Chidaneh.com placeholder image

راهنمای خرید گیرنده دیجیتال، نکته هایی برای انتخاب درست!

به قلم: سمانه زارعی

چندین دهه از زمانی که تلویزیون ها فقط دو یا سه کانال داشتند می گذرد و امروزه تعداد زیادی شبکه ی ملی و استانی برای تماشا وجود دارد. گیرنده دیجیتال امکان دریافت شبکه های بیشتر و با کیفیت بالاتر را فراهم می کند. در این مطلب راجع به راهنمای خرید گیرنده دیجیتال صحبت خواهیم کرد. اگر شما هم تصمیم به خرید گیرنده دارید این مطلب را درد شما می خورد. پس با چیدانه همراه باشید.

 

تابلو فرش ریحان
گیرنده دیجیتال چیست

گیرنده دیجیتال چیست؟

گیرنده دیجیتال یا همان دیجیتال رسیور یا ستاپ­ باکس وسیله ­ای است که امواج تلویزیونی را به وسیله آنتن از مرکز دریافت کرده و به صورت صدا و تصویر باکیفیت به تلویزیون انتقال می ­دهد. صدا و سیما برای افزایش کیفیت صدا و تصویر برنامه­ های تلویزیون، دستگاه­ های آنالوگ قدیمی خود را به سیستم ­های دیجیتال تغییر داد و برای اینکه افراد بتوانند همه­ ی شبکه ­ها را با کیفیت بالا دریافت کنند نیاز به دستگاه گیرنده دیجیتال دارند.

مطلب پیشنهادی: آنتن مرکزی، جایگزین مناسب برای آنتن­ های تکی

 

گیرنده دیجیتال برای تلویزیون

همه ­ی تلویزیون­ ها نیاز به گیرنده دیجیتال دارند؟

تلویزیون­ های ال­ ای­ دی نسل جدیدی که امروزه در بازار وجود دارد، دارای گیرنده­ ی دیجیتال سرخود هستند و در نتیجه قابلیت دریافت صدا و تصویر با کیفیت بالا را دارند. ولی برخی از خانواده­ ها از تلویزیون­ های قدیمی­ تر و آنالوگ استفاده می ­کنند در نتیجه برای اینکه همه ­ی کانال­ ها را داشته باشند و از کیفیت صدا و تصویر خوبی بهره­ مند شوند نیاز به گیرنده دیجیتال دارند.

مطلب پیشنهادی: تلویزیون LCD، ابعاد، مکان و فاصله مناسب در دکوراسیون منزل

 

مزایای گیرنده دیجیتال

مزایای گیرنده دیجیتال

برخی از مزایایی که گیرنده دیجیتال دارند عبارتند از:

  • امکان دریافت کانال­ های بیشتر
  • دارای قیمت مناسب
  • دریافت تصاویر با کیفیت و بدون نویز
  • قابلیت ضبط برنامه­ ها با کیفیت بالا
  • عدم نیاز به آنتن با ویژگی خاص و امکان پخش با یک آنتن ساده

مطلب پیشنهادی: بهترین برند تلویزیون، 15 مدل پرفروش + قیمت

 

انواع گیرنده دیجیتال

انواع گیرنده دیجیتال

گیرنده دیجیتال معمولی (AV): تلویزیون­ های قدیمی­ تر ورودی HDMI ندارند و باید از گیرنده دیجیتال معمولی برای آنها استفاده کرد. این نوع گیرنده با استفاده از کابل AV به تلویزیون متصل می­ شود. برخی از تلویزیون­ های قدیمی­ تر ممکن است خروجی AV نداشته باشند در نتیجه گیرنده ­ای دارای خروجی RF که شکل قابل دریافت برای تلویزیون آنالوگ است نیاز دارند.

گیرنده دیجیتال (HD و FULL HD): تلویزیون­ های دارای ورودی HDMI کیفیت تصویر اچ­دی و فول اچ ­دی را پشتیبانی می­ کنند در نتیجه با استفاده از گیرنده ­های اچ ­دی شما تصاویر با کیفیت بالاتری خواهید داشت.

 

راهنمای خرید گیرنده

راهنمای خرید گیرنده دیجیتال؛ این موارد و در نظر بگیر!

احتمالا شما و یا اغلب افرادی که به دنبال خرید گیرنده دیجیتال هستید؛ تخصص کافی برای بررسی جزئیات ویژگی­ های گیرنده دیجیتال را ندارید ولی می­ توانید در هنگام خرید برخی از موارد را بررسی کرده و از بین انواع گیرنده دیجیتال بهترین دستگاه را خریداری کنید. 

هنگام خرید گیرنده دیجیتال به موارد زیر توجه کنید:

  1. نوع سخت ­افزار: گیفیت سخت ­افزار دستگاه دیجیتال اولین مسئله ­ای است که با توجه به ظاهر آن تا حدی متوجه خواهید شد. ولی بررسی سخت ­افزاری برخی از اجزای داخلی آن نیاز به تخصص در این زمینه دارد. قوی بودن برد پاور دستگاه طول عمر آن را افزایش می­ دهد و تیونر قوی گیرندگی دستگاه را قوی­ تر می­ کند.
  2. قدرت دریافت سیگنال: برخی از انواع گیرنده­ های دیجیتال قدرت بالاتری دارند. با کمی پرس ­و جو از فراد متخصص در این زمینه می­ توانید گیرنده ­ی مناسبی را که قبلا امتحان شده است، بخرید.
  3. نوع و تعداد خروجی: گیرنده­ های دیجیتال دارای پورت یو­اس ­بی هستند. تعداد خروجی­ ها به نیاز شما بستگی دارد. نوع خروجی تصویر و صدا بر اساس نوع گیرنده می­ تواندAV  یا HDMI باشد.
  4. قدرت پردازنده دستگاه: گیرنده ­ای که پردازنده قوی­ تری دارد قیمت بیشتری خواهد داشت. پردازنده قوی با بررسی سرعت اجرای دستورات قابل امتحان و تشخیص است.
  5. قابلیت ضبط فیلم: انواع گیرنده دیجیتال می ­توانند فیلم در حال پخش را بر روی هارد داخلی خود (برخی از گیرنده این قابلیت را دارند) و یا بر روی فلش متصل به آن ضبط کنند. اگر ضبط فیلم برایتان مهم است به این ویژگی دقت کنید.
  6. قابلیت پخش فیلم: ممکن است بخواهید فیلم­ هایی که در هارد و یا فلش دارید را در تلویزیون پخش کنید، گیرنده دیجیتال این امکان را به شما می ­دهد. اگر این موضوع برایتان اهمیت دارد حتما به فرمت قابل پخش با دستگاه گیرنده توجه کنید.
  7. خروجی صدا: اگر می­ خواهید یک سینمای خانگی داشته باشید قابلیت پخش صدای اوپتیکال ویژگی است که گیرنده دیجیتال شما باید این خروجی را داشته باشد تا از طریق کابل مخصوص به سینمای خانگی متصل شود.
  8. گارانتی گیرنده دیجیتال: خدمات پس از فروش و گارانتی محصول برای اعتماد کردن به آن لازم است. هنگام خرید به این مسئله توجه کنید تا خیالتان راحت باشد.
  9. قیمت دستگاه گیرنده: وجود برخی از آپشن­ ها در این دستگاه­ ها باعث تفاوت کیفیت و در نتیجه قیمت­ های مختلف آنها می­شود. انتخاب نوع دستگاه به میزان بودجه شما بستگی دارد.

مطلب پیشنهادی: هوشمندسازی ساختمان، فواید و امکانات ساختمان هوشمند!

 

مارک گیرنده دیجیتال

گیرنده دیجیتال، چه مارکی خوبه؟

برای خرید گیرنده دیجیتال نمی ­توان گفت که کدام مارک از دستگاه­ های دیجیتال برای شما مناسب است، زیرا همه چیز به شما بستگی دارد. با توجه به همه مواردی که برای خرید گیرنده باید به آنها توجه شود بهترین گزینه؛ دستگاهی است که نیازهای شما را برطرف کرده و با میزان بودجه شما هم خوانی داشته باشد. برای انتخاب بهترین مارک دستگاه دیجیتال پرس و جو کنید و از افرادی که از این دستگاه­ ها استفاده کرده ­اند سوال کنید که آیا راضی بوده­ اند؟

با کمی جستجو اسامی گیرنده ­های دیجیتال با برندهای: دنای، ایکس ویژن، مکسیدر، مارشال، فراسو، استارست را خواهید شنید. با توجه به ویژگی و امکانات هریک می ­توانند دستگاه خوبی برای تلویزیون شما باشند.

 

قیمت گیرنده دیجیتال

قیمت گیرنده دیجیتال مانیتور

امکاناتی که در گیرنده ­های دیجیتال وجود دارد باعث تفاوت در قیمت آنها می ­شود. در خرید گیرنده دیجیتال به این نکته توجه کنید که در ابتدا به تناسب دستگاه با تلویزیون دقت کنید و پس از آن از بین گزینه­ های مناسب انتخاب کنید. این فکر که هرچه دستگاه گیرنده گران­تر باشد گیرندگی بهتری خواهد داشت صحیح نیست؛ زیرا ممکن است با تلویزیون شما تناسب نداشته باشد.

کلام آخر:

با مطلب راهنمای خرید گیرنده دیجیتال همراه شما بودیم. حالا با آگاهی از نکته ­های انتخاب درست گیرنده دیجیتال می­ توانید بهترین دستگاه را برای تلویزیون خود انتخاب کنید. کسب آگاهی و مشورت قبل از خرید به شما کمک زیادی خواهد کرد. 

اهالی فن چیدانه در زمینه هوشمندسازی و نورپردازی 

مطالب پیشنهادی:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه