Chidaneh.com placeholder image

زیبایی نمای ساختمان، 10 نرده بالکن و حفاظ تراس مدرن

به قلم: تحریریه چیدانه

 

بالکن، پاسیو و حیاط خلوت: ممکن است خانه شما هم دارای بالکن های کوچکی باشد که نتوانید خیلی برای تزیین آن مانور دهید اما امروز در چیدانه می خواهیم به شما بگوییم که با استفاده درست از اجزای تشکیل دهنده خود بالکن و پاسیو می توانید آن را زیباتر جلوه دهید. حتما می پرسید چگونه؟ خب ما هم جواب می دهیم با توجه به نرده بالکن و حفاظ تراس هایتان. اگر تا انتهای این مطلب با چیدانه همراه باشید به شما تعدادی نرده و حفاظ بالکن را معرفی می کنیم که می توانید از آن ها برای بالکن و تراس خانه تان استفاده کنید. تعدادی از این نمونه ها در ایران اجرا شده اند، پس می توانید مطمئن باشید که شما هم می توانید داشتن این نرده های خلاقانه را تجربه کنید. 

chidaneh ad banner

استودیو معماری بوژگان
تزیین بالکن با گیاهان در ساختمان برانوش تهران
استودیو معماری بوژگان

1. نرده و حفاظ بالکن چوبی 

نرده ای که در عکس بالا می بینید متعلق به ساختمان برانوش است که در مطلب طراحی ساده و معمارانه آپارتمان مسکونی برانوش در جماران به شما معرفی کردیم. نرده و حفاظ بالکن این ساختمان از لوورهای چوبی تهیه شده است.نحوه چینش این لوورها کاملا به سلیقه شما بستگی دارد، در بعضی قسمت های می تواند لوور ها را حذف کرد تا جا برای رشد گیاهان پشت آن وجود داشته باشد. در ضمن این لوورها می توانند یک سره باشند یا این که به وسیله جدا کننده های فلزی در طول آن ها فواصلی ایجاد شود که از یکنواختی و یکدستی آن بکاهد. این کاملا بسته به نظر شما و صد البته طول بالکن شما است. 

سارا کلانتری و رضا صیادیان
بالکن خانه صبا در تهران
سارا کلانتری و رضا صیادیان

2. فلاور باکس یا نرده و حفاظ بالکن و تراس؟ 

اگر طراح باهوشی باشید می توانید نرده ها و فلاور باکس هایی را که قصد دارید در فضای بالکن تان استفاده کنید را یکی کنید و با یک تیر سه نشان را بزنید. هم گلدان های تان را سامان دهی می کنید هم نرده های خلاقانه دارید هم نمای خارجی ساختمان تان جلوه ای خاص می گیرد مخصوصا این که بالکن ها قطعا در همه طبقات اجرا می شوند. نمونه این ایده در ساختمان مسکونی صبا که توسط معماران برجسته ایرانی، سارا کلانتری و رضا صیادیان طراحی و اجرا شده است وجود دارد. مطلب آپارتمان دلباز برای فرهنگ ایرانی در ساختمان صبای تهران را بخوانید تا بیشتر با این پروژه برجسته ایرانی آشنا شوید. 

آریا شیشه متحرک پارس
شیشه متحرک آریا پارس
آریا شیشه متحرک پارس

3. نرده بالکن هنرمندانه 

شما می توانید با نرده بالکن ها به صورت هنرمندانه ای برخورد کنید. یعنی می توانید به آن ها به چشم یک اثر هنری که قرار است به نمایش گذاشته شود نگاه کنید. درست مانند نرده هایی که در عکس بالا می بینید. این نرده ها از جنس فلز هستند و حالتی شبیه فرفورژه ها دارند. شما هم می توانید طرح مورد نظرتان را روی کاغذ پیاده کنید و بعد از اهالی فن و متخصصین فعال در حوزه تولید و اجرای نرده بخواهید که آن ها را در بالکن و تراس خانه شما اجرا کنند. 

علیرضا تغابنی
نمای بیرونی خانه شریفی ها
علیرضا تغابنی

4. نرده بالکن شیشه ای 

نرده های شیشه ای هم یکی دیگر از نمونه نرده هایی است که می توانید برای بالکن و تراس خانه تان استفاده کنید. این نوع نرده بالکن مدرن در خانه ای چرخان در خیابان دروس تهران اجرا شده است. این پروژه که یکی از آثار برجسته معمار برجسته ایرانی علیرضا تغابنی است، دارای نرده های شیشه ای ساده است. البته این نرده ها با توجه به شرایط چرخان بودن قسمتی از خانه؛ متحرک هستند و در زمان چرخش طبقات این نرده ها نیز به کف می خوابند. برای آشنایی بیشتر با این پروژه پیشنهاد می کنم مطلب شاهکار معماری مدرن در خانه چرخان شریفی ها را حتما بخوانید. 

گروه طراحی شیفت
نمای بیرونی ایل خانه گروه طراحی شیفت
گروه طراحی شیفت

5. نرده بالکن های برگرفته شده ازخود نمای ساختمان 

اگر دلتان می خواهد که نمای خارجی ساختمان تان دچار هرج و مرج نشود باید حتی به ریز ترین اجزای تشکیل دهنده آن هم توجه کنید. در این جا است که انتخاب نرده ها هم باید با وسواس و نکته سنجی خاصی صورت بگیرد. شما می توانید از خود موتیف های نما برای انتخاب نوع نرده بالکن و حفاظ تراس خانه تان کمک بگیرید. عکس بالا به شما نشان می دهد که رعایت این نکته تا چه اندازه می تواند در زیبایی نمای خارجی ساختمان شما موثر باشد. این عکس ساختمان ایل خانه را به شما نشان می دهد. 

مطلب پیشنهادی چیدانه به شما: ایل خانه همنشینی مدرن خانواده ایرانی

مجموعه گل وگیاه دانژه
زیبا سازی بالکن با گل و گیاه دانژه
مجموعه گل وگیاه دانژه

6. نرده بالکن و حفاظ تراس های کلاسیک 

اگر دوست دارید بالکن و تراس خانه تان حس و حال بالکن های قدیمی را به خود بگیرد و به قولی نوستالژی ها را برای تان زنده کند و به بالکن و تراس خانه تان رنگ و وبی کلاسیک بدهد، باید از نرده های سنگی تراش خورده کمک بگیرید. این نوع نرده های بالکن و حفاظ های تراس در اغلب خانه های قدیمی بیافت می شد و گاهی با تزیینات زیادی همراه بود. 

استودیو طراحی براکت
فضای تراس و بالکن پروژه باغ مشهد
استودیو طراحی براکت

7. نرده بالکن و حفاظ تراس فلزی 

معمول ترین و متداول ترین انواع نرده تراس و حفاظ بالکن، نرده های فلزی هستند. این نوع نرده ها معمولا از سر هم کردن و شکل دادن به انواع پروفیل ها درست می شوند. این نرده های فلزی بالکن و تراس معمولی برای فضاهایی به سبک صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند اما محدودیتی برای استفاده از آن ها در  دکوراسیون داخلی خانه و تراس های مدرن و معاصر وجود ندارد و اگر فکر می کنید این نوع نرده بالکن و حفاظ تراس مورد پسندتان است یکی از آن ها را تهیه کنید. در پروژه باغ مشهد که توسط استودیو طراحی براکت طراحی و اجرا شده است از این نوع نرده ها استفاده شده است. مطلب آپارتمان نوساز به سبک ایرانی در باغ مشهد اصفهان شما را بیشتر با این پروژه برجسته آشنا می کند. 

8. فرفورژه ها برای نرده بالکن و حفاظ تراس 

یکی دیگر از متداول ترین نوع نرده ها برای تراس و بالکن، نرده های فرفورژه هستند که معمولا دارای اشکال در هم تنیده هستند. این نوع نرده ها هم بیشتر برای خانه هایی به سبک کلاسیک مورد استفاده قرار می گیرند چرا که پر جزییات بودن این نرده های بالکن و حفاظ تراس کاملا با حال و هوای خانه های کلاسیک ست است. 

مطلب پیشنهادی چیدانه به شما: زیبایی های سبک کلاسیک در معماری داخلی!

9. نرده تراس و حفاظ بالکن خلاقانه 

اگر کمی با دقت بیشتری به اطراف خودتان نگاه کنید؛ وسایلی پیدا می کنید که می توانید از ان ها برای تهیه نرده بالکن و حفاظ تراس خلاقانه کمک بگیرید. مثلا شاخه های هرس شده درختان باغ تان می تواند یکی از مناسب ترین گزینه ها باشد. کافی است کمی آن ها را تمیز کنید و به آن ها نظم دهید بعد هم با ایجاد یک قاب در بالا و پایین آن ها می توانید نرده های خلاقانه برای تراس و بالکن خانه تان داشته باشید. 

10. نرده بالکن و حفاظ تراس کابلی 

کابل های پیش تنیده هم می توانند جزو مواد و مصالحی باشند که برای تولید نرده ها می توان ازآن ها استفاده کرد. اصلا نرده بالکن و حفاظ تراس خانه شما می تواند یک سازه کابلی باشد که اتفاقا بسیار هم جلوه ای مدرن و جذاب دارد. در ضمن متفاوت هم هست. ولی در هر صورت انتخاب با خود شما است. 

اگر در فضایی با دکوراسیون خلاقانه کار و زندگی می کنید و یا فضایی این چنینی را می شناسید،که پر از نشانه های شخصی شماست، تورهای چیدانه مشتاق است از شما و محل کار و زندگی تان عکاسی کند و آن را به مخاطبان چیدانه نشان دهد. اگر علاقه دارید که عکس های خلاقانه بیشتری از خانه های ایرانی برای ایده گرفتن ببینید خانه یا محل کار خود را با ما به اشتراک بگذارید!

نویسنده : شمیم آقازاده | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه