10 روستای زیبا اطراف تهران برای سفری یک روزه

10 روستای زیبا اطراف تهران برای سفری یک روزه

به قلم: فهیمه مصدرالامور

با افزایش و گسترش روزافزون آلودگی هوا در شهرهای بزرگ، بیش از پیش نیاز هست که از زندگی شهری و دغدغه‌هایش دور شده و قدم در طبیعت پاک روستا بگذاریم. جایی که بشود آسمان را به تماشا نشست و نفس‌های عمیق کشید. حالا که به تعطیلات آخر هفته نزدیک می‌شویم؛ بد نیست تا با چند روستای نزدیک تهران، آشنا شویم. پس با این مطلب جذاب از چیدانه همراه باشید تا 10 روستای زیبا اطراف تهران که برای سفر یک روزه به تهران مناسبند را معرفی کنیم.

زرین‌دشت
زرین‌دشت

روستای زرین‌دشت

chidaneh ad banner

1. روستای زرین‌دشت

روستای زرین‌دشت در 40 کیلومتری جنوب فیروزکوه و 120 کیلومتری تهران واقع شده که باید این طبیعت زیبا را از نزدیک دید. این روستا با زیبایی خاص خود، نظر توریست‌ها را به خود جلب کرده و هرساله پذیرای تعداد زیادی توریست است. یکی از زیبایی‌های این روستای زیبا در اطراف تهران، رودخانه حبله‌رود است. همچنین چشمه‌های آب معدنی مانند خمده و دریابک از دیگر جاذبه‌های گردشگری زرین‌دشتند که این آب‌ها خواص درمانی بسیار موثری هم دارند.

در فصل بهار و تابستان میوه‌های خوش آب و رنگ و خوشمزه در این روستا به وفور یافت می‌شود که هر بیننده‌ای را بر سر شوق می‌آورد. پیشنهاد چیدانه به شما این است که برای یک بار هم شده، برای هواخوری به این روستای زیبا اطراف تهران سفر کنید و در کوچه‌باغ‌های سبز آن پیاده‌روی کنید.

روستای زیبا اطراف تهران؛ آبنیک

 آبنیک
آبنیک

2. روستای زیبا اطراف تهران؛ آبنیک

 روستای آبنیک روستایی سرسبز و خوش آب و هوا از توابع بخش رودبار قصران شهرستان شمیرانات استان تهران است. برای دیدن آن باید به 12 کیلومتری شمال شرقی فشم، بعد از روستاهای زایگان و لالان بروید. ارتفاع روستای آبنیک 2400 متر از سطح دریا است.

مطلب پیشنهادی : 5 روستای شگفت انگیز در ایران

آبشار یخی آبنیک
آبشار یخی آبنیک

آبنیک با داشتن آب و هوای سرد و ییلاقی، حاشیه سرسبز رودخانه کلارود و دامنه‌های گسترده کوه‌های اطراف؛ سالانه به‌خصوص در بهار و تابستان، میزبان گردشگرانی از تهران و سایر نقاط کشور است. رودخانه کلارود، به طول 7 کیلومتر از کوه‌های جانستون و خرسنگ سرچشمه گرفته و یکی از سرشاخه‌های رودخانه جاجرود است. آبشار یخی آبنیک در انتهای دره آبنیک و در کنار یک تنگه زیبا، محل مناسبی جهت تمرین یخ‌نوردی در زمستان است. همچنین چشمه آبنیک، چشمه معروفی است که آبی سفید و گوارا دارد و از قدیم به دلیل خواص آب این چشمه، مردمان آبنیک به تنومندی و خوش‌قامتی معروف بوده‌اند. آنچنان‌که شاهان قاجار در نوشته‌های خود بارها از آن یاد کرده‌اند.

روستای خور
روستای خور

آبشار خور

3. روستای خور

روستای خور در ارتفاع 2800 متری در دامنه غربی قله گندم‌چال که آن هم در ارتفاع 3600 متری از سطح دریا در شمال غرب تهران قرار دارد. این روستا یکی از مناطق مرتفع البرز مرکزی است. این روستای زیبا در اطراف تهران دارای طبیعت منحصربه‌فرد از نظر منطقه‌ای است. به این ترتیب در تابستان دارای هوای خنک و عاری از رطوبت بوده و شاهد مناطق دیدنی همچون قله‌ها و دره‌های سرسبز و پیچ در پیچ و باغ‌های زیبای آن هستیم. از طرفی یکی از شاخص‌های منحصر به فرد روستای خور؛ آبشار خور است.

آبشار زیبای خور با ارتفاع 50 متری مجاورت روستای خور در استان البرز و در فاصله 17 کیلومتری جاده کرج -چالوس واقع شده است. آبشار، از روستای خور تقریبا 2 کیلومتر فاصله دارد که با طی زمان 30 الی 45 دقیقه از میان درختان زیبای سیب ترش، گوجه‌سبز، زردآلو، گیلاس و طبیعت زیبای منطقه، به پای این آبشار خواهید رسید. به دلیل جلوگیری از هدررفت آبِ چشمه، مسیر نهر آب از نزدیکی آبشار تا روستای خور به وسیله کانال کوچکی هدایت می‌شود. در میان مسیر نیز دریچه‌هایی برای تغییر مسیر آب به سمت باغات، تعبیه شده است. ارتفاع آبشار در حدود 50 متر است و محل ریزش آب به‌صورت صخره‌ای و کاملا عمود بر زمین است. در فصول سرد سال به دلیل برودت هوا، آب آبشار یخ می‌زند و منظره واقعا زیبایی را ایجاد می‌کند اما به‌دلیل ارتفاع برف؛ رسیدن به آبشار هم سخت‌تر می‌شود.

مطلب پیشنهادی : 7 جاذبه گردشگری برای سفری چند روزه به طبیعت

آبشار گزو و جنگل‌های لفور سوادکوه

آبشار گزو
آبشار گزو

آبشار گزو و جنگل های اطراف

4. آبشار گزو و جنگل‌های لفور سوادکوه

این آبشار زیبا در منطقه جنگلی، سرسبز و زیبای لفور مازندران، در کنار امامزاده‌ای معروف به سه‌بزرگوار گزو و در فاصله ۱۵ کیلومتری زیرابِ سوادکوه، قرار دارد. آبشار گزو متشکل از دو آبشار است که ارتفاع اولین آبشار در حدود ۵ متر و آبشار دوم در حدود ۴۳ متر است.

برای دستیابی و بازدید از این منطقه بکر، دو راه ارتباطی وجود دارد. یک راه از مسیر منطقه لفور و جاده کارسنگ که با طی ۳۰ کیلومتر جاده خاکی و جنگلی؛ به این منطقه بکر خواهید رسید. راه دیگر مسیر جمشید‌آباد در ۵ کیلومتری زیرآب است که درنهایت به همان مسیر لفور و کارسنگ ملحق می‌شود و به آبشار می‌رسد. بهشت گمشده و چشمه دلاسره نیز در همین منطقه واقع است. بهتر است در پای عظمت این آبشار ایستاد و آن را تماشا کرد چون فقط در این‌صورت است که آبشار در وسط آن جنگل بکر، معنا پیدا می‌کند.

روستای چلاو
روستای چلاو

روستای چلاو از روستاهای زیبای اطراف تهران

5. روستای چلاو از روستاهای زیبای اطراف تهران

چلاو؛ نام دهستانی است در 30 کیلومتری جنوب شرقی آمل و در شرق جاده هراز، میان منطقه‌ای جنگلی با طبیعتی بکر که بیشتر اوقات سال دارای بارندگی است. علت کثرت باران، تجمع ابرهای سیاه در دره چلاو بوده و همین بارندگی؛ این ناحیه را همواره زمردین و پُردرخت و جنگلی نگه داشته است. مردم مازندران به بارش شدید، (شلاو) می‌گویند و به نظر می‌رسد نام این ناحیه از این کلمه، مشتق شده است. مسیر دسترسی به منطقه چلاو از مرکز شهرستان آمل به سمت جاده هراز (به سمت استان تهران)، 25 کیلومتر است. بعد از طی این مسافت به واسطه پلی در سمت چپ جاده (که به پل منگل معروف است)؛ با پشت سر گذاشتن 15 کیلومتر جاده فرعی به منطقه سرسبز چلاو می‌رسید.

مطلب پیشنهادی: ۷ پیشنهاد برای تور یک روزه اطراف تهران (2)

آبشار برجی‌کلا

آبشار برجی‌کلا نیز در دره چلاو و نزدیکی روستای زیبای برجی‌کلا واقع شده است. در این منطقه چهار آبشار وجود دارد. آبشارهای اول تا سوم به‌صورت پله‌ای و عریض با ارتفاعی حدود 7 متر و آبشار چهارم و درواقع آخرین آبشار؛ حدود 23 متر ارتفاع با حوضچه‌ای نسبتا بزرگ دارد. آبشار برجی‌کلا، یکی از آن شگفتی‌های بی‌نظیر طبیعت دره چلاو است. بازدید از طبیعتی دست‌نخورده و دور از دست انسان‌های تخریب‌گر و ورود به مناطق امن، بکر و حفاظت‌شده طبیعت ایران و لذت از آرامش و مناظر بدیع را در این سفر تجربه خواهید کرد. بازدید از این آبشار نیاز به پیاده‌روی سبکی دارد و افراد با توانایی بدنی پایین هم می‌توانند از آن بازدید کنند.

افجه
افجه

روستای افجه

6. روستای افجه

روستای افجه از توابع بخش لواسانات شهرستان شمیران در ۳۰ کیلومتری شمال شرقی تهران و در جوار دشت‌های هویچ و گرچال و قله ساکا واقع شده است. آب و هوای این روستای زیبای اطراف تهران به دلیل استقرار در ناحیه کوهستانی البرز، در بهار و تابستان مطبوع و در پاییز و زمستان سرد است.

مطلب پیشنهادی: در کدام منطقه ییلاقی اطراف تهران، ویلا بخرید؟ (1)

دشت هویج

دشت هویج که به زبان محلی آن را گرچال یا گهچال و یا گیاه‌چال می‌نامند نیز یکی از زیباترین جاذبه‌های روستای افجه است. این دشت در ارتفاع 2 هزار و 400 متری از سطح دریا و در بالادست مرکز روستا، ناحیه گلندوک و لواسان قرار دارد. روایت‌های تاریخی مختلف، حکایت از آن دارند که در روزگار گذشته بخش وسیعی از زمین‌های این دشت به کاشت هویج اختصاص داشته، اما امروزه اثری از این مزارع به چشم نمی‌خورد! آبشار پسچویک از جمله جاذبه‌های گردشگری روستای افجه است که حدود 15 متر ارتفاع دارد. همه اطراف این آبشار از درخت ‌های افرا پوشیده شده است. آبشار موآب نیز در قله ساکا و قبل از دشت هویج واقع شده است. این آبشار حدود 180 متر ارتفاع دارد و به جز اواخر تابستان که تا حدی آرام و کم‌آب است در سایر فصول پرآب و خروشان است.

روستای فیلبند
روستای فیلبند

فیلبند

جنگل ابر روستای فیلبند
جنگل ابر روستای فیلبند

7. روستای فیلبند

روستای فیلبند یکی از زیبا‌ترین روستا‌های اطراف تهران و در مناطق جنوبی بابل و آمل است. مسیر دسترسی به آن از جاده هراز، 25 کیلومتری جنوب آمل به سمت شرق و به سمت سنگچال جدا می‌‌شود. آب و هوای این روستا به گونه‌ای است که پیش‌بینی‌های هواشناسی در مورد آن، اصلا قابل اعتماد نیست. به طوریکه در یک روز ممکن است شاهد چندین پدیده جوی باشید و تنها به فاصله چند ساعت، هم ابر، برف، باران و هم آفتاب را ببینید.

جاده فیلبند به سنگچال جاده ای بسیار پر پیچ و خم است که در فاصله 5 کیلومتری این دو روستا اختلاف ارتفاع به 700 متر می رسد. روستای سنگچال نیز زیبایی‌های منحصر به فرد و خاص خود را دارد. منظره سنگچال از جاده منتهی به فیلبند واقعا چشم‌نواز است. فیلبند از چشمه های کوچک و بزرگ متعددی بهره مند است. چشمه کوچک موسوم به لار دارای املاح معدنی فراوانی است که برای درمان درد کلیه مفید است. گفته می شود که وجود فلوئور کافی در آب چشمه های این منطقه در استخوان بندی مردمش تاثیر بسزایی گذاشته است.

روستای زیبا اطراف تهران؛ روستای کرکبود

8. روستای زیبا اطراف تهران؛ روستای کرکبود

در شمال شرق طالقان، روستای کوچک زیبایی قرار دارد که دارای ماهیتی متفاوت با روستاهای دیگر بوده و به نام کرکبود نامیده می‌شود . در داخل این روستای زیبای اطراف تهران؛ درختان تنومند و برافراشته و بلندی قرار دارد که نظیر آن در دیگر روستاهای طالقان کمتر مشاهده می‌شود. لابه‌لای درختان؛ کوچه‌باغ‌هایی قرار دارد که سایه درختان بلند آن بسیار خنک و باطراوت است و نقاط مختلف روستا را نیز به یکدیگر متصل می‌نماید.

مطلب پیشنهادی: درکدام منطقه ییلاقی تهران ویلا بخرید (2)

در فاصله 700متری ضلع شمال شرق روستای کرکبود و در میان دره‌ای عمیق که از شمال غرب به طرف جنوب شرق امتداد دارد، آبشار زیبایی کر، نمایان است. راه ورودی به محل آبشار از سینه‌کش ارتفاعات غربی دره است. همچنین در دو بخش جنوبی و شمالی دره، دیواره کوه‌ها به یکدیگر نزدیک و فضای زیبایی را به وجود آورده است. در ضلع شمالی دره نیز آبشاری به ارتفاع حدود 5متر وجود دارد که در صورت افزایش میزان آب؛ بر ارتفاع آن افزوده می‌شود. آب آبشار پس از ریزش بر صخره سنگی کف دره، جاری شده و پیچش و جریان آن جلوه بسیار زیبایی را ایجاد کرده.

روستای وردیج و واریش

9. روستای وردیج و واریش

در غربی‌ترین نقطه شهر تهران و در امتداد جاده‌ای کوهستانی و پیچ در پیچ، دو روستای کوچک و آرام در دل کوه‌های البرز میانی قرار دارند به نام وَردیج و واریش. روستاهایی که فارغ از همهمه و شلوغی شهر تهران، ساکت و آرام در دل کوهستان البرز، جا خوش کرده‌‌اند.

دسترسی به این روستاهای زیبا اطراف تهران؛ از طریق اتوبان تهران-کرج و از بالای وردآورد امکان‌پذیر است. از بالای محله وردآورد، جاده‌ای آسفالته و پیچ در پیچ به سبک و سیاق جاده امامزاده داوود، در امتداد رودخانه و دره‌ای عمیق به روستای وَردیج و بعد از اون به واریش منتهی می‌‌شود. بهترین زمان برای بازدید از این منطقه فصل بهار، خصوصا اردیبهشت ماه است. در این موقع از سال، باغ‌های وردیج و واریش با شکوفه‌های زیبای گیلاس و آلبالو یکدست سفیدپوش شده و مناظری بدیع از طبیعت دلنشین بهار رو به نمایش می‌گذارند. اما نکته جالب این روستا، قسمتی از کوه‌های اطرافش است که در اثر عوامل جوی و محیطی به شکل آدمک‌های زیبایی در آمدند که دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست.

تنگه‌واشی؛ روستای زیبا اطراف تهران

10. تنگه‌واشی؛ روستای زیبا اطراف تهران

در کیلومتر 2 جاده فیروزکوه–تهران، یک جاده فرعی در طی حدود 9 کیلومتری روستای جلیزجند وجود دارد. بعد از عبور از روستا و طی 4 کیلومتر، مسیر پیاده‌روی تنگه‌ساوشی، شروع می شود. تنگه‌واشی مکانی با جاذبه‌های گردشگری طبیعی است که در حدود ۱۵ کیلومتری شمال غربی شهرستان فیروزکوه قرار گرفته و با داشتن آب و هوای مناسب در تابستان‌ها، میزبان جمعیت کثیری از مسافران و گردشگران است. درجه هوای این منطقه به طور متوسط، بیست درجه کمتر از دمای هوای تهران است. بهار، تابستان و اوایل پاییز از زیباترین فصل‌های سفر به این منطقه هستند.

با توجه به فاصله اندک بین صخره‌های عظیم و یکپارچه هر دو تنگه، به نظر می‌رسد شکل‌گیری تنگه و مسیر رودخانه جاری در آن؛ ناشی از ایجاد گسل باشد. ساواشی در زبان آذری به معنی محل برخورد، رودررو شدن، نزاع و درگیری است. وجه‌تسمیه ساواشی را می‌توان در باریک‌بودنِ مسیر عبور از تنگه دانست. در آنجا مردم، هنگام عبور با یکدیگر رودررو شده و ممکن است به یکدیگر برخورد کنند.

خواندن این مطلب را از دست ندهید: 9 جاذبه گردشگری اطراف تهران برای سفری یک روزه

روستاهای اطرف تهران

سخن آخر

روستاهای اطرف تهران برای سفری یک روزه به دل دشت و طبیعت و جنگل؛ بسیار مناسبند. برای اینکه حال و هوایی عوض کنید و از جاذبه‌های گردشگری اطراف تهران لذت ببرید؛ این 10 روستای زیبا اطراف تهران را پیشنهاد می‌کنیم. امید که سفر خوبی را با گشتن در این مناطق تجربه کنید.

بازنویسی و انتشار: فهیمه مصدرالامور

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
ho3in در تاریخ 19 مرداد 1394
kheily khob bood lotfan emkane share kardane post ha ro ham ezafe konid
shamim در تاریخ 20 مرداد 1394
دوست عزیز سپاسگزار از لطف و همراهی شما. برای به اشتراک گذاری مطالب در شبکه های اجتماعی مختلف می تونید از نوار ابزار موجود در انتهای مطالب استاده کنید.
یک رهگذر در تاریخ 14 بهمن 1394
با عرض سلام و احترام تنگه واشی بسیار زیباست و اما به علت اینکه باید در آب سرد پا بگذارید و پیش بروید پاهایتان یخ می زند برای همین ما نتوانستیم ادامه بدهیم و برگشتیم ، پیشنهاد می کنم حتما" چکمه با خود همراه داشته باشید . موفق باشید
محمدرضا در تاریخ 31 خرداد 1396
پول ورودی که میگیرن با امکاناتی که داره تناسب نداره
محمد عزتی در تاریخ 20 مرداد 1397
دوستان من به همراه خانواده دیروز 19 مرداد 1397 رفتیم زرین دشت و فریب تعریفهایی که ازش در سایتها نوشتن خوردیم.توصیه میکنم روزتون رو با رفتن به زرین دشت خراب نکنید.از جاده فیروزکوه باید 38 کیلومتر یک جاده بسیار باریک و مملو از پیچهای خطرناک رو برید تا به هیچ برسید.اینو بدون هیچ اغراق و تعصبی مینویسم.واقعا به هیچ میرسید.وقتی من به اخرش که دریابک بود رسیدم و یه حوض 30 الی چهل مترمربعی دیدم به حماقت خودم خندیدم چون نصف اون زمان و زحمت رو صرف میکردم به شهر قشنگ زیرآب و بعد از اون مثلا به آبشار گزو میرسیدم. کاش یه نفر به من میگفت که نرم زرین دشت.ولی من به شما عرض کردم.
مامان ترنم در تاریخ 22 مرداد 1397
سلام. ما جمعه هفته پیش یعنی ۱۹ مرداد ماه به روستای وردیج و واریش رفتیم و دست از پا درازتر برگشتیم چون اب رودخونه کاملا خشک شده بود اخر کنار ی تخته سنگ پناه گرفتیم که افتاب اذیتمون نکنه و بتونیم یکم ضعف دل بگیریم. پیشنهاد میکنم تو این فصل این منطقه رو برای سفر یک روزتون انتخاب نکنین.
آزیتا دیناد در تاریخ 07 شهریور 1397
تنگ واشی رویای است حیف است کسی نرفته باشه حداقل عکس آن را ببینید چقدر جای با نشاطی است
گوجو در تاریخ 18 مهر 1397
عزیزم ، نام ساواشی ریشه بومی داشته و ترکی نیست. سا در زبان سنگسری فضای بازی است که در بین درختان وجود دارد و این واژه بعنوان اسم مکان در نام هایی همچون ساری و بوم سا(جزیره ابوموسی) نیز به چشم می خورد . در دیگر مناطق البرز هم ییلاقاتی همچون کلک ساهون، سا کوچک، سای بزرگ ،.. هستند که از همین واژه برای نامگذاری آنها استفاده شده. پاش نیز به معنی علف و ساواشی یعنی سا یی که پر علف است
Jack در تاریخ 07 اردیبهشت 1402
جایی که ثابت شده خوب است میخوام
Jack در تاریخ 07 اردیبهشت 1402
عجله برای سفر خوب نیست باید خوب فکر کنیم وزمان مناسب هم مهم است واخر اینکه سفر با رفیق درست رقیب نداریم اما با رفیق بهتر است
Jack در تاریخ 07 اردیبهشت 1402
شهر ما خونه دو میلیارده اینو به دوستیکه نوشته خوشبحالتون خونه اونجا ۹۰ میلیونه

ثبت دیدگاه