کابینت ممبران، سبکی کلاسیک و اشرافی در خانه شما!

کابینت ممبران، سبکی کلاسیک و اشرافی در خانه شما!

به قلم: یاسمین ثریا

کابینت یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین اجزا در دکوراسیون آشپزخانه‌ است که علاوه بر زیبایی، باعث ایجاد نظم، استفاده بهینه از فضا و دسترسی آسان خواهد شد. به دلیل تنوع زیاد در متریال، طرح و روش تولید، متناسب با انواع سبک‌های دکوراسیون، انواع مختلف کابینت کلاسیک، مدرن یا نئوکلاسیک وجود دارد. کابینت ممبران یکی از جدیدترین و پرطرفدارترین انواع کابینت‌ کلاسیک آشپزخانه است که تنوع رنگ بالا، طرح و نقوش برجسته و قیمت مناسب از ویژگی‌های اصلی آن محسوب می‌شود. این کابینت که به نام کابینت وکیوم نیز شناخته می‌شود، از بدنه ام‌دی‌اف با روکش پی‌وی‌سی ساخته می‌شود. در این مطلب به بررسی روش تولید و مراحل طراحی و ساخت کابینت ممبران، انواع این نوع کابینت و مزایا و معایب آن پرداخته می‌شود. با چیدانه همراه باشید…

کابینت ممبران چیست؟

چوب و هنر

این کابینت‌ که به نام کابینت وکیوم هم شناخته می‌شود، دارای بخش‌های مختلفی چون کابینت ایستاده، زمینی، ویترین شیشه‌ای، جزیره، ستون و تاج و زیرچراغ است. کابینت ممبران از ورق‌های ام‌دی‌اف 16 میلیمتری ساخته می‌شود طرح‌ها، حکاکی‌های برجسته و نقش‌های معرق و منبت الهام گرفته از هنر و معماری ایرانی، توسط دستگاه CNC روی ورق‌های ام‌دی‌اف ابزار زده شده و روکش وینیل و پی‌وی‌سی ضد آب روی آن‌ها کشیده می‌شود. نصب و وکیوم روکش پلاستیکی این نوع کابینت توسط دستگاه‌های مخصوص اجرا می‌شود که موجب ماندگاری و چسبندگی بالای روکش می‌شود.

مراحل طراحی و ساخت کابینت ممبران

کابینت ممبران سفید طلایی

نحوه طراحی و ساخت کابینت ممبران و رعایت استانداردها تاثیر مستقیم بر کیفیت و جلوه کار دارد. در طراحی کابینت آشپزخانه ممبران توجه به تاج و زیر چراغ‌ها، نحوه قرار دادن ستون و سرستون‌ها و محل قرارگیری کابینت‌ها و جزیره، بسیار با اهمیت است. در ساخت کابینت‌های وکیوم مراحل مهمی وجود دارد که شامل موارد زیر هستند:

طراحی سه‌بعدی کابینت ممبران

طراحی سه‌بعدی کابینت ممبران

با توجه به تنوع زیاد در طرح‌های ارائه شده برای این کابینت‌ها و ابهاماتی که برای مشتریان ممکن است وجود داشته باشد، لازم است ابتدا طرح سه‌بعدی کابینت آشپزخانه تهیه شود. طراحی کابینت ممبران توسط افراد حرفه‌ای باید انجام شود، تا بیشترین شباهت را با خروجی کار داشته و تمام جزییات کابینت متناسب با فضای داخلی آشپزخانه بوده و در طراحی سه‌بعدی آن مشخص باشد.

ابزار زدن روی کابینت ممبران

وجود طرح‌های برجسته و کنده کاری‌های حرفه‌ای و ابزارهای روی درب و سایر بخش‌های کابینت از ویژگی‌های اصلی کابینت‌ ممبران است. این طرح‌ها توسط دستگاه‌های سی ‌ان ‌سی روی ورق‌های ام دی اف با ظرافت بالا ایجاد می‌شود.

وکیوم روکش کابینت ممبران

در آخر روکش‌های پلاستیکی که از تنوع رنگ بالایی نیز برخوردار هستند، به وسیله دستگاه‌های مخصوص روی درب و سایر بخش‌ها وکیوم می‌شوند. نوع چسب استفاده شده برای وکیوم، رعایت استانداردها در نصب و جنس روکش رابطه‌ای مستقیم با کیفیت کار و طول عمر کابینت خواهد داشت.

درب کابینت ممبران

درب کابینت ممبران ضخامت بالایی داشته و قابلیت حکاکی یا نصب شیشه سکوریت روی آن‌ها امکان پذیر است. طراحی، رنگ و شکل درب کابینت‌های ممبران تنوع بالایی داشته و به شکل‌های افقی، عمودی، نحوه باز شدن متفاوت، با ظرافت و ضخامت‌های متفاوت موجود هستند. پیشنهاد می‌شود از انتخاب درب‌هایی که ظرافت بالایی دارند خودداری کنید چراکه روکش پرس وکیوم در این نقوش به خوبی چسبانده نشده و بعد از مدتی از روی درب بلند می‌شوند.

تاج، زیرچراغ و پاخور در طراحی کابینت ممبران

تاج و زیر چراغ نیز از اجزای تشکیل دهنده کابینت ممبران هستند که ابزار خورده، در طرح و مدل‌های بسیاری موجود هستند و در زیبایی کار نهایی تاثیر زیادی دارند. در این نوع کابینت برای پوشش پایه کابینت‌های زمینی از پاخور یا رکاب زیرکابینتی استفاده می‌شود تا پایه کابینت دیده نشده و نمای دکور زیباتر نمایش داده شود. ویترین‌های شیشه‌ای با طرح‌های متنوع، جزیی جدایی‌ناپذیر از این نوع کابینت بوده که زیبایی خاصی به آن‌ها می‌بخشند. این ویترین‌ها نیز برای پیوستگی با سایر قسمت‌های کابینت دارای تاج، زیر چراغ و پاخور هستند.

ستون و سرستون‌ها در طراحی کابینت ممبران

ستون‌ و سرستون‌ها نیز از اجزای کابینت ممبران هستند. ستون‌های نقش برجسته علاوه بر تاثیری که در زیبایی دکوراسیون آشپزخانه دارند، کاربردی نیز هستند. اکسسوری سوپر مارکت یا سوپر ادویه که از انواع پرکاربرد اکسسوری‌های آشپزخانه هستند را می‌توان در قسمت ستون‌های نقش برجسته کابینت نصب کرد تا علاوه بر زیبایی بتوان از کوچک‌ترین قسمت‌های آشپزخانه نیز بیشترین استفاده را کرد.

چگونه کابینت ممبران به سبک مدرن داشته باشیم؟

برای داشتن کابینت ممبران به سبک مدرن، در ابتدا رنگ مناسبی را انتخاب کنید که با زیبایی و سادگی طراحی مدرن هماهنگ باشد؛ رنگ‌های خنثی مانند سفید، خاکستری یا مشکی انتخاب مناسبی هستند. همچنین، از سطوح صاف و بدون دستگیره استفاده کنید تا خطوط کابینت منحنی و مینیمال شوند. جزئیات معمولاً به حداقل کاهش می‌یابند و از جنس ممبران با کیفیت بالا استفاده شود تا یک ظاهر شیک و دوام‌آور ایجاد شود. همچنین، از انتخاب متریال‌های مدرن برای دستگیره‌ها و سطوح کاری همچون استیل یا شیشه مات استفاده کنید.

کابینت ممبران جدید در دکوراسیون داخلی

کابینت ممبران سفید صدفی

کابینت‌های ممبران گزینه‌ مناسبی برای آشپزخانه‌هایی با فضای باز و نسبتا بزرگ هستند. این مدل کابینت فضایی کاملا کلاسیک و لوکس ایجاد می‌کند. با اینکه کابینت ممبران انتخاب مناسبی برای دکوراسیون کلاسیک خواهد بود، اما کابینت‌های ممبران به شکل‌های ساده‌تر با طرح و ابزارهای کمتر برای دکوراسیون نئوکلاسیک یا مدرن هم می‌توان طراحی کرد. این کابینت‌ها را می‌توان متناسب با نوع و میزان طرح‌های ایجاد شده روی آن، در دو گروه کلاسیک و نئوکلاسیک تقسیم کرد.

انواع کابینت ممبران جدید

کابینت ممبران با توجه به میزان ابزار به کار رفته روی آن برای سبک‌های دکوراسیونی مختلفی چون کلاسیک و نئوکلاسیک مناسب است:

بهترین طرح کابینت ممبران کلاسیک

بهترین طرح‌ کابینت ممبران نوع کلاسیک است. در این سبک پرکاربرد و پرطرفدار این نوع کابینت در اولین نگاه نقش، گل‌های برجسته و منبت کاری شده تاج و سرستون‌ها جلب توجه می‌کند. این کابینت‌ها در عین حال زیبایی و اصالت کابینت چوبی را داشته، اما قیمت مناسب‌تری نسبت به کابینت چوبی دارند. با کمی دقت در انتخاب رنگ می‌توان کابینت آشپزخانه ممبران کلاسیک را به یکی از زیباترین و خاص‌ترین مدل‌ها تبدیل کرد.

کابینت ممبران به سبک نئوکلاسیک

برخلاف تصور کابینت آشپزخانه ممبران را می‌توان در طرح‌های متناسب با دکوراسیون نئوکلاسیک که ترکیبی از مدرن و کلاسیک است، نیز طراحی و تولید کرد. این کابینت‌ها طرح، نقوش، منبت کاری‌های ساده‌تر و رنگ‌های ساده و بدون سایه دارند.

در واقع کابینت ممبران نئوکلاسیک ساده شده طرح‌های کلاسیک بوده که تا حد امکان از نقوش، گل‌های برجسته و ابزارهای دندانه موشی در ستون و سرستون‌های آن استفاده نمی‌شود.

بهترین رنگ کابینت ممبران

با اینکه کابینت ممبران با تنوع زیادی در رنگ و طرح تولید می‌شود اما برای انتخاب رنگ باید به رنگ دیگر وسایل آشپزخانه، کف و کاشی، متراژ آشپزخانه و البته سلیقه شخصی افراد توجه کرد تا انتخاب بهتری داشت. دو رنگ سفید و گردویی از بین رنگ‌های متنوع این سبک کابینت پرطرفدارتر است:

کابینت ممبران سفید

کابینت ممبران سفید را می‌توان محبوب‌ترین رنگ این سبک کابینت دانست. محبوبیت رنگ سفید برای کابینت به دلیل انعکاس نور مناسب در فضای آشپزخانه، بزرگتر نمایش دادن و ایجاد آرامش در فضاست. در کابینت آشپزخانه ممبران سفید درب‌های ابزار خورده و حکاکی شده به خوبی خود نمایی می‌کند. برای کابینت‌های ممبران سفید رنگ می‌توان از دستگیره‌های استیل یا برنز زیبا، صفحه‌های سنگ کورین و جزیره به رنگ‌های متضادی چون قهوه‌ای سوخته استفاده کرد. این تضاد رنگی نمای آشپزخانه را فوق العاده شیک‌تر از قبل نمایش می‌دهد.

کابینت ممبران سفید طلایی یکی از ترکیبات جذاب این رنگ کابینت است، استفاده از سرستون های طلایی و کابینت‌های شیشه‌ای نمایی لوکس و شیک در آشپزخانه ایجاد می‌کند. برای فضاهای کوچک، کابینت‌های ممبران سفید به کار ببرید تا فضای خانه کوچک به نظر نرسد. از مزایای کابینت آشپزخانه ممبران سفید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نمایش بهتر تزیینات و جزییات نقش و نگارها
  • قابلیت ترکیب با رنگ لوکس طلایی
  • امکان ایجاد دکوراسیون به سبک‌های تلفیقی، مدرن و کلاسیک
  • ست شدن انواع لوازم رنگی آشپزخانه با کابینت سفید رنگ

کابینت ممبران قهوه‌ایی و گردویی

کابینت ممبران گردویی و قهوه‌ایی مناسب آشپزخانه‌هایی به سبک کلاسیک خواهد بود. اگر این کابینت‌ حرفه‌ای اجرا شود، شباهت زیادی به کابینت چوبی خواهد داشت. توجه داشته باشید که کابینت‌های قهوه‌ای یا گردویی برای آشپزخانه‌های کوچک مناسب نیستند چراکه باعث کوچک‌تر به نظر رسیدن فضا می‌شود و بهتر است برای فضاهایی استفاده شود که محدودیت فضایی ندارد. این سبک کابینت بیشتر توسط افرادی که دوستدار طبیعت هستند و به رنگ چوب علاقه دارند انتخاب می‌شود.

دستگیره و اکسسوری‌های مناسب کابینت ممبران

در طراحی کابینت ممبران مدرن، دستگیره‌ها و اکسسوری‌ها با اهمیت زیادی انتخاب می‌شوند تا به زیبایی ظاهر کابینت افزوده شوند. برای دستگیره‌ها، معمولاً از مدل‌هایی با طراحی ساده و مینیمال بهره گرفته می‌شود، چرا که این سبک با خطوط کابینت ممبران هماهنگی بیشتری دارد. دستگیره‌هایی از جنس استیل یا آلومینیوم با رنگ مطابق با کابینت ممبران بسیار متداول هستند. از اکسسوری‌ها نیز می‌توان برای ایجاد تفاوت و جلب توجه استفاده کرد. برای مثال، استفاده از کمد باز شونده با سطح شیشه یا لوازم جلوه‌بخش مثل لوسترهای مدرن برای بخش‌هایی از کابینت می‌تواند جزئیات زیبایی به فضا افزود و جلوه کلی را بهبود بخشید.

مزایا و معایب کابینت ممبران

کابینت ممبران مزایا و معایب خاص خود را دارد که بهتر است قبل از خرید با آن‌ها آشنا شوید تا انتخاب درست‌تری داشته باشید. مزایای این نوع کابینت شامل موارد زیر خواهد بود:

  • امکان اجرای طرح‌های زیبا و متنوع
  • زیبایی منحصر به فرد
  • ایجاد آشپزخانه‌ای کلاسیک و مجلل
  • قیمت پایین‌تر نسبت به کابینت‌ تمام چوبی کلاسیک
  • طول عمر بالا
  • مقاومت در برابر رطوبت
  • عدم تغییر رنگ و پوسیدگی
  • مقاومت در برابر تغییرات دمایی
  • امکان تمیز کردن راحت

معایب کابینت ممبران که تا حد زیادی به نحوه ساخت و اجرای آن بستگی دارد، شامل موارد زیر است:

  • عدم امکان ایجاد طرح‌های با ظرافت بالا به‌دلیل خوب وکیوم نشدن
  • لزوم اجرای صحیح کابینت ممبران: امکان جدا شدن وکیوم روکش در صورت استفاده از چسب نامناسب و عدم رعایت استانداردها
  • امکان بادکردن و جدا شدن روکش در اثر قرار گرفتن طولانی در برابر نور مستقیم آفتاب
  • امکان آسیب با اجسام نوک تیز
  • قیمت بالا نسبت به کابینت هایگلاس و ام‌دی‌اف
  • امکان تعمیر و اضافه کردن کابینت‌ها به سختی: به دلیل مشکل در دسترسی به روکش‌های استفاده شده برای کابینت

طراحی کابینت ممبران بر اساس سلیقه افراد

حکاکی و طرح‌های روی بدنه کابینت‌ ممبران می‌تواند به سلیقه شما کم یا زیاد باشد. در واقع انعطاف ‌پذیر بودن کابینت نوع ممبران طبق خواست افراد یکی از مزیت‌های آن محسوب می‌شود. اگر دکوراسیون ساده را می‌پسندید می‌توانید از کابینت‌‌های ممبران ساده برای آشپزخانه خود استفاده کنید یا اگر طرح های کلاسیک‌تر و پرکارتر را دوست دارید، طرح‌های پرکار این نوع کابینت را همراه با جزییات زیاد به کار ببرید.

نکات مهم در خرید کابینت ممبران

برای انتخاب کابینت ممبران و خرید آن باید به مواد به کار رفته و دوام آن دقت داشته باشید. برای خرید این نوع کابینت مهارت شخص سازنده، قیمت، رنگ زیبا و پوشش دهی آشپزخانه از اهمیت بسیاری برخوردار است. می‌توان با مراجعه به مراکز معتبر فروش این کابینت مراجعه کرده و از میان نوع آماده، نیمه ساخته و سفارشی کابینت مورد نظر خود را انتخاب کنید. در خرید کابینت‌های وکیوم لازم است به چند نکته مهم توجه داشته باشید:

  • جنس چسب و روکش درب کابینت ممبران باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد، در غیر این صورت به مرور زمان وکیوم از روی ام دی اف جدا خواهد شد.
  • اگر در آشپرخانه با کمبود فضا مواجه هستید، خرید کابینت ممبران گزینه مناسبی برای خانه شما نخواهد بود. چراکه اجرای این کابینت‌ها نیاز به فضای نسبتا زیادی داشته و به اشکال ال، یو، خطی و جزیره اجرا می شوند‌.
  • کابینت آشپزخانه به دلیل قیمت گران و همچنین زمان‌بر بودن مراحل نصب، برخلاف سایر وسایل و تجهیزات موجود در منزل دیرتر تعویض می‌شود، در نتیجه باید رنگ‌هایی انتخاب کنید که با سبک‌های مختلف دکوراسیون داخلی منزل متناسب باشد.
  • جنس ام دی اف درب‌ها که معمولا کاستامونا یا واناچای است، از برترین برندهای موجود و دارای استانداردهای جهانی باشد.
  • نوع دستگاه سی ان سی، کیفیت و ظرافت کابینت ممبران
  • نوع دستگاه پرس وکیوم
  • جنس و نوع یراق آلات مصرفی به کار رفته در اجرای کابینت

قیمت کابینت ممبران

با اینکه قیمت کابینت ممبران بسیار ارزان‌تر از کابینت‌های چوبی و کلاسیک است اما این کابینت‌ها نیز تنوع زیادی در قیمت دارند. عواملی چون نوع چسب، جنس روکش، اندازه و ابعاد کابینت‌های دیواری، ایستاده و زمینی، جزیره آشپزخانه، ویترین‌های شیشه‌ای و جنس و ضخامت ام‌دی‌اف تاثیر زیادی در قیمت نهایی کابینت آشپزخانه ممبران دارد. هر چه کیفیت متریال استفاده شده در این کابینت‌ها بیشتر باشد، به همان نسبت قیمت آن نیز بالاتر خواهد رفت.

قیمت کابینت‌های ممبران بر حسب متر محاسبه می‌شود. میزان کار و طراحی‌های روی کابینت نیز بر قیمت کابینت تاثیر گذار است و هرچه کابینت جزییات بیشتری داشته و پرکارتر باشد قیمت بالاتری خواهد داشت. با توجه به تغییرات قیمت‌ها نمی‌توان قیمت قطعی برای همه زمان‌ها برای کابینت ممبران اعلام کرد.

عکس طرح‌های جدید کابینت ممبران

کابینت ممبران جدید

کابینت ممبران سفید جدید

طرح جدید کابینت ممبران

طرح جدید کابینت ممبران

طرح جدید کابینت ممبران

کلام پایانی

امروزه کابینت آشپزخانه از اجزا نشدنی دکوراسیون داخلی منزل محسوب می‌شود که وجود تنوع و طراحی‌های زیبا گویای اهمیت آن است. یکی از زیباترین و محبوب‌ترین مدل‌های کابینت آشپزخانه ایرانی، کابینت ممبران است. این کابینت بیشتر به سبک کلاسیک نزدیک بوده که روی آن‌ها معرق یا منبت کار می‌شود. می‌توان با نصب این نوع کابینت و طرح‌های شیک آن آشپزخانه‌ای سلطنتی یا اشرافی داشت. کابینت ممبران گرما و جذابیت بالایی به خانه‌ها بخشیده و فضایی خاص، متفاوت و یکپارچه ایجاد می‌کند. شما هم اگر به استفاده از کابینت ممبران کلاسیک و زیبا با ظاهر سلطنتی یا انواع ساده‌تر آن چون نئوکلاسیک علاقمند شدید می‌توانید با کمک این مطلب و کارشناسان چیدانه بهترین انتخاب را داشته باشید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه