Chidaneh.com placeholder image

دکوراسیون مینیمال، دکوراسیونی ساده اما شیک!

به قلم: تحریریه چیدانه

سبک های دکوراسیون داخلی: وقتی نام مینیمال و ساده بودن به گوشمان می خورد، تصور می کنیم جذابیت هم مانند همه ی عناصر دیگر در این فضاها به حداقل می رسد، اما واقعیت چیز دیگری است. بیایید از منظری متفاوت به این سبک نگاه کنیم. دکوراسیون مینیمال به ما و چشم و ذهن مان فرصت نفس کشیدن و آسودن می دهد. برای رسیدن به چنین حسی در دکوراسیون منزل مان، شاید تنها راه مینیمال بودن نباشد اما بدون شک یکی از بهترین روش ها است. امروز می خواهیم با چیدانه نکاتی را به شما یادآوری کنیم که برای داشتن یک دکوراسیون مینیمال باید به آن ها توجه کنید. با ما همراه باشید.

در ادامه خواهید دید:

چوب و هنر
  • مبلمان گلچین در دکوراسیون مینیمال
  • در دکوراسیون مینیمال اغتشاش سبک ها را کاهش دهید
  • دکوراسیون مینیمال با سادگی در رنگ ها
  • رعایت تعادل در دکوراسیون مینیمال
  • در دکوراسیون مینیمال از فرش و قالیچه استفاده نکنید
  • تابلو و آثار هنری را از دکوراسیون مینیمال حذف کنید
  • در دکوراسیون مینیمال الگوها را فراموش کنید
  • ظروف خالی در دکوراسیون مینیمال
  • اجازه دهید طبیعت، فضای مینیمال شما را دکور کند
  • در دکوراسیون مینیمال خود از سبک ژاپنی بهره بگیرید!

مبلمان گلچین در دکوراسیون مینیمال

آیا همه ی قطعات مبلمان که در منزل تان دارید، کاربردی، راحت و دوست داشتنی هستند؟ اگر پاسخ تان منفی است، یکی از آن ها را حذف کنید و ببینید چه تأثیری دارد. معمولا صندلی هایی که برای روز مبادا نگه داشته می شوند، میزها و ویترین های کوچک، هیچ خاصیتی جز ایجاد بی نظمی و ریخت و پاش در فضا ندارند. بی رحم باشید و به سادگی آپارتمانی فوق‌العاده شیک به سبک مینیمال داشته باشید!

در این فضای غیر عادی، میز و صندلی های غذاخوری شفاف تمرکز را به سوی کف و دیوارهای مینیمال اما دوست داشتنی می کشانند. این ایده، نظریه ی «حذف غیرضروری ها برای برجسته شدن ضروری ها» را به صورتی متفاوت به تصویر می کشد.

در دکوراسیون مینیمال اغتشاش سبک ها را کاهش دهید!

با وجودی که تلفیق سبک های دکوراسیون و دوره ها به نظر جذاب می رسد، اما در عمل کاری دشوار می باشد. راهکار آسان تر این است که به یک سبک پایبند باشیم. بازگشت پیروزمندانه ی مبلمان اواسط قرن بیستم وام دار مشخصات ساده و غیر شلوغ، کاربری آسان و ست شدن آن ها با دکوراسیون معاصر است.

دکوراسیون مینیمال با سادگی در رنگ ها

رنگ ها این قدرت را دارند که دکوراسیون و زندگی شما را آرام یا پیچیده کنند. انتخاب یک پالت تک رنگ، روشی مناسب در دکوراسیون مینیمال است برای ایجاد سادگی و آرامش در فضا و ایجاد فرصت برای تزریق رنگ در آینده است. بافت ها در فضاهای داخلی تک رنگ بسیار مهم هستند. مثلا این فضای اتاق خواب، تنوع را از بافت پارکت های چوبی کف و رنگ کرم دیوار گرفته است.

تعداد رنگ های کلیدی خود را به سه محدود کنید. دو سایه از یک رنگ مشابه به علاوه ی یک رنگ متضاد در کنار آن رنگ های خنثی.

در دکوراسیون مینیمال، سادگی و مینیمال بودن به معنای بی رنگ بودن نیست، مثلا ترکیب رنگی سیاه، آبی و سفید با وجودی که رنگ هایی قوی هستند اما به خوبی با این فضای مینیمال ست شده اند.

آتنا طالقانی
منزل مسکونی
آتنا طالقانی

رعایت تعادل در دکوراسیون مینیمال

تعادل راهکار دیگری برای ساده کردن یک فضا از نظر بصری است. چشم های ما از تقارن لذت می برند، زیرا تشخیص جریانی که در فضا وجود دارد را برای مغز آسان تر می کنند. تقارن به صورت ناخودآگاه آسایش بخش و آرامش بخش است. در دکوراسیون مینیمال از طراحی دکوراسیون به همین سادگی لذت ببرید.

در دکوراسیون مینیمال از فرش و قالیچه استفاده نکنید!

اجازه دهید کفپوش حیرت انگیزتان به چشم آید. عدم استفاده از فرش و قالیچه و کف لخت در دکوراسیون مینیمال، فضا را بازتر نشان می دهد.

اگر کف منزل تان نمی تواند لخت بماند یا در هر صورت دوست دارید از گرما و خاصیت آکوستیکی موکت بهره ببرید، سراغ موکت های لوکس و ساده بروید و البته هرگز از فرش و قالیچه بر روی آن ها استفاده نکنید.

تابلو و آثار هنری را از دکوراسیون مینیمال حذف کنید!

اگر واقعا به دنبال مینیمال بودن هستید و می خواهید خانه یا ویلای خود را مینیمال طراحی کنید، به این فکر کنید که تابلوها و آثار هنری چه چیزی به فضای شما اضافه می کنند جز حواس پرتی؟ دیوارهای خالی توجه را به سمت مبل ها و فرش ساده و چشم گیر شما جلب می کنند. در فضای مینیمال نباید نقاط کانونی زیاد و پراکنده باشند. مثلا در این نشیمن دیوار های خالی باعث شده اند فقط عناصر مبلمان، فرش و کف جلاخورده در فضا به چشم آید. فقط در صورتی که غلاقه زیادی به تابلو دارید می توانید تابلویی بسیار ساده و با طرحی ظریف انتخاب کنید.

در دکوراسیون مینیمال الگوها را فراموش کنید!

کاناپه ای مانند این نمونه لیاقت آن را دارد که در فضا بدرخشد. حال آنکه یک کاغذ دیواری طرح دار در پشت آن یا روکشی پر نقش و نگار بر روی آن، شانس درخشیدن را از کاناپه می گیرد. در طولانی مدت شما از انتخاب روکش ساده برای قطعات بزرگ مبلمان خوشحال تر خواهید بود. در عوض الگوها و طرح ها را برای کوسن ها یا پتوهای کوچک استفاده کنید. درباره ی تعداد کوسن ها در دکوراسیون مینیمال افراط نکنید.

ظروف خالی در دکوراسیون مینیمال

بسیاری از افراد نمی توانند یک کاسه، گلدان یا سبد را خالی بگذارند. اما گاهی نیازی نیست چیزی به آن ها اضافه کنید مانند این گلدان زیبا که به تنهایی در این فضا جلوه نمایی می کند، اگر یک ظرف دوست داشتنی دارید، در برابر وسوسه ی پر کردن آن با گیاهان یا چیزهای دیگر مقاومت کنید

اجازه دهید طبیعت، فضای مینیمال شما را دکور کند!

در هنگام تعیین دکوراسیون، به بهترین دکوراتور یعنی مادر طبیعت رجوع کنید. منظره چه باغ باشد، چه منظر شهری یا دریا، می تواند عنصری باشد که شما می خواهید بر آن تأکید کنید. با به حداقل رساندن شلوغی اتاق های رو به منظره، توجه را به آن جلب کنید. اگر حریم و امنیت برای تان مسئله نیست، از پوشش برای پنجره ها استفاده نکنید و مبلمان را به سمت منظره ی باشکوه بیرونی بچینید.

از عناصر طبیعی و ارگانیک برای ایجاد جذابیت روستیک استفاده نمایید. کمال و تصنعی نبودن مواد و مصالح طبیعی با ما از زمان های ساده تر سخن می گویند.

در دکوراسیون مینیمال خود از سبک ژاپنی بهره بگیرید!

معماری و طراحی داخلی ژاپنی نماد کاملی از زیبایی سادگی هستند. ما همواره فراموش می کنیم که هدف اصلی خانه زندگی کردن در آن است و نه فقط جایی برای دارایی های ما. یک ضرب المثل ژاپنی این قضیه را زیباتر بیان می کند: از چای لذت ببر، نه فقط فنجان چای. بهتر است درباره ی سبک ژاپنی در چیدانه بخوانید و دلیل تأثیرگذاری آن بر طراحی های خارج از ژاپن را کشف کنید. 

در پایان:

برای داشتن دکوراسیون ساده و مینیمال از هر آنچه شلوغی و جزییات را زیاد می کند پرهیز کنید و نگاهی ساده به اطراف خود داشته باشید، داشتن چنین سلیقه ای در دکوراسیون آرامش را به منزل شما دعوت می کند

منبع: Houzz| تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه