Chidaneh.com placeholder image

اختلاف سطح در معماری، راهکاری جذاب برای جداسازی فضاها در خانه

به قلم: تحریریه چیدانه

در ای مقاله از چیدا قصد داریم به موضوع اختلاف سطح در معماری بپردازیم. کارایی، تهویه مناسب، نورپردازی صحیح و دسترسی به چشم اندازها از برخی ویژگی های مهم و مورد نیاز در  محیط داخلی خانه و یا سایر فضاهای داخلی می باشد که برای کاربران آسایش و آرامش را به ارمغان می آورد. دسترسی به این عناصر و امکانات در خانه هایی با متراژ محدود کمی دشوارتر می شود. از طرفی نیز با توجه به افزایش جمعیت در کلان شهرها خانه های بزرگ و ویلایی جای خود را به آپارتمان های کوچک داده اند و افراد محکوم به زندگی در خانه های کوچک و یا استودیو آپارتمان ها هستند. بنابراین معماران و طراحان داخلی همواره به دنبال ارائه راه حل هایی هستند تا بتوانند زندگی در خانه های کوچک را برای ساکنین دلپذیرتر سازند. 

یکی از مهم ترین و کاربردی ترین راه حل هایی که برای این منظور بسیار گزینه مناسبی است، ایجاد اختلاف سطح در معماری داخلی خانه است. در مجموع باید گفت که راه حل های گوناگونی برای جداسازی فضای داخلی خانه وجود دارد که در ادامه چیدانه به برخی از آن ها اشاره خواهد کرد.

سرویس خواب بالسا
نشیمن با مبلمان راحتی سفید
فضای زیر پنجره با اختلاف سطح
نشیمن و آشپزخانه با ایجاد اختلاف سطح
پله چوبی برای ایجاد اختلاف سطح

اولین قدم در جداسازی خانه

اولین قدمی که شما می توانید برای جداسازی فضای داخلی خانه خود انجام دهید که در عین حال فضای منزل شما  بزرگ تر و دلباز تر دیده شود، این است که از دیوارهای نیمه استفاده کنید یا اینکه بازشوهای بزرگی را در آن ها قرار دهید و یا بریدگی در دیوارها ایجاد کنید. این راه حل می تواند به طور همزمان یک قاب و استمرار بصری ایجاد کند.

مطالب مشابه: ساختمان مدولار، جایگزینی مناسب برای ساختمان‌های سنتی!

اختلاف سطح در معماری
اختلاف سطح نشیمن و پذیرایی
پله و ایجاد اختلاف سطح در دکوراسیون
اختلاف سطح در معماری
فضای نشیمن با اختلاف سطح از کف
اختلاف سطح معماری
فضایی برای ایجاد اختلاف سطح در معماری

اختلاف سطح در معماری داخلی

یکی دیگر از راه حل هایی که می توان برای جداسازی فضاها ارائه داد، ایجاد اختلاف در سطوح سقف و کف فضا است. شما می توانید با استفاده از ایجاد اختلاف ارتفاع در بخش های مختلف، سطوح را از یکدیگر جدا سازید. 

اختلاف سطح در سقف

شما می توانید ایجاد اختلاف سطح را در سقف انجام دهید. در چنین شرایطی، شما با استفاده از سقف کاذب، پنل های آویزی و سایر راهکارها می توانید بدون نیاز به دیوار به جداسازی فضای داخلی خانه بپردازید.

اختلاف در سطح کف

 شما می توانید با ایجاد اختلاف در سطح کف سالن ها به سادگی مرز فضاها را از یکدیگر تفکیک سازید. این راه حل از از رایج ترین روش های سنتی در برخی از مناطق می باشد.

اختلاف سطح در آشپزخانه

اگر به خانه‌هایی که در چند دهه اخیر ساخته شده‌اند رجوع کنید، متوجه خواهید شد، در اکثر این خانه‌ها کف آشپزخانه بالاتر از پذیرایی ساخته شده است. اما می‌دانید دلیل این کار چیست؟ برای جای‌گذاری لوله‌های فاضلاب و نصب دریچه کفشور از این روش استفاده می‌شود که البته هزینه‌بر است. اگر سطح آشپزخانه به خوبی تراز شود، شیب مناسبی در این سکو ایجاد می‌شود که آب را به سمت و سوی کفشور هدایت می‌کند. در واقع ایجاد راهی برای تخلیه فاضلاب از همان قدیم الایام در کشور ما مرسوم بوده است در صورتی که در کشورهای دیگر، از روش‌های دیگری برای نظافت آشپزخانه استفاده می‌کنند و به همین دلیل نیز، سطح آشپزخانه در این کشورها با سطح سایر قسمت‌های خانه هم‌تراز است. ایجاد شیب بندی دلیل دیگری برای ساختن آشپزخانه سکودار است، یعنی زمانی که آشپزخانه شسته می‌شود و یا آب ناشی از نشت لوله‌های ظرفشویی یا هر لوله‌ی دیگری به یکباره در آشپزخانه سرازیر می‌شود، داشتن سکو و شیب باعث می‌شود که آب به داخل پذیرایی نفوذ نکند و سریع‌تر از دریچه آشپزخانه خارج بشود.

مزایای اختلاف سطر در آشپزخانه

  • کف آشپزخانه بالاتر از پذیرایی موجب تفکیک محل نظافت آشپزخانه با فضای خارجی می‌شود.
  • معمولا با استفاده از کف آشپزخانه بالاتر از پذیرایی می‌توانید فضایی تفکیکی شده در آشپزخانه داشته باشید.
  • کف آشپزخانه بالاتر از پذیرایی شیب مطلوبی در این فضا ایجاد می‌کند و امکان شست و شو با آب قراوان فراهم می‌شود.

مطالب مشابه: بهترین محل میز ناهارخوری در دکوراسیون منزل کجاست؟

اختلاف سطح راهروی ورودی
ورودی و نشیمن در خانه با چوب
فضای نشیمن و غذاخوری

اختلاف سطح در نشیمن

اتاق نشیمن بخشی از خانه است که توجه به دکوراسیون آن در اولویت قرار دارد و هر صاحبخانه ای دوست دارد بهترین ایده های تزیینی و دیزاینی خود را در این بخش از منزل پیاده سازی کند. مبلمان ها، تزیینات دیواری و نورپردازی جزء المان هایی هستند که در دکوراسیون اتاق پذیرایی نقش بزرگی را ایفا می کنند. ولی بعضی وقت ها در اتاق پذیرایی نیاز به یک سورپرایز شیک احساس می شود. منظور از سورپرایز، پیاده سازی ایده هایی است که در هر خانه ای دیده نمی شود و همه گیر نیست. ایجاد اختلاف سطح در معماری اتاق پذیرایی و نشیمن یا ناهارخوری، در گروه این سورپرایزهای جذاب قرار می گیرد.

مطالب مشابه: گودال گفتگو، نشیمنی مدرن و قدیمی!

نشیمن با ایجاد اختلاف سطح

بعضی مواقع برای مجزاسازی فضای پذیرایی و ناهارخوری از پارتیشن های دکوراتیو استفاده می شود که شاید بعضی افراد خیلی از آنها استقبال نکنند. ایجاد اختلاف سطح در معماری داخلی خانه می تواند یک خط تیره زیبا و جذاب برای جداسازی فضاهای مشخص شده باشد. در نمونه مدل بالا برای چیدمان میز ناهارخوری یک طبقه سکو مانند چوبی در نظر گرفته شده است که موجب شده بخش ناهارخوری، مجزاتر از سالن نشیمن و پذیرایی به نظر بیاید.

اگر دوست دارید با طراحی و معماری داخلی بیش‌تر آشنا شوید، از صفحه اطلاعات معماری در چیدانه دیدن کنید.

مطالب پیشنهادی: 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه