Chidaneh.com placeholder image

آبروریزی تاریخی در اصفهان چطور رقم خورد؟

براساس گفته‌های برخی کارشناسان کاشی‌کاری در اصفهان، گنبد مسجد شاه اصفهان بر اثر مرمت و بازسازی، توازن معماری خود را از دست داده و ریخت گنبدی شکل آن از دست رفته است و یکسوی گنبد در بازسازی ‌توسط پیمانکار خم دارد و سوی دیگر آن مثلثی شکل شده است! دو سال و نیم پس از جنجالی شدن شیوه مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله که به دو رنگ شدن کاشی‌های آن انجامید، مرمت گنبد مسجد شاه اصفهان نیز به «اعوجاج و تغییر شکل» این اثر تاریخی از مجموعه نقش جهان ختم شد.

عکس‌های منتشرشده از نتیجه مرمت مسجد شاه اصفهان که به نام مسجد جامع عباسی هم شناخته می‌شود، نشان می‌دهد که نه‌تنها فرورفتگی‌ها و برآمدگی‌هایی در آن ایجاد شده که «حتی ترک‌های گنبد هم به‌درستی جاگذاری نشده و نقوش کاشی‌کاری‌های روی گنبد تراز نیستند». در ادامه ویدیویی از عکس‌های قبل و بعد مرمت را ببینید.

فیلم نت

بعد از 11 سال مرمت که زمان کمی هم نیست، در نهایت چنین خرابکاری را باید شاهد باشیم. کاشی‌های اصلی که معلوم نیست چه شدند، تغییر در طرح و رنگ‌های اصلی و البته کج ساختن! چه اتفاقِ هولناکی به بهانه مرمت بر سر بناهای با ارزش می‌آید و تاسف!

خرابکاری در مرمت مسجد امام اصفهان

هوشنگ رسام، از استادان شناخته شده کاشی‌کاری در اصفهان می‌گوید: «متأسفانه تمامی کاشی‌های گنبد را عوض کرده‌اند و این یکی از دردناک‌ترین کارهایی بوده که انجام شد. حتی معلوم نیست کاشی‌های قدیمی چه شده است؟! اصفهان مهد هنر کاشی‌کاری و کاشی‌سازی در جهان است و حتی استادان بزرگ اصفهانی در دانمارک، هلند، مالزی، عربستان و … در حال کار هستند، آنوقت در مرکز این شهر افتضاحاتی به نام مرمت بر سر بناهای تاریخی می‌آورند.»

فریبا خطابخش، مدیر پایگاه میراث جهانی نقش‌جهان اصفهان، کج شدن گنبد مدور مسجد شاه را در حین مرمت، نپذیرفت و گفت: «منتقدان هر ایرادی دارند بهتر است حضوری بیایند و ایراداتشان را مطرح کنند. ‌مواردی که منتقدان مطرح می‌کنند همان حرف‌های بی‌ربط است که زمان مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله هم مطرح می‌کردند.»

مسجد جامع عباسی اصفهان یا همان مسجد شاه که امروزه آن را مسجد امام می‌نامند در سال 990 خورشیدی به دستور شاه عباس بزرگ و به پاس بیست‌وچهارمین سال سلطنت شاه عباس ساخته شد. این مسجد از سال هشتاد و نه طی قراردادی با یک پیمانکار در حال مرمت بوده است که متاسفانه پس از یازده سال مرمت، آسیب‌های جدی به گنبد آن وارد شده است.

مطالب پیشنهادی: جاذبه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری اصفهان


دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه