خلاقیت در خانه: سبکهای مختلف و قدمت چندصد ساله معماری ایرانی، گویای جایگاه ویژه و اهمیت آن در بین مردم ایران است. در روزگاری که جامعه با سرعت مسیر مدرنیته را طی میکند، هنرمندان با ذوق کشورمان همراه داشتن تکههای کوچک نوستالژیک را بهسادگی یک انگشتر یا دستبند برایمان امکانپذیر کردهاند و روح و صفای هنر ایرانی را وارد زندگی روزمره ما کردهاند. برای آشنایی بیشتر با زیورآلات ایرانی با الهام از معماری ایرانی در این بخش با ما همراه باشید.
این دستبندهای دستدوز مربوط به برند “الیما آرت" هستند.
مهزاد صفوی که از بچگی به نوآوری علاقه داشته و همیشه کارهای جدید را امتحان میکند، بعد از اینکه تحصیلاتش را در رشته تصویرسازی تمام کرد، یک دوره چرمدوزی را گذراند و ایدههایش را روی دستبندهایش پیاده کرد.
مشاهده بیشتر
او برای کار از چرمهای طبیعی استفاده میکند و از آنجایی که نقاشی روی چرم زحمت زیاد و هزینههای بسیاری در پی داشت، چاپ روی چرم را جایگزین آن کرد، ولی دوخت و مونتاژ همگی آنها با دست انجام میشود.
المانهای استفاده شده در دستبندها، المانهایی ایرانی و اسلامی هستند که در طراحی آنها بیشتر از کاشیها الهام گرفته شده است.
نوآوری دیگر این طراح جوان استفاده از این طرحها روی کمربندها است.
طراح این برند به این دلیل این نقوش را جایگزین طرحهای شخصی خود کرد که چشمها بیشتر با آنها آشناست و در عین حال همچنان تازگی خودشان را حفظ کردهاند.
این زیورآلات مربوط به برند “بنفشه دیزاین" هستند.
بنفشه همتی، مجسمهساز و طراح داخلی است که با نگاه متفاوتش به طراحی جواهرات پرداخته است. او معتقد است نوع پوشش، هویت یک جامعه است و جواهرات سازگار با پوششها کاملکننده این هویت است. رشته تحصیلی او طراحی صنعتی است و سالهاست که در کنار مجسمهسازی و ساختن جواهرات به تدریس و فعالیت در زمینه معماری داخلی مشغول است و همین باعث توجه ویژهاش به عناصر معماری مثل درها و پنجرهها، اورسیها و بادگیرها شده است.
استفاده از نقوش معماری ایرانی در آثار این هنرمند خوشذوق، صرفا جهت تجلیل از آن بناها نیست. او با استفاده معاصر از نقوش سنتی معماری ایرانی، برخوردی تزیینی با المانها ندارد و هر یک از المانها مثل درها و پنجرهها که به اعتقاد او مدخلی برای کم کردن فاصلهها هستند، در طراحیهایش معانی ویژهای دارند.
طراح این برند با استفاده هوشمندانه از نقوش سنتی ایرانی در کنار فلزات و سنگهای باارزش و قیمتی، ترکیب منحصر بهفردی را خلق کرده و نگاه او به جواهرات نگاهی چالشبرانگیز است. در مجموعه دیگرش المانها را از جنبههای محض تزیینی خارج کرده و با اضافه کردن چهره به آنها که اکثر این چهرهها خودنگاره (سلف پرتره) هستند، به جنبههای مفهومپردازانه تاکید بیشتری کرده است.
منبع: مجله منزل | نویسنده: صبا صوفی