Chidaneh.com placeholder image

طراحی صحنه فیلم «خشم و هیاهو»؛ هیاهویی در بطن فیلمنامه

جایگاه طراحی صحنه در سینما صرفا کنار هم چیدن صحیح اجسام و وسایل نیست. طراحی صحنه امری مهم در روند تولید یک اثر سینمایی است که می‌تواند بار ارزشمندی از یک فیلم یا یک سریال را به دوش بکشد. در بسیاری از آثار سینمایی ما شاهد استفاده از طراحی صحنه درست برای شخصیت پردازی و پیام رسانی به مخاطب هستیم. این هفته، فیلم دکور به سراغ فیلمی از سینمای کشورمان رفته که نگاهی مهم به طراحی صحنه داشته و از آن استفاده‌ی ویژه‌ای نموده است. فیلم خشم و هیاهو اثر زیبای هومن سیدی فیلمی است که طراحی صحنه‌ی آن به اندازه‌ی مهم‌ترین بخش‌های فیلم وجود حیاتی دارد و به اندازه کافی به آن پرداخته شده. این هفته با ما همراه باشید تا به بررسی این اثر خوب سینمایی بپردازیم و به وجود نکات مهمی پی ببریم.

درباره فیلم خشم و هیاهو

فیلم خشم و هیاهو، اثری به کارگردانی و نویسندگی هومن سیدی است که در سال 1394 در سینماهای کشور به اکران رسید. خشم و هیاهو در سی و چهارمین دوره جشواره فیلم فجر برنده جایزه بهترین فیلم برداری شد و هومن سیدی برای کارگردانی این اثر جایزه ویژه‌ی هیئت داوران را نیز از آن خود کرد. نحوه‌ی روایت و نام فیلم برگرفته از رمان خشم و هیاهو نوسته ویلیام فاکنر است.

سرویس خواب بالسا
سرویس خواب بالسا

خلاصه فیلم خشم و هیاهو

خشم و هیاهو داستان زندگی خواننده‌ی مشهوری به نام خسرو پارسا (با بازی نوید محمد زاده) را روایت می‌کند که با وجود زندگی مشترک با همسرش، با حنا سرافراز ( با بازی طناز طباطبایی) وارد رابطه می‌شود. بعد از ماجرای قتل مشکوک همسر خسرو پارسا، خود او و حنا سرافراز متهم به قتل می‌شوند و هر دو ماجرا را از زبان خود تعریف می‌کنند…

عوامل فیلم خشم و هیاهو

  • نویسنده و کارگردان: هومن سیدی
  • تهیه کننده: سعید سعدی
  • بازیگران: طناز طباطبایی، نوید محمد زاده، رعنا آزادی ور، سعید چنگیزیان، بهناز جعفری، رضا بهبودی و…

خانه‌ی مشترک خسرو و تینا؛ دکوراسیونی مناسب یک هنرمند

خسرو پارسا به عنوان یک خواننده و هنرمند صاحب خانه‌ای با سبک متفاوت است. دکوراسیون داخلی خانه‌ی خسرو پارسا دارای سبک دکوراسیون مدرن است و المان‌هایی در خانه‌ی او یافت می‌شود که به ما اثبات می‌کند خسرو یک انسان مدرن و به شدت غرب زده است. 

استفاده از عکس‌های خوانندگان و هنرمندان مشهور غربی در فضای اصلی خانه و یا کوسن‌ها و گلدان‌هایی که با طرح حروف انگلیسی تزئین شده‌اند از جمله این المان‌ها هستند. تابلوهای نقاشی با سبک های جدید و مینیمال روی دیوارهای خانه‌ی خسرو و تینا( با بازی رعنا آزادی ور) دیده می‌شود که سبکی خاص به خانه‌ی آن‌ها هدیه می‌دهد.

مطلب پیشنهادی: طراحی صحنه سریال «قورباغه»؛ اختلاف طبقاتی دو بچه زرنگ

خانه مجردی حنا؛ متفاوت در ذهن هر دو نفر

خانه‌ی حنا در روایتی که خسرو تعریف میکند، خانه ای با دکوراسیون مدرن است. با اینکه وسایل زیادی در خانه حنا نیست اما نمیتوان گفت خانه‌ی او فاقد هرگونه سبک دکوراسیونی است. میز تلویزیون چوبی با سبکی خاص و مبلمان راحتی با رنگ‌های روشن فضای اصلی خانه‌ی حنا را تشکیل می‌دهند. اما دکوراسیون خانه‌ی حنا در روایت خودش تنها یک چیز دارد. پنجره ای بزرگ بدون پرده که نمایی از پوستر تبلیغاتی خسرو دارد که از حنا بسیار دور است …

فاصله‌ی حنا و خسرو؛ قابل لمس برای مخاطب

هومن سیدی به عنوان کارگردان فیلم، قصد استفاده‌ی بیشتر از طراحی صحنه را داشته است. او برای نشان دادن فاصله‌ی میان خسرو و حنا با وجود تمام علایق عاطفی‌ای که نسبت به هم دارند با نکات ریز این فاصله را به نمایش گذاشته است. در سکانس‌های زیادی مخاطب متوجه این تفاوت ها می‌شود. در سکانسی که حنا و خسرو در بازداشتگاه هم دیگر را ملاقات می‌کنند خط های پنجره آن‌ها را از یک دیگر جدا می‌سازد. همچنین در سکانسی که حنا درخواست دیدار با خانواده تینا را می‌کند، خط دیوار حنا را از سه نفر دیگر یعنی پدر و مادر تینا و خسرو جدا می‌سازد. هومن سیدی همچنین در سکانس‌هایی حنا را در کنار عکس و پوستر‌های خسرو قرار می‌دهد تا این فاصله‌ برای ما قابل لمس‌تر شود.

مطلب پیشنهادی: طراحی صحنه فیلم «بمب، یک عاشقانه»؛ خیابان‌ها و خانه‌هایی جنگ زده

تابلویی که نقشی مهم در فیلم ایفا میکند

خسرو بعد از آزادی از بازداشتگاه در خانه‌ی حنا زندگی می‌کند. تابلویی در خانه‌ی او وجود دارد که بسیار شبیه به خود خسرو است. تابلویی از مردی با عینک قرمز که روی دیوار کج شده و رو به افتادن می‌باشد. این تابلو در دو سکانس مشاهده می‌شود. اولین سکانس بعد از آزادی خسرو است که بی توجه به تابلو از آن گذر می‌کند. 

سکانس بعدی زمانی است که خسرو با دروغ رای دادگاه را به نفع خود تغییر می‌دهد و حنا را محکوم به اعدام می‌کند. در این سکانس خسرو تابلویی که نمادی از خودش است را روی دیوار صاف ‌می‌کند. این سکانس و این تابلو نمادی از خودخواهی خسرو است که در دو راهی خود و حنا، در نهایت خودش را انتخاب می‌کند.

مطلب پیشنهادی: طراحی صحنه فیلم «بی‌پولی»؛ رسیدن از اوج رفاه به اوج فقر

تفاوت سکانس آغازین و پایانی

لوکیشن آغاز و پایان فیلم خشم و هیاهو با هم یکسان است اما با یک تفاوت. با جلو رفتن روند فیلم، رنگ‌ها به آرامی از فیلم حذف می‌شوند. رنگ‌هایی که زندگی خسرو را در بر گرفته اند توسط خود او به مرور از بین می‌روند به طوری در سکانس‌های پایانی فیلم ما شاهد فیلمی سیاه و سفید  و همچنین زندگی خسرو هستیم که در تاریکی فرو رفته است.

دیگر مطالب فیلم دکور نیز برایتان جذاب خواهند بود: 


دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه