Chidaneh.com placeholder image

وقتی زیباترین خیابان سئول به نام «تهران» سند خورد!

در سال 1976 میلادی غلامرضا نیک‌پی، شهردار وقت تهران سفری به کره‌ جنوبی داشت و متعاقب آن، شهردار وقت سئول نیز به ایران آمد و از تهران بازدید کرد. خواهرخواندگی دو پایتخت، همان زمان امضا و تصمیم بر آن شد خیابانی به‌ نام «سئول» در پایتخت و دیگری به‌ نام «تهران» در سئول خوانده شوند تا سندی باشد بر نزدیکی دو کشور.

خیابان تهران یک خیابان در منطقه گانگنام شهر سئول کره جنوبی است. شرکت‌های سامسونگ و هینیکس دفاتری در این خیابان دارند. گرانترین و بلندترین سازه این خیابان دولت کلان‌شهری سئول نام دارد که قیمت آن 200 میلیون دلار برآورد می‌شود.

سرویس خواب بالسا
سرویس خواب بالسا

داستان نامگذاری چه بود؟

در سال 1976، دولت سئول و حومه پیشنهاد کرد که شهر سئول و تهران، خیابان‌هایی را به مناسبت سفر شهردار وقت تهران غلامرضا نیک‌پی به کره نامگذاری کنند. یک سال بعد،خیابانی که قبلاً به نام Samneungno خوانده می شد و در منطقه‌ای نسبتاً توسعه نیافته که به تازگی ضمیمه سئول در 1963 شده بود به خیابان تهران تغییر نام داد. در سال‌های بعد، منطقه گنگنم گو با رشد فوق‌العاده سریع و امواج ساخت و ساز فراوان رو برو گردید که حتی تا به امروز نیز ادامه دارد و تبدیل به یکی از پر رفت‌ وآمدترین خیابان‌ها در کره جنوبی شده است. 

نام‌گذاری خیابان سئول در تهران نیز در همان سال اجرا شد که در شمال آن شهر و در نزدیکی منطقه اوین قرار گرفته است. در لوح یادبود نامگذاری این خیابان چنین آمده است: جاویدان باد دوستی بی‌شائبه مردم دو شهر تهران و سئول که به پاس آن در شهر سئول خیابانی به نام تهران و در شهر تهران خیابانی به نام سئول نامگذاری شد. در قرارداد نامگذاری، شهردار سئول آرزو می‌کند این تفاهم باعث شود سئول نیز مانند تهران شهر پیشرفته‌ای شود و این درست در زمانی بوده که وضع اقتصادی مردم کره نابسامان بوده است. 

قصه‌ای که وارونه رقم خورد

نکته جالب آن است که خیابان تهران تنها اسم خارجی در میان خیابان‌های سئول است. حال خیابان تهران مبدل به اصلی‌ترین، زیباترین و گرانقیمت‌ترین خیابان سئول شده است. دفاتر صدها شرکت عظیم تجاری، صنعتی و دفاتر شرکت‌های بزرگ بین‌المللی از قبیل یاهو و برج‌های بلند این خیابان که ک  سرمایه‌گذاری بیش از صد میلیارد دلاری را به خود جذب کرده است، در این خیابان قرار دارد و این در حالی‌ست که خیابان سئول در تهران تنها اتوبانی به خود دیده است. 

اینک این دو خیابان جلوه معنی‌داری به داستان توسعه‌یافتگی این دو شهر و کشور بخشیده است. معنایی که برای ما ایرانیان بسیار دردآور و قابل تامل است و جالب آنکه رویای کره‌‌ای‌ها برای تبدیل به ایران توسعه یافته با گذشت بیش از چهل سال برعکس شده و تبدیل به رویای ایرانیان برای رسیدن به کره شده است. در یک مقایسه تطبیقی، سرعت عمل و پیشرفت کره و ایران را در جهت توسعه یافتگی با مشاهده سرنوشت دو خیابان سئول در ایران و خیابان تهران در کره می‌توان به وضوح دید.


دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه