7 ایده هیجان انگیز برای تزیین سفره شب یلدا

7 ایده هیجان انگیز برای تزیین سفره شب یلدا

به قلم: تحریریه چیدانه

ایده هیجان انگیز برای سفره های شب یلدا

همیشه چند روز قبل از شب یلدا هیجان و شور و شوق زیادی به سراغمان می آید، شور و شوقی از جنس روزهای پایانی سال و نزدیک شدن به نوروز! شب یلدا دست کم برای من فرق زیادی با نوروز ندارد، هر دو نشانگر شکوه و فر کیانیان هستند. شکوهی بی بدیل، شبی سراسر شادی و خنده، پر از خوراکی های رنگارنگ و خوشمزه، حضور پر هیاهوی رنگ قرمز، بوی اصالت که همه جای خانه را پر می کند. مگر می شود از کنار این همه هیاهو به سادگی عبور کرد، مگر می شود از فال حافظ پدر بزرگ با دستان لرزانی که لای هر کدام از چین و چروک هایش تجربه هایی بسیار نهان است، گذشت؟ اصلا مگر می شود رسم و رسوم های این شب را ندید و اجرا نکرد. این ها همه بهانه های کوچک دور هم بودن و با هم خندیدن است. این شب ها و روزها یادآور می شوند که زندگی کوتاه است و حتی یک دقیقه بیشتر با هم بودن را باید جشن گرفت. شما هم با چیدانه همراه شوید تا برای بهتر برگزار کردن این شب آماده شوید…

سرویس خواب بالسا

ایده سفره شب یلدا با کرسی

1- ایده سفره شب یلدا با کرسی

گذشت پائیز آمــد فصل سرما … سر آغازش شب زیبـــای یلدا … چه شبهای درازی دارد این فصل … یقین زلف سیاه گسیـــوی یلدا

هوا سرد باشد یا نباشد، دکوراسیون داخلی خانه تان مدرن باشد یا کلاسیک خانه تان کوچک باشد یا بزرگ در شب یلدا بساط کرسی تان باید به راه باشد. رسم ها را زنده نگه دارید، مادربزرگ ها و پدر بزرگ های تان را دعوت کنید و از آن ها بخواهید که لحاف کرسی های قدیمی شان را از صندوقچه ها برای تان بیاورند. دور تا دور کرسی را را پشتی بچینید و حسابی غوغا کنید. فضای خانه های قدیمی را برای پدر بزرگ ها و مادر بزرگ های تان دوباره سازی کنید.

بعد از این که کرسی ها را انداختید، باید به میز پذیرایی بپردازید. میزی که می خواهید ظرف میوه و آجیل و بقیه خوراکی ها را روی آن بچینید، نه میز شام. راجع به آن هم صحبت می کنیم، اما اول بهتر است تا به تزیینات میز پذیرایی بپردازیم. خب اولین ایده که به ذهن هر کسی می رسد، استفاده از مجمع های بزرگ است. این مجمع های زیبایی کرسی های شما را تکمیل می کند. البته وقتی ظرف انار و آجیل را روی آن می گذارید ممکن است کمی سنگین شود حتما قبل از چیدن به این موضوع دقت کنید. برای ایده گرفتن مطلب کرسی شب یلدا را بخوانید.

تزیین سفره شب یلدا با حافظ

2- تزیین سفره شب یلدا با حافظ

ای حافظ شیرازی… تو کاشف هر رازی…

دیوار حافظ نفیس تان را از کتابخانه بیرون بیاورید، صفحه ای را به روشنی بگشایید و آن را روی میز یا کرسی تان بگذارید. هر کجا یلدا هست نفس حق خواجه شیراز هم هست، یلدا بی حافظ به سر نشود، باید که در همین شب به شاخه نباتش و به قرآن درون سینه اش قسمش داد تا صلاح و مصلحت را برایت روشن سازد تا بگوید یوسف گمگشته باز آید به کنعان غم مخور… تا دلت قرص شود به نفس حقش و روشنی روزهای باقی مانده ات را پر کند.

تزیین سفره شب یلدا با رومیزی قرمز

3- تزیین سفره شب یلدا با رومیزی قرمز

شب یلدا همیشه جاودانی است… زمستان را بهار زندگانی است…

در شب یلدا همه چیز قرمز رنگ است، اصلا بیشتر هیاهو و نشاط شب یلدا را مدیون همین رنگ قرمز آتشین هستیم که گرمای خاصی را به خانه های ما مهمان می کند. می توانید علاوه بر همه میوه های قرمز خوش رنگ که در سفره های یلدایی تان می گذارید شان، می توانید از پارچه هایی با طرح و نقش های ایرانی استفاده کنید تا اصالت بیش تری را در دکوراسیون شب یلدایتان شاهد باشید. ترمه های رنگارنگ بهترین انتخاب ها هستند. برای اطلاعات بیشتر از قرمز یلدایی مطلب  قرمز لعل یا قرمز آکادمی، از قرمز یلدا تا قرمز کریسمس را بخوانید.

تزیین میوه سفره شب یلدا

4- تزیین میوه سفره شب یلدا

شب یلدا شب فر و کیان است… نشان از  سنت ایرانیان است…

یکی از رسم های زیبایی که در شب یلدا شاهد آن هستیم، بردن سینی یلدا برای تازه عروس هاست، رسمی بسیار دلپذیر و خوشایند. بیشتر افراد سبد هایی از میوه های رنگارنگ، سینی هایی پر از باسلق و پشمک، آجیل و حتی لباس هایی که به عنوان هدیه برای عروس در نظر گرفته اند را تزیین می کنند و با ساز و دهل به خانه او می برند. برای تزیین میوه ها هم ایده های متنوعی وجود دارد. میوه های که پوست های به نسبت محکم تری دارند را می توانید با هنر حکاکی روی میوه تزیین کنید. فقط کافی است که ذهنی خلاق، کمی سلیقه و یک چاقوی تیز داشته باشید. به راحتی می توانید طرح هایی که در عکس بالا می بینید را روی میوه های تان پیاده کنید. اما در غیر این صورت میوه های سیخی می تواند بسیار ساده تر و شیک تر باشد.

سفره شب یلدا با غذاهای ایرانی

5- سفره شب یلدا با غذاهای ایرانی

بیایید کمی هم به سراغ عذاها و خوراکی هایی که می توانید در شب یلدا سرو کنید بپردازیم. بعدا باز هم جزییات بیشتری را با هم بررسی می کنیم. غذاهای خیلی زیادی در شب یلدا پخته و سرو می شود یکی از آن ها آجیل پلو است که هم ظاهری زیبا دارد وهم مزه آن هوش و حواس از سرتان می پراند. در پختن این غذای خوشمزه از بیشتر آجیل هایی که در شب یلدا روی میز می گذارید استفاده می شود. اگر دلتان می خواهد در شب یلدا غذایی درست کنید که همه مهمان ها از آن ها خوششان بیاید قطعا آن غذا یک ته یگ خوشمزه پر از زغفران و زرک است. هم رنگ های این غذا بسیار به سفره های تان می آید و هم طعم و مزه اش حسابی سر حال تان می کند.

برای شب های یلدا می تواینید خورشت هایی مانند قورمه سبزی کنید. سعی کنید که لوبیاهایی که استفاده می کنید بزرگ باشند تا در میان رنگ سبز خورشت خودنمایی کنند و زیبایی سفره تان را تکمیل کنند. اگر مهمانی تان صمیمی و خودمانی و محدود به شما و همسرتان است پیشنهاد من به شما درست کردن یک کوکو سبزی خوشمزه آن هم با سبزی های تازه و تیین آن با دانه های قرمز و خوش رنگ انار است. برای زیباتر شدن میز شامتان در این شب خاطره انگیز مطلب تزیین میز شام یلدا را بخوانید.

تزیین سفره شب یلدا با انواع دسر

6- تزیین سفره شب یلدا با انواع دسر

برای دسر ها هم می توانید کیک هندوانه درست کنید. سر و ته یک هندوانه را ببرید و آن را به حالت نیم دایره در بیاورید. هندوانه را مدت کمی در یخچال قرار دهید تا کمی سرد شود و برای گذاشتن خامه آماده شود، اگر سطح هندوانه گرم باشد خاخمه به سرعت وا می رود و ظاهر کیک شما را خراب می کند، سپس تمام سطح هندوانه را با خامه بپوشانید. بعد از آن هم می توانید با انواع و اقسام میوه های دلخواه و یا حتی با انواع تنقلات روی آن را تزیین کنید. فکر می کنم عکس بالا میتواند منبع الهام خوبی برای شما باشد.

سالاد انار هم به نظر هیجان انگیز میاید، ضمن آن که حسابی هم ساده و مقرون به صرفه است. یک ظرف انار، چند شاخه جعفری و ترخه و ریحان و مقداری سیب به همراه نمک و مقدار کمی هم لیمو یک سالاد خوشمزه و لذیذ را برای شما درست می کنند که حسابی مهمان های تان را غافلگیر می کند. زیتون پرورده های خوشمزه هم می توانند جایی در سفره شام شما داشته باشند. مخصوصا این که یکی از مواد اصلی آن ها انار های ترش و خوشمزه ای هستند. برای تزینات میز یلدایی تان مطلب ایده هایی برای تزیین تنقلات شب یلدا را بخوانید.

تزیین سفره شب یلدا با انار

7- تزیین سفره شب یلدا با انار

انار همیشه یکی از بهترین ایده ها برای تزیینات سفره شب یلداست. فقط نکته ای که می تواند برای شما جالب باشد ایده های متنوع استفاده از آن است. شما غیر از تزیین انار برای خوردن می توانید به شکل های مختلفی از آن، حتی بدون دانه کردن، استفاده نمایید. همنشینی انار و شمع یکی از ایده هایی است که فضای دکوراسیون شب یلدا را به کلی تغییر می دهد. مانند تصاویر بالا، انار و شمع هم میت وانند بر روی میز چیداه شده و هم در سینی وظروف زیبا به همراه گیاهان سبز در کنار یکدیگر قرار بگیرند. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه مطلب تزیین انار شب یلدا را بخوانید.

ایده سفره شب یلدا

و در آخر

برای این که میزبانی حرفه ای تر به نظر برسید، می توانید از همان ابتدا مهمان های تان را با حلقه های خوش آمد گویی که با انار تزیین شده است شگفت زده و غافلگیر کنید. مطمئن باشید که این بهترین نوع خوش آمد گویی به مهمان های تان خواهد بود. امیدوارم شب یلدای امسال برایتان از همیشه زیباتر و بهتر باشد.

اگر برنامه خاصی مد نظرتان هست بهتر است از همین ابتدای هفته شروع به برنامه ریزی کنید تا با خیال آسوده تری به میزبانی مهمان های تان بروید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
آذرین وب در تاریخ 28 آذر 1394
بسیار زیبا و دل نشین ممنون

ثبت دیدگاه