Chidaneh.com placeholder image

سبک هوگه در دکوراسیون، چیدمان آرامش و راحتی در خانه!

به قلم: تحریریه چیدانه

سبک هوگه در دکوراسیون، طراحی و چیدمانی از آرامش و راحتی در خانه است. شادی، لذت، آرامش و امنیت در دکوراسیون هوگه موج می‌زند. هوگه، این سبک آرامش‌بخش، در همه جای خانه اجرا می‌شود، اتاق نشیمن، اتاق خواب، اتاق ناهارخوری و آشپزخانه. راستی یک زندگی یا یک جای دنج و راحت را چطور تصور می‌کنید؟ با من در چیدانه همراه باشید تا به سبک زندگی هوگه بپردازیم.

سبک هوگه در دکوراسیون

هوگه چیست؟

در سال‌های اخیر هوگه (hygge) به ویژگی مشخصی از فرهنگ دانمارکی تبدیل شده است. در کشور دانمارک هوگه به یک نوع همبستگی روزمره، یک تجربه روزمره دلپذیر و یک جریان اجتماعی خودبه‌خود اشاره دارد.

سرویس خواب بالسا
سبک زندگی هوگه

سبک زندگی هوگه 

سبک زندگی هوگه، سبکی است که لذت، آرامش و راحتی را در سادگی و با هم بودن خلق می‌کند. نور ملایم شمع، مطالعه کتاب و نوشیدن یک چای گرم، پوشیدن دمپایی‌های نرم و… سبک زندگی هوگه را تشکیل می دهد. دورهمی‌ها و معاشرت با خانواده و دوستان نزدیک در این سبک جایگاه ویژ‌ای دارد، نگاه کردن آلبوم‌های خانوادگی، به یاد آوردن خاطرات گذشته و لذت بردن از اکنون ساده، گرم و دوستانه زندگی شادمانه‌ای می‌آفریند. باید بدانید که سبک زندگی هوگه سبکی پرخرج و کمرشکن نیست، همه چیز ساده و بی‌آلایش است و به دور از تجمل و ریخت‌وپاش.

تاریخچه سبک هوگه

تاریخچه سبک هوگه

نام و فرهنگ هوگه از قرن 18 میلادی در منطقه اسکاندیناوی و کشور دانمارک سرچشمه می‌گیرد. آرامش، لذت، احساس امنیت و راحتی و ارتباط و دورهمی‌های دوستانه و لذتبخش در سبک زندگی هوگه موجب شد تا این سبک در سراسر دنیا گسترش یابد. 

ویژگی های سبک هوگه در دکوراسیون

ویژگی‌های سبک هوگه در دکوراسیون

ویژگی‌های دکوراسیون هوگه را بدانیم:

سادگی در دکوراسیون هوگه

سادگی

سادگی، رد پای سبک مینیمال، مهم‌ترین ویژگی سبک هوگه در دکوراسیون می‌باشد. در سبک زندگی دانمارکی‌ها نگاهی مینیمالیستی وجود دارد، آنها در زندگی خود از وسایل ساده استفاده می‌کنند و از آن لذت می‌برند. باید گفت که سبک مینیمال جای خود را در سبک زندگی هوگه باز کرده است. 

مطلب پیشنهادی: 5 سبک دکوراسیون داخلی که طرفدار سادگی اند

آرامش و راحتی در دکوراسیون هوگه

آرامش و راحتی

خلق فضایی آرام، دنج و راحت ویژگی مهم دیگر سبک هوگه در دکوراسیون می‌باشد. زندگی به سبک هوگه مملو از راحتی، آرامش، شادی و حس رضایت است.

نظم در دکوراسیون هوگه

نظم

دکوراسیون هوگه به گونه‌ای است که آرامش و راحتی در آن موج می‌زند، اما آرامش و راحتی به دور از آشفتگی و به‌هم‌ریختگی است، می‌توان نتیجه گرفت که نظم از دیگر ویژگی‌های سبک هوگه در دکوراسیون محسوب می‌شود. خوب است بدانید که وسایل اضافه در دکوراسیون هوگه جایی ندارند زیرا وسایل زیاد نظم را از بین می‌برد.

گرما و صمیمیت در سبک هوگه

گرما و صمیمیت

در دکوراسیون هوگه فضایی گرم و صمیمی وجود دارد. صمیمیت و گرما در دورهمی‌ها و گپ‌های دوستانه انعکاس بیشتری پیدا می‌کند. یک میز ناهارخوری بزرگ و صندلی‌های متعدد از ویژگی‌های سبک هوگه در دکوراسیون است تا فضای کافی برای دورهمی‌ها فراهم باشد.  

رنگ در سبک هوگه

رنگ در سبک هوگه

سبک هوگه در دکوراسیون سبکی آرامش‌بخش است؛ رنگ‌های روشن و گرم، دکوراسیون هوگه را آرامشی گرم می‌بخشد. 

المان های سبک هوگه

المان‌های سبک هوگه در دکوراسیون

آنچه تاروپود سبک هوگه را می‌بافد:

شمع در سبک هوگه

شمع

منطقه اسکاندیناوی به دلیل نزدیک بودن به قطب شمال، روزهای بسیار کوتاهی در فصل زمستان دارد، روزهایی که چندان روشن هم نیست، به همین دلیل مردمان این منطقه از شمع‌ها برای روشن نگه داشتن منزل خود استفاده می‌کنند. با این حساب روشن کردن شمع در سبک زندگی هوگه به یک المان مهم تبدیل شده است.

بافت، پشم و پوست حیوانات در سبک هوگه

بافت، پشم و پوست حیوانات

محیط تنها با شومینه‌هایی که با چوب می‌سوزد، گرم نمی‌شود، عناصری مثل بافت، پشم و پوست حیوانات نیز گرمابخش محیط هستند. پوست حیوانات روی صندلی‌های چوبی و کف اتاق احساس گرما را به آدمی منتقل می‌کند. رواندازهایی که از جنس بافت هستند گرمای بیشتری می‌بخشند.

چوب در دکوراسیون هوگه

چوب

چوب با خود گرمای طبیعت را به دکوراسیون منزل به همراه می‌آورد پس یکی از المان‌های مهم سبک هوگه وسایل چوبی است. میز و صندلی چوبی، کتابخانه چوبی، شمعدان چوبی، دیوارکوب چوبی و… دکوراسیون هوگه را جان می‌دمند. 

حصیر در دکوراسیون هوگه

حصیر

حصیر هم یکی از المان‌های سبک هوگه است. حصیر مانند چوب گرمای طبیعت را در فضای خانه منعکس می‌کند و دکوراسیون منزل را آرامش‌بخش می‌سازد.

شومینه طبیعی در دکوراسیون هوگه

شومینه طبیعی

می‌دانیم که یک وسیله گرمایشی در فصل زمستان برای گرم کردن منزل لازم و ضروری است، اما یک شومینه که با چوب‌های طبیعی می‌سوزد و گرما می‌بخشد، دکوراسیون هوگه را بنا می‌کند. 

مبل راحتی در دکوراسیون هوگه

مبل راحتی با کوسن‌های زیاد

سبک زندگی هوگه سبکی راحت و پرآسایش است پس مبل راحتی هم از المان‌های سبک هوگه در دکوراسیون می‌باشد. کوسن‌های زیاد راحتی بیشتری روی مبل راحتی فراهم می‌کند.

فرش با پرزهای نرم و راحت در دکوراسیون هوگه

فرش با پرزهای نرم و راحت

سبک هوگه در دکوراسیون نرمی و لطافت بیشتری خلق می‌کند. فرش‌هایی با پرزهای نرم، حس آرامش و لطافت را زنده می‌کند. زیراندازهایی از پوست حیوانات نیز حس لطافت و آرامش را منتقل می‌کند. 

سبک هوگه

بالش و روانداز

لم دادن در کنار شومینه با بالش‌های پفی و گرم و رواندازهای بافتنی، دکوراسیون زمستانی هوگه را خلق می‌کند.

گل و گیاه در سبک هوگه

گل و گیاه 

در دکوراسیون هوگه گلدان‌های گل هم خودنمایی می‌کنند؛ گل و گیاه گرمای خاصی به دکوراسیون منزل می‌بخشد.

تاب در دکوراسیون هوگه

تاب ریلکسی

وجود یک تاب (ریلکسی، هاموک و…) در اتاق خواب یا حتی اتاق نشیمن در دکوراسیون هوگه راحتی و آرامش بیشتری خلق می‌کند.

بوم ریس و قلاب بافی در دکوراسیون هوگه

بوم ریس و قلاب بافی

قلاب‌بافی‌ها و بوم ریس در سبک بوهمی همانند چوب، پشم و پوست حیوانات در سبک روستیک، از المان‌های سبک هوگه محسوب می‌شوند. هر وسیله‌ای که سالم و گرمابخش باشد تاروپود دکوراسیون هوگه را  تشکیل می‌دهد.

دکوراسیون هوگه در تابستان

دکوراسیون هوگه در تابستان

کتاب، وسایل چوبی، حصیر، گلدان‌های گل، مبلمان راحتی با کوسن‌های زیاد، قلاب‌بافی، بوم‌ریس و حتی شمع در همه فصل‌های سال در سبک زندگی هوگه استفاده می‌شود، اما باید بدانید که استفاده از شومینه، بافت، پشم و پوست حیوانات در دکوراسیون تابستانی جایی ندارد.

دکوراسیون هوگه در پاییز

دکوراسیون هوگه در پاییز

همان طور که در تصویر می‌بینید، مبلمان راحتی با کوسن‌های زیاد، میز چوبی، شمع، کتاب، آلبوم، بافت و پوست حیوانات سبک هوگه در دکوراسیون پاییزی را خلق کرده است.

دکوراسیون هوگه در زمستان

دکوراسیون هوگه در زمستان

همه المان‌های سبک هوگه، دکوراسیون هوگه در زمستان را تشکیل می‌دهد، از وسایل چوبی گرفته تا پشم، بافت و شومینه. 

سبک زندگی هوگه
دکوراسیون هوگه
آشپزخانه در دکوراسیون هوگه
آشپزخانه در سبک هوگه
سبک هوگه
سبک زندگی هوگه

سخن آخر

در مطلب دیگری از سبک های معماری داخلی به سبک هوگه در دکوراسیون پرداختیم. سبک هوگه خالق آرامش، راحتی، لذت و شادی در منزل است. سادگی، نظم، صمیمیت و آرامش از ویژگی‌های دکوراسیون هوگه به شمار می‌رود. از المان‌های سبک هوگه نیز می‌توان به شمع، چوب خام، گل و گیاه، بافت، پشم و پوست حیوانات اشاره کرد.

در صورت نیاز به طراحان داخلی، می‌توانید به اهالی فن چیدانه در زمینه بازسازی و دکوراسیون مراجعه فرمایید.

نویسنده: زینب بهمنیاری

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه