Chidaneh.com placeholder image

طراحی صحنه فیلم «برف روی کاجها»؛ دکوراسیونی سیاه و سفید اما جذاب

شاید بتوان گفت سبک دکوراسیون و طراحی صحنه در سینما چیزی بیشتر از پرداختن به ظواهر است، برای همین بپرداختن به این بخش از سینما همواره اهمیت زیادی داشته.این هفته در فیلم دکور به سراغ خانه‌ای زیبا میرویم که در پس آن داستانی متفاوت با ظاهرش روایت می‌شود و ما را به درنگی کوتاه دعوت میکند.فیلم سینمایی “برف روی کاج‌ها" سوژه‌ی این هفته‌ی فیلم دکور است. با ما در این بررسی همراه باشید تا به نکاتی از طراحی صحنه و دکوراسیون فیلم برف روی کاج‌ها بپردازیم.

درباره‌ی فیلم برف روی کاجها

فیلم سینمایی برف روی کاج‌ها فیلمی به نویسندگی و کارگردانی پیمان معادی است که در سال 1389 در ایران اکران شد. برف روی کاج‌ها در سی‌ امین دوره‌ی جشواره فیلم فجر برنده‌ی جایزه بهترین فیلم از نگاه مردم شد و افتخارات زیادی در سایر زمینه‌ها نیز کسب کرد.

سرویس خواب بالسا
فیلم نت

خلاصه داستان برف روی کاجها

علی(با بازی حسین پاکدل) و رویا(با بازی مهناز افشار) زن و شوهری ساده با زندگی خوب هستند تا اینکه روزی رویا متوجه خیانت همسرش می‌شود. این اتفاق که برای او بسار سنگین است باعث تغییراتی در زندگی او می‌شود و او را با مسیر جدیدی از زندگی آشنا میکند.

عوامل فیلم برف روی کاجها

  • نویسنده و کارگردان: پیمان معادی
  • تهیه کننده: جمال ساداتیان
  • بازیگران: مهناز افشار، حسین پاکدل، ویشکا آسایش، صابر ابر، حسن معجونی و …

معماری خارجی خانه رویا و علی

خانه‌ی رویا و علی از آن آپارتمان‌های چند واحده‌ی شلوغ نیست. خانه ‌ی دو طبقه‌ی آن‌ها در دل شهر تهران،خانه‌ای با حیاط بزرگ است که رویا به خوبی از آن استفاده کرده. حیاط خانه‌ی آن‌ها شباهتی به حیاط خانه‌های قدیمی ندارد و حیاطی به سبک مدرنیته است. خانه باغچه‌ای کوچک با گل‌های زیبا که با ذوق فراوان از آن مراقبت میکند نشان‌ دهننده روحیه‌ی لطیف و مهربان اوست. چیدن صندلی‌های فلزی و سفید رنگ حیاط آن‌ها را به خانه‌های ویلایی با سبک دکوراسیون مدرن نزدیک کرده است.

مطلب پیشنهادی: طراحی صحنه فیلم «پل چوبی»؛ تفاوت در عقاید و باورها

پذیرایی خانه‌‌ی رویا و علی

سیاه و سفید بودن فیلم برف روی کاج‌ها چیزی از زیبایی دکوراسیون آن کم نمیکند. غم و اندوه پنهان این خانواده دلیل بی رنگی تمام داستان است که به ما اجازه‌ی لذت بردن از هیچ رنگی را نمی‌دهد هر چند که دکوراسیون بسیار زیبا باشد. محوریت اصای سبک دکوراسیون خانه رویا و علی سبک مدرنیته است. مبلمان ساده و چوبی،پنجره‌هایی با پرده نازک و تک فرش‌های روی زمین به سبک دکوراسیون مدرن نزدیک هستند اما مواردی نیز هست که نمیتوان گفت مدرنیته تنها بخش تشکیل دهننده‌ی دکوراسیون خانه‌ی آن‌هاست. 

وجود گیاهان سبز خانگی طراوت دکوراسیون روستیک را به خانه‌ی آن‌ها می‌آورد. همچنین وجود ظروف سفالی و قدیمی به عنوان دکوری در خانه سبک دکوراسیون ایرانی سنتی را نیز به ما نشان می‌دهد‌. از آنجایی که بیشتر میز و صندلی‌ها،کتاب خانه و چراغ‌ها چوبی هستند،شاید بتوان گفت سبک دکوراسیون کلاسیک نیز در خانه‌ی آن‌ها زنده است. حضور کتاب خانه‌ی انبوه علی و رویا در پذیرایی به اهمیت آن‌ها به کتاب توجه دارد‌‌. همچنین سی دی‌ها و نوار‌های موسیقی و ضبط‌های قدیمی خبر به وجود یک عضو موسیقی دوست در خانه اشاره دارد.

المان ثابتی در خانه رویا و علی وجود دارد که در هر شرایط ثابت است. بعد از گذشت تمامی اتفاقات مختلف،رویا تصمیم به تغییر دکوراسیون میگیرد اما پیانو همیشه پا برجاست. زمانی که تک تک نشانه‌های علی را از خانه پاک میکنم و تصمیم به شروع زندگی جدید دارد هرگز پیانو را فراموش نمیکند یا از آن دست نمیکشد. این پیانو به عنوان نمادی از شخصیت رویا بعد از تمامی مشکلات همچنان با پرجاست و ادامه میدهد.

مطلب پیشنهادی: طراحی صحنه فیلم «نبات»؛ زیبایی روستیک در یک خانه

آشپزخانه رویا

رویا به عنوان زنی هنرمند و شاغل، آشپزخانه‌ی مرتب و با نظمی دارد. کابینت بندی تک رنگ آشپزخانه‌ای با سبک مدرن را به نمایش می‌گذارد. یخچال آشپزخانه‌ی رویا البوم خاطراتی از لحظات شیرین خودش و علی است. با این حال  با وجود تمام این نظم و انظباط در آشپزخانه،پایه‌های اصلی آن که خود رویا است سست شده و رو به فروپاشیست. 

مطلب پیشنهادی: طراحی صحنه فیلم «اسرافیل»؛ روستیک موجود در خانه تهرانی

میز آرایش رویا

با اینکه رویا به عنوان یه مربی موسیقی و همسر یک دندان پزشک وضعیت مالی خوبی دارد،ظواهر او همیشه در ساده ترین حالت خود به سر میبرد. میز آرایشی او که انتظار میرود پر از عطر‌ها و لوازم آرایش گران قیمت باشد خالی و بی آلایش است. این میز مهر تاییدی بر شخصیت ساده و پاک رویا است که توجهی به ظواهر زندگی نمیکند و سعی دارد به عمق آن‌ها نفوذ کند.

دیگر مطالب فیلم دکور نیز برایتان مفید خواهد بود: 

طراحی صحنه سریال «خاتون»؛ دکوراسیونی در بطن جنگ جهانی دوم

طراحی صحنه فیلم «لتیان»؛ نوستالژی در قلب مدرنیته

طراحی صحنه فیلم «دوران عاشقی»؛ تفاوت شخصیت دو زن مستقل

طراحی صحنه فیلم «بمب، یک عاشقانه»؛ خیابان‌ها و خانه‌هایی جنگ زده


دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه