Chidaneh.com placeholder image

هواپز چیست؟ – راهنمای خرید هواپز

به قلم: پریچهر رضوی

اگر طرفدار غذاهای رژیمی و طبخ بدون روغن هستید، قطعا نان هواپز به گوشتان خورده است. هواپزها یکی از روش‌های مقرون‌به‌صرفه برای پخت غذاهای رژیمی و سالم محسوب می‌شوند. پس اگر رژیم سالم‌خوری را آغاز کرده‌اید و به دنبال دستگاهی ارزان و در عین حال کاربردی برای طبخ غذاهای رژیمی هستید، این مقاله را از دست ندهید. در این مقاله قصد داریم بگوییم هواپز چیست؟ و علاوه بر آن راهنمای خرید هواپز را در اختیار کسانی قرار دهیم که قصد خرید این دستگاه کاربردی را دارند.

بیشتر بخوانید: جدیدترین وسایل آشپزخانه برای زندگی مدرن!

قالیشویی ادیب
هواپز چیست؟

هواپز چیست؟

در پاسخ به سوال هواپز چیست؟ باید بگوییم که هواپز یک دستگاه طبخ غذا محسوب می‌شود که غذا را به کمک حرارت یک چراغ هالوژنی بدون نیاز به اضافه کردن آب و روغن می‌پزد. علاوه بر حرارت نور چراغ هالوژنی که گرمای مورد نیاز پخت غذا را فراهم می‌کند، یک فن در این دستگاه تعبیه شده تا گرمای حاصل از نور چراغ را درون فضای ظرف به گردش دربیاورد. این کار به مغزپخت شدن غذا و همسان پخته شدن تمامی قسمت‌های آن کمک شایانی خواهد کرد. 

به طور کلی عملکرد هواپزها مشابه با دستگاه‌های بخارپز است. این دستگاه‌ها یکی از بهترین گزینه‌ها برای طبخ غذا به صورت سالم و رژیمی هستند و نسبت به دستگاه‌های دیگر نیز قیمت مناسب‌تری دارند.

مطالب پیشنهادی: وسایل برقی آشپزخانه عروس، سفید یا سلیور؟

مزایای هواپز چیست؟

مزایای هواپز چیست؟

در پاسخ به سوال مزایای هواپز چیست، می‌توان به این نکته اشاره کرد که هواپزها مزایای فراوانی دارند که تا همین جای مطلب کم و بیش به برخی از آن‌ها اشاره کردیم.

از جمله مزایای هواپز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مهم‌ترین مزیت هواپزها همان طبخ بدون نیاز به آب و روغن است که انتخاب بسیار مناسبی برای افرادی که رژیم غذایی دارند، محسوب می‌شود.
  • احتمال سوختن غذا با هواپز به صفر می‌رسد. زیرا فرآیند پخت غذا در این دستگاه به صورتی است که حرارات را کاملا یکنواخت و همسان به تمامی قسمت‌های غذا می‌رساند و از پخت بیش از حد آن جلوگیری خواهد شد.
  • هواپزها محدودیتی ندارند  و شما می‌توانید هر نوع ماده غذایی را در آن‌ها به‌راحتی طبخ کنید.
  • بسیاری ازمدل‌های هواپزها دو طبقه هستند و شما می‌توانید به صورت همزمان دو ماده غذایی را در آن بپزید و در وقت خود صرفه جویی کنید.
  • فرآیند طبخ غذا در این دستگاه به گونه‌ای است که غذا در آن خشک نمی‌شود و آب خود را از دست نخواهد داد. و در عین حال نیز کاملا مغزپخت خواهد شد.
  • از این دستگاه می‌توانید در پخت کیک و دسر نیز استفاده کنید و کارایی این دستگاه تنها محدود به مواد غذایی و سبزیجات نمی‌شود.
  • می‌توان از برخی از مدل‌های این دستگاه برای یخ زدایی موارد غذایی نیز استفاده کرد

بیشتر بخوانید: رنگ مناسب برای وسایل آشپزخانه، 4 ایده برای آشپزخانه های خنثی!

راهنمای خرید هواپز

راهنمای خرید هواپز

حال مه می‌دانیم هواپز چیست و چه کارایی‌هایی دارد و با مزایای آن نیز آشنا شدیم، ممکن است تصمیم خود را برای خرید هواپز گرفته باشید. در این مرحله و قبل از خرید یک دستگاه هواپز بهتر است نکاتی را که هنگام خرید این دستگاه باید به آن توجه کنی، در اختیارتان قرار دهیم.

مجهز بودن به قفل ایمنی

وجد قفل ایمنی روی دستگاه باعث می‌شود تا هنگام استفاده از آن قفلش را فعال کنید و دیگر فرزند یا فرد دیگری نتواند درب آن را هنگام طبخ غذا به‌راحتی باز کند.

کاربرد هواپز

قابلیت توربرو

همان‌طور که در پاسخ به مزایای هواپز چیست بیان کردیم،‌ برخی از مدل‌های این دستگاه قابلیت یخ زدایی مواد غذایی را نیز دارند. این امکان زمانی وجود دارد که دستگاه به قابلیت توربرو مجهز باشد. پس اگر این قابلیت برای شما کاربردی و حائز اهمیت است حتما هنگام خرید به آن توجه کنید.

مطالب پیشنهادی: دکوراسیون خانه دانشجویی، چک لیستی برای یک آشپزخانه کم هزینه!

توجه به ظرفیت هواپز

بدون شک یکی از مواردی که باید به آن توجه زیادی کرد، ظرفیت هواپز و هماهنگی آن با تعداد افردی است که قرار است برایشان غذا درست کنید. ظرفت هواپزها معمولا براساس میزان غذای تعداد  مشخصی از نفرات در هر نوبت اندازه‌گیری می‌شود.

ویژگی‌های یک هواپز خوب

توان مصرفی

هرچقدر توان مصرفی هواپزی که خریداری می‌کنید بالاتر باشد بدون شک دستگاه قابلیت و قدرت بالاتری برای طبخ غذاهای مختلف خواهد داشت. پس اگر هواپز را به عنوان یک دستگاه پر کاربرد برای منزل خود خریداری می‌کنید، حتما به توان مصرفی آن دقت کنید.

بیشتر بخوانید: چیدمان ظروف در کابینت آشپزخانه، 25 ایده شگفت انگیز!

هواپز چیست و چه کاربردی دارد؟

کلام آخر

در این مطلب سعی کردیم تا به صورت جامع توضیح دهیم که هواپز چیست و چه کاربردها و مزایایی دارد. همان طور که اشاره شد این دستگاه برای یک رژیم سالم خوری بسیار کاربردی است و از احاظ قیمت مقرون‌به صرفه خواهد بود. اما به این نکته نیز باید توجه داشته باشید که آیا این دستگاه می‌تواند جایگزین خوبی برای فر یا مایکرویو باشد؟ آیا نیازهای شما را پاسخ خواهد داد یا خیر؟

با بررسی جامع‌تر و ارائه پاسخی روشن به این سوال ‌ها می‌توانید انتخاب سنجیده‌تری داشته باشید و از خرید خود پشیمان نخواهید شد. 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
سپیده عزیزی در تاریخ 22 آبان 1402
خرید هواپز یک تصمیم آگاهانه و هوشمندانه است. این دستگاه مدرن و کارآمد نه تنها غذا را سریعتر پخته می‌کند، بلکه میزان چربی را نیز به حداقل می‌رساند. با خرید هواپز، می‌توانید غذاهای خوشمزه و سالم بپزید و در کنار افزایش سطح سلامتی خود، به صرفه‌جویی در زمان و پول نیز دست پیدا کنید.چند محصول خوب دیگر هم معرفی میکنم: بخارپز، هواپز، تخم مرغ پز، نان پز

ثبت دیدگاه