Chidaneh.com placeholder image

ارتفاع استاندارد وسایل خانه: 10 عنصر مهم در طراحی داخلی

به قلم: مژگان احمدی

حتما برای شما هم زیاد پیش آمده که در رستوران، منزل اقوام یا قرار ملاقات های خود پشت برخی از میزها احساس ناراحتی کرده اید، چون ارتفاع آن ها مناسب شما نبوده است، یا هنگام عبور از یک فضا حس می کنید لامپ های آویز آنقدر به سر شما نزدیک اند که ممکن است با آن ها برخورد کنید. این قبیل اتفاقات، احساسات ناخوشایندی در ما به وجود می آورند، در حالی که اگر به درستی برنامه ریزی شوند هرگز موجب سلب آسایش مان نخواهند شد. به دلیل اهمیت این موضوع، چیدانه می خواهد امروز سرکی به دنیای ابعاد و اندازه ها بکشد و بخش خیلی کوچکی از آن ها را به شما یادآوری کند.

البته این نکته را به خاطر داشته باشید که اندازه های استانداردی که در اینجا یا منابع دیگر می بینید، الزاما برای شما مناسب نیستند و همیشه استثناء وجود دارد. در واقع این ابعاد، ابعادی هستند که رایج تر اند. شما در طراحی داخلی منزل خود، قبل از همه، نیاز ها و خواسته های خود را برآورد کنید و دکوراسیون تان را متناسب با خودتان ایجاد کنید.

تابلو فرش ریحان

در مطلب زیر ارتفاع استاندارد 10 عنصر مهم در طراحی داخلی را بررسی می کنیم، مانند:

  1. ارتفاع استاندارد کانتر و اپن آشپزخانه
  2. ارتفاع استاندارد صندلی اپن آشپزخانه
  3. ارتفاع استاندارد میز ناهار خوری
  4. ارتفاع استاندارد کانتر حمام و سرویس بهداشتی 
  5. ارتفاع استاندارد قفسه بالای میز کار
  6. ارتفاع استاندارد لامپ دیوارکوب بالای روشویی
  7. ارتفاع استاندارد قرنیز در سرویس بهداشتی 
  8. ارتفاع استاندارد میز قهوه خوری
  9. ارتفاع استاندارد نصب هود آشپزخانه
  10. ارتفاع استاندارد چراغ های آویز بالای جزیره آشپزخانه

معین صالحی
خانه دل نشین خانم یارندپور
معین صالحی

ارتفاع استاندارد وسایل خانه: جزیره و اپن

ارتفاع استاندارد کانتر و اپن آشپزخانه

ارتفاع نهایی یعنی سطح تمام شده ی کانترهای آشپزخانه شامل مصالح کانتر، به طور معمول 90 سانتی متر در نظر گرفته می شود، ضمن اینکه برای کاربران بلند قد می تواند به 95 سانتی متر هم برسد. ارتفاع جزیره یا کانتر های دو طبقه نیز معمولا حدود 105 سانتی متر است. اپن یا جزیره عنصری پرکاربرد و موثر در زیبایی دکوراسیون منزل است، بنابراین توجه به ارتفاع اپن آشپزخانه چه از نظر زیبایی و چ از نظر کاربرد و تاثیر آن بر سلامتی ضروری است.

در نتیجه:

  • ارتفاع اپن آشپزخانه در حالت معمول: 90 – 95 سانتی‌متر
  • ارتفاع میز بار (یا همان کانترهای دو طبقه): حدود 105 سانتی‌متر
  • ارتفاع جزیره آشپزخانه در حالت میز غذاخوری: 75-80 سانتی‌متر

که البته در حالت سوم معمولا ارتفاع را همان 90 می‌گیرند و از صندلی های اپن استفاده میکنند. البته میتوانید اگر بخواهید از صندلی‌هایی با پایه بلند به منظور صرف غذا در کنار جزیره استفاده کنید نیز می‌توانید ارتفاع جزیره آشپزخانه را دوتکه در نظر بگیرید؛ یعنی یک بخشی با ارتفاع استاندارد (ارتفاعی بین 90-80 سانتی‌متر) و قسمتی دیگر را هم با ارتفاعی بلند‌تر و متناسب با صندلی‌هایتان در نظر بگیرید. 

درباره میز جزیره آشپزخانه و انواع مدل اپن آشپزخانه این مطالب را بخوانید.

معین صالحی
خانه زیبای نیکی اکرمی
معین صالحی

ارتفاع استاندارد وسایل خانه: صندلی اپن یا صندلی بار

ارتفاع استاندارد صندلی اپن آشپزخانه

ارتفاع استاندارد نشیمن صندلی های اپن 60 سانتی متر است. صندلی های بار هم معمولا 75 سانتی متر هستند. صندلی های اپن و بار می توانند بدون پشتی یا با پشتی باشند. بعضی از آن ها چرخان هستند. اگر صندلی هایی انتخاب می کنید که دسته دارند، توجه کنید در زیر کانتر یا پیش‌آمدگی کابینت جای گیرند.

استودیو پر
عکاسی منزل مسکونی ماندانا بازیاری
استودیو پر

اگر به دنبال خرید انواع صندلی اپن آشپزخانه با رعایت استاندارهای کیفی و ارگونومیک هستید، از طریق ثبت درخواست چیدانه اقدام کنید.

استودیو پر
عکاسی منزل مسکونی خیابان طالقانی
استودیو پر

ارتفاع استاندارد وسایل خانه: میز غذا خوری

ارتفاع استاندارد میز ناهارخوری

ارتفاع استاندارد میز ناهارخوری و حتی میزهای غذاخوری معمولی 75 سانتی متر است. این اندازه حتی برای افراد قد بلند نیز مناسب است. ارتفاع صندلی غذاخوری نیز به طور معمول بین 42 تا 47 سانتی متر است. در این مورد هم اگر صندلی غذاخوری تان دسته دار است، برای جا دادن آن ها در زیر میز به پیش آمدگی های میز ناهارخوری توجه کنید.
 

استودیو پر
عکاسی منزل مسکونی گیشا
استودیو پر

ارتفاع استاندارد وسایل خانه: کانتر سرویس

ارتفاع استاندارد کانتر حمام و سرویس بهداشتی

ارتفاع استاندارد برای کانتر حمام و سرویس بهداشتی 85 تا 87 سانتی متر است. اگر میز توالت توکار دارید، ارتفاعش باید به 75 سانتی متر کاهش یابد تا با یک صندلی معمولی مطابقت نماید. ارتفاع نشیمن صندلی های معمولی بین 42 تا 47 سانتی متر است.
 

استودیو پر
عکاسی منزل مجتمع گلدیسان
استودیو پر

ارتفاع استاندارد وسایل خانه: قفسه بالای میز

ارتفاع مناسب قفسه بالای میز کار

در محیط کار یا اتاق کار که دارای قفسه های باز در بالای میز ها است، فاصله ی استاندارد قفسه از میز، 55 تا 60 سانتی متر است. این اندازه برای مانیتور کامپیوتر کافی است و حتی می تواند نورپردازی زیر صفحه ی قفسه را نیز شامل شود.

ارتفاع استاندارد دیوارکوب ها و تابلوهای تزیینی

ارتفاع استاندارد وسایل خانه: لامپ دیوارکوب

ارتفاع استاندارد لامپ دیوارکوب بالای روشویی

در حمام ها و سرویس های بهداشتی، نورپردازی از دو جهت بسیار مناسب است. روشنایی بالای سر می تواند از یک چراغ سقفی یا لامپ های دفنی ساطع شود. بهترین منبع برای تأمین روشنایی در جلو نیز از لامپ های دیوارکوب در ارتفاع 82 تا 90 سانتی متر از روشویی ناشی می شود. ممکن است برای افراد بلند قد تر به ارتفاع بیشتری نیاز باشد. 
 

امیر صادقی
عکاسی خانه ی نوردیک
امیر صادقی

ارتفاع استاندارد وسایل خانه: قرنیزها

ارتفاع مناسب قرنیز در سرویس بهداشتی

ارتفاع استاندارد خط مرز قرنیز در سرویس بهداشتی بین 112 تا 120 سانتی متر است. این ارتفاع مکان میز توالت یا کابینت روشویی را نیز مشخص می کند و یک ظاهر یک دست و تمیز می دهد.

مطلب پیشنهادی: 40 نمونه طراحی سرویس بهداشتی مدرن و شیک ترند امسال + عکس

استودیو پر
عکاسی منزل مسکونی جلفا
استودیو پر

ارتفاع استاندارد وسایل خانه: میز قهوه خوری

ارتفاع استاندارد میز قهوه خوری

ارتفاع تمام شده ی بیشتر میز های قهوه خوری بین 45 تا 50 سانتی متر است. این ارتفاع فضای کافی برای پاهای فرد نشسته روی کاناپه و صندلی فراهم می آورد.

مطالب بیشتر: چیدمان میز قهوه خوری یا همان جلومبلی خودمان با قانون سه تایی!

استودیو پر
عکاسی منزل مسکونی یوسف آباد (علیرضا و سارا)
استودیو پر

ارتفاع استاندارد وسایل خانه: نصب هود آشپزخانه

ارتفاع مناسب نصب هود آشپزخانه

ارتفاع هود ها معمولا توسط تولیدکننده های آن ها تعیین می شود و به همین دلیل متفاوت است. ارتفاع استاندارد هود بین 75 تا 82 سانتی متر است، اما شما ارتفاع خود را در نظر بگیرید. اگر بلند قد هستید و به فضای بیشتری برای سر خود نیاز دارید، یک طراحی ساده بدون جزییات بزرگ انتخاب کنید. کاربرد اصلی هود حذف بو و ذرات غذا از هوا است. بنابراین هود باید در ارتفاعی نصب شود که حداکثر کارایی را داشته باشد. 

ارتفاع استاندارد چراغ آویز بالای جزیره

ارتفاع استاندارد وسایل خانه: چراغ های آویز بالای کانتر

ارتفاع استاندارد چراغ های آویزی بالای جزیره آشپزخانه

اندازه ی آویزها ممکن است بر اساس ارتفاع سقف مختلف باشد، اما معمولا چراغ های آویز بین 100 تا 108 سانتی متر بالای کانتر تمام شده قرار می گیرند. اگر می خواهید در بالای سرتان هیچ گونه مزاحمتی نداشته باشید، شاید بهتر است این ارتفاع بیشتر باشد. تعداد آویزها بر اساس اندازه جزیره آشپزخانه شما فرق می کند، اما بین 2 تا 4 عدد رایج است.

درباره اصول طراحی آشپزخانه در چیدانه بخوانید.

ارتفاع استاندارد دیوارکوب ها و تابلوهای تزیینی

ارتفاع استاندارد وسایل خانه: نصب دیوارکوب های دکوراتیو

ارتفاع استاندارد دیوارکوب ها و تابلوهای تزیینی

برای نصب تابلو و دیوارکوب روی دیوار مرکز آن را ملاک قرا می دهند. در این حالت مرکز تابلو باید حدود 152 الی 156 سانتی متر (تقریبا چیزی حدود قد معمول انسان) با سطح زمین فاصله داشته باشد. یعنی برای دیدن تابلو، ساعت یا هر دیوارکوبی روی دیوار نباید سرمان را بالا یا پایین کنیم. البته اگه بخواهیم چند دیوار کوب را به صورت گروهی بچینبم کمی متفاوت است. می توانید جزئیات بیشتر درباره ارتفاع مناسب نصب تابلو و دیوارکوب را اینجا بخوانید.

ارتفاع استاندارد وسایل

در پایان:

ارتفاع استاندارد وسایل خانه را در این مطلب بررسی کردیم. اطلاع از این استانداردها به شما کمک می کند تا در هنگام خرید وسایل یا طراحی منزل کارتان را اصولی انجام دهید. در نتیجه فضایی زیباتر و در عین حال راحت و استاندارد داشته باشید. 

آیا در حال بازسازی دکوراسیون منزل خود هستید؟ اگر هنوز دست به کار نشده اید، پیشنهاد می کنم ابتدا سری به اهالی فن چیدانه بزنید و طراحان و متخصصان را با دقت و حوصله بررسی و انتخاب کنید.
 

منبع: Houzz | مترجم: فاطمه افشاریان

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
sadeghkargar در تاریخ 21 مهر 1394
با تشکر فراوان از اطلاعات مفیدی که در اختیارمون گذاشتید.
fatemeafsharian در تاریخ 22 مهر 1394
خواهش می کنم. ممنون از توجه و پیگیری شما پیروز باشید
a30dam در تاریخ 25 مهر 1394
عآلی
masih.sh در تاریخ 05 دی 1396
سپاس از زحماتتون.بسیار مفید بود.

ثبت دیدگاه