Chidaneh.com placeholder image

رادیاتور شیشه‌ای چیست؟ این زمستان کمی مدرن‌تر باشید!

به قلم: آرمین سرخوش افشار

آیا در خانه‌ای که زندگی می‌کنید، سیستم تهویه مناسبی ندارید؟ آیا در فصل‌های سرد زمستانی با مشکل سردی فضای خانه خود درگیر هستید؟ اگر شما بخواهید برای خانه خود از بین انواع بخاری‌ها و رادیاتورها یکی را انتخاب کنید، کدام را انتخاب می‌کنید؟ آیا در کنار عملکرد و گرمایش مناسب، زیبایی که این دستگاه‌ها می‌توانند به فضای خانه شما بدهند نیز برایتان حائز اهمیت است؟ در ادامه به بررسی محصول و فناوری جدید و باکیفیتی می‌پردازیم، که علاوه بر کیفیت بالا در گرمایش و تهویه مناسب، زیبایی خاصی به محیط شما می‌بخشد. در این مقاله ما به بررسی یکی از جذاب‌ترین تجهیزات شیشه‌ای، به نام رادیاتور شیشه‌ای، مزایا و معایب آن، ویژگی‌ها و تاثیراتی که بر محیط اطراف می‌گذارد، می‌پردازیم.

 

اسکای اسکرپر

پیشرفت روز‌افزون علم و تگنولوژی به جذابیت و کاربردی کردن انواع تجهیزات و لوازم می‌پردازد. تجهیزات مربوط به تهویه هوا نیز از این قاعده مستثنی نبوده‌اند. در زمان قدیم معمولا افراد از بخاری‌های نفتی استفاده می‌کردند. بعد از این دوره و با لوله‌کشی گاز در هر خانه، این بخاری‌ها به کمک گاز فعالیت می‌کردند. اگرچه این نوع از بخاری نسبت به انواع دیگر از کیفیت و مزیت‌های بهتری برخوردار بود، اما پیشرفت وسایل‌های گرمایشی به همینجا بسنده نکرد. بخاری برقی و سپس رادیاتورها از مهم‌ترین و محبوب‌ترین محصولات گرمایشی هستند که امروزه حداقل یکی از این موارد در خانه‌ها می‌بینیم. اما بی‌شک به روزترین محصول سیستم گرمایشی، رادیاتور شیشه‌ای است که می‌خواهیم در ادامه از زیر تا بم آن را بررسی کنیم.

بیش تر بخوانید: انواع رادیاتور، می‌دونستی مدل شوفاژ هم مد روز داره؟

رادیاتور شیشه‌ای و ویژگی‌های منحصربفرد آن

شیشه و محصولاتی که در طراحی و ساخت خود از شیشه استفاده می‌کنند، یکی از پرکاربردترین و محبوب‌ترین محصولات هستند. شفافیت و طرح پذیری مناسب شیشه‌ها از مهم‌ترین دلایل محبوبیت آن‌هاست. به همین دلیل شرکت‌های مختلفی که در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌کنند، برای افزایش محبوبیت محصولات خود، سعی می‌کنند تا از شیشه در ساختار آن‌ها استفاده کنند. از مهم‌ترین این موارد می‌توان به سقف شیشه‌ای، پارتیشن‌بندی شیشه‌ای اشاره کرد. هر کدام از این محصولات توانسته‌اند تحولی عظیم در فروش ایجاد کنند.

بیش تر بخوانید: راهنمای خرید رادیاتور شوفاژ، آشنایی با انواع و هزینه ها

رادیاتور شیشه‌ای سه قسمته

به همین دلیل بود که شرکت‌‌های تولیدکننده محصولات گرمایشی، به فکر تولید محصولی افتادند که از محبوب‌ترین متریال‌ها ساخته شده باشد. به همین دلیل طراحی و تولید رادیاتور شیشه‌ای در دستور کار شرکت‌های تولیدکننده قرار گرفت. امروزه از رادیاتورهای شیشه به عنوان یکی از باکلاس‌ترین و باکیفیت‌ترین تجهیزات گرمایشی یاد می‌شود. 

معمولا اولین سوالی که افراد بعد از شنیدن رادیاتور شیشه‌ای به ذهنشان می‌رسد، نحوه کار آن است. علاوه بر این، مگر می‌شود یک شیشه توانایی گرم کردن محیط خانه را داشته باشد و در طولانی مدت صدمه نبیند؟ با درنظر گرفتن تکنولوژی پیشرفته و شیشه‌های مقاوم امروزی، می‌توان به این سوالات جواب داد. در ساختار این رادیاتور از دو لایه شیشه سکوریت مقاوم استفاده شده است. ضخامت این لایه‌های شیشه‌ای حدود 13 میلی متر می‌باشد که تضمین کننده دوام این رادیاتورها خواهد بود. در بین این دو لایه، المنتی جهت انتقال گرما به سطح شیشه و از آن، به محیط قرار داده شده است. در ادامه به بررسی چند مورد از ویژگی های این رادیاتور می پردازیم:

رادیاتورشیشه ای در سالن پذیرایی

توان گرمایشی:

بسیاری از افراد اعتقاد دارند که فلزات بهترین انتقال دهنده گرما به محیط بوده و جنس شیشه توانایی رقابت با آن را ندارد. طبق بررسی‌های انجام شده، این رادیاتورها توانایی تولید 75 درجه سانتی گراد گرما را دارند. درواقع به کمک این رادیاتورها شما می‌توانید مساحت زیادی را گرم کنید. به دلیل اینکه فضای خانه‌ها به سمت کوچک شدن میل پیدا کرده‌اند، رادیاتور شیشه‌ای انتخابی مناسب برای گرم کردن فضای خانه در کم‌ترین زمان ممکن است. 

رادیاتورهای شیشه‌ای مانند انواع دیگری از رادیاتورها، حرارت آب را به گرما تبدیل کرده و با 100 درصد عملکرد، محیط را گرم می‌کنند. نحوه گرمایش این رادیاتورها به این گونه است که هوا گرم تولید شده توسط این رادیاتورها به سمت بالا حرکت کرده و هوای سرد را به سمت پایین می‌رانند. دلیل این حرکت، چگالی پایین هوای گرم است. پس از پایین آمدن هوای سرد، آن نیز گرم شده و محیط کاملا گرم می‌شود. نحوه لوله کشی به عنوان مهم‌ترین تفاوتی است که بین رادیاتورهای شیشه ای با عنوان دیگر وجود دارد. درواقع در سیستم کلی رادیاتورهای شیشه‌ای از لوله‌کشی استفاده نمی‌شود؛ همین مورد از اتلاف انرژی جلوگیری می‌کند. درواقع همین مورد است که بازدهی این رادیاتورها را به 100 درصد نزدیک می‌کند.

طرح شیشه:

یکی از مهم‌ترین مواردی که باعث تاثیر بیشتر رادیاتورهای شیشه‌ای بر دکوراسیون داخلی نسبت به انواع دیگر رادیاتورها می‌شود، طرح‌های متنوع آن است. شما می‌توانید طرح موردنظر خود را باتوجه به سلیقه شخصی، سفارش دهید. درواقع در این حالت هم شما یک رادیاتور گرمایشی قوی دارید و هم تابلوی بسیار زیبایی که می‌تواند به فضای خانه شما روح تازه ای ببخشد. رادیاتورهای شیشه ای هم باعث گرم شدن محیط خانه، و باتوجه به طرح و رنگش، باعث حس گرمی در وجود افراد می‌شود. 

نحوه نگهداری:

از دیگر نکات مثبتی که این رادیاتورها دارند، نحوه نگهداری راحت آن‌هاست. به دلیل عدم استفاده از تجهیزات جانبی، این رادیاتورها شیوه خاصی برای تعمیر و مراقبت ندارند. 

رادیاتور شیشه ای در سرویس بهداشتی

تمیزی آسان:

برای تمیز کردن این رادیاتور، کافی است آن را خاموش کرده و سپس سطح رویی آن را به کمک پارچه نمناکی تمیز کنید. سپس با کشیدن پارچه خشک، رطوبت سطح آن را پاک کرده و رادیاتور را آماده کار کنید. به دلیل صاف بودن سطح این رادیاتورها، شما برای تمیز کردن آن کمترین مشکل و دغدغه ای ندارید. برخلاف رادیاتورهای فلزی که سطحی قطعه قطعه داشتند و معمولا افراد درگیر سختی‌های زیادی را در هنگام تمیز کردن آن می‌شدند. 

یک تیر و دو نشان:

اگرچه شما در ظاهر اول تنها یک رادیاتور خریده‌اید. اما می‌توانید باتوجه به طرحی یا ساده بودن رادیاتورهای شیشه ای، به عنوانی قاب نیز استفاده کنید.

مناسب برای محیط‌های مرطوب:

شما می‌توانید از این رادیاتورها در محیط‌هایی مانند ویلا، مرکزهای تناسب اندام و آبگرم، هتل‌ها و گلخانه‌ها استفاده کنید. اگرچه رطوبت می‌تواند توان و عمر مفید رادیاتورها را کم کند. اما رادیاتور شیشه‌ای به نسبت مقاومت بیشتری دارد.

بیش تر بخوانید: مخفی کردن شوفاژ و رادیاتور با 11 ترفند دکوراسیونی!

مهم‌ترین مزایا استفاده از رادیاتور شیشه‌ای

  • عملکرد بی‌صدا:

رادیاتورها نسبت به بخارهای گازی، صدای بسیار کمتری تولید می‌کردند. از بین رادیاتورها، رادیاتور شیشه‌ای به دلیل استفاده از تکنولوژی پیشرفته، کمترین صدا را در هنگام فعالیت ایجاد می‌کند. این صدا به مقداری کم است که افراد فکر می‌کنند این رادیاتورها در هنگام فعالیت صدایی ایجاد نمی‌کنند. 

  • کارکرد ایمن:

شما به عنوان خریدار ممکن است فکر کنید که شیشه‌های این رادیاتور بعد از مدتی می شکند یا ترک می‌خورد. یا اینکه عمر مفید آن ها نسبت به انواع دیگر رادیاتورها کوتاه‌تر است. تکنولوژی پیشرفته این فناوری باعث شده تا عمر مفید این رادیاتور نه‌تنها کمتر از دیگر رادیاتورها نباشد، بلکه تا حد زیادی نسبت به آن‌ها دوام و ماندگاری دارد. علاوه بر این برای هرگونه فضایی، از سالن پذیرایی تا سرویس بهداشتی و حمام، مناسب است. 

  • عدم ایجاد گرد و غبار:

ممکن است تابحال شما متوجه میزان گرد و غباری که از رادیاتورهای فلزی به وجود آمده است، نشده باشید. اما بسیاری افراد نسبت به اینکه این گرد و غبارها در هوا پخش شده و باعث ایجاد آلرژی و ناراحتی برای افراد خانه می‌شود، شکایت دارند. مزیت دیگر رادیاتور شیشه‌ای، کمترین میزان گرد و غباری است که ایجاد می‌کند. مقدار گرد و غبار تولیدی توسط این رادیاتورها، به قدری ناچیز است که معمولا آن را درنظر نمی‌گیرند. اگر فرد یا افرادی در خانه شما مشکلات آلرژیک دارند، استفاده رادیاتور شیشه‌ای بهترین گزینه برای تهویه و گرمایش هوا خانه شماست. 

بیش تر بخوانید: رادیاتور تزئینی، عنصری دکوراتیو در دکوراسیون منزل

رادیاتور شیشه‌ای

معایب استفاده از رادیاتور شیشه‌ای

  • هزینه بالا:

تمام ویژگی‌ها و نقاط مثبتی که از رادیاتورهای شیشه ای بررسی کردیم باعث شده تا نسبت به رادیاتورهای معمولی، از قیمت بالاتری برخوردار باشد. شیشه مقاوم و قدرتمند این رادیاتورها از مهم‌ترین عوامل افزایش قیمت در این رادیاتورها هستند. 

  • غیرقابل کنترل بودن دما:

بعضی از انواع رادیاتورهای شیشه‌ای، دارای تنظیماتی هستند که در کارخانه تولید شده، انجام می‌شود. این تنظیمات می‌توانند شامل دمای رادیاتور باشند. درواقع ممکن است در کارخانه‌ها، دما را بر روی 65 درجه تنظیم کنند. این باعث می‌شود که آزادی انتخاب برای رادیاتور شیشه‌ای، از افراد گرفته شود.

با مقایسه مزایا با معایب این نوع رادیاتور، می‌توان به این نکته پی‌برد که این رادیاتورها از کیفیت بالاتری برخودارند. به همین دلیل اگر شما توانایی مالی خرید این رادیاتور را دارید، ابتدا از کیفیت و برند سازنده آن مطمعن شوید و سپس آن را خریداری کنید. 

بیش تر بخوانید: رادیاتور قرنیزی چیست؟

رادیاتور شیشه‌ای

نحوه نصب رادیاتور شیشه‌ای

با دانستن بعضی از قوانین و آشنایی با بعضی از ابزارآلات، شما می‌توانید بدون کمک نصاب‌های حرفه‌ای، رادیاتور شیشه‌ای خود را نصب کنید. البته به دلیل تجربه بالا، توصیه می‌کنیم از افراد متخصص برای این کار کمک بگیرید. انواع ابزارآلاتی که برای نصب این رادیاتور نیاز دارید، شامل دریل، متر، تراز، آچار فرانسه، پیچ گوشتی و دریا می‌باشید. 

اولین مورد که باید برای نصب رادیاتور شیشه‌ای بررسی کنید، لوله‌های ورودی و خروجی آب در محل موردنظر است. ممکن است شما بخواهید این رادیاتور را جایگزین یک رادیاتور قدیمی بکنید. در این حالت نیازی به بررسی لوله‌های آب نیست و فقط کافیست اتصالات دو رادیاتور را تعویض کنید. سپس باید ترتیب لوله‌های رفت و برگشت را بررسی کنید. بهتر است کمتر از یک ساعت قبل از نصب این رادیاتور، شیر گرم را ببندید. اینکار از حوادث و آسیب‌های احتمالی که رادیاتور می‌تواند به دست نصاب وارد کند، جلوگیری می‌کند. اگر قرار است برای اولین بار در محیطی رادیاتور شیشه‌ای نصب کنید، بهتر است اندازه لوله‌ها را از قبل تنظیم کرده باشید. سپس باید مسیر لوله‌های رادیاتور را با لوله‌های ورودی و خروجی تنظیم کنید. 

پس از بررسی اتصالات و خالی کردن سیستم لوله‌ها، شروع به نصب براکت‌ها می‌کنیم. براکت‌ها باید در یک راستا و متقارن باشند. حداقل فاصله‌ای که برای رادیاتور تا زمین درنظر می‌گیرند، 1.25 سانتی متر است. بعد از آن می‌توانید رادیاتور شیشه‌ای را متصل کنید و آن را راه‌اندازی کنید. پس از شروع به کار کردن آن، از کارکرد درست رادیاتور و متصل بودن آن با لوله‌های خروجی و ورودی مطمئن شوید. 

بیش تر بخوانید: رادیاتور قرنیزی، دیگر نگران چهره زشت رادیاتورها نباشید!

رادیاتور شیشه‌ای

از رادیاتور شیشه‌ای در چه فضاهایی استفاده می‌شود؟

رادیاتورهای شیشه‌ای مثال بارزی از تجهیزاتی هستند که شما می‌توانید در هرجایی از آن استفاده کنید. فقط کافیست نسبت به لوله‌های ورودی و خروجی آب محیط مورد استفاده، مطمعن شوید. مقاومت این رادیاتور در برابر رطوبت، باعث شده تا به راحتی افراد بتوانند از این سیستم گرمایشی در مناطق مرطوب استفاده کنند. 

علاوه بر این، شما می‌توانید در هر بخش از خانه نیز از این رادیاتورها استفاده کنید. بسیاری از افراد به دلیل بزرگ بودن فضای حمام خانه خود، از رادیاتور شیشه‌ای برای خشک کردن حوله‌ها و گرم کردن فضای حمام استفاده می‌کنند. بی شک طرح‌های متنوع، جذاب و ساده شیشه رویی این رادیاتورها باعث افزایش محبوبیت آن‌ها شده است. 

رادیاتور شیشه‌ای

جمع‌بندی 

اگر شما در خرید رادیاتور موردنظر خود دودل هستید، با خواندن توضیحاتی که در این مقاله داده شد، مطمعنا از نوع رادیاتور موردنظر خود اطمینان پیدا کرده‌اید. در این مقاله از چیدانه ما سعی کردیم به صورت کامل به بررسی رادیاتورهای شیشه‌ای، که نوع پیشرفته رادیاتورها هستند، بپردازیم.

بیش تر بخوانید: 

نویسنده: آرمین سرخوش افشار

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه