Chidaneh.com placeholder image

اعجاز پرینترهای سه بعدی در دنیای معماری!

به قلم: تحریریه چیدانه

تکنولوژی: از صدها سال پیش، مراحل طراحی و اجرای ساختمان ها یک پروسه ی بسیار طولانی و زمانبر و جان فرسا بود. از کشیدن طرح و نقشه بر روی زمین گرفته تا تهیه ی مواد و مصالح مناسب و اجرای آن پروژه توسط ده ها نفر که ماه ها و شاید سال ها درگیر بودند. با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، معمارها کمی راحت تر شدند و با استفاده از کامپیوترها و نرم افزارهای کاربردی، ایده های خود را به وسیله ی ترسیم نقشه به نمایش می گذاشتند و به مرحله ی اجرا می رساندند.

امروزه تکنولوژی از این هم فراتر رفته و با مزیت هایی بسیار زیاد، به کمک حوزه های مختلفی از جمله معماری آمده است. به این صورت که دیگر به آن کارگرها و مصالح مختلف و زمان زیاد نیازی نیست. بلکه در زمانی بسیار کوتاه، می توان ساختمانی کامل را ساخت! این معجزه ی بزرگ، با پرینتر سه بعدی امکان پذیر شده است. امروز چیدانه می خواهد شما را با این تکنولوژی جدید آشنا کند و به معرفی پرینتر سه بعدی و کاربردهایش بپردازد. پس با ما باشید.

تابلو فرش ریحان

نگاهی کوتاه بر تاریخچه پرینتر سه بعدی

پرینترهای سه بعدی چاپگرهایی هستند که تصاویر و طرح های سه بعدی موجود در کامپیوتر را به صورت نمونه واقعی می سازند و به اجرا در می آورند. ایده ی اولیه ی این دستگاه برای اولین بار در سال 1950 میلادی به ذهن دانشمندان راه یافت، اما نمونه های مشابه حال حاضر، در سال 1988 میلادی وارد بازار شد.

پرینتر سه بعدی چیست و کارکرد آن چگونه است؟

کار پرینتر سه بعدی به صورت لایه لایه است. به این صورت که نمونه های واقعی ساخته شده به وسیله ی چندین لایه از مواد اولیه که روی هم قرار می گیرند، ساخته می شود. بنابراین هدر رفت مواد اولیه هم بسیار کم است.

با فراگیرتر شدن این پرینترها، دو مساله ی اقتصاد و نوآوری رشد بسیار بالنده ای خواهند داشت. چرا که هم درهای اقتصادی بیشتری را بر روی مردم و شرکت ها باز می کند و هم سرعت و تنوع تولید محصولات را بسیار بالا می برد.

– مطلب پیشنهادی: آخرین های پرینتر سه بعدی در نمایشگاه ICFF

روش کار پرینتر سه بعدی چگونه است؟

این پرینترها معمولا با استفاده از مواد مذاب مدل را اجرا می کنند. نحوه ی عملکرد پرینترهای سه بعدی اندکی پیچیده است که زیاد وارد جزئیات تخصصی اش نمی شویم. اما به طور کلی تفاوت اصلی تمام پرینترهای سه بعدی در تکنولوژی ساخت آن و مواد مصرفی شان می باشد. به عنوان مثال برخی پرینترهای سه بعدی بر پایه پودر (نایلون، پلاستیک، سرامیک و فلز) می باشند که با استفاده از یک منبع حرارت نوری (لیزر) این مواد ذوب شده و سپس با اجرای طرح مورد نظر جامد می شوند و شکل نمونه مورد نظر را می گیرند. برخی نمونه های دیگر بر پایه رزین های پلیمری هستند که این رزین ها با استفاده از لیزر لایه به لایه سفت و سخت شده و شکل جامد به خود می گیرند. (این لایه ها بسیار نازک هستند.)

اساس کار پرینترهای سه بعدی این است که فایل سه بعدی نرم افزاری به لایه های مجزا تفکیک شده و توسط پرینتر قابل خواندن می شود. سپس چاپگر به طراحی و ساخت لایه ها پرداخته و در نهایت نمونه مورد نظر ساخته می شود.

موارد کاربردی پرینتر سه بعدی

  • پزشکی: تولید تجهیزات پزشکی، سمعک، تاج دندان، استخوان مفاصل و …
  • هوا و فضا: کاهش وزن هواپیما، بالا بردن بهره وری موتور، مدل سازی اختراعات مرتبط با هوا و فضا و …
  • جواهرات و طلاسازی: مدلسازی ظریف و دقیق قطعات طلا و جواهرات
  • شیمی: ساخت مدل های مولکولی یا ساخت تجهیزات آزمایشگاهی
  • قطعات صنعتی: ساخت اجزا و قطعات پیچیده بخصوص در رباتیک
  • هنر مجسمه سازی: ساخت تندیس و مجسمه شخصیت های برجسته
  • خودرو سازی
  • تجهیزات نظامی
  • معماری و …

پرینتر سه بعدی در معماری

یکی از حوزه هایی که با حضور پرینتر سه بعدی دچار تحول شده است، معماری می باشد. با آمدن پرینترهای سه بعدی، اولین اتفاق این بود که معماران توانستند از نمونه های سه بعدی طراحی شده ی خود، ماکت های سه بعدی تهیه کنند و حجم کار خود را در مقیاس کوچک با سرعت بالا به اجرا برسانند.

اما مساله تنها به همین جا ختم نشد و نخواهد شد. چرا که همین یک سال و نیم پیش در کشور چین، یک مجتمع آپارتمانی 5 طبقه در مقیاس اصلی و واقعی را به وسیله ی پرینتر سه بعدی به اجرا رساندند. تقریبا 10 ماه پیش از آن هم 10 خانه را با این تکنولوژی ساخته بودند که می توانید ویدیوی ساخت 10 خانه در 24 ساعت با تکنولوژی پرینترهای سه بعدی را ببینید و با روش اجرای این خانه ها توسط پرینتر سه بعدی آشنا شوید. از طرفی این پرینترهای سه بعدی کمک زیادی با طراحان غرفه های نمایشگاهی کرده است تا بدون نگرانی از اجرای مدل هایشان، نمونه های دلخواه خود را طراحی کنند.

همانطور که ملاحظه کردید، تمام این شگفتی ها به علت تکنولوژی و پیشرفت آن صورت گرفته است. حتی همین لحظه که در حال خواندن این مطلب هستید، بدون شک در گوشه های دنیای تکنولوژی، پیشرفت های زیادی در حال وقع می باشد. برای آشنایی بیشتر با این اتفاقات خصوصا در حوزه ی معماری داخلی، می توانید به مطالب بخش تکنولوژی سر بزنید.

نویسنده: معین قوی | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
فرهنگ یوسفی در تاریخ 08 اردیبهشت 1397
بحث پرینتر سه بعدی و کاربرد اون تو صنایع مختلف بسیار بسیار گسترده و جذاب هست. ولی در ایران با توجه به قیمت بالای دستگاه و خدمات، متاسفانه زیاد نسبت بهش استقبال صورت نگرفته. با اینکه در کشورهای مختلف قیمت دستگاه پرینتر سه بعدی FDM به قیمت حدود ٣٠٠ دلار رسیده، تو ایران این مبلغ در حد ۵ میلیون تومان باقی مانده. قصدم تبلیغ نیست ولی تنها مجموعه ای که علمی و بنیادی نسبت به مقوله ی پرینتر سه بعدی تو ایران داره کار میکنه، شرکت دانش بنیان ژرفا هست. پرینتر های این شرکت هم سریع و با کیفیت هست و هم اقتصادی و قابلیت رقابت با نمونه های با کیفیت خارجی رو داره. قیمت خدمات این مجموعه هم عددی بین ٧٠٠٠ الی ٩٠٠٠ تومان به ازای هر ساعت کارکرد دستگاه هست. همچنین دوره های آموزشی که شرکت ژرفا برگزار میکنه، بسیار جالب و بروز هست. zharfa3d.com

ثبت دیدگاه