Chidaneh.com placeholder image

نمای خشک چیست؟ معرفی 10 نوع نمای خشک جدید و پرکاربرد

به قلم: مژگان احمدی

اجرای نما در ساختمان ها معمولا به سبک های مدرن و کلاسیک می باشد. برای اجرای نما ابتدا باید مدل نمایی را که می خواهید انتخاب کنید. انتخاب نمای مناسب برای هر ساختمانی با توجه به کاربری و بسیاری از عوامل دیگر امری کاملا تخصصی است. انتخاب نوع نما و طراحی یکی از مهم ترین المان هایی است که هر کسب و کاری جهت نمایش برند و هویت خود به آن نیاز دارد. هم زمان با انتخاب بهترین گزینه مواردی چون هزینه، زمان، کیفیت، تعهد در اجرا گزینه های مهمی هستند. انواع نمای خشک به علت تنوع بالا امروزه مورد توجه قرار گرفته است که در این جا به آن ها می پردازیم.

نمای فولاد ضد زنگ

انواع نمای خشک: نمای فولاد ضد زنگ 

فولاد ضد زنگ یک ماده عالی از انواع نمای خشک ساختمان به شمار می آید، که دارای سطح براق و صیقلی است و در نمای ساختمان مدرن بسیار از آن استفاده می شود. نسبت به روی ظاهری زیبا تر را در نمای ساختمان دارا می باشد و نصب آن آسان است. چندین دهه دوام دارد و دارای لایه محافظ خوردگی مقاوم است. این لایه اطمینان می دهد که آب و هوا بر فلز تأثیر نمی گذارد و از زنگ زدگی آن جلوگیری می کند. همچنین از فلز محافظت می کند و باعث صیقلی و صاف ماندن آن می شود. فولاد ضد زنگ بسیار دوست دار محیط زیست است زیرا تقریباً می تواند برای همیشه دوام بیاورد. این فلز کاملاً قابل بازیافت است و استفاده از آن را آسان می کند. اکثر تولیدات فولاد ضد زنگ این روز ها از نوع بازیافتی است.

تابلو فرش ریحان

مطالب مربوط: نمای ساختمان، 5 پوشش فلزی مدرن!

نمای خشک فایبر سمنت
نمای فایبر سمنت

انواع نمای خشک: فایبر سمنت

صفحات سیمانی الیاف دار فایبرسمنت به عنوان یکی از انواع نمای خشک سیمانی در ساختمان هایی که اسکلت آن ها بتنی واسکلت فلزی است، برای پارتیشن بندی، دیوارداخلی سقف کاذب و نما استفاده میشود. سیستم های فایبرسمنت دربرابر عوامل جوی مقاوم هستند. الیاف سلولوزی آنها باعث مقاوم شدن  دربرابر عوامل جوی وعیوب مختلف شامل شکستگی و پیچ خوردن میشود.این نوع نما دربرابرآتش سوزی مقاوم و عایق صوتی وحرارتی نیز محسوب میشوند و همچنین نسبت به پنل های دیگر جزء بهترین عایق های رطوبتی به شمار میروند.

نمای خشک کرتین وال
نمای لامل

نمای خشک کرتین وال (نمای لامل)

نمای لامل، یا همان نمای کرتین وال؛ یکی از سیستم های نمای مدرن ساختمانی بوده که دارای استایی است، به این معنا که وزن بالای شیشه، بر روی سازه کرتین وال یا همان لامل ها و شاسی کشی های مربوطه سنگینی می کند و هیچ بار مرده ای حاصل از وزن شیشه ها و بار انرژی های حاصل از باد، طوفان و… که متوجه پوسته خارجی می باشد، متوجه خود ساختمان نخواهد بود. به اصطلاح سیستم نمای لامل از انواع نمای خشک یک سازه مجزا محسوب می شود نمای کرتین وال یکی از انواع نماهای شیشه ای ساختمان با سیستم پوششی همرا با سازه خود ایستا است. در واقع نمای کرتین وال بهترین نمای شیشه ای ساختمان به لحاظ مسائل سازه در ارتفاع محسوب می شود. این نوع نما معمولا از مصالح سبک به ویژه ترکیب آلومینیوم و شیشه ساخته می شود.

مطالب مربوط: نمای شیشه ای، انعکاس شهر در ساختمان

نمای خشک اچ پی ال
نمای خشک طرح چوب
انواع نمای خشک اچ پی ال

انواع نمای خشک اچ پی ال (High Pressure Laminate)

اچ پی ال ورق هایی با روکش طرح چوب یا طرح های دیگر از ترکیب لایه های سلولزی و رزین های فنولیک به وجود می آید که پس از قرار گرفتن در دمای بالای C 145 و فشار bar 300 تبدیل به صفحات محکمی میشود. دوام و مقاومت شیمیایی بالا وچسبندگی سریع و پایدار رزین های مصرفی (ماده ی چسبناک طبیعی یا مصنوعی ) موجب پیوند ناگسستنی لایه های مختلف پنل می شود. یکی ازمزیت های HPL قابلیت ارتجاع و چگالی کم است، که  از انواع نمای خشک ایمن در برابر زلزله به شمار می رود.

مطالب مربوط: نمای ضد باران ساختمان با پنل اچ پی ال (HPL)

نمای سرامیک خشک
نمای خشک پرسلانی

نمای سرامیک خشک

نمای سرامیک خشک که به آن نمای سرامیک خشک پرسلانی هم گفته می شود جزء دسته سرامیک های پیشرفته محسوب می شود.در فرایند تولید نمای سرامیک خشک از دستگاه های پیشرفته برای ورقه ورقه نمودن استفاده می شود. همچنین استفاده از فناوری روز در مراحل پخت آن باعث شده که مقاومت بسیار بالایی در برابر فشار، دما و عوامل محیطی داشته باشند.

همچنین با حذف ملات در مراحل نصب سرامیک خشک نما و استفاده از پنل های آلومینیوم برای اجرای سرامیک خشک باعث شده است که با ارائه دفترچه محاسبات سازه ای توسط مجری طرح حتی در برج های با ارتفاع زیاد نیز قابل اجرا باشد.

پانل های کامپوزیت آلومینیومی
نمای خشک آلومینیومی

انواع نمای خشک: پانل های کامپوزیت آلومینیومی

پروفیل های آلومینیوم به دلیل داشتن ویژگی سبک وزن بودن به نسبت دیگر مصالح یکی از پر طرفدارترین نماهای ساختمانی محسوب می شوند ورقه های کامپوزیت بسیار سبک و با وزن حدود 8- 5 کیلوگرم در متر مربع است، که در مقابل بقیه مصالح از قبیل سنگ، شیشه و سیمان وزن کمتری را دارد. به همین صورت نمای کامپوزیت پروفیل آلومینیومی حدود90% سبک تر از سنگ، 75% سبک تر از شیشه، 85% سبک تر از سیمان و 50% سبک تر از ورق معمولی است . به همین علت نمای کامپوزیت یکی از پر طرفدارترین نماهای ساختمانی می باشد. وقتی ورقه ی کامپوزیت در ساختمان هایی که با بتن سبک ساخته شده است استفاده شود باعث افزایش عایق صوتی آن میشود. تنوع رنگی، مقاوم در برابر آتش سوزی، قابلیت جدا حرکت کردن درهنگام زلزله، سرعت بالادراجرا ازویژگی های این نمااست.

نمای بتنی پیش ساخته
نمای بتنی پیش ساخته

انواع نمای خشک: نمای بتنی پیش ساخته

از پانل های بتنی پیش ساخته برای روکش تمام یا قسمتی از نمای ساختمان یا دیوارهای ایستاده ای که برای محوطه سازی ، عایق صدا و دیوارهای امنیتی استفاده می شود که از انواع نمای خشک محسوب می شود. نمای بتنی پیش ساخته دارای  مناطق پیوسته روکش سنگ تراشی است که به طور طبیعی نفوذ پذیری هوا کمی دارند بنابراین عموماً ورود هوا با جزئیات خوب در سطوح با کمک پنجره ها، درها و سایر بخش ها کنترل می شود. با انتخاب نوع پنجره، اندازه و چیدمان مناسب با سایه مناسب، میزان افزایش نور خورشید، سطح نور و نمای بیرون متعادل می شود.

نمای خشک دو پوست شیشه ای
نمای خشک شیشه ای
نمای خشک دو پوست شیشه ای

نمای خشک دو پوست شیشه ای

این نوع نما از دو دیوار شیشه ای تشکیل شده است که توسط یک حفره در ارتفاعات جدا شده و برای کاهش مصرف انرژی ساختمان استفاده می شود. دستگاه های سایه زن معمولاً در حفره نصب می شوند و بسته به عرض آن، راهروهایی برای دسترسی و نظافت وجود دارد. این دو پوست یک منطقه حرارتی تشکیل می دهند و انرژی خورشیدی غیرفعال در حفره باعث کاهش تلفات گرما در زمستان می شود. اگر تهویه حفره با خدمات ساختمان یکپارچه باشد، هوای گرم شده توسط خورشید را می توان به ساختمان وارد کرد، تهویه طبیعی خوبی ایجاد کرده و در تابستان نیز به صورت عکس عمل می کند که از بهترین انواع نمای خشک در حفط انرژی محسوب می شود.

نمای خشک تراکوتا (Terracotta)
نمای خشک تراکوتا
نمای خشک Terracotta

نمای خشک تراکوتا (Terracotta)

تراکوتا در واقع یک کلمه ایتالیایی می باشد که به معنی پخته شدن می باشد. تراکوتا یک سرامیک سنتی می باشد که از طریق حرارت دادن به رس تولید می شود، البته باید گفت رس ها در کوره های مخصوصی حرارت می بینند. خاک رس از یک تم مایه سرخ رنگ برخوردار است و ابتدا در هنر و مجسمه سازی مورد استفاده قرار می گرفت. ولی امروزه از انواع نمای خشک ساختمان به شمار می رود  و در انواع مختلف: آجر، کاشی و روکش ها ارائه می شود. نمای تراکوتا یک نمای ساختمان زیبا وسنتی در حوزه اجرا و طراحی نمای ساختمان شناخته شده است و در حقیقت نوعی از نمای سفال است.

بیشتر بخوانید: نمای تراکوتا، ظاهری مدرن برای ساختمان

نمای خشک هموستاتیک
نمای خشک هموستاتیک
نمای خشک هموستاتیک

نمای خشک هموستاتیک 

یک سیستم نمای شیشه‌ای دولایه برای ساختمان‌های بزرگ است که از خطوط پرپیچ و خم در نما ساخته شده است. این مواد مانند یک عضله مصنوعی با منقبض و منبسط شدن در مقابل تابش اشعه خورشید از خود واکنش نشان میدهند. وقتی نور خورشید، ساختمان را در ساعاتی از روز گرم می‌کند، سطح نوارها گسترش می ‌یابد تا در داخل ساختمان سایه ایجاد شود. وقتی دما افت می‌کند، سطح نوارها جمع می‌شود تا نور بیشتری به داخل بیاید که از جدیدترین انواع نمای خشک به شمار می آید. این نما به وسیله تغییر بخش‌های کوچک منفردی، به شرایط محیطی محلی واکنش نشان می‌دهد. نوارهای چرخنده نما از الاستومر ساخته ‌شده‌است که روی یک هسته‌ی انعطاف‌پذیر پلیمری کشیده شده‌ است. پوشش نقره‌ای روی الاستومر، بار الکتریکی را در سطح آن توزیع می‌کند که باعث تغییر شکل آن می شود، مشابه  سیگنال‌های الکتریکی که انقباض عضلات را در پی داردند.

انواع نمای خشک

نتیجه گیری

صنعت ساختمان همواره رو به رشد است و با توجه به شرایط و نیازهای انسان با بهره گیری از علم  بهترین روش ها و مصالح روزانه در حال خلق شدن است. نما ساختمان به عنوان پوسته بیرونی سازه از اهمیت بالایی در این صنعت برخوردار است و نمای خشک به جهت سهولت اجرا و مزایای بیشمار بیشترین کاربری را در این صنعت داراست. به همین منظور انواع نمای خشک متناسب با نوع کاربری و هزینه و سلیقه افراد متشکل  از مصالح گوناگون مانند آلمینیوم، سیمان، بتن، کامپوزیت، چوب، شیشه و چندین مصالح جدید و خاص وجود دارد که در این مقاله به آشنایی با برخی از انواع نمای ساختمان پرداخته شده است.

مطالب مربوطه: 

نویسنده: مهسا پور رضا

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه