فیلمهای دیده شدهی سینمای ایران در عرصههای متفاوتی خود را ثابت کردهاند و با افتخار آفرینی در زمینههای مختلف جایگاه ویژهای در سینما کسب نموندهاند. تا به حال چندین بار به این موضوع پرداختهایم که هر اثر فاخر سینمایی نیازمند پرداختن به تک تک عوامل و جوانب خود است و تنها به این شرط میتواند جایگاه خود را پیدا کند. طراحی صحنه و دکوراسیون از جمله ای عوامل است که پرداختن به آن از ضروریات یک اثر میباشد. این هفته در فیلم دکور به فیلم دیگری از سینمای ایران میپردازیم که کمتر کسی اسم آن را نشنیده. “شبی که ماه کامل شد" از دیده شدهترین فیلمهای یک دههی گذشته این هفته سوژهی فیلم دکور است. با ما در این بررسی همراه باشید تا در کنار هم به تفسیر طراحی صحنهی این فیلم محبوب و شناخته شده بپردازیم.
شبی که ماه کامل شده فیلمی به کارگردانی نرگس آبیار محصول سال 1397 ایران است.این فیلم در سی و هفتمین دورهی جشنواره فجر در زمینههای مختلفی کاندید گردید و در 6 زمینه موفق به دریافت سیمرغ بلورین شد. نرگس آبیار توانست با این فیلم سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را از جشنواره فجر دریافت کند.
شبی که ماه کامل شد داستانی واقعی از زندگی عبدالحمید ریگی(با بازی هوتن شکیبا) برادر بزرگتر عبدالمالک ریگی است که عاشق دختری از تهران میشود و با او ازدواج میکند. این ازدواج دچار بحرانهایی میشود که زندگی این زوج را به چالش میکشد و عشق آنها را کم کم از بین میبرد…
مطلب پیشنهادی: طراحی صحنه فیلم «نبات»؛ زیبایی روستیک در یک خانه
مشاهده بیشتر
از آنجایی که داستان فیلم در دههی 80 رخ میدهد، دکوراسیون خانهی پدری فائزه(با بازی الناز شاکر دوست) شبیه به خانههای امروزی نیست. خانوادهی فائزه که سنتی-مذهبی هستند، خانهی خود را از سبک دکوراسیون مدرن دور نگه داشته اند و به جای کوچ به آپارتمانهای بلند بالای شهر تهران در خانهای حیاطدار قدیمی زندگی میکنند.
سبک دکوراسیون حاکم بر خانهی آنها سبکی سنتی هماهنگ با الگوهای زیبایی آن سالهاست که به تلاش تیم دکوراسیون این فیلم تنظیم شده است.ترکیب مبلمان طرح دار و فرشهای پر نقش و نگار به دلیل شلوغ کردن بیش از حد خانه امروزه طرفدار چندانی ندارد اما این شلوغی تا 10 سال گذشته طرفداران زیادی داشت.
صنایع دستی که امروزه در نقش کمرنگی در خانهها ایفا میکنند در خانهی پدر فائزه کاملا مشهود هستند. درست مثل رو میزیهای دست بافت فائزه که روی میز و طاقچه خود نمایی میکند. طاقچه که از امضاهای خانههای قدیمی ایرانط است در خانه آنها البوم خاطراتیست از کودکیهای فائزه و بردارش که نمایش این دفتر خاطرات در اصلی ترین بخش خانه یعنی پذیرایی وابستگی و علاقهی مادرشان به آنها را نشان میدهد.
مطلب پیشنهادی: طراحی صحنه فیلم «درباره الی»؛ ویرانگی در بطن یک دکوراسیون
فائزه به نسبت به مادرش عصمت خانم(با بازی شبنم مقدمی) سلیقهی امروزی تری دارد. او برعکس مادرش خانهاش را از شلوغی و رنگارنگی تا حدودی دور نگه داشته و با استفاده از فرشهای رنگ روشن توانسته فضای خانهی خود را باز تر کند. مبلهای سلطنتی تک رنگ دیگر انتخاب خوب فائزه در دکوراسیون خانهاش که او را به سبکهاب دکوراسیون جدید نزدیک تر کرده.
مطلب پیشنهادی: طراحی صحنه فیلم «زیر سقف دودی»؛ تفاوتهای دکوراسیونی دو زن متفاوت
سادگی در خانهی پدری عبدالحمید به راحتی دیده میشود. خبری از مبلمان نیست و پشتیهای رنگارنگ جای آنها را پر کرده اند. هیچ وسیلهی دکوری یا تزیینی پر زرق و برقی در خانهی آنها وجود ندارد و شاید بتواند گفت همه جای خانه شبیه به هم است.فرش و رو فرشیهای رنگی و پر نقش و نگار تنها بخش خانه است که میتواند شور و نشاط خاصی به خانه هدیه دهد.
مطلب پیشنهادی: طراحی صحنه فیلم «برف روی کاجها»؛ دکوراسیونی سیاه و سفید اما جذاب
شکوه بی اندازهی معماری عمارت پاکستان خیرهکننده است. عمارتی زیبا و مجلل اما تو خالی! متراژ عمارت خانوادگی عبدالحمید آنقدر بالاست که وسایل مختصر زندگی آنها توان پر کردن همه جای عمارت را ندارد.تختهای سلطنتی پر زرق و برق در کنار وسایل سادهی دیگر بیشتر خودشان را نشان میدهد.
این زرق و برق نه چندان کافی برای ابعاد بزرگ این عمارت اصلا به چشم نمیآید و همین علت سبب میشود اکثر بخشهای عمارت خالی باشد.بر خلاف همهی بخشهای خلوت عمارت، اتاق مادر عبدالحمید ( با بازی فرشته صدرعرفایی) شلوغ است. سهم مادر از آن عمارت بزرگ اتاق کوچکیست که همه وسایل زندگیاش را در آن جا داده است. این جدایی فیزیکی مادر از سایر فرزندانش در عمارت خبر از جدایی عاطفیای میدهد که با زرق و برق این عمارت قابل جبران نیست.
دیگر مطالب فیلم دکور نیز برایتان جذاب خواهد بود: