از قرنها پیش تا کنون، دکوراسیون و چیدمان در تمام ابعاد زندگی بشریت رخنه کرده و آن را تحت تاثیر قرار داده است. در چند دههی اخیر، دامنه نفوذ مدرنیته گسترش یافته و به دکوراسیون داخلی محل زندگی ما نیز راه پیدا کرده است. اما هنوز هم دکوراسیون کلاسیک جایگاه خود را دارد. با این حال دکوراسیون مدرن سبک جدیدی از چیدمان ساده اما با نظام و منطق خاصی از رنگها و نقشهاست که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است. سینما به عنوان یک هنر به روز همواره ناگریز است که از سبک های جدید در دکوراسیون استفاده کرده و گاهی نیز برای گسترش آنها به معرفی این سبکها بپردازد. در این مطلب قصد داریم چند طراحی صحنه ناب سینمای ایران را که هم به مدرنیته پرداختهاند و هم دستی بر کلاسیک دارند معرفی کنیم.
سریال خاتون روایتگر داستان خانوادهای در سال 1320 است که با آغاز شدن اشغال ایران توسط متفقین دچار تحولاتی میشود. داستان خانوادهی سرگرد ملک ( با بازی اشکان خطیبی) و تحولات ایران خبر از جنگندگی مردم ایران در تمام سالهای اشغال میدهد که هرکدام از این سربازان وطن برای تک تک قهرمانی دوستداشتنی هستند.
در روند تولیدی هر فیلم و سریالی، عوامل زیادی نقش دارند که تاثیر هرکدام از آنها در کنار هم موجب ساخت یک اثر هنری خوب میشود. از جمله این عوامل تاثیرگذار، طراحی صحنه و دکوراسیون است که در مطالب قبلی فیلم دکور به طور کامل به آن پرداخته ایم. اما نکته اینجاست که در بعضی موارد نقش طراحی صحنه در روند تولیدی یک فیلم یا سریال پررنگ تر از همیشه میشود و نیاز به توجه بیشتری دارد. در فیلمهای قدیمی که ما را به سفری به گذشته دعوت میکنند این رکن مهم فیلم سازی یعنی طراحی صحنه، بسیار موثر و تاثیرگزار است. به طوری که اگر به خوبی به آن پرداخته نشود ممکن است شکافهای بسیار عمیقی میان اثر و مخاطب ایجاد شود.
زندان قدیمی در جنوب کشور به دلیل مجاورت با فرودگاه در حال ساخت مجبور به تخلیه میشود. سرگرد نعمت جاهد (با بازی نوید محمد زاده) رئیس زندان و سایر کارکنان مامور انتقال زندانیان به زندان جدید هستند اما در طی جا به جایی یکی از زندانیها، معروف به احمد سرخ پوست گم میشود. نعمت جاهد که یقین دارد زندانی هنوز در زندان قدیمی مخفی شده وجب به وجب زندان را جست و جو میکند تا زندانی گمشده که محکوم به قتل است را پیدا کند. در طی این جستجو مدد کار زندان سوسن کریمی ( با بازی پریناز ایزدیار) به کمک جاهد میآید و دلدادگی آن نیز به داستان اضافه میشود…
مشاهده بیشتر
آثار فاخر سینمایی، چه در سینمای ایران و چه در سینمای دیگر کشورها، آثاری هستند که به تک تک ابعادشان پرداخته شده و تمام اجزای آن مورد بررسی قرار گرفته است. طراحی صحنه و دکوراسیون از جمله فاکتورهایی است که هر اثر خوب سینمایی باید توجه ویژهای به آن بکند. فیلم زیبای “سرخ پوست" فیلم مشهور سینمای کشورمان است که از ابعاد مختلفی قابل بررسی است و دارای سطوح عمیقی میباشد.
خشم و هیاهو داستان زندگی خوانندهی مشهوری به نام خسرو پارسا (با بازی نوید محمد زاده) را روایت میکند که با وجود زندگی مشترک با همسرش، با حنا سرافراز ( با بازی طناز طباطبایی) وارد رابطه میشود. بعد از ماجرای قتل مشکوک همسر خسرو پارسا، خود او و حنا سرافراز متهم به قتل میشوند و هر دو ماجرا را از زبان خود تعریف میکنند…
جایگاه طراحی صحنه در سینما صرفا کنار هم چیدن صحیح اجسام و وسایل نیست. طراحی صحنه امری مهم در روند تولید یک اثر سینمایی است که میتواند بار ارزشمندی از یک فیلم یا یک سریال را به دوش بکشد. در بسیاری از آثار سینمایی ما شاهد استفاده از طراحی صحنه درست برای شخصیت پردازی و پیام رسانی به مخاطب هستیم. فیلم خشم و هیاهو اثر زیبای هومن سیدی فیلمی است که طراحی صحنهی آن به اندازهی مهمترین بخشهای فیلم وجود حیاتی دارد و به اندازه کافی به آن پرداخته شده.
داستان فیلم روایتی از زن شوهری است که بعد از ده سال زندگی مشترک تصمیم به مهاجرت از ایران دارند. داستان که در بهار سال 1388 رخ میدهد، دارای پیچ و خمهایی است که زن و شوهر قصهی ما را تحت تاثیر قرار میدهد. چه اتفاقات سیاسی حاکم بر کشور و چه اتفاقاتی که در بطن خانواده دونفره آنها رخ میدهد، زندگی این زوج را دگرگون میکند و به داستانی میپردازد که عمری کهن دارد…
مطمئنا تا کنون بعد از دنبال کردن مطالب چیدانه و بررسی دکوراسیونهای مختلف، متوجه کثرت و تنوع سبکهای دکوراسیون شده اید. حال همهی ما میدانیم که هر مکان، هر عقیده و هر سلیقهای دکوراسیون ویژهی خود را دارد و ما در میان تنوع عظیمی از دکوراسیونها زندگی میکنیم.
فیلم برداشتی آزاد و شخصی از سه داستان واقعی در زمان قاجار است. در زمان سلطنت احمد شاه، تاجری فرنگی به بهانه رونق فرهنگ و هنر قصد دارد با پرکردن چند صفحه از چند موسیقی دان ایرانی، ردیف های اصیل ایرانی را که در حال فراموشی است، از گزند گذر زمان محفوظ نگه دارد. به همین منظور از آقاحسین دلنواز خواسته می شود که جمعی از بهترین نوازندگان را برگزیند. این قصد و برنامه سفر به فرنگ با مشکلاتی مواجه می شود.
موسیقی متن آن بی شک یکی از والاترین و به یاد ماندنی ترین موسیقی فیلم تاریخ سینمای ایران محسوب میشود. علی حاتمی کارگردانی که او را سعدی سینمای ایران میدانند مانند آثار گذشته خود در فیلم دلشدگان از اشاره و نشان دادن معماری ایران کوتاهی نکرده است و فیلم در کنار آهنگسازی فاخر استاد حسین علیزاده، صدای جان بخش استاد محمدرضا شجریان، قابهای زیبایی از معماری خانهها و کاخهای قاجاری دارد.
داستان فیلم در رابطه با 4 خواهر و همسر و فرزندانشان است که به اتفاق به خانه پدری خود آمدهاند تا در عروسی خواهر کوچکترشان شرکت کرده و به مادر خود کمک کنند. اقامت خواهران در این خانه، اتفاقاتی را به همراه دارد و روند ابتدایی فیلم را تغییر میدهد.
این فیلم یکی از مهمترین آثار رضا میرکریمی، کارگردان شناخته شده و محبوب سینما به حساب میآید که در سال 1390 منتشر شد و مورد توجه عموم مردم و منتقدین قرار گرفت. حضور بازیگران خوب محبوب در این فیلم تاثیر بهسزایی در مورد توجه قرار گرفتن یه حبه قند داشت، اما نباید از طراحی صحنه ولباس بینظیر این فیلم غافل شده و نسبت به آن کملطفی نشان دهیم. یه حبه قند توانسته معماری ایرانی را به بهترین شکل ممکن به رخ کشیده و توجه همگان را به خود جلب کند. این فیلم توانست به عنوان نماینده رسمی ایران در مراسم اسکار سال 2012 حضور یابد.