Chidaneh.com placeholder image

رموز سبک کلاسیک، قدیمی اما پرطرفدار!

به قلم: مژگان احمدی

سبک کلاسیک چیست؟ سبک کلاسیک (سنتی غربی)، از مبلمان آنتیک گرفته تا پارچه‌های گل‌دار چاپی، گاهی به‌عنوان یک سبک قدیمی و منسوخ شناخته می شود. اما چنین چیزی درست نیست. سبک کلاسیک یکی از محبوب‌ترین سبک های معماری داخلی می‌باشد. اگرچه ظاهر این سبک الهام‌گرفته از گذشته است، اما واقعا هدفش راحتی در خانه است. همه عناصر حسی آشنا دارند و به شیوه‌ای درست در جای خود قرار گرفته‌اند. شما این سبک را دوست خواهید داشت اگر… شلوغی و بی نظمی شما را ناراحت می کند. از دوازده سالگی در یک مکان مشخص استراحت کرده‌اید. ایده‌آل شما کتاب‌خانه‌ای است با کتاب‌های قدیمی و یک لیوان نوشیدنی خنک. اگر این‌گونه است این مطلب را بخوانید. در این مطلب ما به شما می گوییم که سبک سنتی غربی چیست و چگونه می توانید آن را بروز و معاصر نگه دارید. 

طراحی داخلی به سبک کلاسیک

راز و رمزهای سبک معماری داخلی کلاسیک

کاربرد این سبک چیست؟ محبوبیت طولانی مدت طراحی سنتی بی دلیل نیست. این سبک گرم و جذاب است. مبلمان تمیز، پارچه‌های زیبا، رنگ‌های باوقار، و حسی از نظم، زندگی کردن در خانه‌ای که به سبک سنتی طراحی شده است را آسان می کند. چه چیزی جذاب‌تر از این می تواند باشد؟ در ادامه به برخی ویژگی های سبک معماری داخلی کلاسیک می‌پردازیم:

سرویس خواب بالسا

اهمیت تقارن در طراحی کلاسیک

در یک طراحی سنتی همه چیز از مبلمان گرفته تا محل قرارگیری مبل‌ها در تعادل است. مبلمان تمایل دارد تا در یک چیدمان رسمی قرار گیرد تا دیگران در آن به گفتگو دعوت شوند و در امتداد محور اتاق قرار گیرد. البته دلیلی ندارد که در این سبک همه‌چیز در هماهنگی باشند، اما این سبک مناسب کسانی نیست که به ناهماهنگی و شیوه‌های تلفیقی علاقه دارند.

فضا را بانشاط کنید: اگرچه نباید خیلی از تقارن دور شوید، اما راه‌های زیرکانه‌ای وجود دارند که فضای خانه را از داشتن جلوه‌ای ایستا دور می‌کنند. یک آینه مرتفع در مقابل دیوار قرار دهید، آثار هنری را به صورت گروهی بر روی دیوار نصب کنید تا حس حرکت ایجاد شود، و یا یک میز در کنار صندلی دسته‌دار قرار دهید. در این اتاق شکل نامنظم فرش اتاق را از حالت خشکی در آورده و به آن انرژی بخشیده است.

دیزاین داخلی کلاسیک

انحنا و حاشیه های نرم در طراحی کلاسیک

هیچ زاویه تیزی در این اتاق دیده نمی شود چراکه تاکید سبک سنتی بر خطوط و فضاهای منحنی شکل است. وسایل مدور حسی از دنج‌بودن و اصالت را برمی‌انگیزند و با صندلی ها و میزهای پایه‌دار در هماهنگی و موازنه هستند. بالشتک‌ها چاق‌وچله هستند و تعداد کوسن‌ها فراوان است.

فضا را بانشاط کنید: از مبلمان مختلف استفاده کنید تا فضایی به‌روز داشته باشید و از پارچه‌های بافت‌دار و خنثی استفاده کنید تا کاناپه و صندلی های قدیمی شما سیمایی تازه به خود بگیرند. از قراردادن تعداد زیادی مبلمان پارچه‌ای در یک اتاق دوری کنید چراکه فضا به‌شدت به سبک ویکتوریایی نزدیک می شود.

طراحی داخلی به سبک کلاسیک

سبک کلاسیک و رنگ‌های محافظه‌کارانه

در یک فضای سنتی، رنگ بیش از حد برجسته نمی شود و استفاده از آن بسیار محتاطانه است. استفاده از رنگ‌های خنثی مانند کرم، بژ، خاکستری مایل به قهوه‌ای، و قهوه‌ای مایل به زرد متداول است، اما قهوه‌ای های تیره، قرمزها، سبزها، و آبی های تیره (به یک کتاب‌خانه فکر کنید) نیز در فضاهای سنتی ظاهری فوق‌العاده زیبا خواهند داشت.  

فضا را بانشاط کنید: رنگ‌های خنثی همیشه جلوه زیبایی دارند، اما اگر می خواهید کمی تغییر در رنگ ایجاد کنید اندکی از این اصول فراتر روید. می توانید از آبی کم‌رنگ، بنفش کم‌رنگ، سبز بهاری، زرد، و یا حتی قرمز روشن استفاده کنید.
یکسان نگه داشتن درجه تیرگی رنگ‌ها روشی کلیدی برای نشاندن رنگ‌ها در فضاست. سایه‌های روشن، مانند زرد لیمویی، بنفش، و فیروزه‌ای فضا را تازه‌تر می کنند، اما برای این‌که هم‌چنان طراحی شما در قلمرو سنتی باشد آن‌ها را با رنگ‌های مهارکننده ترکیب کنید و از آن‌ها در موقعیت‌ها، فضاها، و لوازم معمولی استفاده کنید.

طراحی داخلی کلاسیک

رنگ‌مایه‌های چوبی جذاب و قدرتمند در طراحی سبک کلاسیک

رنگ‌مایه‌های چوبی تیره- مانند چوب درخت گردو، گیلاس، ماهون، و بلوط- بر سبک سنتی حکومت می کنند.
نرده‌هایی از جنس چوب درخت گردو در یک راه‌پله سفید تا الوارهایی از جنس چوب درخت سرو در سقف، همگی به یک فضای سنتی گرما می بخشند و آن را دنج و راحت می کنند.

فضا را بانشاط کنید: بگذارید کف‌پوش‌هایی از جنس درخت‌های جنگلی در فضا بدرخشند: آن‌ها را کاملا لخت و عریان رها نکنید، اما هم‌چنین با استفاده از یک فرش بسیار بزرگ آن‌ها را پنهان نکنید. استفاده از لایه‌های چوبی در قسمت‌های دیگر مبلمان که رنگی مشابه یکدیگر دارند فضا را یک‌دست و جذاب ساخته‌اند. 

سبک طراحی داخلی کلاسیک

قالب‌ها و قرنیزآلات در طراحی داخلی کلاسیک

اتاق‌های سبک کلاسیک به سطوح زیبا معروف هستند. معمولا گچ‌کاری ها و کارهای چوبی آماده دارای جزئیات زیاد و قدرتمندی مانند زنجیره هندسی یونانی و به رنگ سفید یا عاجی هستند. اگرچه دلیلی ندارد که قرنیزآلات سنتی خیلی تزئینی باشند، اما حتما باید به فضا یک وزن بصری اضافه کنند؛ قالب‌های اندک و طاقچه‌های زیبا در این اتاق دیده می‌شوند.

فضا را بانشاط کنید: اطراف شومینه را با یک گچ‌بری زیبا تزئین کنید و طاقچه بالای آن را تمیز و ساده نگه دارید. از روکوب چوبی بر روی دیوار استفاده کنید. البته فراموش نکنید که حتی در سبککلاسیک هم در استفاده از تزئینات و گچ‌بری ها نباید زیاده‌روی کرد.

سبک معماری کلاسیک

قالیچه‌های نامتعارف در سبک کلاسیک

گلیم‌ها، فرش‌های ایرانی، و قالیچه‌های شرقی هیچ‌گاه از مد نمی افتند (چراکه وقتی پول زیادی بابت یک فرش باکیفیت می پردازید دیگر آن را از چشم‌ها پنهان نمی کنید). این قالیچه‌ها و فرش‌ها مانند جواهر می مانند: شما می توانید با هر چیزی آن‌ها را ترکیب کنید. می توان آن‌ها را با پس‌زمینه ترکیب کرد؛ البته حضور آن‌ها همیشه بر یک اتاق سایه می افکند.

فضا را بانشاط کنید: اگر می خواهید از این فرش‌ها به‌گونه‌ای متفاوت استفاده کنید می توانید آن‌ها را بر روی الیاف کنف قرار دهید. یا با مقیاس‌ها بازی کنید: یک فرش کوچک در کنار یک فرش بزرگ، یا سه فرش باریک در یک ردیف.

بیشتر بخوانید: فرش کلاسیک، مگه با بقیه فرق داره؟

سبک دکوراسیون کلاسیک

سبک کلاسیک با درخشش ملایم و تلالو پرجلوه

رنگ‌های کرومیم را فراموش کنید، شما به رنگ‌های گرم و ملایم نیاز دارید. برای ادوات نوری و لوسترها به برنج، برنز، و مس فکر کنید. آینه‌های قاب‌دار و آثار هنری همیشه در اولویت هستند. لوسترهای کریستال و شمع‌دان‌ها یک فضای سنتی زیبا را کامل می کنند.

فضا را بانشاط کنید: قبل از هر چیز از برنج‌های براق متعلق به دهه 1980 استفاده نکنید. به جای آن از فلزهایی تیره، زنگاربسته، و بافت‌دار استفاده کنید. برنز روغنی جلوه‌ای زیبا به فضا می دهد و نیز به‌خوبی با چیدمان سبک کلاسیک ترکیب می شود. هم‌چنین می توانید از قلع استفاده کنید که در برخی از فضاها بسیار به‌کار می آید. 

طراحی سبک کلاسیک

طرح‌ها و الگوهای زیبای کلاسیک

پارچه‌های شطرنجی، راه‌راه، گل‌دار، کرباس و غیره همگی در سبک سنتی به کار می روند (گاهی همه در یک اتاق). در ترکیب این پارچه‌ها آزادانه عمل کنید، اما از یک پالت رنگی مشخص استفاده کنید و خیلی از رنگ‌های تیره و روشن را به کار نگیرید.

فضا را بانشاط کنید: مهم نیست چه الگوها و طرح‌هایی در سبک سنتی باید وظیفه ایجاد تقارن را به عهده بگیرند. اما می توانید آن‌ها را با انتخاب اندازه‌های بزرگ و رنگ‌های شاد به‌روز کنید. پارچه گل‌دار صندلی غذاخوری در این اتاق کنتراست زیبایی ایجاد کرده و خیلی هم از ریشه‌های سنتی خود دور نشده است.

طراحی داخلی به سبک کلاسیک

پرده‌های کلاسیک موقر

ضدنور فراوان، پارچه‌های لوکس، و تزئیناتی مانند منگوله‌ها توجه را به پرده‌های سنتی جلب می کند. پرده‌ها، خواه ساده و خواه پلیسه‌دار و با و بدون تزئینات یا بند، و نیم‌پرده‌ها عناصری سنتی هستند. هم‌چنین در سبک سنتی از کرکره‌های ساده استفاده می شود.

فضا را بانشاط کنید: اجازه ندهید پرده‌ها خراب شوند زیرا فضا را کسل‌کننده می کنند. اگر از طرف‌داران سبک‌های خطی هستید از کرکره‌های رومی استفاده کنید. فقط در مورد ترکیب پارچه پرده با پارچه مبلمان دقت کنید؛ استفاده از رنگ‌های مشابه فضا را یک‌نواخت و تنش‌زا می کند.

بیشتر بخوانید: پرده کلاسیک و لوکس، چطوری انتخابش کنم؟

سبک کلاسیک

وسایل تزئینی هنری کلاسیک

سبک سنتی در خود جایی برای رنگ‌های سرد، دیوارهای خالی یا قفسه‌ها شلوغ ندارد که باعث از بین رفتن فضای صمیمی خانه می شوند. کلکسیون‌ها در کنار هم جمع می شوند و یا به شیوه‌ای منطقی چیده می شوند: ظروف چینی، مجسمه‌ها، گیاهان، جعبه‌ها، و حباب‌ها.
آثار تزئینی را معمولا در ارتفاعی هم‌سطح چشم نصب می کنند؛ معمولا چند وسیله تزئینی را در چهارچوب‌های یکسان قرار می دهند تا چیدمانی زیبا در فضا خلق شود. بشقاب‌ها و سینی ها بر روی دیوار نصب می شوند. هم‌چنین در این سبک از آینه‌ها بزرگ و قدی استفاده می شود.

فضا را بانشاط کنید: رنگ‌ها و مجسمه‌های تیره‌رنگ تاثیر بسیار خوبی در یک فضای سنتی ایجاد می کنند. هم‌چنین می توان وسایل مدرن را در یک بستر سنتی به کار برد. در این سبک از عکس‌های سیاه‌وسفید فراوان استفاده می شود. هم‌چنین استفاده از بوم‌های بدون قاب آن‌ها را از حالت رسمی درمی آورد و آن‌ها را مناسب یک فضای سنتی می کند.

مطلب مرتبط: مدل کتابخانه دیواری کلاسیک، 25 عکس با جبروت!

اگر به گل و گیاه علاقه دارید می توانید از آ‌ن‌ها در کنار وسایل تزئینی دیگر استفاده کنید. هم‌چنین به جای ظروف چینی می توانید از سنگ آهن، سفال لعابی، یا وسایل کروم استفاده کنید.
به ما بگویید: سبک معماری داخلی مورد علاقه شما چیست؟ سبک کلاسیک خالص یا کلاسیک با کمی تغییرات؟

منبع: houzz | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
avina در تاریخ 24 خرداد 1393
مطلب عالی بود .یادآور تمام خاطرات کارتون ها و فیلم های کودکی. منم واقعا سبک کلاسیک را دوست دارم. اصل قرینه سازی را در تمام معماری ایرانی قدیم مشاهده میکنیم و این اصل زیبایی بصری خاصی به بنا و همین طور آرامشی به بیننده می دهد.

ثبت دیدگاه