Chidaneh.com placeholder image

راهنمای جامع خرید انواع چراغ‌های LED + عکس

به قلم: مهشید بختیاری

نور مناسب نقشی مهم و اساسی در آرامش فضایی که در آن به سر می‌بریم ایفا می‌کند. کافی است نور محیط خوب نباشد تا حالت کرختی و افسردگی به شما دست بدهد و بازدهی کارتان به شدت پایین بیاید. امروزه تکنولوژی روشنایی به قدری پیشرفت کرده است که اگر به بازار لوازم روشنایی مراجعه کنید در بین انواع و اقسام چراغ‌ها در مدل‌ها و کاربردهای متنوع سردرگم خواهید شد. انواع چراغ‌های LED نسل جدید روشنایی‌ها هستند و  به دلیل مصرف انرژی کمتر و تنوع بیشتر توانسته‌اند به سرعت جایگزین چراغ‌های قدیمی و فلورسنتی شوند. کافی است بدانید چه مدل چراغ برای چه نوع محیطی قابل استفاده است تا بتوانید دکوراسیون لوکس و رویایی‌تان را به سبک و سلیقه خودتان طراحی کنید. در این مقاله به کمک کارشناسان مجموعه توس الکتریک باتیس به معرفی انواع لامپ‌های LED و کاربرد هریک از آن‌ها پرداخته‌ایم. با چیدانه همراه باشید.

توس الکتریک باتیس
انواع مدل‌های لامپ و چراغ
توس الکتریک باتیس

قالیشویی ادیب

انواع چراغ‌های LED؛ نور مناسب فضای خودتان را بشناسید!

برای انجام دادن هر فعالیتی به نور مناسب و کافی نیاز است، به گونه‌ای که نه چشم‌ها از نور زیاد آسیب ببینند و نه با نور کم‌رمق محیط سطح انرژی فرد کاهش پیدا کند. برای این که بهینه‌ترین میزان روشنایی را داشته باشید باید انواع لامپ‌های LED و کاربرد هریک را به خوبی بشناسید.

چراغ وال واشر

از این نوع چراغ معمولا برای نورپردازی و دیزاین نمای ساختمان و دکوراسیون داخل منازل استفاده می‌شود. چراغ وال واشر از کنار هم قرار گرفتن قطعات LED ساخته می‌شود و به دلیل این که بر روی دیوارها نصب می‌شوند به این نام معروفند. از وال واشرها معمولا به عنوان جایگزینی برای پروژکتور استفاده می‌شود، مثلا اگر در مکانی قرار دارید که نیاز به روشنایی زیاد دارد اما مایل به استفاده از پروژکتور نیستید می‌توانید از چراغ‌های وال واشر بهره ببرید.

چراغ‌های وال واشر دارای طیف‌های رنگی متنوعی هستند و مصرف برق پایین و برد نوردهی بالایی دارند. در زوایای مختلفی می‌توانید آن‌ها را نصب کنید و تمرکز نوری آن‌ها نیز بالاست. به عنوان مثال در موارد پزشکی که به نوری با تمرکز و قدرت بالا نیاز داریم چراغ‌های وال واشر کابرد فراوانی دارند.

توس الکتریک باتیس
پروژکتور و پروژکتور وال واشر ip65
توس الکتریک باتیس

ریسه LED نواری و شلنگی

در بین انواع چراغ‌های LED ریسه‌ها کاربردهای جالب و هیجان‌انگیزی دارند. این نوع ریسه نوار خودچسبنده‌ای دارد که چراغ‌های LED در فواصلی منظم بر روی یک بستر آلومینیومی مونتاژ شده‌اند. درست است که این ریسه‌ها کم‌حجم‌اند اما نوردهی فوق‌العاده‌ای دارند و می‌توانید از هر قسمت که بر روی نوار مشخص شده است آن‌ها را برش بدهید. مثلا برای نورپردازی زیر کابینت‌های آشپزخانه یا در گوشه پذیرایی و اتاق نشیمن می‌توانید طول مشخصی از ریسه را برش بدهید و در مکان مدنظرتان نصب کنید. از ویژگی‌های ریسه‌های LED می‌توانیم موارد زیر را نام ببریم:

  • کنترل رنوع نگ و میزان شدت نور
  • مقاومت در برابر شرایط جوی
  • امکان خاموش و روشن کردن ریسه‌های ریموت‌دار از راه دور
  • چراغ رشد گیاه و استفاده در جهت تامین نور گیاهان گلخانه‌ای برای فتوسنتز

چراغ LED خطی یا لاینی

لامپ مهتابی ال‌ای‌دی نسل جدیدی از لامپ‌های مهتابی است و توانسته است جایگزین مناسبی برای مهتابی‌های فلورسنت قدیمی باشد. شاید یکی از دلایل محبوبیت این نوع چراغ‌ها یکی بودن پایه آن با سوکت استاندارد است که زمان و انرژی جایگزین کردن چراغ را پایین می‌آورد. چراغ‌های خطی تنوع ابعاد و اندازه زیادی دارند و دست شما را باز می‌گذارند تا متناسب با محیطی که در آن قرار دارید چراغ مناسبتان را انتخاب کنید.

نورپردازی علم وسیعی است و تخصص خاصی را می‌طلبد، به گونه‌ای که باید بدانید با توجه به کاربری و متراژ فضای موردنظرتان از چه نوع چراغ و با چه میزان توان و نوردهی استفاده کنید تا افراد حاضر در آن محل احساس امنیت و رفاه داشته باشند، در عین حال که بایستی به مصرف بهینه انرژی توجه کنید تا حدالامکان هزینه‌های شما نیز کاهش یابد. چراغ‌های خطی LED نور دلپذیر و یکنواختی دارند و به خاطر ظاهر شکیل و مدرن‌شان در انواع دکوراسیون‌های مدرن و معاصر مورد توجه قرار گرفته‌اند. این مدل چراغ‌ها به شکل‌های مختلفی استفاده می‌شوند:

  • چراغ خطی توکار: داخل سقف‌های معمولی یا کاذب نصب می‌شود و در هتل‌ها، راهروها، رستوران‌ها، ادارات و … پرکابرد است.
  • چراغ خطی روکار: نیاز به ایجاد حفره و برش در سقف ندارد و اگر سقف شما از پیش اجرا شده است بهترین گزینه برای روشنای محیط هستند.
  • چراغ خطی آویز: معمولا روی سقف‌های بلند نصب می‌شود و ظاهر لوکس‌تر و مدرن‌تری دارد.

چراغ دکوراتیو گریل

چراغ‌های دکوراتیو به دلیل جلوه‌های بصری بی‌نظیری به فضا می‌دهند بسیار محبوب و پرطرفدارند. تنوع بسیاری در انواع لامپ‌های تزئینی وجود دارد که افراد بتوانند به راحتی با توجه به سبک دکوراسیون و هدف تزئیناتی خود مدل مناسبشان را پیدا کنند. البته ناگفته نماند که محبوبیت این نوع لامپ‌ها تنها به جنبه ظاهری آن برنمی‌گردد، بلکه فروش بالای چراغ‌های دکوراتیو مدیون مقرون‌به‌صرفه بودن و مصرف بهینه انرژی به لطف استفاده از لامپ‌های LED در ساختار آن‌هاست.

چراغ دکوراتیو گریل هم در دسته چراغ‌های تزئیناتی قرار می‌گیرند و کاربردهای متعددی دارند. به عنوان مثال می‌توانید یکی از این چراغ‌ها را در ویترین خانه نصب کنید تا لوازم دکوراتیو و نفیس شما با روشنایی بیشتر و بهتری به چشم بیاید. چراغ‌های گریل دارای یک قاب مربعی یا مستطیلی هستند که در داخل آن‌ها یک یا چند حباب با لامپ COB قرار دارد و می‌توانید در مواقع نیاز لامپ را بچرخانید و نور آن را روی سوژه موردنظر متمرکز کنید.

چراغ دکوراتیو ریلی

شاید مدل‌های مختلفی از چراغ‌های LED ریلی را در کافه‌ها و رستوران‌ها دیده باشید. چراغ‌های ریلی نمای شیک و جذابی به محیط می‌دهند و علاوه بر نور مناسبی که از خود ساطع می‌کنند ظاهر مدرن و لاکچری آن‌ها به زیباسازی فضا کمک موثری خواهد کرد. در نصب این چراغ‌ها شما دیگر نیازی به سیم ندارید و چراغ‌ها با اتصال به بدنه ریل انرژی موردنیازشان را کسب می‌کنند.

پنل LED توکار و روکار

قبل از این که چراغ‌های LED به بازار بیایند و استفاده از آن‌ها رونق بگیرد استفاده از لامپ‌های مهتابی و فلورسنت بسیار رایج بود. هنوز هم این نوع لامپ در خانه‌های ایرانی پیدا می‌شود اما با توجه به پیشرفت تکنولوژی و روی کار آمدن انواع چراغ‌های کاربردی‌تر و زیباتر، استفاده از مهتابی‌ها دیگر هوشمندانه نیست. در بین انواع چراغ‌های LED، پنل‌های LED توکار و روکار در دکوراسیون داخلی خانه‌های مدرن بسیار به چشم می‌خورند و موردتوجه لوکس‌پسندان قرار گرفته‌اند. پنل‌های سقفی به نسبت لامپ‌های مهتابی برق کمتری مصرف می‌کنند، نور گسترده‌تری می‌تابانند و بسیار شکیل‌تر و زیباتر به نظر می‌آیند. پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین نوع پنل‌های LED، پنل‌های روکار هستند زیرا در دیزاین داخلی منازل و شرکت‌ها و اماکن تفریحی و تجاری بیشتر به چشم می‌آیند و رنگ و لعاب بیشتری به فضا می‌دهند. 

توس الکتریک باتیس
پنل های بک لایت و اسلیم روکار و تو کار
توس الکتریک باتیس

یکی دیگر از نقاط قوت پنل‌های LED انعطاف‌پذیری در طراحی و مدل‌های متنوع آن است. همچنین تکنولوژی تولید این پنل‌ها یک روش سبز و دوستدار محیط زیست است، زیرا این پنل هیچگونه اشعه مضری از خود ساطع نمی‌کند و تمام متریال‌های استفاده شده در آن قابل بازیافتند، در زندگی امروزی که آلودگی محیط زیست یکی از بزرگترین دغدغه‌های بشر است تولید و استفاده از این نوع لامپ‌ها قدم محکمی در جهت توسعه پایدار اقتصادی و زیست‌محیطی به شمار می‌آید. 

یکی از انواع پنل‌های LED پنل‌های بک لایت هستند، در این پنل‌ها منبع نور در پشت پنل قرار دارد و نور به صورت مستقیم از سطح پنل به بیرون منتشر می‌شود.

توس الکتریک باتیس
پنل های بک لایت و اسلیم روکار و تو کار
توس الکتریک باتیس

انواع کاربردهای پنل‌های LED

پنل‌های LED به دلیل داشتن نور گسترده و باکیفیت در مراکز مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند، به طور مثال:

  • مدارس و مراکز آموزشی

یکی از اماکنی که استقبال شگفت‌انگیزی از این نوع پنل‌ها انجام داد مدارس بودند. روشنایی کلاس‌های درسی باید به گونه‌ای باشد که دانش‌آموزان احساس راحتی کنند و تمرکز آن‌ها از بین نرود. نور زیاد و بیشتر از حد نرمال چشم را آزار می‌دهد و نور کم نیز فضا را کرخت و دلمرده می‌کند و نیاز دانش‌آموزان را برطرف نخواهد کرد. به همین خاطر بدلیل انتشار نوری نرمال و دلپذیر از سطح پنل‌های LED، نصب و استفاده از این نوع چراغ به سرعت مدارس و دانشگاه‌ها رواج یافت و با کاهش دادن مصرف انرژی باعث سبک‌تر شدن مبالغ پرداختی قبوض از طرف این مراکز شد.

  • بیمارستان‌ها

بیماران به دلیل آسیب‌پذیری بیشتر روحی و جسمی نیاز به روشنایی دلچسب و آرامش‌بخش دارند. به همین خاطر پنل‌های LED از چراغ‌های محبوب و کاربردی در مراکز درمانی است و به نسبت چراغ‌های معمولی فلورسنت طول عمر بسیار بالاتری دارد.

  • ادارات و شرکت‌ها

اگر مدیر یا کارمند یک شرکت هستید به خوبی می‌دانید که دکوراسیون داخلی و نوع نورپردازی و زیبایی فضا چقدر بر بازدهی کار و تمرکز کارمندان موثر است. این پنل‌ها برای اتاق‌های کنفرانس و سمینارها نیز انتخابی عالی هستند.

توس الکتریک باتیس
پنل های بک لایت و اسلیم روکار و تو کار
توس الکتریک باتیس

انواع دیگر چراغ‌های LED

  • پروژکتور COB
  • پروژکتور نما
  • لامپ استوانه‌ای و شمعی LED
  • تیوب LED T8
  • لامپ GU10

توس الکتریک باتیس
پروژکتور و پروژکتور وال واشر ip65
توس الکتریک باتیس

یک اشتباه رایج درمورد انواع چراغ‌های LED …

اکثر ما زمانی که برای خرید یک لامپ به بازار می‌رویم اولین سوالی که برای سنجیدن میزان روشنایی لامپ موردنظرمان از فروشنده می‌پرسیم این است که: این لامپ چندواتی است؟! درصورتی که بسیاری از ما نمی‌دانیم امروزه دیگر وات لامپ ربط زیادی به میزان نوردهی آن ندارد و این موضوع فقط برای لامپ‌های رشته‌ای قدیمی صدق می‌کند! حقیقت این است درمورد انواع چراغ‌های LED داستان از این قرار است که وات بیانگر مقدار انرژی مصرفی لامپ است نه میزان نوردهی آن! درواقع واحد اندازه‌گیری میزان روشنایی لامپ‌های LED لومن (Luminous flux) است، درواقع لومن میزان نور خارج شده از منبع نوری در هر ثانیه است و هرچه مقدار آن بیشتر باشد روشنایی لامپ بیشتر خواهد بود. بنابراین هر زمان که به قصد خرید لامپ‌های LED به فروشگاه مراجعه کردید از فروشنده میزان لومن لامپ را بپرسید.

توس الکتریک باتیس
انواع مدل‌های لامپ و چراغ
توس الکتریک باتیس

کلام پایانی

اهمیت روشنایی در خانه به حدی زیاد است که شما می‌توانید با یک نورپردازی اصولی از یک فضای ساده و بدون تزئینات، محیطی کاملا شیک و مدرن دربیاورید. علاوه بر جنبه‌های دکوراتیو، نوع روشنایی و نرمال بودن میزان نور محیطی هم بر روی روان و آسایش ذهنی ما موثر است و هم از جنبه سلامت جسمانی حائز اهمیت است. بنابراین ضروری است که با سیستم روشنایی مناسب با فضای خود آشنا سوید و دید شفاف‌تری نسبت به آن داشته باشید. به همین علت در این مقاله به معرفی انواع چراغ‌های LED پرداختیم و کاربرد هریک را به صورت جداگانه توضیح دادیم. 

اما در پایان باید به این سوال پاسخ بدهیم: باکیفیت‌ترین نوع چراغ‌های LED را از کجا خریداری کنیم؟

شرکت توس الکتریک باتیس با سابقه بیش از 15سال در زمینه تولید وتوزیع محصولات الکتریکی روشنایی وبا ارائه خدمات پس از فروش متناسب با نیاز مشتریان در جهت توسعه صنعت برق کشور فعالیت می‌کند. شما نیز می‌توانید در صفحه پروفایل توس الکتریک باتیس از دیگر محصولات این مجموعه دیدن کنید.

 

مطالب پیشنهادی چیدانه:

 

نویسنده: مهشید بختیاری | عضو تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
سعید در تاریخ 01 شهریور 1394
زیبا و گران قیمت
میثم 95 در تاریخ 07 آبان 1394
زیبا و کم مصرف
الهه در تاریخ 26 تیر 1397
سلام.من ازاین نوارهای ال ای دی رشته ای،منعطفش رو میخوام.حدود نیم متر که بتونم دور ساعت بچسبونم شبها اگه همچین چیزی دارید لطفامنوراهنمایی کنید
zahrahosseini در تاریخ 26 تیر 1397
سلاو وقت بخیر دوست عزیز ⬅️دوست عزیز چیدانه یک فروشگاه یا شرکت طراحی دکوراسیون نیست! محصولات و پروژه هایی که شما داخل سایت مشاهده می کنید برای شرکت ها و اهالی فن چیدانه است. ما متناسب با سفارش شما،بین ۱الی ۵مجموعه از بین اهالی فن ارسال می کنیم تا از آنها استعلام قیمت و نمونه دریافت کنید . برا ثبت درخواست از طریق لینک زیر http://order.chidaneh.com/‎ و یا از طریق شماره تلگرام زیر به پشتیبانی اطلاع بدهید: ۰۹۰۱۷۳۷۰۹۷۳ شماره تماس: ۰۲۱۲۳۰۵۱۳۱۹

ثبت دیدگاه