Chidaneh.com placeholder image

ساده ترین ترفندها برای عکاسی حرفه ای از دکوراسیون!

به قلم: تحریریه چیدانه

عکاسی از چیدمان :گاهی عکس‌هایی از خانه‌هایی می‌بینیم که با وجود دکوراسیونی ساده، خیلی زیبا هستند. جدا از آنکه این صحنه‌ها به خاطر طراحی دکوراسیون داخلی خوب شان، زیبا به نظر می‌رسند اما آیا هرکسی هر عکسی از آن صحنه بگیرد، باز هم زیباست؟ممکن است گمان کنیم این عکس‌ها خوب است چون با دوربین بسیار حرفه‌ای و تجهیزات خوب و گران‌قیمتی گرفته شده‌اند. این فرضیه تا حد بسیاری درست است اما شما مهم‌ترین نکته را فراموش کرده‌اید. پس یک بار دیگر به عکس توجه کنید؛ این عکس را یک انسان گرفته نه یک دوربین. این عکاس است که انتخاب می‌کند در چه ساعتی از روز و در چه زاویه‌ای و با چه نورپردازی‌، چه عکسی بگیرد.

چوب و هنر

ما قصد داریم به شما آموزش دهیم چگونه نگاه عکاسانه‌تان را قوی کنید و بتوانید با کمی تمرین، با ساده‌ترین دوربین‌ها، حتی با دوربین تلفن همراه‌تان، عکس‌های درخشانی از دکوراسیون داخلی خانه، میز غذا، سفره‌آرایی‌، گلدان‌های کنار پنجره یا حتی ایده‌هایی که خودتان در خلق و تولید آنها مؤثر بوده‌اید، بگیرید. پس تا انتهای این مطلب با چیدانه همراه باشید. 

از نور طبیعی استفاده کنید

هرقدر هم دستگاه‌ها و سیستم‌های امروزی در نورپردازی پیشرفته باشند اما هنوز به‌سختی می‌توانند نوری با قدرت و لطافت نور طبیعی به وجود بیاورند. نور طبیعی یا همان نور آفتاب، حتی اگر مستقیم نباشد، درخشش و گرمی بسیار زیباتری به عکس‌های شما می‌بخشد. سعی کنید اگر می‌خواهید از دکوراسیون داخلی خانه‌ تان عکاسی کنید تا جای ممکن از نورهای طبیعی کمک بگیرید. بهترین زمان برای استفاده از نور طبیعی روز، آغاز صبح و آخرین ساعت‌های بعدازظهر است. فراموش نکنید تا جایی که ممکن است از عکاسی در نور مستقیم ظهر کاملا اجتناب کنید.

به‌خصوص وقتی می‌خواهید از چیدمان روی میز عکاسی کنید، پرده‌ها را کنار بزنید تا نور بیرون، فضای خانه را پر کند. سعی کنید خودتان هنگام عکاسی جلوی نور را نگیرید و در طرف مقابل بایستید. از طرف دیگر نورهای مستقیم مانند لامپ‌ها و لوسترها، نور بدون واسطه‌ای به دوربین شما می‌تابند که تمام ارزش عکس شما را از بین می‌برد.

مطلب پیشنهادی چیدانه به شما: ۷ نکته کلیدی برای عکاسی دکوراسیون داخلی

عکس صاف و مستقیم بگیرید

خیلی‌وقت‌ها پیش آمده که صحنه روبه‌روی ما، زیباست و همه‌چیز آماده است که یک عکس ماندگار بگیریم. در این مواقع دوربین را بالا می‌آوریم و در حالی که محو و مسحور جاذبه صحنه روبه‌رو هستیم، آن را کمی کج می‌کنیم تا عکس ما اصطلاحا هنری‌تر شود اما نتیجه، چیزی غیر از این است. به نظر شما اشکال کار کجاست؟ پاسخ این است که در اولین قدم، یک عکاس حرفه‌ای هرگز محو جذابیت صحنه نمی‌شود اما ما که حرفه‌ای نیستیم، پس ایراد کار در قسمت دیگری است؛ شاید در همان کج کردن دوربین. این یک اشتباه رایج است که هرچه عکس نامعقول‌تر باشد، هنری‌تر است. شاید این گزاره در سال‌های اولیه‌ای که دوربین‌های روی دستی باب شدند، درست بود اما امروزه که عکس‌های ما در شبکه‌های اجتماعی در میان میلیون‌ها عکس دیگری که در طول روز پخش می‌شود دیده می‌شود، بهتر است سالم و به عبارتی درست باشد.

یک عکس درست، عکسی است که در آن تمام خطوط و زاویه‌های فرم‌ها در راستای هم باشند؛ به خصوص در عکاسی معماری و دکوراسیون، عکاسان حرفه‌ای همچون یک مهندس یا طراح معمار، تمام خطوط را در تناسب با هم در کادر می‌چینند اما شما همین که دوربین را در ارتفاع معقولی (کمی پایین‌تر از صورت‌تان) و در زاویه‌ای موازی با صحنه قرار دهید، تا حد بسیاری صحنه روبه‌روی‌تان را به‌درستی عکاسی می‌کنید. از طرف دیگر در زیبایی دکوراسیون داخلی یک فضا، پرسپکتیو اولین حرف را می‌زند. اگر عکس شما پرسپکتیو غلطی داشته باشد، خب نباید انتظار داشته باشید عکس درستی بگیرید.

مطلب پیشنهادی چیدانه به شما: مانند حرفه‌ای ها از دکوراسیون منزل خود عکاسی کنید

اضافه‌ها را حذف کنید

گمان کنید در سرزمینی زندگی می‌کنید که هیچ نرم‌افزار ویرایشی وجود ندارد و از شما می‌خواهند از میز بغل مبلی داخل اتاق نشیمن تان، عکس خوبی بگیرید. بهترین کار این است که اول، هر چیزی را که اضافه است یا با سایر فرم‌های در تصویر همخوانی ندارد، حذف کنید. خب دست به کار شوید. میز جلومبلی که فقط گوشه‌ای از آن در کادر پیداست، می‌تواند به‌راحتی جابه‌جا شود یا به طور مثال اگر سیم‌های تلفن پشت میز در هم پیچیده شده‌اند، آنها را جمع کنید و بعد از عکاسی مجددا تلفن را وصل کنید. روی میز را تمیز کنید. هرچه در تصویر اضافی است را قبل از عکاسی فتوشاپ کنید. اینکه شما برای عکس‌تان اهمیت قائل می‌شوید، باعث می‌شود بینندگان هم برای عکس شما اهمیت قائل شوند.

دوربین را هم می‌شود پاک کرد

اینکه فقط اجزای داخل تصویر را تمیز و پاک کنیم، کافی نیست. گاهی همه اجزای تصویر درست است اما عکس شما انگار مات شده؛ به خصوص در عکس‌هایی که با تلفن‌های همراه می‌گیرید. این موضوع باعث می‌شود گمان کنید به مرور از کارآیی تلفن همراه چند میلیونی‌ای که روزهای اول عکس‌های دقیق و شفافی می‌گرفته، کاسته شده و دیگر به آن دقت و زیبایی عکس نمی‌گیرد. متأسفانه باید عرض کنیم ایراد از خود ماست. بله به‌راحتی می‌توانید این قانون را سرلوحه قرار دهید که «اگر می‌خواهید عکس بگیرید، اول دوربین را پاک کنید.» به‌خصوص تلفن‌های همراه که مرتبا در معرض چربی‌های پوست ما قرار دارند، یک لایه کثیف روی خود می‌گیرند که خود به خود به عکس‌ها، یک فیلتر محوکننده می‌دهد. خب، این قسمت دوربین به‌راحتی با یک دستمال کوچک پاک می‌شود. حتما هم لازم نیست که تجهیزات حرفه‌ای داشته باشید. یک دستمال کاغذی کوچک، دوربین شما را آماده می‌کند تا دوباره با تمام مگاپیکسل‌هایش به کمک شما بیاید.پس همین الان دست به کار شوید و عکس‌های زیبایی از خانه‌تان بگیرید و برای ما ارسال کنید. در شماره‌های آینده نیز باز هم با مطالب جدیدی از عکاسی در کنار شما عزیزان خواهیم بود.

برای دیدن ایده های مرتبط و جذاب دکوراسیونی و دیدن می توانید مجله منزل را تهیه کرده و از دیدن و خواندن درباره ی چنین دکوراسیون داخلی های زیبا و دوست داشتنی لذت ببرید.

منبعمجله منزل | نویسنده و عکاس: عرفان شریف نژاد

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه