Chidaneh.com placeholder image

بازسازی خانه صد ساله زوج جوان یزدی؛ خانه نارتیتی

به قلم: تحریریه چیدانه

هتل‌ها و اقامتگاه‌ها: خانه‌های کاهگلی صدساله بی‌جان شده‌اند و هر لحظه امکان ریختن و نابود شدن‌شان هست. زمین‌های درندشت این خانه‌های بزرگ جان می‌دهد برای کوبیده شدن تا روی‌شان یک برج بسازیم که تا آسمان هفتم را هم خراش بدهد. این شاید دیدگاه بعضی از ما آدم‌های نامهربان باشد که با خانه‌های خاطره‌ساز قدیمی‌مان سرناسازگاری داریم و در پی چند میلیون پول بیشتر یا یک آسودگی خیالی به نابود کردن خانه‌های‌مان راضی می‌شویم. رامتین و تینا، زوج خوش‌ذوق و جوان یزدی از آن آدم‌هایی هستند که دل‌شان برای نگهداری از خانه‌های قدیمی قنج می‌رود. آنها بعد از ازدواج از محل زندگی‌شان در تهران راهی خانه قدیمی و صدساله پدربزرگ در یزد شدند تا با بیشتر از 100 میلیون تومان هزینه خاطره‌های قدیمی و خوش گذشته را دوباره زنده کنند. در ادامه با چیدانه همراه باشید تا درباره بازسازی خانه کویری صدساله زوج جوان یزدی بیشتر بخوانیم…

قالیشویی ادیب

رامتین شهرت و تینا نمیرانیان با کمک پدر و مادرهای‌شان این خانه را سر و سامان داده‌اند. آنها هم در این خانه زندگی می‌کنند و هم ‌مهمانداری. اگر ‌مهمانی عاشق کویر به آنها سر بزند و دلش بخواهد چند شبی ‌مهمان یک خانه واقعی کویری باشد، می‌تواند روی خانه “نارتیتی" حساب کند.

این گزارش داستان خانه صدساله این زوج جوان است که در گفت‌وگو با رامتین شهرت روایت شده است؛ خانه‌ای که با 100 میلیون تومان سرپا شده و حال آدم را خوب می‌کند.

نارتیتی یک خانه قدیمی صدساله در تفت یزد است که تا به حال سه نسل از زرتشتیان اهل روستای تفت یزد در آن زندگی کرده‌اند. رامتین و همسرش چهارمین نسل از این خانواده هستند که در “نارتیتی" زندگی می‌کنند. اینجا را تا پیش از این به نام سازنده اصلی آن، “خانه خدارحم" می‌نامیدند اما حالا یک نام تازه هم پیدا کرده است؛ نارتیتی.

خانه خدارحم تا قبل از اینکه “نارتیتی" شود، 10 سال غیرمسکونی بود و کسی در آن زندگی نمی‌کرد اما بعد از ازدواج رامتین و تینا، آنها که سال‌ها در تهران زندگی و کار می‌کردند، به فکر احیای اینجا افتادند. تصمیم ساده‌ای نبود و برای عملی کردن آن باید چندین میلیون تومان هزینه می‌کردند. رامتین و تینا هر دو در تهران دانشجو بودند؛ به همین دلیل روند بازسازی خانه بیشتر از آنچه انتظار می‌رفت، طول کشید. بازسازی کل خانه نزدیک به 18 ماه زمان برد و 100 میلیون تومان هم برای آن هزینه شد که خانواده‌های دوطرف برای فراهم کردن آن کمک کردند.

مطلب پیشنهادی: عاشقانه آرام زوج جوان در خانه ۵۶ متری!

خانه‌های قدیمی برای همان زمان‌هایی ساخته‌ شده‌اند که آدم‌ها زیادتر بودند و خانواده‌ها پرجمعیت‌تر. مطبخ‌های پر از هیزم و تنور این‌ روزها میانه چندانی با عصر اجاق‌های مایکروفر ندارند و حضورشان گاهی ناکوک می‌شود؛ به همین دلیل گاهی نیاز می‌شود که این سازه‌های قدیمی را با زندگی خودمان هماهنگ کنیم. رامتین و تینا تلاش کرده‌اند تا کمترین تغییرات ممکن را در بنای قدیمی اجرا کنند و این‌طور که خودشان می‌گویند، کل تغییرات بنا در کمتر از هفت درصد کل سازه انجام شده است.

چند اتاق نزدیک در ورودی خانه برای ساخت سرویس بهداشتی و حمام‌ استفاده شد. چند در دیوارکشی شد و هیزم‌دان مطبخ هم حذف شد تا فضای جدید بیشتر شبیه به آشپزخانه باشد.

نقش رنگ‌ها در دکور خانه “نارتیتی" جدی و مهم است. رنگ‌ها آن‌قدر زیاد نیستند که توی ذوق بزنند اما همه‌شان تم قدیمی دارند؛ درست انگار در خانه یک پدربزرگ قدیمی در یک روستای کویری پا گذاشته باشید. ایده اصلی رامتین و تینا برای انتخاب رنگ‌ها، انتخاب طیف رنگ‌هایی بوده که می‌دانستند صاحب اصلی خانه، یعنی «آقا خدارحم» به آن علاقه داشته است. از آنجایی که پدربزرگ رنگ آبی را دوست داشته، رنگ درها آبی است.

مطلب پیشنهادی: بازسازی خانه دوبلکس زیبا در کانادا توسط معمار ایرانی

وسایل قدیمی و اصلی خانه جزء المان‌های اصلی برای دکور کردن خانه “خدارحم" یا “نارتیتی" هستند. نوه سازنده خانه و همسرش برای دکور خانه دو ایده داشتند؛ یکی اینکه زندگی گذشتگان را معرفی کرده و دیگر اینکه برای ‌مهمانان خانه‌شان معما طرح کنند. رامتین شهرت بخشی از معمای دکور کردن خانه نارتیتی را این‌طور باز می‌کند: «تمام تزیینات خانه ما آن چیزهایی است که در خانه‌مان و خانه مادربزرگ‌مان پیدا کردیم. سعی کردیم چگالی وسایل دکوری در خانه کم باشد تا همه اشیا به چشم بیایند و ذهن مسافر را درباره ماهیت و کاربردشان درگیر کنند.»

اینکه یک خانه قدیمی بماند، خوب است اما باید آن را با بعضی از نیازهای جدید هماهنگ کرد. رامتین و تینا هم در زمان آماده‌سازی خانه جدیدشان یک در جدید و محکم گذاشتند تا امنیت خانه در زمان سفر حفظ شود.

 “نارتیتی" یک خانه قدیمی زرتشتی است با همه المان‌های خاصش که در هیچ خانه کویری دیگری نمی‌توانید نمونه آن را پیدا کنید. «اتاق پاکی» یا «پسکم» (Peskam) یکی از اجزای خانه‌های زرتشتیان در مناطق کویری است. این بخش از خانه که به سمت شرق ساخته می‌شده، صرفا محل برگزاری مراسم خاص دینی بوده است. اتاق پاکی به دلیل اینکه فقط در زمان‌های نیایش و اجرای مراسم مذهبی استفاده می‌شده، هیچ دکور خاصی نداشته و فقط در زمان حضور موبد در محل، تغییرات کمی در آن داده می‌شد. به دلیل شرایط و جایگاه خاص این بخش از خانه، هیچ تغییر خاصی در «اتاق پاکی» داده نشده است. رامتین و تینا هنوز هم در این خانه زندگی می‌کنند و در مواقع اجرای آیین‌های ویژه، مراسم در اتاق پاکی اجرا می‌شود؛ البته آنها توصیه می‌کنند که حضور در این آیین‌ها چندان مناسب دوستان غیرزرتشتی نیست.

این گزارش یکی از گزارش های جذاب خانه گردی در مجله منزل است، برای دیدن ایده های مرتبط و جذاب دکوراسیونی می توانید مجله منزل را تهیه کرده و از دیدن و خواندن درباره ی چنین دکوراسیون داخلی های زیبا و دوست داشتنی لذت ببرید.

منبع: مجله منزل | نویسنده: اشکان خسروپور

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
mahnoosh در تاریخ 28 مرداد 1396
فوق العاده زیبا بود باعث خوشحالیه که اینقدر هنرمندانه فرهنگمون رو زنده نگه داشتین

ثبت دیدگاه