Chidaneh.com placeholder image

بهترین مصالح برای صفحه کانتر آشپزخانه چیست؟

به قلم: مژگان احمدی

در این مطلب از چیدانه با به روزترین و البته کاربردی‌ترین مواد مورد استفاده برای صفحه کانتر آشپزخانه آشنا می‌شوید؛ موادی که هر کدام ظاهری متفاوت و مزایا معایب خودشان را دارند. اصول طراحی داخلی آشپزخانه همان‌قدر اهمیت دارد که هال و پذیرایی و باقی قسمت‌های خانه. این وسط حتی دقت نظری که کارشناسان برای طراحی کابینت‌ها و همخوانی آنها با محیط خانه دارند شاید برای دیگر بخش‌های خانه نداشته باشند. 

اما طراحی کابینت‌ها در آشپزخانه‌ای ایده‌آل خودش یک داستان است و انتخاب سطحی پوشاننده برای فضاهای خالی یا به قول معروف کانترها داستانی دیگر. سوای رنگ و طرحی که باید نظر صاحبخانه را جلب کند، مساله جنس ماده‌ای که به کار گرفته می‌شود و تا مدت‌ها جلوی چشم خودنمایی می‌کند هم اهمیت زیادی دارد.

قالیشویی ادیب

سنگ کوارتز روی صفحه کانتر آشپزخانه 

این روزها استفاده از سنگ کوارتز روی صفحه کانتر آشپزخانه طرفداران زیادی پیدا کرده است؛ کانترهایی از جنس سنگ‌های مصنوعی کوارتز که بین مردم به اشتباه به کورین معروف شده‌اند. کورین نام شرکتی آمریکایی است که سال‌ها پیش دست به تولید انواع سنگ‌های مصنوعی زد و حالا هر ترکیبی از این سنگ‌ها با نام کورین شناخته می‌شود. کوارتزها دارای مقاومت و ماندگاری طولانی‌مدت هستند و از سنگ‌های گرانیت هم ماندگاری بیشتری دارند. کوارتزها قطعات سنگی درشتی هستند که رگه‌هایی هم توی آنها دیده می‌شود. خوبی‌شان این است که هیچ تخلخلی ندارند و صاف، یک‌دست و براقند. نگهداری از این سنگ‌های ضدلک، ضدخش و آنتی‌باکتریال در مقایسه با باقی سنگ‌های مصنوعی و طبیعی راحت‌تر است برای اینکه نیازی به هیچ ماده شوینده‌ای ندارند و فقط کافی است با کمی آب و صابون سطح آنها را تمیز کرد. همین ویژگی مهم است که کوارتزها را باوجود قیمت بالای‌شان محبوب کرده است.

سنگ گرانیت روی صفحه کانتر آشپزخانه 

درست است که این روزها سنگ‌های صاف و براق کوارتز نگاه‌ها را به سمت خودشان خیره کرده‌اند اما هنوز هم استفاده از سنگ گرانیت‌ بر روی صفحه کانتر آشپزخانه طرفدار دارد. مهم‌ترین دلیل انتخاب سنگ‌های گرانیتی در آشپزخانه‌ها نمای طبیعی آنهاست برای اینکه گرانیت برخلاف کوارتز سنگی طبیعی است و نمایی که در محیط هم ایجاد می‌کند ساختگی و مصنوعی نیست. تنوع رنگ‌ و طرح در گرانیت‌ها بیشتر است. این نوع سنگ‌های مصنوعی گاهی هم‌قیمت سنگ‌های مصنوعی بوده و مانند آنها مقاوم در برابر حرارت، ضدخش، ضدقارچ و ضد کپک هستند فقط در مقایسه با کوارتزها به توجه بیشتری نیاز دارند. مساله دیگرشان هم این است که این سنگ‌ها باید با تمیزکننده مخصوص گرانیت تمیز شوند چراکه در انواع ارزان‌تر ممکن است تخلخل‌ها باعث جذب مایعات و ایجاد لکه شود؛ به‌خصوص اگر روی آنها روغن یا سرکه و. . . بریزد. برای همین تمیز کردن سطوح گرانیتی هر سال لازم است در حالی که کوارتزها این مشکل را ندارند.

چوب روی صفحه کانتر آشپزخانه 

اگر اهل آشپزی حرفه‌ای هستید، بدون چون و چرا چوب را برای صفحه کانتر آشپزخانه تان انتخاب کنید. کانترهای بوچربلاک همان‌طور که از اسم‌شان پیداست چوب تخته ساطور هستند چراکه می‌توانید از آنها به عنوان تخته ساطور برای خرد کردن گوشت و مرغ استفاده کنید. این کانترها از چوب درختان پهن‌برگ مانند گردو و بلوط ساخته می‌شوند و از آنجا که ماده‌ای طبیعی هستند می‌توان با خیال راحت از آنها در آشپزخانه برای آماده کردن مواد غذایی استفاده کرد. این کانتر‌ها پایدار و مقاوم هستند و خاصیت ضدباکتریایی دارند. همین‌طور بادوام هستند و منسجم و البته بسیار مقرون به صرفه. فقط شاید لازم باشد هرازگاهی آنها را سمباده بزنید؛ البته فقط زمانی که واقعا جای تخته گوشت را برای‌تان گرفته باشند وگرنه استفاده از آنها راحت‌تر از این حرف‌هاست. تمیز کردن‌شان هم ساده است؛ با یک پارچه و مقداری کف سریع تمیز و براق می‌شوند.

سنگ مرمر روی صفحه کانتر آشپزخانه 

شاید کمتر کسی از خاصیت مهم مرمر در آشپزخانه خبر داشته باشد. بیشتر آنهایی که برای صفحه کانتر آشپزخانه‌شان سراغ این سنگ یک‌دست سفید می‌روند، جنبه زیبایی آن را در نظر می‌گیرند. اما اگر از کسانی که وقت زیادی را در آشپزخانه سپری می‌کنند درباره مرمر بپرسید همه یک جواب را می‌دهند؛ اینکه «مرمرها بسیار خنک هستند!» مهم‌ترین خاصیت سنگ مرمر خنکی‌اش است و البته بعد از آن درخشندگی و روشنایی خاصی که به محیط آشپزخانه می‌بخشد. مرمر معایبی هم دارد؛ اینکه کوچک‌ترین خطی روی آن به وضوح دیده می‌شود برای همین در مراقبت از آن باید کمی بیشتر دقت کرد. خوبی‌ این سنگ قیمت ارزانی است که در مقایسه با باقی سنگ‌ها دارد. اگر از سنگ مرمر برای آشپزخانه‌تان استفاده می‌کنید دیگر نباید نگران گذر زمان باشید برای اینکه سنگ مرمر هیچ‌وقت از محبوبیت نمی‌افتد.

لمینت روی صفحه کانتر آشپزخانه 

برای آنهایی که دنبال خانه‌ای شیک و امروزی هستند و البته نمی‌خواهند هزینه زیادی هم متحمل شوند، این نوع کانترها بهترین هستند. تنوع رنگ و طرح‌هایی که این روزها در لمینت‌های کفپوش خانه به میان آمده باعث شده در آشپزخانه هم سروکله انواع‌شان پیدا شود. این نوع کانترها نمایی شیک و زیبا دارند به‌خصوص اینکه نمایی قدیمی و روستیک به خانه می‌بخشند و با رنگ‌های براق و سطوح صاف‌شان محبوب خیلی‌ها هستند. مشکل‌شان ضربه و حساسیت به آب است که از صاحب‌شان آدمی وسواسی می‌سازند وگرنه در خیلی مواقع از کوارتز و گرانیت هم زیباتر هستند.

استیل برای صفحات کانتر آشپزخانه 

آنهایی که دنبال درست کردن فضایی کاملا حرفه‌ای در آشپزخانه‌شان هستند به دنبال استیل می‌روند. کانترهای استیل به آشپزخانه نمایی مدرن و البته صنعتی می‌دهند؛ بنابراین بیشتر به درد آشپزخانه‌های بزرگ با کانترهای زیاد می‌خورد. استیل‌ها می‌توانند با هر ترکیب رنگی در خانه هماهنگ باشند. مهم‌ترین خوبی‌شان هم این است که از هر نوع کانتر دیگری راحت‌تر تمیز می‌شوند. خاصیت ضدباکتریایی عجیبی هم دارند. معمولا کانترهای فلزی را در جنس‌های مختلف تهیه می‌کنند مانند روی، مس یا حتی برنز. همه این فلز‌ها ضدخش هستند و غیر متخلخل و ضد لک. این وسط فقط فولاد ضدزنگ است که بعد از مدتی ممکن است کمی تغییر رنگ دهد که البته آن هم با جلادهنده‌های خاص برطرف می‌شود. هزینه ساخت کانترهای استیل و فلزی از نمونه‌های سنگی و طبیعی کمتر است.

کاشی سرامیک در کانتر آشپزخانه

کانترهای کاشی و سرامیک نسبت به گرما مقاومت زیادی دارند و به‌راحتی هم دچار لک نمی‌شوند اما مهم‌ترین مزیت‌شان نسبت به باقی کانترها این است که می‌توان بعد از مدتی هر سطح آسیب‌دیده آنها را به‌راحتی عوض کرد بدون اینکه باقی قسمت‌های کانتر به هم بریزد. کاشی و سرامیک که نمایی خاص به آشپزخانه می‌دهند برای خودشان معایبی هم دارند؛ مثلا اینکه سطح‌شان ناهموار است و به‌راحتی مواد غذایی در فضای بین آنها جذب می‌شود. شست‌وشوی زیاد آنها هم ممکن است ایجاد خش کند. کدر شدن سریع سرامیک‌ها هم می‌تواند دلیل اصلی کنار گذاشتن‌شان باشد. با این حال هنوز خیلی‌ها ترجیح می‌دهند فضای آشپزخانه‌شان را شبیه مطبخ‌های قدیمی درآورند؛ به‌خصوص اگر آشپزخانه‌ای کوچک و دنج داشته باشند.

سیمان در کانتر آشپزخانه 

به آنها کانتر گران می‌گویند برای اینکه ساخت آنها کلی زحمت می‌برد؛ مخلوطی از سیمان و شیشه‌های رنگی. برای ساخت این کانترها رسما از بتن استفاده می‌کنند؛ یعنی مخلوطی از یک بخش سیمان و سه بخش ماسه و شن که البته کمی هم ماده رنگی به آن می‌زنند و به هر طیف رنگ و شکلی که باب میل بازار باشد می‌سازند. از آن جایی که بتون به حرارت مقاوم است پس استفاده از آن در آشپزخانه هم منعی ندارد. فقط هنگام نصب کمی گرد و غبار زیادی ایجاد می‌کند و اینکه باید حتما از جایی مطمئن تهیه شده باشد چراکه بتن ها فقط زمانی آنتی‌باکتریال هستند که از ابتدای ساخت مهر و موم شده باشند وگرنه ممکن است کلی دردسرساز شوند. این وسط دلیل اصلی اینکه خیلی‌ها سراغ کانترهای سیمانی می‌روند ظاهر زیبا و سنگینی است که به آشپزخانه می‌دهد. این کانترها چون محکم و بادوام هستند می‌توانند در هر بخشی استفاده شوند؛ بی‌توجه به حجم ضربه‌ای که ممکن است به آنها وارد شود یا حرارتی که در مقابلش قرار بگیرند. برخلاف تصور همه این کانترها هزینه‌بر هستند و حتی گاهی در مقایسه با سنگ‌های طبیعی یا مصنوعی دیگر گران‌تر تمام می‌شوند.

کامپوزیت کاغذ روی کانتر آشپزخانه 

این نوع از صفحه کانتر آشپزخانه دوستدار محیط زیست است و مناسب کسانی که دغدغه بازیافت دارند، چراکه اصل این کانترها از کاغذ کامپوزیت بازیافت شده است. در واقع بعد از آنکه کاغذ باطله و الیاف دیگر با رزین حرارت دیدند در قطعات مختلف ساخته می‌شوند؛ قطعاتی با ضخامت سه تا پنج سانتی‌متر که فقط به درد استفاده در آشپزخانه‌ها می‌خورد. این کانترها با محیط سازگار هستند و طول عمر بالایی هم دارند. به گرما مقاوم هستند و مهم‌تر از همه اینکه نه لک می‌شوند و نه خراش برمی‌دارند. درضمن قیمت ارزانی هم دارند برای همین در بیشتر آشپزخانه‌های ساده امروزی می‌توان سراغی از آنها گرفت که در طرح و رنگ‌های مختلف به کار گرفته شده‌اند.

سنگ صابون روی کانتر آشپزخانه 

اسم عجیب‌شان با ترکیبی که دارند همخوانی ندارد. در این سنگ‌ها اصلا از صابون خبری نیست بلکه هرچه هست ترکیبی مانند گرانیت است که از طبیعت به دست می‌آید با مقداری مواد معدنی. این سنگ‌ها نرم هستند و برای ساختن قطعات کانتر باید مقادیری کوارتز به آنها اضافه شود. از ترکیب این سنگ‌ها با کوارتز سنگی صاف و یک‌دست و البته مقاوم به وجود می‌آید که خاصیتی غیر قابل نفوذ دارد. این سنگ‌ها در حد و اندازه کوارتز اما ارزان‌تر و به‌صرفه‌تر از آن هستند. مهم‌ترین خاصیت‌شان مقاومت در برابر اسید و موادی از این قبیل است. آنها به هیچ‌وجه در برابر مواد غذایی آشپزخانه دچار آسیب نمی‌شوند و همین دلیل کافی است تا استفاده از آنها این روزها بیشتر از قبل باب شده باشد. خوبی‌شان هم این است که در مقایسه با باقی سنگ‌ها هزینه تعمیر زیادی ندارند و نگهداری‌شان هم راحت است.

ما دوست داریم بدانیم کدام یک از این مواد و مصالح برای شما جذاب ترند و شما ترجیح می دهید تا از کدام یک از آن ها در صفحه کانتر آشپزخانه تان استفاده کنید؟ دلایل خود را با ما در میان بگذارید. 

گردآوری شده در تحریریه چیدانه 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه