Chidaneh.com placeholder image

فرش شگی یا پرز بلند چیست؟ انواع فرش شگی

به قلم: پریچهر رضوی

ممکن است هنگامی که برای خرید فرش در حال جستجو بوده‌اید به فرش‌های شگی یا پرز باند نیز برخورد کرده باشید و با خود فکر کنید که آیا این فرش‌های برای خانه من مناسب هستند؟ مطمئنا ظاهر این فرش‌ها نظر هر خریداری را به خود جلب می‌کند و دکوراسیون یک خانه با وجود این نوع فرش‌ها متفاوت‌تر خواهد شد. اما قبل از هر چیز پیشنهاد می‌کنیم با مزایا، معایب و انواع فرش شگی آشنا شوید تا انتخاب سنجیده‌تری داشته باشید.

بیشتر بخوانید: عکس فرش ماشینی جدید و شیک

تابلو فرش ریحان
فرش شگی یا پرز بلند چیست

فرش شگی یا پرز بلند چیست؟

فرش‌های شگی فرش‌هایی پرز بلند هستند که ظاهر پشمالو و نامرتب آن‌ها جلوه‌ای چشمگیر و متفاوت دارد. از انواع فرش شگی می‌توان به فلوکاتی، پشمی، نمدی و میکرو اشاره کرد. شاید توصور کنید که این نوع فرش‌ها در سال‌های اخیر تولیده شدند و تقریبا جدید هستند. این نوع فرش‌ها در سال 1960 تا 1970 به مد روز تبدیل شدند و طرفداران زیادی داشتند و بعد از آن از مد افتادند.

مطالب پیشنهادی: با فرش دستباف پتینه از حال به گذشته سفر کنیم!

در سال‌های اخیر این نوع فرش‌های با ظاهری متفاوت و مدرن‌تر مجددا وارد بازار شده و به یکی از ترندهای فرش چند سال اخیر تبدیل شدند. این نوع فرش‌ها بیشتر برای بخش‌هایی از خانه مناسب هستند که دکوراسیون خلوت‌تری داشته باشد و گزینه مناسبی برای راهروها، اتاق مطالعه و نشیمن‌های کم وسیله و مدرن هستند. 

انواع فرش شگی

انواع فرش شگی

همان‌طور که اشاره کردیم، فرش‌های شگی ظاهری منحصربه‌فرد دارند و مشخصه اصلی آن‌ها الیاف بلند و نامرتب کرکی مانند است. به عقیده برخی طراحان دکوراسیون داخلی هیچ فرشی نمی‌تواند چه از لحاظ ظاهری و چه از احاظ راحتی به فرش‌های شگی برسد. این نوع فرش‌ها امروزه در طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی در بازار ارائه می‌شوند. در این بخش به معرفی برخی‌از انواع فرش شگی خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید: جلوگیری از سر خوردن فرش با 5 راه حل ساده!

فرش شگی فلوکاتی

فرش شگی فلوکاتی

فرش‌های شگی فلوکاتی با الیاف نخ بافته می‌شوند. ارتفاع پرزها در فرش‌های فلوکاتی معمولا بین 4.5 تا 6 سانتی متر است. انواعی از فرش فلوکاتی که از نخ طبیعی در آن‌ها استفاده شده، معمولا با پشم بز بافته می‌شوند. 

ازجمله انواع فرش شگی فلوکاتی می‌توان به دو نوع کلی زیر اشاره کرد:

  • فرش فلوکاتی مدرن
  • فرش فلوکاتی سنتی

فرش‌های فلوکاتی مدرن برای خانه‌های امروزی مناسب‌تر هستند و وزن و ضخامت کمتری نسبت به نمونه‌های سنتی دارند. از جمله مزایای این نوع فرش دوام بالای آن است که نمونه‌های بافته شده  این فرش از الیاف طبیعی می‌تواند بیش از 25 سال دوام داشته باشد.

فرش شگی پشمی

فرش شگی پشمی

فرش‌های پشمی شگی یکی دیگر از انواع فرش شگی هستند که از الیاف طبیعی بافته می‌شوند و رنگ‌ها و طرح‌های بسیار متنوعی دارند. یکی از معایب این نوع فرش‌ها این بوده که ممکن است به مرور زمان الیاف آن‌ها زرد شود و به دلیل بافت فشرده‌ای که دارند، تمیز کردن آن‌ها از آشغال‌ها و گرد و غباری که روی آن‌ها نشسته کاری بسیار دشوار است. اگر وق کافی برای تمیز کردن فرش‌ها و رسیدگی به آن‌ها را ندارید، از خرید این نوع فرش اجتناب کنید.

مطالب پیشنهادی: فرش کلاسیک، مگه با بقیه فرق داره؟

فرش شگی میکرو

فرش شگی میکرو

فرش‌های میکرو از انواع فرش شگی هستند که برخلاف مدل‌های دیگر الیاف کوتاهی دارند و از ظاهری متفاوت‌تر از دیگر انواع فرش شگی برخوردارند. این نوع فرش‌ها برای افرادی که فرصت جارو کشیدن روزانه و مرتب فرش‌ها را ندارند، بسیار مناسب خواهد بود. فرش‌های شگی میکرو به دلیل ظاهر ساده‌تری که دارند، طرفداران کمتری داشته و از تنوع طرح و رنگ کمتری برخوردارند.

فرش شگی چرمی

فرش شگی چرمی

از دیگر انواع فرش شگی می‌توان به نوع چرمی آن اشاره کرد. در این نوع فرش رشته‌های چرمی به به صورت متراکم به هم گره خورده‌اند و ظاهری منحصربه‌فرد را پدید آورده‌اند. این نوع فرش‌ها برای فضاهایی با تم روستایی و کلاسیک می‌توانند گزینه مناسبی محسوب شوند.

بیشتر بخوانید: بهترین مدل فرش دستباف، چه طرح و چه رنگی؟

مزایا و معایب انواع فرش شگی

مزایا و معایب انواع فرش شگی

این نوع فرش‌ها به دلیلی ظاهر متفاوت‌تری که نسبت به فرش‌های دیگر دارند، دارای مزایا و معایب مختلفی هستند. بهتر است قبل از خرید انواع فرش شگی با مزایای و معایب آن‌ها آشنایی کامل داشته باشید تا بتوانید راحت‌تر تصمیم‌گیری کنید.

مزایا

  • نمونه‌های پشمی و فلوکاتی این نوع فرش‌ها دارای نرمی و لطلفت خیره‌کننده‌ای است
  • قیمت کمتری نسبت به انواع دیگر فرش‌ها دارند
  • دارای رنگبندی و طراحی‌های بسیار متنوعی هستند
  • برخلاف اینکه الیاف کرکی و بلندی دارند،‌ اما به هیچ وجه پرز نمی‌دهند

معایب

  • پرز‌های بلند آن‌ها باعث تجمع گرد و خاک میان الیافشان می‌شود
  • تمیز کردن آن‌ها به مراتب سخت‌تر است فرش‌های پرز کوتاه و معمول است
  • تجمع گرد و غبار میان الیاف آن‌ها ممکن است باعث ایجاد حساسیت برای کودکان شود

مطالب پیشنهادی: فرش ماشینی 1600 شانه یا فرش دستباف؟

آشنایی با انواع فرش شگی

کلام آخر

خرید فرش و انتخاب بین گزینه‌های متنوعی که در بازار موجود است، می‌تواند به امری چالش‌برانگیز بدل شود. در این مطلب قصد داشتیم تا با ارائه اطلاعاتی درباره مزایا، معایب و انواع فرش شگی به شما کمک کنیم تا اگر فرش شگی یکی از گزینه‌های نهایی شما برای انتخاب است، آگاهی بیشتری از این نوع فرش داشته باشید و تصمیم‌گیری برایتان آسان‌تر شود. 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه