Chidaneh.com placeholder image

دکوراسیون اتاق خواب 9 متری، بهترین ایده های دیزاین + عکس

به قلم: مژگان احمدی

دوروتی دراپر، طراح داخلی آمریکایی، معتقد بود که از میان تمام اتاق های خانه، اتاق خواب فضایی­ست که متعلق به توست. اتاق خواب باید فضایی دنج، راحت و آرام‌بخش باشد تا افراد در طول شب در آن عمیق و آرام خوابیده، استراحت کرده، عشق ورزیده و روابط خود را استحکام بخشند تا در طولِ روز بعد در زندگی خود پرانرژی و خوشحال باشند. امروزه مساحت خانه‌ ها نسبت به گذشته کوچکتر و در نتیجه ابعاد اتاق خواب­ ها نیز کم‌تر شده است. پیش از این در چیدانه درباره دکوراسیون اتاق خواب کوچک صحبت کردیم. خیلی از خانه های کوچک یک اتاق خواب 9 متری دارند. در این مقاله میخواهیم به طور خاص دکوراسیون اتاق خواب 9 متری را بررسی کنیم. با توجه به محدودیت­ های فضایی، طراحی، چیدمان و دکوراسیون اتاق خواب­ 9 متری با ابعاد کوچک، نیازمند نیروی متخصص و آگاه می‌باشد. طراحان به کمک اِلِمان های طراحی داخلی می‌توانند از این فضای کوچک بهترین استفاده را کرده و اتاق خوابی کارآمد، زیبا و چشم‌نواز طراحی کنند. در ادامه برخی از نکات و ایده­ های پیشنهادی طراحان، برای طراحی و دیزاین اتاق خواب 9 متریِ دنج، زیبا و کارآمد را شرح خواهیم داد که با رعایت آن­ ها اتاق خواب ، به محلی تبدیل شود که افراد به آن احساس تعلق کرده و برای کسب آرامش، شادی و انرژیِ مثبت به آن پناه ببرند. 

عکس 1: دکوراسیون اتاق خواب 9 متری پسرانه آبی طوسی

عکس 1: دکوراسیون اتاق خواب 9 متری پسرانه آبی طوسی

چوب و هنر
عکس 2. دکوراسیون اتاق خواب پسرانه 9 متری سفید طوسی

عکس 2. دکوراسیون اتاق خواب پسرانه 9 متری سفید طوسی

عکس 3. دکوراسیون اتاق خواب دخترانه 9 متری رویایی

عکس 3. دکوراسیون اتاق خواب دخترانه 9 متری رویایی

عکس 4. دکوراسیون اتاق خواب 9 متری دخترانه رنگی و شاد

عکس 4. دکوراسیون اتاق خواب 9 متری دخترانه رنگی و شاد

طراحی و دکوراسیون اتاق خواب 9 متری دخترانه و پسرانه

اتاق خواب، شخصی­‌ترین فضای خانه می‌باشد. فضایی که کاربر در آن استراحت کرده و آرامش و آسایش کسب می‌کند. بنابراین در­نظر ­گرفتن اولویت‌ ها و سلیقه ی شخصی کاربر در طراحی اتاق، یکی از مهم ترین عوامل می‌باشد تا حضور در اتاق خواب 9 متری، حس خوبی در فرد ایجاد کند.

هنگام طراحی اتاق خواب حتما جنسیت، سن و دیگر ویژگی­ های کاربر و همچنین علایق و سلیقه­ او را در انتخاب طرح، رنگ، مبلمان و … نظر بگیرید. 

لکه­ های رنگی سبز آبی
پرده­ نازک
استفاده از نورپردازی موضعی

درب کشویی
طرح­ های کوسن­ ها با ابعاد متوسط

انتخاب رنگ در طراحی و دکوراسیون اتاق خواب 9 متری 

طراحان داخلی به کمک رنگ، حس و حال فضا را تغییر داده، اِلِمان خاصی را مرکز توجه قرار داده، و یا از نظر بصری ابعاد و نسبت های اتاق را متفاوت نشان می‌دهند. 

هنگام انتخاب پالت رنگی برای سطوحِ اصلی اتاق مانند دیوار ها، سقف و … در طراحی و دکوراسیون اتاق خوابِ 9متری بهتر است این نکته را در نظر بگیریم که استفاده از رنگ‌ های روشن، فضا را از نظر بصری بزرگتر از واقعیت نشان خواهد داد. بنابراین می‌توان از رنگ هایی همچون سفید، طوسی، بِژ، عاجی، شیری و … برای پس­زمینه­ی اتاق استفاده کرد. 

باید توجه کرد که اگر تنها از رنگ­ های روشن استفاده کنیم فضا بی­روح خواهد شد و احساس خوبی را در کاربر ایجاد نخواهد کرد. با استفاده از یک یا دو لکه­ رنگی با کنتراست بالا می‌توان به فضا جان بخشید و آن را سرزنده کرد. بهتر است در طراحی و دکوراسیون یک اتاق 9 متری از بیش از دو رنگ استفاده نکنیم. استفاده از رنگ در جزئیاتی مانند برخی اکسسوری­ ها، روتختی، پرده، کوسَن­ های تزیینی، چهارچوب درب یا پنجره و … فضا را گرم و صمیمی‌­تر نشان خواهد داد. در واقع با استفاده از این اَکسِنت­ های رنگی، رنگ­ های روشن را تعدیل کرده و در فضا هارمونی ایجاد می­کنیم. درباره اکسنت وال بیشتر بخوانید.

جهت قرارگیری پنجره در اتاق و مقدار نور طبیعی، از دیگر عواملی هستند که به ما کمک می­کنند که پالت رنگی را انتخاب کرده و تصمیم بگیریم که از رنگ­ های گرم و یا رنگ­ های سرد استفاده کنیم. اگر پنجره ی اتاق سمت شمال باشد، میزان نور طبیعی کمتر است. بنابراین بهتر است که از رنگ­ های سرد استفاده نکنیم. چرا که فضا تیره و تاریک، دلگیر و افسرده­‌کننده به نظر خواهد رسید. به کمک رنگ می‌توان فضا را گرم­تر نشان داد. استفاده از رنگ­ های بِژ، قرمز، نارنجی، طلایی و … فضا را سرزنده، گرم و دلنشین­‌تر خواهد کرد. اگر پنجره­ اتاق سمت جنوب بوده و میزان نور طبیعی بیشتر است، میتوان از رنگ­ های سرد همچون رنگ­ های دریایی، آبی، سبز، یاسی و … استفاده کرد. 

در چیدانه بخوانید: ترکیب رنگ­ های پیشنهادی برای اتاق خواب

لکه­ های رنگی زرد و آبی

لکه­ های رنگی زرد

دیزاین اتاق خواب 9 متری کوچک با استفاده از نورپردازی موضعی

سبک­ های پیشنهادیِ مناسب برای دکوراسیون اتاق خواب 9 متری

در ادامه 4 سبک دکوراسیونی را که به نظر می‌رسد برای اتاق خواب خواب 9 متری مناسب هستند به شما پیشنهاد میکنیم. البته که این کاملا سلیقه‌ای است و شما می‌توانید با توجه به سلیقه شخصی خودتان در کنار رعایت نمودن اصول دکوراسیون فضاهای کوچک، سبک های مختلف دکوراسیون داخلی را انتخاب کنید.

اتاق خواب 9 متری مینیمال

در سبک مینیمال از حداقل اِلِمان­ ها، مبلمان و تزیینات استفاده می‌شود. شکل‌ ها و فُرم­ ها، ساده و خطوط، صاف و مستقیم هستند. در انتخاب اِلِمان­ ها، توجه به کاربرد، عملکرد و کیفیت آن ها اهمیت بسیار داشته و در آن از رنگ­ های خنثی مانند سفید، سیاه، طوسی، بژ، کِرِم و … استفاده می‌شود. 

دکوراسیون اتاق خواب 9 متری به سبک اکو

در این سبک همه­ اِلِمان ها، مبلمان، دکوراسیون و … از جنس متریال­ های طبیعی مانند چوب، سنگ، حصیر و … هستند. برای تزیینات در این سبک از گلدان­ های گل و گیاه استفاده می‌شود. 

طراحی اتاق خواب 9 متری مدرن 

در سبک مدرن، راحتی و آسایش کاربر اولویت بوده و از فُرم و شکل­ های ساده و طبیعی استفاده شده و کیفیتِ اِلِمان­ های به ­کار­برده ­شده ارجح می‌باشد. برای تزیینات از قاب­ های عکس و یا نقاشی استفاده می‌شود. 

طراحی اتاق خواب 9 متری به سبک اسکاندیناویایی

در این سبک معمولا از رنگ­ های سرد و روشن مانند سبز، آبی، سفید، طوسی و … استفاده می‌شود . ایجاد تعادل و هارمونی در این سبک اهمیت بسیاری دارد. در سبک اسکاندیناویایی از متریالِ چوب و گلدان­ های گل و گیاه بسیار استفاده می‌شود. 

برای آشنایی با  سبک های مختلف دکوراسیون داخلی این مطلب را بخوانید.

لکه­ های رنگی سبز آبی

اتاق 9 متری کوچک با پرده­ نازک

انتخابِ مبلمان در طراحی و دکوراسیون اتاق خواب 9 متری 

  • از مهم­ترین نکات برای انتخاب مبلمان برای طراحی و دکوراسیون اتاق خواب 9 متری، توجه به کاربرد و عملکرد مبلمان با توجه به اولویت­ های کاربر می‌باشد. بهتر است که برای مبلمان­ کردنِ اتاق خواب کوچک، تعداد اِلِمان­ ها را به حداقل کاهش دهیم و تنها مبلمانی را انتخاب کنیم که واقعا کاربر اتاق به آن ها نیاز دارد . با حذفِ مبلمان غیر­ضروری می‌توان از شلوغی اتاق خواب جلوگیری کرد.
  • می­توان برخی از وسایل را مانند میز­کار، قفسه­ کتاب و … به قسمت­ های دیگر خانه منتقل کرد.
  • بهتر است تا حد امکان از مبلمان کوچک و کم­جا استفاده شود.
  • تخت‌خواب بدون شک مهم ترین اِلِمان در اتاق خواب می‌باشد. راحتی و کیفیت تخت­خواب و تشک مهم­ترین مسئله در انتخاب آن می‌باشد. چرا که مستقیما سلامتی کاربر و خواب شب او را تحت­ تاثیر قرار می‌دهد.
  • می‌توان از تخت­خواب­ هایی که کشو برای نگهداری وسایل دارند استفاده کرد تا از فضا استفاده ی بهتری کرد.
  • بهتر است دربِ کمد­ ها از جنس متریالی براق و یا آینه باشند تا از طریق بازتاب، فضا را بزرگ­تر نشان دهند.
  • با قرار دادن یک آینه­ی قَدی در اتاق میتوان به کمک بازتاب، میزان نور اتاق و همچنین ابعاد آن را از نظر بصری افزایش داد‌.
  • اگر ضخامت دیوار مناسب باشد، می­توان به جای قفسه یا میز، درون دیوار فرورفتگی­ هایی طاقچه مانند بدین منظور ایجاد کرد تا کتاب‌ ها و وسایل را درون آن قرار داد.
  • بهتر است از درب­ های کشویی برای کمد­ ها و … استفاده کرد. با این کار می‌توان از فضای جلوی کمد استفاده‌ی بهتری کرد.

لکه­ های رنگی زرد
پرده­ نازک
سقف روشن­تر از دیوار و کف 

استفاده از آینه در دکوراسیون اتاق خواب 9 متری

لکه­ های رنگی سبز
سقف روشن­تر از دیوار و کف 

جانمایی و چیدمانِ اتاق خواب 9 متری 

با جانمایی و چیدمانِ درستِ مبلمان در اتاق خواب، می­توان از فضا حداکثر استفاده را کرده و از شلوغی اتاق خواب 9 متری جلوگیری کرد. 

محل قرارگیری تخت‌خواب به شکل و طول و عرض اتاق خواب بستگی دارد. اگر که پهنای اتاق این امکان را می‌دهد بهتر است که تخت در طول اتاق مقابل دیوار درازتر قرار گیرد. راهروی ایجاد شده بین تخت خواب و دیوار برای رفت­ و ­آمد، بهتر است که حداقل 70 سانتی متر باشد. اگر فاصله ی ایجاد شده ناکافی بود، بهتر است تخت خواب را در عرض اتاق روی دیوار کوتاه­تر قرار داد. 

ایده­ هایی برای بزرگتر نشان­ دادن اتاق خواب 9 متری از نظر بصری 

  • نباید از نقوش و طرح­ های بزرگ روی کاغذ دیواری، پرده، روتختی و دیگر سطوح بزرگ استفاده کرد و بهتر است که طرح­ ها و نقوش در ابعاد متوسط باشند. چرا که هرچه طرح بزرگتر باشد، نزدیک‌تر به نظر رسیده و فضا را کوچکتر نشان می‌دهد و طرح های کوچک نیز فضا را شلوغ جلوه می­دهند.
  • استفاده از سطوح براق و یا از جنس آینه کمک می­کند تا فضا بزرگتر به نظر برسد.
  • بهتر است پرده‌ ها را از سقف آویزان کنیم تا ارتفاع اتاق بلندتر به نظر برسد.
  • استفاده از رنگ­ های روشن ، اتاق را بزرگتر نشان خواهد داد. بهتر است که رنگ سقف از کف روشن­تر باشد تا کف، سنگین‌تر و سقف سبک‌تر و در نتیجه ارتفاع اتاق بلندتر به نظر برسد.
  • استفاده از خطوط عمودی نیز موجب بلندتر نشان دادن ارتفاع اتاق خواب می‌شود.

لکه­ های رنگی
استفاده از نورپردازی موضعی

تخت خواب دارای کشو برای نگهداری وسایل

سقف روشن­تر از دیوار و کف 

 

نورپردازی اتاق خواب 9 متری

  • اتاق خواب فضایی برای استراحت و کسب آرامش و آسایش می‌باشد. بنابراین نور باید لطیف و ملایم بوده و نباید میزان روشنایی بیش از اندازه و اضافی باشد.
  • بهتر است در اتاق خواب از نورپردازی هایی استفاده شود که سطح روشنایی آن­ ها قابل تنظیم می‌باشد و در صورت لزوم می‌توان میزان نور آن ها را کم یا زیاد کرد.
  • در طراحی و دکوراسیون اتاق خواب 9 متری برای فضاهای کاربردی می‌توان با توجه به نیاز از نورپردازی های موضعی استفاده کرد. برای مثال استفاده از نور های موضعی بر روی میزکار یا مطالعه، میز آرایش و … توصیه می‌شود.
  • بهتر است در نزدیکی تخت­خواب نیز یک چراغ­خواب قرار داده شود.
  • با استفاده از دیوارکوب­ ها می‌توان در استفاده از فضا صرفه ­جویی کرد.
  • نباید برای پنجره­ ها از پرده­ های سنگین و ضخیم استفاده شود. بهتر است از پرده­ های نازک استفاده کرد تا نور طبیعی در روز بیشتر وارد اتاق شود.
  • اگر شکل اتاق خواب کشیده می‌باشد می‌توان جهت حرکت نور را به سمت دیوار کوتاه‌تر هدایت کرد تا دیوار بزرگتر به نظر برسد.

لکه­ های رنگی قرمز
استفاده از آینه

 

کلام آخر 

با در­نظرگرفتن نکات طراحی هنگام دکوراسیون اتاق خواب 9 متری می­توان آن را به فضایی دنج و کاربردی تبدیل کرد. با انتخاب رنگ، طرح و متریال مناسب­ می­توان اتاق را بزرگتر نشان داد و با رعایت نکات طراحی از فضا حداکثر بهره را برد. ­

مطالب پیشنهادی مرتبط:

نویسنده: هستی شاپوری| عضو تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه