Chidaneh.com placeholder image

طراحی صحنه سریال «زخم کاری»؛ محبوب این روزهای نمایش خانگی

با روی کار آمدن سبک‌های جدید دکوراسیون و تغیر سبک دکوراسیون‌ها از سنتی به مدرن، تجملات سنتی بیشتر کنار گذاشته شده‌اند. اما نمی‌توان گفت علاقه‌ی مردم به تجملات و زرق و برق کاملا از بین رفته. هنوز هم در میان بسیاری از مردم تجملات برای نشان دادن قدرت استفاده می‌شود و عامل موثری در نشان دادن دارندگی و رفاه محسوب می‌شود. این هفته در فیلم دکور به بررسی زرق و برق حاکم بر خانه‌هایی میرویم که در سریال پرطرفدار این روز‌ها یعنی «زخم کاری» به نمایش در آمده‌اند . با ما همراه باشید تا در دل این رفاه و بی‌نیازی حاکم در این خانه‌ها به دنبال سبک‌هایی از دکوراسیون بگردیم و آن‌ها را مورد نقد قرار دهیم.

درباره سریال زخم کاری

زخم کاری مجموعه نمایش خانگی ساخته‌ی محمدحسین مهدویان است. این سریال به صورت اختصاصی هر هفته از پلتفرم فیلیمو پخش می‌شود و تاکنون 8 قسمت آن به پخش رسیده است. زخم کاری اقتباسی از رمان بیست زخم کاری به قلم محمود حسینی زاده است و همچنین با الهامی از تراژدی مکبث اثر ویلیام شکسپیر ساخته شده است.

سرویس خواب بالسا
فیلم نت

خلاصه داستان زخم کاری

شرکت خانوادگی ریزآبادی که با مدیریت نعمت ریزآبادی(با بازی سیاوش طهمورث) اداره می‌شود از شرکت‌های موفق ایران است که اکثر سهام‌داران و کارکنانش با هم نسبت فامیلی دارند. مالک مالکی(با بازی جواد عزتی) از کارکنان شرکت است که میل به ارتقای جایگاه خود در شرکت دارد و برای رسیدن به این جایگاه دست به کار‌هایی میزند و به دردسرهایی می‌افتد…

عوامل سریال زخم کاری

  • نویسنده و کارگردان: محمدحسین مهدویان
  • تهیه کننده: محمد رضا تخت کشیان
  • بازیگران: جواد عزتی، رعنا آزادی‌ور، هانیه توسلی، سعید چنگیزیان، الهه حصاری، سیاوش طهمورث و…

خانه‌ی حاج عمو؛ عمارتی با لوازم کلاسیک

نعمت ریز آبادی یا همان حاج عمو، که صاحب هولدینگ موفق ریز‌آبادی است در خانه‌‌ی لوکسی ساکن است که متراژ آن به شکل باور نکردنی‌ای بالاست. این خانه دقیقا برازنده‌ی مدیرعامل یک شرکت بزرگ است. سبک مدرن امروزی در خانه‌ی حاج عمو جای ندارد و سبک کلاسیک یا به اصطلاح سلطنتی در خانه‌ی او حکم فرماست. تک فرش‌هایی که به‌نظر دستباف می‌رسند در خانه بزرگ او نقش پر رنگی دارند. چوب و رنگ چوبی که از اصلی ترین المان‌های دکوراسیون کلاسیک هستند در نقاط بسیاری از خانه او وجود دارند. میز و صندلی و میزناهار خوری و مبلمان همه چوبی هستند و به شکل زیبایی کنار‌ هم چیده شده اند. تابلوهای نقاشی قدیمی بزرگ و مجسمه‌های آنتیک قدیمی تجملات قابل رویت خانه‌ی ریز‌آبادی هستند. استفاده از رنگ‌های گرم در مبلمان و ترکیب خوب آن‌ها با رنگ پرده‌ها و فرش‌ها رنگ و نقش بسیار زیبایی به خانه او بخشیده که نمیتوان گفت در این رنگ و نقش زیاده روی کرده اما دارایی خود را به خوبی به نمایش گذاشته است. کاغذ دیواری‌های طرح دار شاید ظاهر شلوغی داشته باشند و خانه را بی نظم نشان دهند اما استفاده درست و به جا از طرح‌های مناسب میتواند شکل و شمایل زیبایی به خانه بدهد.

متراژ بزرگ خانه سبب گشته که علاوه بر مبلمان کلاسیک و سلطنتی، مبلمان ساده‌تر و به قولی مدرن‌تر نیز در بخش‌هایی از عمارت ریز آبادی جای گیرند. البته نمی‌توان منکر شد که سبک اصلی دکوراسیون منزل ریزآبادی همان سبک کلاسیک است و تابلوهای بزرگ و مجلل نیز به این سبک دامن می‌زند.

مطلب پیشنهادی: طراحی صحنه سریال «می‌خواهم زنده بمانم»؛ اوج جذابیت دکوراسیون‌های انقلابی

دفتر کار نعمت ریزآبادی؛ تجملاتی و پر زرق و برق

دفتر حاج عمو برای دفتر کار بودن کمی تجملاتی‌تر از حالت عادی است. استفاده از وسایل آنتیک مثل تلفن قدیمی یا چراغ مطالعه‌ی عتیقه که مطمئنا قیمت بالایی دارند این تجمل را به خوبی به دوش میکشند‌. ترکیب رنگ خاص و استفاده از رنگ‌هایی که در یک طیف رندگی هستند نظمی به اتاق ریزآبادی میبخشد که برازنده‌ی یک اتاق کار است. جدای از آن ترتیب فوق العاده کتاب‌های کتابخانه و تزئینی‌های داخل آن نقش بسیار زیادی در نظم اتاق کار حاج عمو دارد. در دفتر کار حاج عمو نیز دقیقا مانند خانه‌ی او، رنگ طلایی حرف اول را می‌زند و تک به تک اِلِمان‌ها سعی بر آن دارند که ثروت و شکوه ریزآبادی را به رخ مخاطب بکشند.

ویلای مالک؛ مطابق شخصیت کمال طلب سمیرا

ویلاهای امروزی شمال کشور، برخلاف ویلاهای قدیمی طرتحی و معماری مدرنی دارند که باعث می‌شوند منطقه شمال ایران، مجلل‌تر و خاص‌تر جلوه کنند. ویلای مالک و سمیرا نیز از این قاعده مستثنی نیست. خانه‌ی آن‌ها نه در یک منطقه روستایی سر سبز بلکه در یک محله‌ی مسکونی ساخته شده است. نکته جالب در دکوراسیون داخلی ویلای مالکی تنوع و عدم یکنواختی در گوشه به گوشه‌ی ویلا است. سبک حاکم بر ویلای مالک سبک مدرنی از دکوراسیون است اما نمی‌توان گفت در ویلای آن‌ها به کلی با سبک روستیک خداحافظی شده است. استفاده از نمای آجری در دکوراسیون داخلی خانه بسیار به جا بوده و علاوه بر تنوع باعث نزدیکی سبک دکوراسیون به سبک روستیک شده است. همچنین استفاده از گل و گیاه‌های خانگی فضا را به سرسبزی شمال کشور نزدیک‌تر کرده است. در اتاق مشترک مالک و سمیرا ما شاهد تجملاتی هستیم که در فضای اصلی خانه انقدر قابل رویت نیست. استفاده از رو تختی طرح دار پر زرق و برق اثباتی بر این تجمل است که خانه‌ی آن‌ها را از سبک دکوراسیون مدرن دور می‌کند.

به طور کلی می‌توان گفت دکوراسیون و طراحی ویلا کاملا متناسب با کاراکتر ایده‌آل گرای سمیراست. سمیرا شخصیت قدرت طلب و کمال طلبی دارد که باعث می‌شود به زندگی در ویلایی معمولی رضایت ندهد و ترجیح او ویلایی خاص با معماری و دکوراسیونی منحصر به فرد باشد.

مطلب پیشنهادی: طراحی صحنه فیلم «بمب، یک عاشقانه»؛ خیابان‌ها و خانه‌هایی جنگ زده

خانه‌ی مالک در تهران؛ لوکس و مجلل

خانه مجلل و لوکس مالک و سمیرا در تهران نیز خبر از میزان قدرت طلبی سمیرا دارد. برخلاف ویلای شمال، دکوراسیون خانه تهران لوکس و کلاسیک است. از مبلمان چوبی طلایی رنگ گرفتا تا تبلوهای مجلل و بزرگ همه خبر از دکوراسیون کلاسیک و به اصطلاح سلطنتی در این خانه می‌دهند. سمیرا این خانه بزرگ و مجلل را راهی برای دستیابی به آرزوهای بزرگ خود می‌داند. آرزوهایی که سال‌ها مالک را برای رسیدن به آن‌ها شکنجه کرده است.

مطالب زیر نیز برایتان جذاب خواهند بود:


دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه