Chidaneh.com placeholder image

راهکار شگفت‌انگیز قطر برای مقابله با گرما در جام جهانی!

جام جهانی قطر بین نوامبر و دسامبر برگزار خواهد شد. این به دلیل آب و هوای کشور میزبان در ماه های ژوئن و ژوئیه است، زمانی که قطر می‌تواند به میانگین دمای 40 تا 50 درجه سانتی‌گراد برسد.

گرما و جام جهانی قطر

در ابتدای مذاکرات، فیفا گزارشی منتشر کرد که نشان می‌داد این مسابقات در تابستان می‌تواند یک خطر بالقوه برای سلامتی در نظر گرفته شود. با این حال، میزبان اصرار داشت که مسابقات را در ماه‌های معمول برگزار می‌کند. آنها قول چندین فن‌آوری پیشرفته تهویه مطبوع در استادیوم‌ها، زمین های تمرینی و محوطه هواداران را دادند.

سرویس خواب بالسا

با توجه به سطح تکامل فن‌آوری فعلی که امارات متحده عربی به جهان ارائه می‌کند، قابل قبول است که این امر مانع برگزاری جام جهانی نشود. به عنوان گواه این موضوع، شرکت بریتانیایی آروپ نمونه اولیه ای با عنوان نمایشگاه قطر ایجاد کرد که نشان می داد این سیستم چگونه کار می کند. با این حال، تلاش ها بی نتیجه ماند، زیرا فیفا موضع خود را حفظ کرد. آنها دو ماه آخر سال را بهترین تاریخ می دانستند.

 

پیش بینی می‌شود با وجود اینکه آب و هوای کشور در این مدت از سال معتدل‌تر است، دمای هوا بین 20 تا 30 درجه سانتی‌گراد خواهد بود. کمک تهویه مطبوع مکانیکی به ویژه در ورزشگاه‌ها مورد نیاز خواهد بود. پیشرفت‌های فن‌آوری که قبلاً توسط کشور میزبان ارائه شده بود به توسعه خود ادامه داد، زیرا همانطور که حسن الثوادی، رئیس کمیته سازماندهی جام جهانی 2022 قطر، اظهار داشت، درک میراثی که این مسابقات باید به مردم این کشور ارائه دهد مهم است. 

در سال 2011 قطر ویترین سیستم خنک کننده‌ای را ارائه کرد که از پنل‌های خورشیدی برای تولید برق و خنک کردن آب تا دمای 6 درجه سانتی‌گراد استفاده می‌کرد. هوای خنک از طریق صندلی‌های ساخته شده از مواد سوراخ شده به استادیوم می‌رسید. گمانه زنی‌های زیادی در مورد این فناوری خنک‌کننده وجود دارد. با این حال، با نزدیک‌تر شدن مسابقات، دکتر سعود غنی، استاد مهندسی مکانیک دانشگاه قطر، با معرفی فناوری‌هایی که در واقع ورزشگاه‌های جام جهانی 2022 را خنک می‌کند، در کانون توجه قرار گرفته است.

اولین قدم برای اطمینان از عدم ورود هوای گرم به ورزشگاه‌ها، تجزیه و تحلیل آیرودینامیکی شکل آنها برای درک اینکه چگونه طراحی می‌تواند این وضعیت را به حداقل برساند. در طول این فرآیند، مدل‌های سه‌بعدی متعددی با استفاده از لیزرهای دود و رنگ برای تجزیه و تحلیل جریان هوا روی استادیوم ساخته و آزمایش شدند و تعدادی تماشاگر نیز برای امتحان در این آزمایش حضور داشتند.

این به تعیین ابعاد دهانه‌های فوقانی ورزشگاه کمک کرد و شکل آنها را برای جلوگیری از ورود هوای گرم و ایجاد سایه بهینه کرد. علاوه بر این عوامل دیگری نیز در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال، با اصلاح نمای بیرونی ورزشگاه البیت، دمای داخلی 5 درجه سانتیگراد تغییر کرد که آن را “پیروزی سریع" یا “quick win" نامیدند.

پس از بهینه‌سازی پروژه‌های معماری، گام بعدی توسعه خود سیستم سرمایش بود که از طریق یک یافته مهم توسط غنی صورت گرفت. نیازی به خنک کردن کل ورزشگاه نبود. سیستم باید روی زمین تمرکز کند و به ارتفاع حدود 2 متر بالاتر از بالاترین صندلی برسد. در نتیجه، یک سیستم خنک‌کننده دقیق با تمرکز بر این مناطق خاص ایجاد شد. در عمل، این ایده در پخش کننده‌هایی به اندازه یک توپ فوتبال تحقق می‌یابد.

آنها هوا را به زمین می‌دمند در حالی که عناصر کوچکتر که در زیر صندلی هر فن قرار دارند، هوا را در ارتفاع مچ پا می‌دمند. این سیستم دیفیوزر دارای طراحی کاربردی‌ست و می‌تواند در خدمت جامعه علمی باشد.

تخمین زده می‌شود که فناوری خنک‌کننده‌ی دکتر سعود، 40 درصد پایدارتر از تکنیک‌های موجود باشد. ورزشگاه‌ها فقط دو ساعت قبل از یک رویداد باید خنک شوند که مصرف انرژی را نسبت به روش‌های دیگر کاهش می‌دهد. علاوه بر این، یک سیستم بازیافت در هوای سرد وجود دارد که قبل از بیرون راندن، دو بار خنک می‌‍شود و جذب هوای گرم بیرون را کاهش می‌دهد.

دکتر غنی، موفقیت این سیستم را مرهون همکاری معماران و مهندسان می‌داند که از ابتدای فرآیند طراحی با هم کار می‌کردند. این مشارکت منجر به ایجاد این فناوری خنک‌کننده پیشگام شد که قبلاً در پروژه‌های دیگری مانند میدان کاتارا در قطر مورد استفاده قرار گرفته شده بود.

اکنون تمرکز بر روی جدیدترین ترفندهاست. کمتر از یک هفته دیگر، ورزشگاه‌های قطر در کانون توجه قرار می گیرند و سیستم خنک‌کننده‌ی آن‌ها توسط هواداران و بازیکنان از سراسر جهان آزمایش می‌شود.


دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه