Chidaneh.com placeholder image

موزاییک ویبره ای چیست و چه کاربردهایی دارد؟

در این مقاله از چیدانه قصد داریم شما را با نوعی موزاییک به نام موزاییک ویبره ای آشنا کنیم پس با ما همراه باشید. برای آشنایی بیشتر با موزاییک ویبره ای خوب است ابتدا کمی با موزاییک آشنا شویم:

موزاییک چیست و چه کاربردی دارد؟

موزاییک در لغت به معنای کنار هم چیده شدن است و به سنگ های درکنارهم چیده شده که نقش یا تصویری را درکنارهم می سازند موزاییک گفته می شود.
موزاییک یکی از پراستفاده ترین محصولات ساختمانی است که به عنوان کفپوشی برای کف حیاط، کف ساختمان، فرش کف پیاده رو، سنگ فرش باغ و مواردی از این قبیل استفاده میشود.

سرویس خواب بالسا
سرویس خواب بالسا

موزاییک ویبره ای یک نوع کفپوش بتنی است که از شن و ماسه، سیمان، آب و پیگمنت‌های رنگی ساخته می‌شود در هنگام تولید این نوع موزاییک به محصول هیچ­گونه فشاری وارد نمی­شود و کل فرایند تولید در دستگاه های لرزنده انجام می­شود. به دلیل استفاده از دستگاه‌های لرزاننده است که به این محصول، موزاییک ویبره ای گفته می‌شود. این نوع موزاییک در ابعاد و رنگ‌های مختلف در بازار موجود است.
موزاییک ویبره ای کاربرد بسیار زیادی در ساختمان سازی دارد. این محصول که از انواع موزاییک محسوب می‌شود، در کشورهای اروپایی نظیر آلمان و ایتالیا از محبوبیت بالایی برخوردار است. این کشورها طرح های جدید و نوین خود را به کشورهایی از جمله هندوستان، آمریکا و آفریقا صادر می­کنند. موزاییک ویبره ای در ایران نیز به دلیل داشتن ویژگی‌های منحصربه فرد، به عنوان مصالح ساختمانی اصلی محوطه سازی به کار گرفته می‌شود.

در این مقاله نوعی دیگری از موزاییک را به شما معرفی کردیم، حتما این مقاله را بخوانید: موزاییک پلیمری، معرفی یک کفپوش پرکاربرد و مقام!

مواد تشکیل دهنده موزاییک ویبره ای:

شن و ماسه، سیمان، آب و پیگمنت‌ها (پودر رنگی)، مواد تشکیل دهنده این نوع موزاییک هستند. 
یکی از بهترین شن هایی که می‌توان در فرایند ساخت موزاییک ویبره ای استفاده کرد، ماسه دوبار شور طبیعی است. این ماسه به دلیل آنکه دوبار شسته می‌شود، خاک بسیار کمی دارد. وجود خاک در ماسه از کیفیت موزاییک کاسته می­کند.
همچنین بهترین نوع سیمانی که در ساخت موزاییک استفاده می­شود، سیمان پرتلند تیپ 2 است.
برای انتخاب شن نیز باید به سراغ اندازه‌های 8 تا 12 میلی‌متر رفت. این اندازه از شن به تولید محصولی همگن و مقاوم کمک می‌کند. همچنین مهم است که شن‌های مصرفی کاملاَ تمیز و بدون خاک باشند تا کیفیت محصول نهایی را افزایش دهند.

نحوه تولید موزاییک ویبره ای:

طرح اختلاط موزاییک ویبره ای با مخلوط کردن ماسه و شن در اندازه‌های مشخص در داخل میکسر شروع می‌شود. در مرحله بعدی سیمان به شن و ماسه اضافه می‌شود. تقریبا پنج تا 10 دقیقه مخلوط به صورت خشک ترکیب می‌شوند و سپس آب به مخلوط اضافه می‌شود.
در این مرحله اپراتور مرحله قالب گیری را انجام می‌دهد و قالب‌های لاستیکی بعد از طی مسیر میز ویبره که وظیفه یکنواخت کردن بتن را دارند، در محل مشخص شده قرار می‌گیرند.
در تولید موزاییک ویبره ای باید زمان عمل آوری رعایت شود تا مخلوط در نهایت کیفیت تولید شود. سه تا چهار بار آبدهی در تولید روز به مدت چهار تا پنج روز کفایت می‌کند. در پایان، قالب‌ها برداشته می‌شوند و سپس موزاییک‌ها در جایی دپو می‌شوند تا در بازار به فروش برسند.

مزایای موزاییک ویبره ای:

  1. قیمت مناسب نسبت به سایر کفپوش ها
  2. تنوع بسیار زیاد در طرح و رنگ
  3. مقاومت سایشی و فشاری بالا
  4. پیاده سازی آسان
  5. مقاومت رنگی بالا
  6. قابلیت استفاده در حیاط، پیاده رو و پشت بام

عیب: مهم‌ترین عیب این محصول عدم استفاده از آن در مناطق سردسیر است. 

 

انواع موزاییک های ویبره ای از نظر طرح، ابعاد و رنگبندی:

این نوع موزاییک از نظر طرح، رنگ و ابعاد دارای تنوع بسیاری گسترده‌ای است.

موزاییک ویبره ای از نظر طرح به انواع زیر تقسیم می‌شود:

  • طرح یاس
  • طرح مشکی
  • پوست ماری
  • طرح ستاره

موزاییک ویبره ای از نظر رنگ بندی به انواع زیر تقسیم می‌شود:

  • سفید
  • طوسی
  • زرد
  • قرمز
  • رنگ های سفارشی

 

موزاییک ویبره ای از نظر ابعاد به انواع زیر تقسیم می‌شود:

  1. 20*20 سانتی متر
  2. 30*30 سانتی متر
  3. 40*40 سانتی متر
  4. 50*50 سانتی متر
  5. و طرح موشکی

کاربردهای موزاییک ویبره ای:

همانطور که بیان شد موزاییک ویبره ای یکی از پر کاربردترین مصالح در صنعت ساختمان سازی و عمران است که در موارد زیر کاربرد دارد:

  1. محوطه ویلاها
  2. پیاده روها
  3. روف گاردن‌ها
  4. کفپوش پارکینگ‌ها و…
     

قیمت موزاییک ویبره ای:

بدلیل متریال و نحوه تولید سنتی (قدیمی شدن)، این نوع موزاییک دارای مناسب ترین قیمت در بین دیگر کفپوش ها می باشد. قیمت این نوع موزاییک تحت عوامل زیر متغیر خواهد بود:

  • قیمت سنگدانه‌ها
  • قیمت سیمان
  • قیمت پودر رنگی
  • نحوه تولید
  • عرضه و تقاضا
  • نرخ ارز و دلار

بیش تر بخوانید: کف پوش سه بعدی، طرح مورد علاقه تان را روی کف بیندازید!

روشهای نگهداری موزاییک ویبره ای:

  • فراهم نمودن دمای مناسب برای نگهداری موزاییک که دمای مناسب برای آن کمتر از 40 درجه سانتی گراد است.
  • جلوگیری از تماس مواد شیمیایی با قالب ها که باعث فرسایش موزاییک خواهد شد.
  • در برخی موارد موزاییک ها حالت صاف و یکنواختی خود را از دست می دهند که به اصطلاح دفرمه می شوند برای این منظور تعدادی از موزاییک ها بر روی هم چیده شوند تا حالت طبیعی خود را بدست آورند.
  • یکی از مواردی که باید توسط مجریان موزاییک ویبره ای رعایت شود زیر سازی مناسب و خوب است که برای جلوگیری از شکست و یا خراب شدن فرم موزاییک باید رعایت شود.

نحوه نصب و اجرای موزاییک ویبره ای:

برای نصب موزاییک ویبره ای ابتدا باید کفسازی بصورت استاندارد با ملات خیس انجام شود. این کفسازی علاوه با هموار کردن سطح، شیب بندی مناسب نیز می باشد. 
شیب بندی میبایست بصورت استاندارد انجام شود در غیر اینصورت موزاییک ها بعد از اجرا دچار شکستن می شوند. حال با گذاشتن مرتب موزاییک و چیدمان آنها، با ریختن دوغاب اجرا می شوند. با زدن چکش بروی کفپوش ها، ملات از درز خارج شده و می‌توان آنها را با دستمال پاک کرد. درصورت خالی بودن درز های بین موزاییک ها از دوغاب روان برای پر کردن آنها استفاده می شود.

راهنمای خرید موزاییک ویبره ای:

قبل از خرید موزاییک ویبره ای خوب است نکاتی را به شما گوشزد کنیم تا با چشمانی باز این محصول را خریداری کنید و با خیال راحت از آن استفاده نمایید:

  • منابع معتبری را جهت خرید انتخاب کنید و بخاطر پرداخت مبلغی کمتر برای خود دردسر نسازید.
  • معمولا موزاییک های ویبره ای که خلل و فرج بیش از حد روی آن است، با طرح اختلاط خوبی تولید نشده است. اگر خلل و فرج های روی موزاییک به چشم شما عجیب و زیاد می آید، قطعا محصول در طرح اختلاط ایراد داشته است.
  • سعی کنید در صورتی که محل پروژه شما سردسیر است، از استفاده این محصولات خوداری کنید.
  • رنگ محصول شفاف، جذاب و به دلنشین باشد (موزاییک ویبره ای در صورتی که با مصالح غیر مرغوب و یا به روش بدی تولید شده باشد، قطعا ظاهری غیر طبیعی مانند نکات گفته شده خواهد داشت. پس با کمی دقت خرید خوبی را تجربه خواهید کرد)
  • عدم وجود بافت های اسفنجی شدید در پشت محصول نشان از طرح اختلاط خوب این قطعه را می دهد.

نکات مهم بعد از خرید و قبل از اجرا:

اما پس از خرید  موزاییک ویبره ای و پیش از اجرای این کفپوش نیاز است نکاتی را بدانید، این نکات عبارت است از :

  1. مهمترین نکته، سپردن کار به یک بنا با تجربه و خوش سلیقه است که با صبر، حوصله و دقیق کفپوش ها را اجرا نماید.
  2. آماده کردن زیر کار قبل از اجرا از مهمترین نکات قبل از اجرا است. حتما سعی کنید قبل از اجرا موزاییک ویبره ای و یا هر نوع کفپوش بتنی، زیر سازی خود را به صورت صحیح و اصولی انجام دهید. در صورتی که زیرسازی درست و اصولی انجام نشود، هرچقدر کیفیت قطعه بالا باشد، با کوچکترین نیرویی محصول دچار شکستگی و یا لب پریدگی خواهد شد.
  3. بند کشی بعد از اجرا نیز باید دقیق با صبر و حوصله صورت گیرد. در صورتی که بندکشی به صورت شلخته انجام گردد، دوغاب های ریخته شده به روی موزاییک های ویبره ای دچار خرابی سطح کار شده و به هیچ عنوان پاک نخواهد شد. پس توجه ویژه ای به این نکته داشته باشید.

کلام آخر

موزاییک ویبره ای یکی از انواع کفپوش های ساختمانی است که کاربردهای بسیاری دارد. از انواع کاربردهای این نوع کفپوش می‌توان به پارکینگ‌ها و پیاده رو ها است. این محصول به دلیل ویژگی‌های متمایز بسیاری که دارد، می‌تواند در برابر شرایط مختلف مقاومت بالایی از خود نشان دهد؛ اما باید توجه کرد که از این محصول نباید در محیط‌های سردسیر استفاده نمود زیرا به سرعت تخریب می‌شود. همچنین، نصب و اجرای این نوع موزاییک به مانند دیگر انواع کفپوش است که باید توسط متخصصین محوطه سازی انجام شود.

اگر درباره انتخاب موزاییک ویبره ای سوالی دارید با تکمیل فرم درخواست می توانید با متخصصان چیدانه در ارتباط باشید.

بیش تر بخوانید: 

نویسنده: آرمین سرخوش افشار 


دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه