در اشکال مختلف شفاف و مات و در رنگ‌های مختلف نیز وجود دارد. جنس شیشه‌ای که در ساخت آنها استفاده شده با جنس شیشه معمولی متفاوت است، زیرا تحت عملیات حرارتی یا شیمیایی قرار گرفته و از دوام بالایی برخوردار است، به طوری که فقط با بی‌احتیاطی و افتادن، ترک می‌خورد یا می شکند. روشویی شیشه‌ای دیر لکه‌دار می‌شود و به راحتی می‌توان آنها را تمیز کرد.  

روشویی پلی استر
روشویی رزین

4. روشویی‌های پلی رزین

روشویی پلی‌رزین، از نظر ظاهری بسیار شیک و زیبا بوده و در برابر خط و خش مقاوم هستند. این مدل روشویی با توجه به کیفیت بالا و ظاهر مدرنی که دارد بسیار گران قیمت است. البته توجه داشته باشید که بردن لکه‌های رنگی از روی رزین کمی مشکل است.

روشویی استیل
روشویی طلایی

5. انواع روشویی دستشویی استیل

روشویی استیل، به دلیل قابلیت بازیافت، مقرون به صرفه و سازگار با محیط زیست است. از ویژگی‌های آن علاوه بر نظافت آسان، می‌توان به این موارد اشاره کرد که زنگ نمی‌زند و بسیار بادوام است. 

روشویی سرویس بهداشتی کوچک
روشویی کوچک

روشویی کوچک انتخابی مناسب برای فضاهای کوچک

برای بزرگ نشان دادن فضاهای کوچک، باید بهترین انتخاب را از میان انواع روشویی سرویس بهداشتی داشته باشید. عده‌ای روشویی‌های پایه‌دار را برای سرویس بهداشتی کوچک مناسب می‌دانند، اما روشویی دیواری به دلیل اینکه فضای کمتری را نسبت به روشویی پایه‌دار اشغال می‌کند نیز، می‌تواند گزینه‌ی مناسبی باشد.

با خواندن مطلب راهنمای خرید روشویی، انتخاب بهتری داشته باشید.

روشویی کابینتی کوچک

همچنین این امکان وجود دارد که بر اساس ابعاد فضا، روشویی کوچک کابینتی را سفارش دهید. روشویی‌های‌ شیشه‌ای و استیل نیز به دلیل سطح شفاف و براقی که دارند برای فضاهای کوچک مناسب هستند. در هر صورت توجه به عمق روشویی کوچک را از یاد نبرید تا هنگام شستن دست و صورت، میزان پخش شدن آب بر روی دیوار و کف سرویس بهداشتی را به حداقل برسانید!

روشویی سه کنج
روشویی سه گوش

بلومیس
کابینت روشویی چند ضلعی
diamondبلومیس

مدل روشویی سرویس بهداشتی سه گوش

با توجه به اینکه در فضاهای کوچک باید از تمام فضا استفاده کرد، در نظر گرفتن فضای کنج برای قرار دادن روشویی ساده و کوچک بسیار مناسب است. روشویی سه‌گوش معمولا در مرز بین دو دیوار و در گوشه سرویس بهداشتی نصب می‌شود و فضای کمی را اشغال می‌کند. این مدل به عنوان روشویی دیواری، در گوشه فضا قرار می‌گیرد و گاهی مواقع نیز به صورت پایه‌دار است. 

روشویی سه کنج کابینتی
روشویی مدرن

مدل‌های روشویی مدرن

با توجه به اینکه تنوع در طراحی روشویی مدرن بسیار زیاد است، شما را با نمونه‌هایی از آنها که امروزه بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، آشنا خواهیم کرد:

روشویی صفحه ای
روشویی صفحه ای سنگی

1. روشویی صفحه‌ای یا Washplane

روشویی صفحه‌ای، مدل روشویی ساده‌ای است که با ظاهری ظریف و باریک، فضای بسیار کمی را اشغال می‌کند. این روشویی جدید و مد روز، در حال حاضر جز مدرن‌ترین مدل روشویی سرویس بهداشتی محسوب می‌شود که برای سبک مینیمال هم مناسب است. روشویی صفحه‌ای با جنس‌های سرامیکی، چینی، مرمر، گرانیت و یا حتی شیشه‌ای قابل‌سفارش است و بیشتر به عنوان روشویی سرویس بهداشتی هتل و رستوران‌ها دیده می‌شود.

روشویی کاسه ای
روشویی کاسه ای طرحدار

رضا صوفی
دکوراسیون سرویس بهداشتی لوکس
رضا صوفی

2. روشویی کاسه‌ای یا Vessel

روشویی کاسه‌ای علاوه بر کارایی، زیبایی و جذابیت، نمایی مدرن و به‌روز را به سرویس بهداشتی می‌بخشد. این روشویی جدید در انواع سنگی، شیشه‌ای، سرامیکی و فلزی طراحی و تولید می‌شود. از آنجایی که این نوع روشویی کاملا روی کابینت و کانتر قرار می‌گیرد، ارتفاع کابینت باید کمی کمتر از حد معمول باشد و در نتیجه محل نگهداری وسایل در کابینت تا حدی کمتر می‌شود. روشویی کاسه‌ای نیاز به مراقبت بیشتری دارد و تمیز کردن اطراف کانتر روشویی نیز از نکات منفی آن است. از روشویی کاسه‌ای بهتر است برای سرویس‌های بهداشتی عمومی و سرویس مستر در خانه استفاده شود.

روشویی استوانه ای
روشویی استوانه ای سنگی

گروه ژیمان
روشویی های ایستاده از جنس سنگ
گروه ژیمان

3. روشویی استوانه‌ای 

اگر می‌خواهید جلوه‌ای شیک و متفاوت را به سرویس بهداشتی ببخشید از میان انواع روشویی از مدل بسیار جذاب روشویی استوانه‌ای استفاده کنید. این مدل با جنس روشویی سرامیکی و روشویی سنگی در بازار عرضه می‌شود و در سبک مدرن کاربرد دارد.

روشویی کلاسیک لاکچری

انواع روشویی کلاسیک لاکچری

روشویی کلاسیک یا روشویی لاکچری و سلطنتی یکی از وسایل دکوراسیونی سرویس بهداشتی‌های لوکس است. سرویس بهداشتی‌های کلاسیک معمولا دارای ترکیب رنگی طلایی، برنز و یا سفید هستند و رنگ شیرآلات نیز طلایی و برنز بوده و متناسب با روشویی کلاسیک است. همچنین استفاده از وسایل چوبی در این سبک کاربرد دارد. روشویی کلاسیک لاکچری از مواد مرغوب مختلفی مانند سنگ‌های مرمر، چوب راش و چوب بلوط ساخته شده و اصولا این سبک از روشویی قیمت نسبتا بالایی دارد. 

روشویی لوکس

روشویی کابینت‌دار سلطنتی

روشویی لاکچری و سلطنتی به صورت کابینت‌دار هم موجود هستند. کابینت روشویی‌های لوکس معمولا از عناصر تزئینی برخوردار هستند و روشویی کابینت‌دار سلطنتی، دارای کابینت و باکس آینه با طرح‌های سلطنتی و کار شده است. در طراحی بعضی از کابینت‌های روشویی کلاسیک، از طرح گل یا طرح‌های قدیمی و همچنین تزئینات آماده پلاستیکی استفاده می شود.

روشویی رنگی
روشویی سرویس بهداشتی رنگی

مدل‌های روشویی سرویس بهداشتی رنگی

استفاده از انواع روشویی رنگی برای سرویس بهداشتی بیشتر در طراحی مدرن و برای روشویی حمام کاربرد دارد. استفاده از رنگ‌ها باعث ایجاد فضایی روشن در حمام می‌شود و انتخاب رنگ روشویی باید متناسب با سایر رنگ‌هایی که در طراحی حمام از آنها استفاده شده، باشد.

روشویی جدید
انواع روشویی

قیمت انواع روشویی سرویس بهداشتی

در هنگام خرید تجهیزات سرویس بهداشتی توجه داشته باشید که قیمت انواع روشویی سرویس بهداشتی بر اساس مواد مورد استفاده، کیفیت و مدل طراحی آنها متفاوت است. جنسpvc ، رنگ، دقت و تمیز بود کار نیز نقش تعیین‌کننده در قیمت انواع روشویی‌های دستشویی و حمام دارد. از گران قیمت‌ترین روشویی‌های مدرن هم می‌توان روشویی سنگی‏، روشویی شیشه‌ای و روشویی پلی‌رزین را نام برد. 

روشویی دستشویی
انواع مدل روشویی سرویس بهداشتی

کلام آخر

با توجه به اینکه سرویس بهداشتی از مهم‌ترین فضاهاست، دکوراسیون آن مانند فضاهای دیگر اهمیت زیادی دارد. با توجه به اینکه روشویی دستشویی و روشویی حمام از مهمترین المان‌های طراحی است در این مطلب از چیدانه شما را با انواع روشویی سرویس بهداشتی آشنا کردیم تا در میان طرح‌ها، مدل‌ها و رنگ‌های متنوع موجود در بازار بهترین انتخاب را داشته باشید. 

"اگر هنوز هم نیاز به اطلاعات بیشتری در این باره دارید از متخصصین تجهیزات سرویس بهداشتی و حمام چیدانه کمک بگیرید.“

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
fateh.nst_35732 در تاریخ 19 آذر 1395
بسیار عالی

ثبت دیدگاه