Chidaneh.com placeholder image

اصول طراحی اتاق مستر: 0 تا 100 دکوراسیون اتاق خواب مستر

به قلم: مهسا پوررضا

اتاق مستر یا مستر روم که پیش تر به صورت کامل به آن پرداخته ایم به عنوان یکی از متفاوت ترین و در عین حال مهم ترین بخش های خانه حکم یک فضای تمام عیار را دارد که هم می توان دکوراسیون اتاق خواب را در آن دید، هم اتاق نشیمن و هم حمام و سرویس بهداشتی. به همین دلیل نیز چیدمان و دکوراسیون اتاق مستر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و می تواند در جایگاه خود بسیار اصولی و درست صورت بگیرد. در این مقاله به  اصول طراحی اتاق مستر: دکوراسیون مخصوص شما می پردازیم  با ما همراه باشید.

الهه آزاد
خانه ما
الهه آزاد

چوب و هنر

ثمین موسوی
دکوراسیون اتاق خواب
ثمین موسوی

طراحی اتاق مستر
طراحی اتاق مستر

ابعاد و اندازه طراحی پلان اتاق مستر

اگر قصد ساخت یک اتاق خواب مستر واقعی و استاندارد در منزل خود را دارید، لازم است بدانید اصلی‌ترین مشخصه یک مستر روم استاندارد در اختیار داشتن فضای کافی برای برآورده ساختن نیازهای طراحی پلان اتاق مستر یک اتاق خواب مستر است.

طبیعی است که این اندازه و ابعاد مورد نیاز، با توجه به متراژ کلی بنا، در یک ساختمان با ساختمانی دیگر  متفاوت خواهد بود. به این ترتیب که شما در معماری و عمارت‌های مدرن امروزی هم شاهد دکوراسیون اتاق خواب مستر صد متری هستید و هم مستر روم‌هایی مختصر به وسعت بیست متر.

اما این را در نظر داشته باشید که در اختیار داشتن فضای کافی برای تعبیه بخش‌های کوچک و تفکیک شده‌ای در اتاق، شما را به یک طراحی اتاق مستر  استاندارد از نظر اصول معماری نزدیک‌تر می‌کند و مشخص‌ترین ویژگی این اندازه استاندارد این است که بین بخش‌های مختلف اتاق خوابتان و اشیای استفاده شده در دکوراسیون آن، فضای قابل توجه و راحتی برای رفت و آمدتان به چشم بخورد.

مبلمان و امکانات دکوراسیون اتاق مستر
مبلمان و امکانات دکوراسیون اتاق مستر
مبلمان و امکانات دکوراسیون اتاق مستر

سبک طراحی معماری در اتاق خواب مستر

در بسیاری از طراحی های موجود از اتاق های مستر، برای طراحی یک دکوراسیون لوکس، که اتاق خواب مستر کلاسیک می باشد، استفاده شده است. اما همان طور که در تصاویر ارائه شده در انتهای این مقاله می توانید مشاهده بفرمایید، لزومی به دیزاین با تم کلاسیک برای یک طراحی لوکس نیست و اتفاقا سبک مدرن نیز می تواند یک دیزاین بسیار عالی و لاکچری در طراحی اتاق مستر ایجاد کند.

خصوصا اگر فضایی با ابعاد کوچک یا نورگیری کم در اختیار دارید، استفاده از سبک مدرن به شما کمک می کند استفاده بهینه ای از دکوراسیون اتاق مستر داشته باشید. تماشای تصاویر و مدل های متعددی که در این مطلب قرار داده شده است، می تواند ایده هایی برای  اصول طراحی اتاق مستر: دکوراسیون مخصوص شما را ایجاد کند.

دکوراسیون اتاق مستر
دکوراسیون اتاق مستر
دکوراسیون اتاق مستر

 امکانات دکوراسیون اتاق مستر 

 امکانات و بخش هایی که می توانید در طراحی اتاق مستر استفاده کنید، در اینجا به صورت فهرست وار نوشته شده است:

  • سرویس خواب مستر : ممکن است شامل یک تخت خواب کینگ و دو پاتختی و هدبورد تخت خواب باشد و یا یک تخت خواب ساده با عرض کم
  • سرویس بهداشتی و حمام مستر : از یک وان و روشویی و دو سرویس مجزا گرفته تا یک مربع کوچک شامل یک دوش و فرنگی
  • کلوزت یا اتاق لباس : می تواند یک اتاق 40 متری با راهروهای قفسه بندی شده باشد یا تنها یک کمد دیواری کوچک با درب آینه قدی
  • میز آرایش : شامل یک میز بزرگ طراحی شده در دیوار با کشو و رف های متعدد و آینه های مجهز تاشو تا یک میز کوچک بدون پایه روی دیوار
  • بخش نشیمن : از یک نیم ست و میزجلومبلی و عسلی گرفته تا یک نیمکت کوچک دیواری کنار پنجره
  • صندلی راحتی : بسته به ابعاد اصول طراحی اتاق مستر ممکن است یک شزلون لوکس دونفره باشد یا یک پاف کوچک که همزمان کاربری صندلی میزآرایش را دارد.
  • سایر مبلمان های طراحی اتاق مستر می تواند تلویزیون، کتابخانه، استند گل و گلدان، اکسسوری ها و تابلوهای هنری،انبار کوچک کالای خواب، یخچال و به صورت کلی همه چیزهایی باشد که برای زندگی دونفره در یک پناهگاه کوچک نیاز دارید!
سرویس و حمام اتاق مستر
سرویس و حمام اتاق مستر

سرویس و حمام اتاق مستر

اولین و بارزترین ویژگی دکوراسیون اتاق خواب مستر، دارا بودن یک سرویس بهداشتی و حمام، به صورت مجزا و متعلق به ساکنان اتاق مستر است. کابین دوش در اتاق خواب از مهمم ترین اصول یک اتاق مستر است که قبلا به صورت مفصل به آن پرداخته ایم .اگر فضای طراحی اتاق مستر ابعاد کافی داشته باشد، بهتر است که سرویس و حمام به صورت کامل اجرا شوند، حمام با طراحی یک وان بزرگ و فضای دوش مجزا با یک پارتیشن لوکس و جذاب که ممکن است کاملا از جنس شیشه باشد، از بخش ورودی، روشویی و سرویس بهداشتی مجزا شود و یک سرویس ایرانی، فرنگی و روشویی نیز در بخش سرویس در نظر گرفته شود.

فضای اختصاصی لباس یا کلوزت روم
فضای اختصاصی لباس یا کلوزت روم

فضای اختصاصی لباس یا کلوزت روم

یکی از بهترین و مفیدترین ویژگی‌های دکوراسیون اتاق خواب مستر واقعی و استاندارد در بر داشتن فضایی برای لباس‌ها و کفش‌ها و کلاً پوشیدنی‌های شخصی کاربران اتاق است. کلوزت روم‌ها را بیشتر در سبک معماری مدرن و خصوصاً در کشورهای اروپایی شاهد خواهید بود.

معمولاً آن‌ها از الزامات اتاق خواب‌هایشان یک فضای اختصاصی منحصر به لباس ها است که به وسیله کمدهای بزرگ و وسیع یا شلف‌های دیواری یا استندهای مختلف یک طبقه‌بندی منظم برای چیدمانی شیک و مناسب برای پوشاکشان، در اختیارشان قرار داده می‌شود و با آینه‌های قدی و بلند و نیمکت‌هایی که مخصوص نشستن و پوشیدن کفش هاست آراسته شده و کاملاً به یک اتاق اختصاصی و همه چیز تمام مخصوص پوشیدن و تعویض لباس‌ها تبدیل شده است.

نشیمن در دکوراسیون اتاق مستر
نشیمن در دکوراسیون اتاق مستر
نشیمن در دکوراسیون اتاق مستر

نشیمن در دکوراسیون اتاق مستر

در رابطه با دکوراسیون اتاق مستر می توان نکته هایی کلی را مطرح کرد که به چگونگی انتخاب وسایل و مبلمان مربوط می شود. در ادامه به بررسی برخی از این نکات می پردازیم.

محمد محسنی
دکوراسیون آپارتمان منزل خانم سارا امیدیان در اهواز
محمد محسنی

مهدی بیدل
منزل پُر رنگُ انرژی فاطمه و فرهاد
مهدی بیدل

ست کردن مبلمان های اتاق مستر
ست کردن مبلمان های اتاق مستر
ست کردن مبلمان های اتاق مستر

ست کردن مبلمان های اتاق مستر

ست بودن مبلمان های نشیمن دکوراسیون اتاق خواب مستر و همین طور تخت خواب ها اهمیت زیادی دارد. معمولا در اتاق های مستر مبلمان ها و تخت خواب ها در فاصله به نسبت کمی از هم قرار می گیرند و به همین دلیل نیز از لحاظ بصری ست بودن آن ها با هم اهمیت پیدا می کند. بهتر است رنگ روتختی ها و رومبلی ها با یکدیگر همخوانی داشته باشد و اگر تخت خواب ها از نوع چوبی انتخاب می شوند، بهتر است مبلمان دیگر هم از نوع چوبی انتخاب شوند.

استودیو مدرن
اتاق خواب صورتی
استودیو مدرن

تعریف فضای نشیمن در اتاق خواب مستر

یکی دیگر از نکته هایی که باید در طراحی دکوراسیون داخلی اتاق های نشیمن مد نظر قرار دهید، تعریف فضای نشیمن آنها است. شما معمولا می توانید با نحوه چیدمان مبلمان این کار را انجام دهید. برای انجام بهتر این کار می توانید به مطلب بهترین چیدمان مبلمان در دکوراسیون منزل مراجعه کنید.

ثمین موسوی
طراحی اتاق خواب سفید
ثمین موسوی

اتاق مستر با نشیمن جدا

اگر فضای اتاق مستر به شما اجازه می دهد، فضای نشیمن را به طور کامل از فضای خواب جدا کنید و تعریف فضایی بهتری داشته باشید. به طور مثال در عکس بالا؛ به نظر می رسد که دیوار بین اتاق خواب مستر و اتاق کناری آن برداشته شده و قسمت نشیمن اتاق خواب در آن جا تعبیه شده است اما شما می توانید از ترفندهای دکوراسیونی دیگری برای این کار استفاده کنید، مثلا استفاده از پارتیشن ها یکی از آنها است. که از اصول طراحی اتاق مستر به شمار می رود

فروزان رحمانی
خانه خانم مریم ابطحی
فروزان رحمانی

استفاده از مبلمان تک در اتاق خواب مستر

درست است که اتاق خواب مستر بزرگ ترین اتاق خواب خانه است، اما ممکن است که فضای اتاق به شما اجازه ندهد تا یک نیم ست زیبا به عنوان نشیمن آنجا قرار دهید، بنابراین شما باید از مبل های تک که با اصول طراحی اتاق مستر شما ست هستند استفاده کنید.

ثمین موسوی
نورپردازی اتاق خواب
ثمین موسوی

اتاق خواب مستر در فنگ شویی
اتاق خواب مستر در فنگ شویی
اتاق خواب مستر در فنگ شویی

اتاق خواب مستر در فنگ شویی

پیش از این در مطلبی با عنوان «فنگ شویی اتاق مستر و کودک، راز و رمزهایی که فاش شد!» به بررسی چگونگی چیدمان و دکوراسیون اتاق مستر با توجه به اصول فنگ شویی پرداخته شده است. در این مطلب چنین آمده است که «مهم ترین فضا در فنگ شویی، اتاق خواب شماست. رعایت اصول فنگ شویی در اتاق خواب، کلید یک رابطه شاد و خواب آرام برای شماست. پس هرکاری که می توانید برای ارتقا سطح کیفی فنگ شویی در اصول دکوراسیون اتاق مستر خوابتان انجام دهید. به محل قرار گیری تخت خوابتان توجه زیادی کنید و سعی کنید در دو طرف تخت خوابتان تعادل ایجاد کنید حتی در نورپردازی!

اصول طراحی/دکوراسیون اتاق مستر
اصول طراحی/دکوراسیون اتاق مستر
اصول طراحی/دکوراسیون اتاق مستر

محمد محسنی
ددکوراسیون منزل خانم بامشاد
محمد محسنی

مهرناز شاپوری
خانه ای به رنگ شکوفه های گیلاس
مهرناز شاپوری

مراقب باشید! استفاده از آینه در طراحی اتاق خواب مستر در فنگ شویی خیلی توصیه نمی شود؛ اما آینه عضو جدایی ناپذیر اتاق خواب های ما شده است. حواستان باشد تخت خواب یا درب های کمد را منعکس نکند. در افسانه های فنگ شویی آینه نماد خیانت است. بهتر است هنگام خواب روی آینه را بپوشانید تا راحت تر به خواب بروید.

محسن رشیدی
اتاق خواب سفید
محسن رشیدی

در رابطه با رنگ طراحی اتاق خواب مستر نیز باید دقت لازم را به کار ببرید. از رنگ هایی با پایه آتش استفاده کنید. مانند قرمز، نارنجی، صورتی و زرد. رنگ ها با پایه آتش در فنگ شویی شادی آفرین هستند و به ایجاد فضای رمانتیک بیشتر کمک می کنند. که از مهم ترین اصول دکوراسیون اتاق مستر است.

استودیو معماری و طراحی داخلی نیروانا
دکوراسیون حمام و سرویس بهداشتی
استودیو معماری و طراحی داخلی نیروانا

جمع بندی :

به طور خلاصه می‌توان گفت طراحی اتاق خواب مستر در معماری نوین دارای جایگاه ویژه‌ای است که اغلب برای ویلاهای لوکس و ساختمان‌هایی که در طبیعت زیبا ساخته می‌شوند کاربردی گسترده دارد. از جمله ویژگی‌های این اتاق امکانات خاصی است که برای آن در نظر گرفته شده و دکوراسیون داخلی ویژه‌ای نیز دارد. این فضا به عنوان یکی از بزرگترین اتاق خواب‌هایی است که در یک ویلا  یا ساختمان ساخته می شود. در این مقله به  اصول طراحی اتاق مستر: دکوراسیون مخصوص شما  پرداخته ایم .

 

 

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه