Chidaneh.com placeholder image

دیوار تهران؛ حتی قدرتمندتر از دیوار برلین!

شاید داغ‌ترین و همچنین خبرسازترین تصویر روزهای اخیر همان دیوارنگاره‌ به تازگی مشهور شده میدان ولیعصر تهران باشد. تصویری بزرگ از چندین بانوی مشهور ایرانی که حاشیه‌های زیادی را به همراه داشت. «زنان سرزمین من» نام این اثر بود که توسط سازمان هنری اوج طراحی و در میدان ولیعصر به نمایش درآمده بود.

در سالیان اخیر دیوارنگاره میدان ولیعصر همواره در کانون توجهات بوده و به نوعی نشان‌دهنده موضع شهرداری تهران در قبال اتفاقات روز است. 

فیلم نت
سرویس خواب بالسا
گروه معماری اشکان اذانی

اما دیوارنگاره اخیر داستان دیگری دارد. در روزهایی که زنان، محوریت گفتگوهای اجتماعی هستند، اشاره به چندین زن تاثیرگذارِ ایران معاصر، به خودی خود یک کانون گفتگو را شکل داد. خب مخالفان و موافقانی هم داشت اما نکته مهم‌تر تاثیر یک المان شهری است. المانی که شهر را بهم ریخت و حالا تا روزها خوراک و سوژه خبری برای رسانه‌ها فراهم خواهد کرد. 

از دیدگاه شهری، بیلبوردها عموما یک نقش تبلیغاتی را ایفا می‌کنند. فرقی هم نمی‌کند که تبلیغات در جهت اهداف تجاری باشد یا اهداف ایدئولوژیک. به هر حال محتوایی که به نمایش درآمده به دنبال هدف خاص خود بوده و اگر هم در نقطه مهمی از شهر واقع شود به طور قطع خبرسازتر خواهد شد.

دلیل مخالفت‌ها با دیوارنگاره چه بود؟

روزنامه اعتماد در این باره نوشت: از همان آغاز مشخص شد که موسسه رسانه‌ای اوج به سفارش شهرداری تهران این بیلبورد را طراحی و اجرایی کرده است. پس از مشخص شدن ابعاد موضوع، بسیاری از زنانی که تصویرشان در این دیوارنگاره ثبت شده بود، اعتراض و اعلام کردند مایل به استفاده از تصاویرشان برای رویکردهای سیاسی و تبلیغاتی نیستند. ابتدا فاطمه معتمدآریا رسما مخالفتش را با این نوع استفاده از تصویر اعلام کرد. پس از او، کاوه سمندریان پسر هما روستا با توجه به استفاده از عکس مادرش، خواستار حذف عکس او شد. پس از آن مرضیه برومند، کارگردان و پروانه کاظمی، کوهنورد نیز به استفاده از عکس‌شان در این بیلبورد واکنش نشان دادند. 

بیلبورد به پایین کشیده می‌شود

این حاشیه‌ها باعث شدند تا ساعاتی پس از نصب این دیوارنگاره از محل خود برداشته شود. نزولی که مانند نصب بیلبورد، بازتاب‌های وسیعی در شبکه‌های اجتماعی پیدا کرد و بازار ارزیابی‌ها درباره سوءمدیریت‌های  مرتبط را دوباره گرم ساخت. در این میان نورنیوز به عنوان رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی نوشت: «به دنبال اعتراض مردم و برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی، دیوارنگاره میدان ولی‌عصر تغییر کرد. منتقدان معتقدند درج تصاویر برخی افراد که کشف حجاب کرده‌اند، کار اشتباهی بوده است. برخی کاربران نیز بیان کردند که موضوع کشف حجاب با توجه به سن و سال این افراد، دارای وجوب و حرمت شرعی نبوده و قابل اغماض است. از سوی دیگر تعدادی از این افراد نیز نسبت به درج عکس‌شان در این دیوارنگاره معترض شده و گفته بودند که با آنها هماهنگی انجام نشده است. با این حال به دنبال انتقادات مختلف پنجشنبه شب این دیوارنگاره تغییر کرد.»


دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه