Chidaneh.com placeholder image

مبلمان دوستدار محیط زیست چیست؟ آشنایی با مبلمان پایدار و سبز

به قلم: سمانه زارعی

اگر شما هم از جمله افرادی هستید که به حفظ محیط ­زیست فکر می­ کنید، احتمالا راجع به مبلمان دوستدار محیط ­زیست شنیده ­اید. یکی از ابعاد زندگی محیط ­زیستی استفاده از وسایل و دکوراسیون پایدار است. حتی مبلمان منزل شما می­ توانند دوستدار محیط ­زیست و پایدار باشند. نگرانی برای حفظ محیط ­زیست باعث شده است که تولیدکنندگان انواع محصولات و همچنین مبلمان به فکر تولید مبلمانی باشند که کمترین تاثیرات محیط­ زیستی را داشته باشد. در این مطلب راجع به مبلمان دوستدار محیط ­زیست صحبت خواهیم کرد. این مطلب جالب را از دست ندهید.

 

چوب و هنر
مبلمان دوستدار محیط زیست

مبلمان دوستدار محیط ­زیست چه نوع مبلمانی هستند؟

مبلمان پایدار یا مبلمان دوستدار محیط­ زیست (Eco-friendly furniture) انواعی از مبلمان هستند که از صفر تا صد مراحل تولید مبلمان، در طی استفاده از آن و همچنین پس از پایان یافتن عمر محصول، کمترین آسیب را به محیط ­زیست وارد می­ کنند، در نتیجه در تولید این نوع مبلمان، از چگونگی تهیه چوب و فرآوری آن تا چگونگی استفاده مشتری از آن و در نهایت قابل بازیافت بودن اجزای مبلمان اهمیت دارد.

 

انواع مبلمان دوستدار محیط زیست

انواع مبلمان دوستدار محیط ­زیست، از مبلمان سبز تا پایدار!

برای تولید مبلمان دوستدار محیط­ زیست می ­توان رویکردهای مختلفی را در پیش گرفت. مبلمان دوستدار محیط زیست با اصطلاحاتی مانند؛ مبلمان پایدار و مبلمان سبز هم بیان می­شوند. مبلمان دوستدار محیط ­زیست می ­توانند از مواد اولیه ­ی بازیافتی که قابلیت استفاده مجدد دارند ساخته شوند، و یا با استفاده از موادی با کیفیت بالا و با روش ­هایی ساخته می­ شوند که طول عمر بالایی داشته باشند. وجود برخی از ویژگی­ ها در مبلمان دوستدار محیط ­زیست باعث شده است که این نوع مبلمان مورد توجه افرادی که به فکر زمین هستند قرار بگیرند.

 

مبلمان پایدار

مبلمان پایدار، چه ویژگی­ هایی دارند؟

تا اینجا یاد گرفتیم که مبلمان دوستدار محیط ­زیست چه نوع مبلمانی هستند؛ حالا باید ببینیم که این نوع مبلمان چه ویژگی­ هایی دارند. مبلمان پایدار باید همه یا بیشتر ویژگی­ هایی که در ادامه آمده است را داشته باشند تا به عنوان یک مبلمان پایدار شناخته شوند. برخی از این ویژگی­ ها عبارتند از:

  • متریال به کار رفته در ساخت مبلمان
  • کاربردی بودن مبلمان
  • استفاده حداقلی از مواد شیمیایی و سمی
  • تولید کمترین میزان ضایعات
  • حمل و نقل پایدار
  • استفاده از الیاف طبیعی
  • قابل تفکیک بودن اجزای مبلمان
  • کیفیت و طول عمر بالا

 

چوب مبلمان پایدار

1.مبلمان دوستدار محیط زیست؛ از چه منابعی تولید می­ شوند؟

اولین قدم در تولید مبلمان دوستدار محیط ­زیست، استفاده از منابع و متریالی است که به روش استاندارد و صحیح تهیه می ­شوند. برداشت پایدار و مسئولانه از جنگل ­ها و منابع دیگر یکی از قدم­ های مهم در تولید محصولات پایدار است. به طور مثال در رابطه با مبلمان چوبی، چوب به کار رفته در تولید آنها باید به صورت قانونی و درست برداشته شده باشد. در برخی از کشورها شورایی برای نظارت بر برداشت چوب وجود دارد و این موضوع باعث ایجاد اطمینان از مسئولانه و پایدار بودن برداشت چوب خواهد بود. 

و یا برخی از مبلمان را می ­توان از موادی که بازیافت شده ­اند و قابلیت استفاده مجدد دارند، ساخت. به طور مثال برخی از متریال­ ها مانند پلاستیک، آلومینیوم و فلزات دیگر و یا حتی برخی از انواع چوبی که قبلا در وسیله دیگری استفاده شده است را پس از فرآوری، در ساخت مبلمان استفاده کرد.

به طور کلی مواد اولیه ­ای که برای ساخت مبلمان دوستدار محیط ­زیست استفاده می­ شوند باید؛ از منابع پایدار، سرعت تجدید بالا، متریال قابل بازیافت و از نظر سلامتی بدون آسیب به سلامت انسان باشند.

 

مبلمان دوستدار محیط زیست

2. مبلمان دوستدار محیط­ زیست و کاربردی بودن!

یک مبلمان دوستدار محیط ­زیست؛ باید کاربردی و مفید باشد. تصور کنید مبلمانی خریده­ اید که استاندارد نیست و نیازهای شما را برطرف نمی­ کند؛ احتمالا پس از مدتی متوجه می­ شوید که فقط یک وسیله جاگیر است و نیازی به آن ندارید. در نتیجه زودتر از یک محصول پایدار و کاربردی دور انداخته می شود. همین مسئله با حفظ محیط ­زیست مغایرت دارد. در نتیجه یک محصول پایدار باید کاربردی و استاندارد باشد.

 

عدم استفاده از مواد سمی در ساخت مبلمان پایدار

3. حداقل مواد شیمیایی و سمی در مبلمان پایدار 

در ساخت مبلمان دوستدار محیط­ زیست نباید از هیچ مواد شیمیایی مضر و یا مواد سمی استفاده شود. مواد جلا دهنده ­ای که در مبلمان مورد استفاده قرار می­ گیرند، یکی از انواع مواد شیمیایی و غیر طبیعی هستند که موجب انتشار گازهای سمی مانند فرمالدئید می ­شوند. در نتیجه تولید کنندگان باید در انتخاب مواد جلا دهنده مبلمان توجه کافی داشته باشند. حلال­ های جلا دهنده بر پایه آب بهترین انتخاب برای استفاده در تولید مبلمان هستند.

 

تولید مبلمان پایدار

4. کمترین ضایعات در ساخت مبلمان دوستدار محیط ­زیست

محصولات سبز و پایدار باید کمترین اثر را بر روی محیط ­زیست بگذارند، در نتیجه در طی ساخت مبلمان دوستدار محیط­ زیست باید کمترین میزان زباله تولید شود و همچنین مبلمان پایدار پس از سالها استفاده، قابل بازیافت مجدد هستند. در نتیجه در یک چرخه ­ی بسته­ ی تولید و مصرف باقی می ­مانند و کمترین اثر مخرب بر محیط زیست دارند. مبلمان زیست تخریب­ پذیر از متریال­ هایی مانند کاغذ، چوب و گیاه ساخته می­ شوند. 

مطلب پیشنهادی: طراحی داخلی با چوب، رازهای ناشناخته این متریال محبوب!

 

حمل و نقل پایدار در مبلمان پایدار

5. حمل و نقل پایدار 

در برخی از کشورها برای تولید مبلمان دوستدار محیط ­زیست، تا نوع حمل و نقل مبلمان هم مورد توجه قرار می­ گیرد. در حمل و نقل پایدار تلاش بر این است که حمل و نقل مبلمان کمترین اثر کربن را داشته باشند. 

6. استفاده از الیاف طبیعی در مبلمان دوستدار محیط ­زیست

یکی از اجزای  مبلمان، قسمت منسوجات و الیاف آن است. در ساخت مبلمان دوستدار محیط ­زیست باید از الیاف طبیعی استفاده شود چرا که الیاف طبیعی در طی تولید، آلودگی ایجاد نمی­ کنند و همچنین برای سلامت انسان هم ضرری ندارند.

7. قابل تفیک بودن اجزای مبلمان پایدار

وقتی اجزای مبلمانی که تولید می­ شود، قابلیت جدا شدن داشته باشند؛ زمانی که قسمتی از آن خراب شود امکان تعمیر دارد و همچنین پس از استفاده و در زمان بازیافت به راحتی می­ تواند اجزای آن را مجزا و در دسته بندی مخصوص به خود جدا کرد.

مطلب پیشنهادی: دکوراسیون داخلی سازگار با محیط زیست، 7 راهکار عملی برای نجات زمین!

 

طول عمر بالای مبلمان دوستدار محیط زیست

8. طول عمر بالا

هرچه یک مبلمان کیفیت و استحکام بالاتری داشته باشد، دیرتر فرسوده شده و وارد چرخه بازیافت می ­شود. پس یکی از مهم ­ترین ویژگی­ هایی که مبلمان دوستدار محیط­ زیست باید داشته باشند، طول عمر بالای محصول است. به معنای واقعی این مبلمان باید پایدار باشند. جالب است بدانید که یکی از ویژگی­ های مبلمان پایدار، ظاهر آنهاست، یعنی مهم نیست چه سبکی را بیشتر می­ پسندید ولی شما باید مبلی را انتخاب کنید که از آن زود خسته نشوید. 

 

مبلمان دوستدار محیط زیست

صنایع مبلمان پایدار، راهی برای کمک به محیط­ زیست!

با توجه به اینکه انرژی و منابع زیادی صرف تولید محصولات در صنایع مبلمان می­ شود، هر نوع راهکار برای پایداری تولیدات مبلمان، به محیط ­زیست کمک خواهد کرد. همچنین افراد با خرید مبلمان دوستدار محیط ­زیست، می ­توانند به طبیعت و محیط زیست کمک کنند. تولید مبلمان پایدار باعث باقی ماندن منابع برای آیندگان خواهد شد و همچنین ضایعات کمتری تولید می ­شود.

کلام آخر:

مبلمان دوستدار محیط ­زیست در راه حفظ زمین و محیط ­زیست به شما کمک خواهند کرد. در برخی از کشورها شرکت­ های مختلفی در این زمینه فعالیت می­ کنند و سعی دارند تا از مواد قابل استفاده مجدد، برای ساخت مبلمان پایدار استفاده کنند. با آگاهی از فواید این نوع محصولات لازم است در خرید خود توجه بیشتری داشته باشیم.

اهالی فن چیدانه در زمینه مبلمان

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه