Chidaneh.com placeholder image

9 کافه بی نظیر در دل خانه های قدیمی تهران!

به قلم: تحریریه چیدانه

در این مطلب قرار است با هم به سراغ کافه هایی در دل خانه های قدیمی تهران برویم، کافه هایی که باعث شده اند تا فضای این خانه های قدیمی و بعضا فراموش شده، دوباره زنده و پویا شود. پس با چیدانه همراه باشید و 9خانه قدیمی تهران که تبدیل به کافه شده اند را با هم بررسی کنیم تا اگر روزهای بدون کرونا فرا برسند دوباره مهمان این خانه‌های قدیمی شویم.

سجاد یزدانی
عمارت روشنان / Roshanan Mansion
سجاد یزدانی

 

سرویس خواب بالسا

کافه خانه های قدیمی تهران: کافه عمارت روشنان

آدرس کافه عمارت روشنان:  بلوار اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، خیابان نوری، عمارت روشنان
 

از افتتاح این کافه که در دل یکی از خانه‌های قدیمی و بزرگ دزاشیب قرارگرفته است مدت زمان زیادی نگذشته است. با توجه به شواهد معماری باقی مانده می‌توان ساخت این خانه قدیمی را به اواخردوره قاجار و اوایل دوره پهلوی اول مربوط دانست. فضای کافه در دو حیاط زیبا به اسم‌های حیاط سایه و آفتاب قرار گرفته است. در حیاط آفتاب از معماری زیبای ایوان و حوض‌های قرینه که به سبک معماری باغ‌های ایرانی است لذت خواهید برد. هم چنین اگر به شرکت در رویدادهای فرهنگی یا خرید کتاب علاقمند هستید بازدید از کتابفروشی و بخش انتشارات نگاه را در این خانه قدیمی فراموش نکنید.

مطلب پیشنهادی: عمارت روشنان، جایی برای نشستن و خواندن

سجاد یزدانی
رستوران ضامن
سجاد یزدانی

کافه خانه های قدیمی تهران: رستوران ضامن

آدرس رستوران ضامن: جنوب شرقی میدان فلسطین، پلاک 363، طبقه اول356

کافه‌ای صمیمی در یک خانه قدیمی یا مزونی مشهور در گذشته‌ای نه چندان دور که در میدان فلسطین پذیرایجوانان علاقمند به مد و فرهنگ تهران قدیم است. معماری ساختمان مزون منصور مربوط به دهه 1320 شمسی و شبیه به معماری ساختمان‌های طراحی شده توسط «وارطان هوانسیان» است. در این کافه علاوه بر صرف غذای مخصوص رستوران که آبگوشتی لذیذ است می‌توانید از طراحی دکوراسیون این خانه قدیمی و اکسسورهای آنتیک آن لذت ببرید.

مطلب پیشنهادی: رستوران ضامن، یادگاری برای عروسان تهران قدیم

آتنا طالقانی
کافه کتاب ققنوس
آتنا طالقانی

کافه هایی در دل خانه های قدیمی تهران: کافه کتاب ققنوس 

نشانی کافه کتاب ققنوس: خیابان انقلاب، خیابان وصال،نرسیده به طالقانی، کوچه شفیعی پلاک 1

 بیشتر از دو سال است که کافه کتاب ققنوس در یک خانه قدیمی که زمان ساخت آن به سال 1334 باز می‌گردد کار خود را آغاز کرده است. این خانه قدیمی در سال 1377 توسط انتشارات ققنوس خریداری شد و به عنوان انبار کتاب برای این مجموعه استفاده می‌شد. در سال 1395 ققنوس نیاز به فضایی داشت که در آن بتواند رویدادهای فرهنگی، مراسم‌های رونمایی کتاب و هم چنین جلسات نقد و بررسی را برگزار کند. این خانه قدیمی پس از بازسازی در سه طبقه با بخش‌هایی مثل کافه کتاب، گالری و کتاب فروشی توانسته است به یکی از کافه‌های مورد علاقه فرهنگ دوستان و هنروران تبدیل شود.

مطلب پیشنهادی: کافه کتاب ققنوس، میزی برای خواندن

سجاد یزدانی
خانه 1307
سجاد یزدانی

کافه خانه های قدیمی تهران: کافه خانه 1307

نشانی کافه خانه 1307: خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ، خیابان پورموسی، بن‌بست شیرین، پلاک 21

در حوالی میدان فردوسی کافه‌ای دلنشین در خانه‌ای قدیمی با عمر نود ساله افتتاح شده است که با معماری نوستالژی و اسباب و اثاثیه خاص خود می‌خواهد راوی خاطرات مشترک ما از خانه‌های با صفا حیاط دار باشد. همان طور که از نام ساختمان پیداست معماری ساختمان مربوط به اوایل دوره پهلوی اول است. در این کافه فرقی ندارد کدام اتاق را برای نشستن انتخاب کنید. اتاق خوش نشین، اتاق عقد نامه یا اتاق آینه. طبقه اول یا طبقه دوم همه جای این کافه برای لحظه‌ای فراغت و رهایی از استرس زندگی سخت و سریع آپارتمان نشینی مناسب است.

مطلب پیشنهادی:  کافه خانه 1307، بر اساس خاطرات واقعی چهار نسل

صبا اکبری
درالخلافه
صبا اکبری

کافه خانه های قدیمی تهران: کافه کتاب دارالخلفه 

نشانی کافه کتاب دارالخلفه: خ امام خمینی،خ شیخ هادی،کوچه مظفری خواه

یکی دیگر از کافه هایی که در خانه های قدیمی تهران قرارگرفته است، کافه کتاب دارالخلفه است. این مجموعه در گذشته یک خانه 260 متری مخروبه بوده است که بعد از مرمت به سبک معماری دوره پهلوی بازسازی شده است. پنج اتاق در این کافه وجود دارد که هر کدام با الهام از یکی محله‌های قدیمی تهران دکوراسیون شده و نام خود را از یکی از بزرگان این محله‌ها گرفته است. در این کافه بیش از 3500 جلد کتاب، مجله و روزنامه افست شده وجود دارد که شما می‌توانید کتاب‌ها را به رایگان امانت گرفته یا در یکی از اتاق‌های این کافه همراه با یک نوشیدنی گرم میل کنید.

کافه خانه های قدیمی: کافه کتاب دارالخلافه، همه چیز در مورد اولین کافه_کتابخانه ایران

سجاد یزدانی
خانه گدار در خیابان انقلاب
سجاد یزدانی

کافه هایی در دل خانه های قدیمی تهران: خانه گدار

آدرس خانه گدار: خیابان انقلاب، خیابان قدس، خیابان پورسینا، نبش کوچه‌ی جلالیه، پلاک 2

خانه معمار و باستان شناس فرانسوی آندره گدار که از او به عنوان معمارحافظیه شیراز یا کتابخانه ملی و صدها اثر مشهور در شهرهای دیگر ایران یاد می‌کنند، نزدیک یکی از بناهای طراحی شده توسط او یعنی دانشگاه تهران قرار دارد. این خانه قدیمی که با الهام از معماری ایران باستان و طراحی داخلی خانه های اروپایی ساخته شده است پس از مرمت و بازسازی تبدیل به کافه‌ای دلنشین و محلی برای برگزاری رویدادهای فرهنگی شده است. 

کافه خانه های قدیمی: خانه گدار، یادگاری از یک ایران دوست فرانسوی

امیر صادقی
عکاسی از کافه حیاط 65
امیر صادقی

کافه هایی در دل خانه های قدیمی تهران: کافه حیاط شماره 65

آدرس : خیابان انقلاب ( شرق به غرب)، نرسیده به میدان فردوسى، خیابان موسوى، نبش کوچه اعتماد مقدم، پلاک 32

کافه حیاط شماره 65 از همان ابتدای تاسیس خود قرار بود راوی حس و حال دوست داشتنی یک خانه قدیمی باشد. فرقی ندارد چه در حیاط این کافه باشید یا در کنار تاقچه‌ها و طاق‌های گرد داخل خانه، فضای این کافه شما را به حال و هوای خانه‌های سی، چهل سال پیش خواهد برد. در کنار فضای کافه این خانه قدیمی شما می‌توانید از قسمت گالری هنری یا کتابخانه آن نیز دیدن کنید.

مطلب پیشنهادی:  کافه حیاط شماره 65 در فردوسی تهران، خانه‌ای برای دورهمی‌ها

آتنا طالقانی
کافه دل
آتنا طالقانی

کافه هایی در دل خانه های قدیمی تهران: کافه عمارت دل

آدرس کافه عمارت دل: تقاطع خیابان فلسطین جنوبی و خیابان بزرگمهر،روبروی سفارت فلسطین، پلاک 356

در خیابان فلسطین که در گدشته‌ای نه چندان دور محل زندگی بسیاری از هنرمندان و سیاستمدران مشهور زمان بوده است کافه‌ای در یک عمارت قدیمی زیبا افتتاح شده که قرار است میزبان دل‌های مهمان‌هایی باشد که عاشق فرهنگ و هنر این سرزمین هستند. کافه عمارت دل بر اساس سبک معماری ملی در دوره پهلوی اول ساخته شده است. خانم نجفیان در گزارش کافه عمارت دل، این خانه قدیمی را این گونه توصیف می‌کند:

« ما به عنوان یک موسسه فرهنگی کار خود را شروع کرده‌ایم که مخاطبان عمده ما هم افراد هنر دوست و هنرمند هستند. با توجه به این که چنین ساختمان‌هایی در شهر کم است دوست داشتیم مخاطبانمان بودن در این فضا و داشتن حسی خوب را تجربه کنند. این ساختمان سه طبقه دارد. طبقه اول به نمایش و تحلیل فیلم و هم چنین اجرای کنسرت‌های کوچک اختصاص داده شده است. طبقه سوم نیز قرار است یک گالری برای نمایش نمایش آثار هنرمندان باشد که هنوز افتتاح نشده است و در نهایت در طبقه دوم که الان در آن حضور داریم سعی کرده‌ایم با حفظ معماری قدیمی داخل ساختمان تجربه حضور در یک خانه قدیمی را برای مهمانان تداعی کنیم.»

امیر صادقی
کافه مانا
امیر صادقی

کافه هایی در دل خانه های قدیمی تهران: کافه مانا

آدرس کافه مانا: تهران، بلوار کشاورز، خیابان وصال، کوچه شاهد، پلاک 6

کافه مانا در یک خانه قدیمی با عمری نزدیک به هفتاد سال قرار دارد که با مدیریت مالک شخصی آن آقای جلالی به عنوان یک مرکز فرهنگی کار خود را آغاز کرده است. در دکوراسیون این خانه قدیمی وسایل خانواده جلالی مثل میز و صندلی‌ها، آینه‌ها و حتی عکس‌های قدیمی به حفظ حال وهوای گذشته در این خانه کمک کرده است. هم چنین وجود کافه فرهنگی مانا که با هدف زنده نگه داشتن تاتر سنتی ایران در این کافه افتتاح شده است و در کنار آن موزه خیمه شب بازی با گنجینه‌‌ی غنی تصویری و عروسکی از عروسک‌‌های دهه‌های گذشته ایرانی لذت بازدید از این کافه را دو چندان کرده است.

 مطلب پیشنهادی: کافه مانا، هم فال و هم تماشا!

 

کوچه پس کوچه را با مطالب زیر دنبال کنید:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
mhd1 در تاریخ 06 خرداد 1395
خیلی خوب بود مرسی.. سعی می کنم هر هفته یکیشو برم..
علی حداد در تاریخ 03 مرداد 1396
تهران خیلی جاهای دیدنی داره من با تور لحظه آخر به تهران اومدم خیلی مکان های تاریخی قشنگی داره

ثبت دیدگاه