Chidaneh.com placeholder image

تفاوت سنگ مرمر و مرمریت: این سنگ ها چه فرقی باهم دارند؟

آیا شما هم فکر می‌کنید سنگ مرمر همان سنگ مرمریت است! سخت در اشتباه هستید، در این مقاله از چیدانه قصد داریم تا تفاوت سنگ مرمر و مرمریت را شرح دهیم، پس با ما همراه باشید. 

مرمر از سنگ‌های دگرگون می‌باشد و از دگرگونی سنگ‌های آهکی به دست می‌آید در حالی که سنگ مرمریت خودش از خانواده سنگ‌های آهکی می‌باشد و تفاوت اصلی آن‌ها در نوع تولید این سنگ‌ها می‌باشد. سنگ‌های رسوبی مثل آهک با حرارت و دفن عمیق دگرگون می‌شوند و خانواده سنگ‌های دگرگون که سنگ مرمر نیز جزئی از آن است را تشکیل می‌دهند. 

فیلم نت
فیلم نت

اگر می‌خواهید انواع سنگ مرمر را بشناسید پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را حتماً بخوانید: آشنایی با انواع سنگ مرمر؛ همه چیز را درباره مرمرها بدانید

چند نمونه سنگ مرمر

چند نمونه سنگ مرمریت

 

تفاوت سنگ مرمر و مرمریت در ظاهر 

سنگ مرمر از نوع سنگ‌های آهکی می‌باشد و رنگ‌های متفاوتی دارد مثل سفید، سیاه، سبز ، زرد، قرمز، ارغوانی، خاکستری، البته رنگ خالص سنگ مرمر سفید و شفاف است که به راحتی نور را از خود عبور می‌دهد. دلیل آن هم به خاطر ماده اصلی سنگ مرمر کلسیت است که پایدارترین حالت کربنات کلسیم را دارد و این ماده دارای بلورهای درشت و مشخص است که باعث می‌شود نور به راحتی از سنگ عبور کند. مثلاً وقتی چراغ قوه را پشت سنگ بگیرید به راحتی نور از آن عبور می‌کند و از همین روش معماران و طراحان برای زیباسازی استفاده می‌کنند و با قرار دادن ال ای دی ها در پشت سنگ جلوه و نمای زیبایی را خلق می‌کنند. به خاطر همین خاصیت قیمت این نوع سنگ‌ها نسبت به سنگ مرمریت بیشتر می‌باشد.

سنگ مرمر مانند سنگ‌های تراورتن زاییده چشمه‌های آب گرم قدیمی می‌باشد تشکیل این سنگ به این صورت می‌باشد که اگر در چشمه آب گرم، کاهش دمای آب به آرامی صورت پذیرد سنگ مرمر به وجود می‌آید و اگر این سرعت کاهش بالا باشد سنگ تراورتن تشکیل می‌شود.

در چیدانه بخوانید: نمای بیرونی ساختمان با سنگ تراورتن در ساختمان های امروزی و مدرن

سنگ مرمریت را به نوعی می‌توان گفت که مشابه سنگ مرمر است اما کیفیت و مقاومت کمتری دارد به همین دلیل قیمت آن هم پایین‌تر از سنگ مرمر است، البته رنگ بندی و طرح بندی زیبایی دارد که حتی ممکن است در سنگ‌های مرمر یافت نشود مانند: مرمریت های گلدن بلک یا اسپایدر که دارای طرح‌های بی نظیری می‌باشد. 

توصیه می‌شود: سنگ مرمر را در برابر نور خورشید قرار ندهید به این دلیل که به مرور زمان کدر و کم رنگ خواهد شد، به همین دلیل پیشنهاد می‌گردد که در نمای ساختمان استفاده نشود.

سنگ مرمریت در برابر اسید از خود واکنش نشان می‌دهد هرچند در برابر حرارت مقاومت زیادی دارد، به همین دلیل بیشتر در نمای داخلی ساختمان استفاده می‌شود و چون جذب بالایی دارد در اماکنی مانند حمام که آبریزی زیادی دارد، اصلاً توصیه نمی‌گردد، برعکس سنگ‌های مرمر که از مقاومت بالایی در برابر رطوبت برخوردار است و بیشتر در بخش‌های بهداشتی استفاده می‌گردد.

تفاوت سنگ مرمر و مرمریت در نوع استفاده و کاربرد

سنگ‌های مرمر در درجه اول در مجسمه‌ها و گلدان‌ها استفاده می‌شود و سپس در درجه دوم در نمای ساختمان، کف و به‌عنوان سنگ دیوار کاربرد دارد و برای نمای داخل از برش‌های اسلب این سنگ استفاده می‌شود. (سنگ اسلب یک نوع برش از کوپ سنگ‌ها می‌باشد که دارای ضخامت و ابعادی بزرگ‌تر از سنگ‌های مرسوم برای استفاده در دیوار، نما، کف و … است. این نوع برش از سنگ انواع و مدل‌های متفاوتی دارد و با رگه‌های طبیعی و زیبای خود در ابعاد بزرگ و یکپارچه نمای بسیار زیبایی دارد)

در چیدانه بخوانید: 

سنگ مرمر به دلیل قیمت بالایی که دارد بیشتر در نماهای شیک و لاکچری استفاده می‌گردد مانند: هتل، لابی، رستوران، تالار و یا در کفپوش ها و دیوارهای اماکن مذهبی و قسمت دیوارهای داخلی ساختمان، قرنیزهای داخلی، اپن آشپزخانه‌ها و یا هر بخش دیگری که نیاز به زیباسازی دارد، استفاده می‌گردد.

کاربرد مرمریت هم مانند سنگ مرمر است؛ با این تفاوت که در درجه اول در نماهای ساختمان استفاده می‌شود، مانند نمای داخلی و خارجی و به‌عنوان کفپوش نیز مورد استفاده است و سپس در درجه دوم در مجسمه‌ها و گلدان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

ساب زدن: مرمریت به دو صورت ساب زده یا بدون ساب مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما مرمر همیشه ساب زده و براق استفاده می‌شود.

برش و ابعاد سنگ: مرمر اکثراً به صورت اسلب یا تایل برش داده می‌شود، در حالی که مرمریت غالباً به صورت طولی – تایل در سایزهای بزرگ و کوچک اسلب برش داده می‌شود. 

سنگ مرمر در برابر گازهای سولفور، رطوبت و آلودگی هوا آسیب‌پذیر می‌باشد و مقاومت کمی دارد. 

وزن: سنگ‌های مرمریت سبک‌تر از سنگ‌های مرمر هستند، برای همین بیشتر در نمای ساختمان استفاده می‌گردد؛ زیرا وزن ساختمان را سنگین نمی‌کنند و در صورت بروز زلزله آسیب کمتری به ساختمان وارد می‌شود. 

کلام آخر:

اگر می‌خواهید به زیبای سازی کابینت و اپن آشپزخانه خود بپردازید، سنگ مرمریت به شما توصیه می‌گردد؛ به دلیل مقاومت بالایی که نسبت به حرارت دارد و تنوع طرح‌هایی که دارد. سنگ مرمر با کوچک‌ترین حرارت ظاهر خود را از دست می‌دهد و خیلی زود کدر می‌گردد و از آنجایی که جای لک روی سنگ مرمر می‌ماند کمتر توصیه می‌شود که در اماکن بهداشتی استفاده گردد و چون بیشتر جنبه تزئینی دارد بیشتر در نمای داخلی استفاده می‌شود.

مطالب پیشنهادی مرتبط:

نویسنده: آرمین سرخوش افشار| عضو تحریریه چیدانه


دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه