Chidaneh.com placeholder image

افزایش مقاومت سازه‌های بتنی با محصولات کلینیک بتن ایران

بتن یک ماده مقاوم می باشد که از استحکام و دوام بالایی برخوردار است. اما بر روی همین ماده مقاوم عوامل مختلفی وجود دارند که بر روی بتن تاثیر می گذارند و موجب تخریب بتن می شوند . ایجاد خرابی در سازه های بتنی استحکام آن را کاهش می دهد. به منظور جلوگیری از این رویداد باید به تعمیر و ترمیم بتن بپردازیم .

ترمیم کننده بتن

تعمیر و ترمیم سازه های بتنی به عنوان جایگزین یا اصلاح مصالح، اعضای خراب شده و یا اجزای معیوب یک سازه است . در واقع به عبارتی دیگر می توان تعمیر را شیوه ای دانست که به طولانی تر شدن عمر مفید و واقعی یک سازه و رسیدن به عمر مفید آن سازه است . ساختار های بتنی و ترمیم کننده های بتن به مرور زمان و در طول فرآیند بهره برداری دچار آسیب و تخریب می شوند . کارفرمایان به منظور حفظ و نگهداری ویژگی ها و شرایط سازه های بتنی برای کاربرد کامل سازه های بتنی و ترمیم کننده بتن در طول دوره پیش بینی شده اقدام به تعمیرات و ترمیم آنها می کنند .

فیلم نت
فیلم نت

آسیب هایی که به سازه های بتنی در طول زمان و بنا به علت های مختلف وارد می شود دارای انواع مختلفی است. از عواملی که باعث تخریب سازه های بتنی می شود می توان به دلایلی چون خوردگی، سولفاته شدن، مشکلات اجرایی، اسیدها، واکنش قلیایی و … می باشند .

همچنین با توجه به شرایط فرآیند اجرایی، بهره برداری، محدودیت های زمانی و اقتصادی و همچنین آسیب مواد و روش های مختلفی مانند ترمیم کننده های بتنی و یا ترمیم سازه های بتنی وجود دارد که می توان از آنها استفاده نمود ملات های ترمیم کننده بتن است . قیمت ملات ترمیم کننده بتن مخصوصا در تعمیرات های خاص و با وجود ابعاد کوچک و یا اینکه کاربرد زیادی در شرایط اجرایی و بهره برداری خاص دارند مناسب و بسیار به صرفه است.

از انواع روش های ترمیم کننده بتن می توان به ابعاد منطقه ترمیم، مقاومت شیمیایی مورد نیاز، ضخامت ترمیم، سازه ای بودن یا غیر سازه ای بودن بتن و … اشاره کرد.

انواع مصالح ترمیم بتن

1. ملات های ترمیم کننده پلیمری، 2. ملات های ترمیم کننده نیمه پلیمری، 3. ملات های ترمیم کننده پایه سیمانی اصلاح شده با پلیمر و الیاف، 4. چسب های لاتکس، 5. چسب های اپوکسی، 6. رزین های تزریقی.

واتر استاپ بتن (WaterStop)

واتر استاپ به منظور جلوگیری از نشت و عبور آب از درزهای اجرایی، انبساطی و مقاطع و همچنین قطع بتن ریزی به کار می برد که بسته به نوع مقطع مورد کاربرد و فشار سیال، سایز و شکل تغییر می کند . 
 

شرکت کلینیک بتن ایران تولید کننده واتراستاپ پی وی سی انعطاف پذیر و با کیفیت است و به منظور آب بندی درزهای اجرایی، انبساطی و مقطع قطع بتن ریزی و به منظور جلوگیری از نشت و عبور آب طراحی و ساخته می شود . 

کاربرد واتراستاپ بتن

1. آب بندی درزهای اجرایی در زیر زمین های دارای تراز بالای آب زیرزمینی، 2. آب بندی درزهای اجرایی و انبساطی در استخرها ، مخازن آب و فاضلاب، 3. آب بندی درزهای اجرایی در تونلها، سد ها و لاین های انتقال آب، 4. آب بندی درزهای انبساطی و اجرایی در سازه های بتنی پیش ساخته، 5. آب بندی درزهای اجرایی و انبساطی در منهول ها و مخازن پساب، 6. آب بندی سازه های بتنی صنعتی مانند کولینگ تاورها ، کلاریفایرها و …، 7. آب بندی درز اجرایی فی مابین قطعات فلزی و پلی اتیلن وارده به بتن.

گروت

گروت متشکل از آب، سیمان، ماسه و افزودنی های دیگر است . گروت ها به منظور پر کردن فضاهای خالی و ترک های بزرگ، خرد شدن و لایه لایه شدن استفاده می شود . معمولا کاربرد گروت شبیه ملات است . از مهمترین ویژگی های گروت ها می توان به مکانی که در آن گروت ریخته می شود اشاره کرد . گروت های اماده جهت مصارف مختلفی مانند آنکریلت ها، برینگ پل ها، بلت ها، زیر صفحه ستون ها، نصب ریل ماشین آلات، ریل ها و … استفاده میشود .

طراحی و ساخت گروت ها به گونه ای است که توان جذب نیروهای وارد و انتقال آن ها به بخش های مختلف داشته باشد . مثلا در هنگام نصب انواع ماشین آلات نیروهای وارد از ان ها توسط گروت و یا ملات به فنداسیون بتنی منتقل می شود . در کل دو روش ملات ریزی یا گروت ریزی در داخل حفره هایی که در محل اتصال آنکرو وجود دارد .

فروش گروت با توجه به مشخصات و خصوصیات متفاوتی انجام می گیرد . کاربرد و خرید هر یک از انواع گروت متفاوت است . مثلا فروش گروت های اپوکسی دو جزئی و سه جزئی و پایه سیمانی و … قبل از خرید گروت باید به کاربرد و موارد مصرف توجه داشت .

انواع گروت

گروت اپوکسی دو جزئی و سه جزئی، گروت منبسط شونده و آماده، گروت سیمانی اصلاح شده با مواد پلیمری بسپار، گروت منبسط شونده بر پایه سیمان.

روان‌کننده‌های بتن

روان کننده های بتن مواد آلی یا ترکیبی از مواد آلی و معدنی هستند. در استانداردها و آیین‌نامه‌های بتن، از دو نوع روان‌کننده نام برده شده است: نوع 1: روان کننده و نوع آن 2: روان‌کننده و ایجاد کننده‌ی تاخیر در گیرش. روان‌ کننده‌های بتن معمولاً تاثیر بیشتری در تولید بتن روان نسبت به کاهش دهنده های آب در بتن معمولی یا با رنج معمولی دارند. تاثیر روان‌کننده‌ها در افزایش کارایی و اسلامپ حدود 30 تا 60 دقیقه دوام دارد و پس از آن کارایی و اسلامپ بتن به سرعت کاهش می‌یابد. بالا بودن دما نیز می‌تواند به سرعت کاهش اسلامپ قوت ببخشد. این افزودنی‌ها معمولاً در محل اجرای پروژه به بتن اضافه می‌شوند و به شکل‌های مختلفی موجود هستند. انواع افزودنی های بتن مایع و پودر فوق روان کننده های بتن موجود هستند. زمان گیرش بتن ممکن است بر پایه ویژگی‌های مختلف این افزودنی از جمله ترکیب شیمیایی، مقدار مورد استفاده و واکنش آن با دیگر مواد مورد استفاده در بتن، به تاخیر بیفتد یا به آن سرعت بخشیده شود. برخی روان‌‌کننده‌های بتن قادرند تا گیرش نهایی بتن را بین یک تا چهار ساعت به تاخیر بیندازند.

تقسیم‌بندی انواع روان‌کننده‌های بتن

• نوع A : فقط به عنوان کاهش دهنده آب
• نوع D : در صورتی که خاصیت کاهش دهندگی آب با خاصیت به تاخیر انداختن گیرش باشد.
• نوع E : در صورتی که خاصیت کاهش دهندگی آب با خاصیت زودگیر کنندگی همراه باشد.

ترکیبات اصلی و فعال روان کننده های بتن ، موادی با سطح فعال هستند که در فصل مشترک دو فاز غیر قابل اختلاط جمع می شوند و نیروهای فیزیکی – شیمیایی را در این سطح تماس داخلی تغییر می دهند. این مواد روی دانه های سیمان جذب شده و به آنها بار منفی می دهد که سبب دفع شدن (دور شدن) این ذرات از هم و تثبیت حالت پخش شدگی آن ها می شود ، حباب های هوا نیز دفع شده و نمی توانند به ذرات سیمان بچسبند. علاوه بر این، بار منفی سبب بوجود آمدن پوسته ای منظم از مولکولهای آب دور هر ذره شده و در نتیجه موجب جداشدگی ذرات از هم می شود. چون آزادی بیشتری برای حرکت ذرات وجود دارد و آبی که در اثر سیستم فولکوله شدن تحت قید است آزاد می شود و برای روان سازی مخلوط در دسترس قرار می گیرد و در نتیجه کارپذیری افزایش می یابد.

خرید گروت اپوکسی و گروت سیمانی با کیفیت و سایر انواع گروت

کلینیک بتن ایران تولید کننده انواع محصولات شیمیایی ساختمان می باشد که می توانید با مراجعه به وب سایت این مجموعه انواع محصولات مورد نظر خود مانند قیمت کفپوش اپوکسی انواع گروت، انواع افزودنی های بتن، واتراستاپ ها، ماستیک و درزگیر بتن و… را با هزینه و کیفیت مناسب خریداری کنید.

برای خرید هر یک از این محصولات و دیگر محصولات سازه‌ای، می توانید به وب سایت کلینیک بتن ایران (www.clinicbeton.ir) مراجعه کنید. کلینیک بتن ایران با هدف ارائه خدمات تخصصی و راه اندازی و ایجاد پایگاهی علمی و پژوهشی در زمینه بتن و در سطح کشور، تاسیس و همواره سعی نموده است با ارائه خدمات مشاوره ای به مهندسین و شرکتهای فعال، در قالب تلاش برای شناخت راهکارهای ارتقا سطح کیفی پروژه های مختلف در سطح کشور گام بردارد. بدین منظور با ایجاد پیوند با اساتید برجسته کشوری و ایجاد سهولت در دست یابی مهندسین محترم به علوم پایه و روز مرتبط با بتن، به تحقق این امر می اندیشد. کلینیک بتن ایران در زمینه تولید مواد شیمیایی ساختمان،خدمات مهندسی مرتبط با سازه های بتنی صنعتی و خدمات آزمایشگاهی مخرب و غیر مخرب بتن فعالیت دارد.


دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه