Chidaneh.com placeholder image

7 وسیله عجیب و غریب با طراحی پارامتریک!

به قلم: تحریریه چیدانه

تکنولوژی: اگر جزو کسانی باشید که با فضای معماری سر و کار دارید، چه کم و چه زیاد؛ باید اصطلاحاتی مثل طراحی و ساخت و دیجیتال و معماری پارامتریک را زیاد شنیده باشید. این کلمه ها چه بر روی کاغذ و چه در دنیای واقعی در حال شکستن پیش فرض های معماری هستند، مرزهای خود ساخته و پر از محدودیت را در هم می شکنند و از نو تعریف می کنند، این مرزها آزادی های بیشتری را در اختیار معماران و طراحان قرار می دهد.

چوب و هنر

تکنولوژی های طراحی و ساخت دیجیتال و ابزارها و نرم افزار های آن، نحوه تولید را در معماری عوض کرده اند، به معماران و طراحان اجازه می دهد تا متفاوت تر فکر کنند، فرم های با پتانسیل های بیشتر تولید کنند. شاید برای شما هم جالب باشد تا در این رابطه بیشتر بدانید؛ این مقاله کوتاه هم همین قصد را دارد، در ابتدا کمی با طراحی و ساخت دیجیتال و معماری پارامتریک آشنا می شویم وسپس آن ها را از دید معماری داخلی بررسی می کنیم و با هم تعدادی از مبلمان هایی که به این وسیله طراحی و ساخته شده اند را می بینیم، پس تا انتهای این مطلب جذاب با چیدانه همراه باشید. 

ساخت دیجیتال (Digital Fabrication)

ساخت دیجیتال همان طور که از اسمش پیدا است، با دنیای نرم افزارها سر و کار دارد. شما حجم ها و فرم های مورد نظرتان را در کامپیوتر و نرم افزار خاص مانند راینو و گرس هاپر طراحی می کنید (البته نرم افزارهای مختلف دیگری وجود دارند اما این دو نرم افزار بسیار شناخته شده هستند)، آن ها را شبیه سازی می کنید، پتانسیل، ضعف ها و توانایی هایش را بررسی می کنید و بعد از رفع تمام اشکال و ایرادها و طراحی تمام مفصل ها و ارتباطات شروع به ساخت حجم و فرم مورد نظراتان می کنید. در طراحی و ساخت دیجیتال ممکن است شما به فراخور فرم مورد نظرتان کد نویسی و برنامه نویسی هم انجام دهید تا به نتیجه مورد نظرتان برسید. دنیای طراحی دیجیتال خیلی گسترده تر از آن چیزی است که فکرش را بکنید، دنیای دیجیتال به شما کمک می کند تا قبل از ساخت ذره ذره فرم و حجم مورد نظرتان را ارزیابی کنید، اشکال و ایرادها را بر طرف کنید. به کمک طراحی دیجیتال فرآیند ساخت نیز سریع تر پیش می رود، زیرا همه چیز قبل از آن به دقت پیچ و مهره طراحی و بررسی شده است.

طراحی پارامتریک 

طراحی پارامتریک دنیای عجیبی دارد، همه چیز در آن نو و آوانگارد است. خلق فرم های پیچیده ای که تا همین چند سال پیش ساخت و طراحی شان به نظر نشدنی و غیر ممکن بود به وسیله معماری پارامتریک و ترکیب آن با طراحی و ساخت دیجیتال حالا خلق می شوند و عینیت می یابند. طراحی پارامتریک یکی از رویکردهای فراگیر در فضای طراحی امروز جهان است. در این روش، مبنای طراحی را بر توجه طراح به پارامترهای موثر بر طرح و روابط بین آن ها بنا نهاده شده است. این رویکرد، معماری و طراحی را وارد قلمرو های جدید فرم شناسی و روش شناسی کرده است و باعث شده است تا نحوه ارتباطات و اتصالات مورد بازبینی قرار بگیرد و به کلی متحول شود. جالب است بدانید که طراحی پارامتریک به بهینه سازی رفتار های فیزیکی ساختمان ها کمک می کند. بیایید در کنارهم تعدادی از مبلمان های مورد استفاده در طراحی دکوراسیون داخلی که به صورت پارامتریک طراحی و اجرا شده اند (ساخت دیجیتال) را با هم بررسی کنیم. 

1. میز های جلو مبلی با طراحی پارامتریک 

به وسیله طراحی پارامتریک و ساخت دیجیتال می توان هر کدام از مبلمان ها خانه را طراحی و اجرا کرد، به عنوان مثال در عکس بالا میز جلو مبلی ای را می بینید که دارای طراحی پارامتریک است. مطمئنا وقتی این میز در دکوراسیون داخلی خانه شما حضور داشته باشد، چشم هر کسی را به خود خیره می کند. اگر دقت کنید این میز در عین سادگی دارای جزئیات زیادی است که آن را از دیگر انواع میز های جلو مبلی که در مطلب ۸ میز جلو مبلی که با هر مبلمانی ست می شود به شما معرفی کردیم متمایز می کند. حتما برای تان سوال شده است که چگونه اجزای این میز از هم جدا هستند اما یک کل واحد را تشکیل داده اند؟ خب این ها فوت های کوزه گری ای هستند که وقتی درگیر این پروسه شدید با آن ها آشنا می شوید. 

2. ساعت دیواری با طراحی پارامتریک 

لزوما مبلمان خانه تان نباید دارای طراحی پارامتریک باشند. شما می توانید به وسیله لوازم دکوری طراحی پارامتریک و نمایه زیبای و شگفت انگیز آن ها را به دکوراسیون داخلی خانه های تان بیاورید. ساعت های دیواری برای این زمینه گزینه مناسب تری هستند. ساعت هایی با طراحی پارامتریک می توانند جزو ساعت هایی که دکوراسیون منزل شما را زیباتر می کنند باشند.

3. صندلی هایی با طراحی پارامتریک 

وقتی میزهای جلو مبلی تان دارای طراحی پارامتریک است، چرا صندلی هایی که در کنار آن ها قرار می دهید به این شکل نباشد؟ این صندلی ها هم مانند همان میزها چشم هر کسی را به خود خیره می کنند و باعث می شوند تا کسی که در خانه شما حضور دارد کاملا شگفت زده شود. این صندلی یک صندلی خاص برای سلیقه های خاص است. 

4. لوسترها و آباژورهایی با طراحی پارامتریک 

یکی دیگر از وسیله هایی که می تواند به صورت پارامتریک طراحی شود، لوستر ها و آباژورها و به صورت کلی هر گونه وسیله نورپردازی می تواند طراحی پارامتریک داشته باشد. طراحی پارامتریک و احجام خلاقانه ای که به وسیله آن ایجاد می شود می تواند نحوه انتشار نور در فضا را تغییر دهد و به شما اجازه دهد تا تجربه فضایی متفاوت تری داشته باشید. 

مطلب پیشنهادی چیدانه به شما: لوستر و آباژورهای شیک و متفاوت در دکوراسیون داخلی

5. میز و صندلی های پارامتریک 

اگر می خواهید عنصر پارامتریکی که در دکوراسیون داخلی خانه تان استفاده می کنید خاص و چشمگیر باشد به سراغ میز و صندلی های غذاخوری بروید. حضور چنین مبلمان پارامتریک در دکوراسیون داخلی خانه تان، شما را هم شگفت زده خواهد کرد، چه برسد به افراد دیگر. 

مطلب پیشنهادی چیدانه: کدام میز ناهارخوری برای دکوراسیون منزل شما مناسب است؟

6. دیوارهای پارامتریک

شاید باورتان نشود اما دیوارهای خانه تان هم می تواند پارامتریک باشد. تصور کنید خانه ای کوچک دارید که در طراحی دکوراسیون داخلی آن باید از فضا بسیار هوشمندانه استفاده کنید، آرزو می کنید که کاش می توانستید که دیوارهای را بکشید تا فضای تان بزرگ تر شود و دیگر مجبور نباشد برای طراحی دکوراسیون تان این قدر فکر کنید، خب دیوارها کش نمی ایند اما به نحو دیگری می تواند به شما کمک کنند، آن ها می توانند در عین آن که دیوار هستند صندلی و نشیمن هایی را برای شما ایجاد کنند و این اجازه را به شما بدهند که برخی از مبلمان ها دست و پا گیر را حذف کنید. اگر عکس بالا را خوب نگتاه کنید متوجه خواهید شد. درضمن با این کار دیوار های تان هم از آن ظاهر خشک و صلب شان بیرون می آیند و به شما اجازه می دهند تا سیالیت بیشتری را در دکوراسیون داخلی خانه تان تجربه کنید. 

7. کانترهای پارامتریک 

لابی ورودی محل کارتان تکراری و خسته کننده شده است؟ شاید بد نباشد یک کانتر پارامتریک و خوش طرح را به آن اضافه کنید تا دیگر حتی دل تان نیاید که یک روز هم مر خصی بگیرید و خودتان را از دیدن آن محروم کنید. میز کانتری که در عکس بالا می بینید کی تواند یک نمونه بسیار زیبا برای شما باشد، یکی از نقاط برجسته در طراحی این میز تلفیق زیبای متریال ها است. 

دقت کنید که طراحی پارامتریک نه تنها محدودیتی ایجاد نمی کند، بلکه به شما اجازه می دهد تا خلاقانه تر فکر کنید، ایده دهید و طراحی کنید. دنیای طراحی پارامتریک و ساخت دیجیتال دنیایی بسیار گسترده و جذاب است که می توان در آن هر ناممکنی را ممکن کرد فقط کافی است اراده کنید و دست به کار شوید. 

ما دوست داریم بدانیم آیا این مطلب برای شما جذاب بود؟ نظرات خود را درباره این مطلب با ما به اشتراک بگذارید برای این کار می توانید می توانید به قسمت نطرات انتهای مطلب مراجعه کنید. 

نویسنده: شمیم آقازاده| تحریریه چیدانه 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
Zeinal.nouri_32478 در تاریخ 14 مرداد 1395
سلام من سازنده کإرهای پارا متریک هستم هر طرح که باشد تمامی کإرهای خم اگرخواستید میتوانید عکسیای کإرهای منو ببینید 09124618430

ثبت دیدگاه