سیستم روشنایی باغ؛ با این 10 ایده جذاب!

سیستم روشنایی باغ؛ با این 10 ایده جذاب!

به قلم: سمانه زارعی

نورپردازی و روشنایی در هر فضایی جزو اصول مهمی است که بخشی از هویت فضا را می­ سازد. سیستم روشنایی باغ موضوعی است که امروز در این مطلب از چیدانه می­ خواهیم راجع به آن صحبت کنیم. آیا شما هم تصمیم به طراحی نورپردازی برای محوطه و یا باغ خود دارید؟ ایده ­ای برای نورپردازی بخش ­های مختلف باغ در نظر گرفته­ اید؟ با انواع چراغ­ های کاربردی در سیستم روشنایی باغ آشنا هستید؟ در ادامه مطلب به این سوالات پاسخ می ­دهیم.

سیستم روشنایی باغ

سیستم روشنایی باغ

اسکای اسکرپر

سیستم روشنایی باغ؛ یک طراحی ایده‌­آل!

گذراندن در باغ و محوطه هنگام غروب و شب­ ها؛ مخصوصا در شب­ های تابستان حس خوبی دارد. یک نورپردازی جذاب و کاربردی باغ شما را به فضایی ایده ­آل تبدیل می­ کند. براساس فضاهای مختلفی که در باغ وجود دارد باید نورپردازی متناسب انجام شود. برای این کار نیاز به انواع چراغ­ های روشنایی مناسب برای باغ دارید. از دیوار و مسیر پیاده­ رو تا تراس و زیر درختان؛ قابل نورپردازی هستند. فقط حواستان باشد زیاده ­روی نکنید زیرا سیستم روشنایی باغ بهتر است ملایم و جذاب باشد.

باغ گل فدک
طراحی محوطه داخلی آپارتمان مسکونی
باغ گل فدک

نورپردازی و روشنایی ستاره شمال
جدیدترین مدل چراغ مدرن محوطه
نورپردازی و روشنایی ستاره شمال

سیستم روشنایی باغ؛ کدام چراغ؟ کدام فضا؟

حالا که تصمیم گرفته ­اید باغ و محوطه خود را نورپردازی کنید؛ نوبت به انتخاب چراغ مناسب می ­رسد. وجود یک چراغ متناسب با فضا یکی از اصول نورپردازی صحیح است. در ادامه به این جواب این سوال می­ رسیم که هر فضا به چه نوع چراغی نیاز دارد؟.برخی از انواع چراغ­ های کاربردی در سیستم روشنایی باغ عبارتند از:

  • چراغ آویز
  • چراغ دیواری
  • چراغ چمنی
  • چراغ ایستاده
  • چراغ حباب دار
  • لامپ ریسه­ ای

مطلب پیشنهادی: انواع چراغ ­های  LED، نسل جدید روشنایی­ ها

چراغ آویز

چراغ آویز در روشنایی باغ

چراغ آویز:

برای اینکه فضایی رویایی در باغ ایجاد کنید می­ توانید از چراغ­ های آویز که روی شاخه درختان آویزان شوند استفاده کنید. همچنین اگر تراس یا بالکنی در ساختمان دارید، می­ توانید با استفاده از چراغ­ های آویزان زیبا، فضایی جذاب برای شب­ نشینی طراحی کنید.

شرکت نورپردازی آریا روناک پارسه
طراحی و اجرای نورپردازی فضای باز
شرکت نورپردازی آریا روناک پارسه

چراغ دیواری:

برای نورپردازی دیوار دورتادور باغ و یا بخش ­هایی از دیوار ساختمان داخل باغ، چراغ­‌های دیواری مدرن انتخاب خوبی است. این نوع چراغ­ ها جلوه ­ی خاصی به نمای ساختمان و محوطه می ­دهد.

نورپردازی و روشنایی ستاره شمال
جدیدترین مدل چراغ مدرن محوطه
نورپردازی و روشنایی ستاره شمال

چراغ چمنی:

به انواع چراغ ­هایی که برای نورپردازی محوطه و باغ به خصوص در کنار گیاهان مورد استفاده قرار می ­گیرد چراغ چمنی می­ گویند. این نوع چراغ انواع مختلفی دارد.

برخی از انواع چمنی:

  • چراغ پایه کوتاه
  • چراغ دفنی
  • پروژکتور شعاع
  • چراغ خورشیدی
چراغ ایستاده در روشنایی باغ

چراغ ایستاده در نورپردازی باغ

چراغ ایستاده:

در محوطه باغ­ های بزرگ وجود چند چراغ ایستاده می­ تواند نور خوبی را به فضا اضافه کند. چراغ­ های ایستاده قد بلندتری دارند. این نوع چراغ را می ­توان در مسیرهای عبور قرار داد تا راه به خوبی دیده شود. استفاده از چراغ ایستاده برای محوطه کوچک مناسب نیست.

مطلب پیشنهادی: طراحی محوطه باغ کوچک، این 8 تا نکته مهمه

چراغ حبابدار:

چراغ­ های حبابدار، از چراغ ­های معروف محوطه باغ، حیاط و پارک هستند. این نوع چراغ در سطح زمین قرار دارند و برای وسط باغچه و یا حاشیه آن و همچنین اطراف استخر مناسب است.  این نوع چراغ علاوه بر نورپردازی مانند المان­ های تزیینی محوطه هستند.

لامپ ریسه ای

استفاده از لامپ ریسه ای در روشنایی باغ

لامپ ریسه­‌ای:

اگر می ­خواهید فضای باغ رمانتیک و خاص باشد؛ استفاده از لامپ­ ریسه ­ای را به شما توصیه می­ کنیم. حواستان باشد که از انواع کم مصرف آن استفاده کنید زیرا چراغ­ های رشته ­ای قدیمی مصرف انرژی بالایی دارند. از لامپ­ های ریسه ­ای می ­توانید بر روی شاخه ­های یک درخت استفاده کنید. و یا بخشی از دیوار سبز باغ را با آن نورپردازی کنید.

ایده های نورپردازی باغ

ایده های طراحی سیستم روشنایی باغ

ایده­‌های نورپردازی باغ، طراحی یک محوطه خاص

ایده­ ها و طرح­ های متنوعی برای اجرای سیستم روشنایی باغ وجود دارد. مهم این است که شما چه نیازی دارید و سلیقه ­تان کدام است. در نهایت آنچه انتخاب می­ کنید باید با میزان بودجه شما تناسب داشته باشد. در طراحی سیستم روشنایی باغ، از ایده­ های زیر می­ توانید بهره ببرید.

نورپردازی استخر

نورپردازی استخر در باغ

1. نورپردازی استخر

با استفاده از نورپردازی ایمن، استاندارد و در عین حال زیبا برای استخر؛ آن را تبدیل به فضایی خاص در باغ کنید. در این صورت امکان استفاده از استخر در شب برای شما فراهم می ­شود. مهم­‌ترین ویژگی چراغ­‌های کاربردی در استخر ضدآب بودن آنهاست.

مطلب پیشنهادی: نورپردازی استخر، ترکیب نور و آب!

گروه نورپردازی پیشگام
نورپردازی محوطه
گروه نورپردازی پیشگام

2. نورپردازی پله‌ها

برای نورپردازی پله­ های موجود در محوطه باغ، هم می توانید در سطح پله ­ها از نورپردازی استفاده کنید هم نور چراغ­ های ایستاده و یا حاشیه راه ­پله می­ تواند آن را روشن کند.

3. چراغ‌های سنسوردار

یکی دیگر از ایده ­ها برای روشنایی محوطه باغ استفاده از چراغ­‌های سنسوردار است. این نوع چراغ با تشخیص حرکت فرد روشن می­ شود. این چراغ ­ها را می ­توانید در طول روز و زمانی که نیاز ندارید از طریق کلید آن خاموش کنید.

نورپردازی گیاهان در باغ

ایده های نورپردازی گیاهان در باغ

4. نورپردازی گیاهان باغ

یکی از انواع نورپردازی که افراد به آن تمایل دارند نورپردازی اطراف و روی گیاهان است. اغلب از چراغ­ های چمنی برای زیر بوته ­ها و یا در کنار درختان استفاده می­ شود. این موضوع نیاز به تخصص زیادی دارد. از این نظر که طراح باید با ویژگی و روند زندگی گیاهان آشنا باشد تا نورپردازی در شب باعث آسیب به آنها و روند فتوسنتزشان نشود.

نورپردازی فضای نشستن

سیستم روشنایی باغ در محل نشستن

5. نورپردازی فضای دورهمی در باغ

برای روشن کردن فضای نشستن و دورهمی دوستانه و خانوادگی، می ­توانید از انواع چراغ روشنایی بهره ببرید. برای اینکه افراد مدت زمان بیشتری از این نوع فضاها استفاده می­ کنند وجود نور کافی برای دیده شدن خوراکی ها و یا چهره افراد لازم است.

6. نورپردازی باغ با فایرپیت

یکی از عناصری که در طراحی محوطه معرفی کرده ­ایم شومینه و یا فایرپیت است. این وسیله علاوه بر گرمادهی و یا وسیله پخت و پز می ­تواند نوعی نورپردازی باشد. میزان نور فایرپیت در باغ باعث ایجاد فضایی رمانتیک و ملایم می ­شود.

گروه فنی و مهندسی شب نما
نورپردازی ویلا
گروه فنی و مهندسی شب نما

7. نورپردازی نمای ساختمان باغ

اگر در باغ ساختمان دارید؛ می ­توانید با نورپردازی­ های کوچی بر روی دیواره ساختمان؛ فضا را جذاب تر کنید. اگر ساختمان ظاهری زیبا داشته باشد این کار بهتر است و بخش­ های خاصی از ساختمان برجسته خواهد شد. ولی مراقب باشید که زیاده روی نکنید و لازم نیست این نوع نورپردازی محوطه باغ را خیلی روشن کند.

مطلب پیشنهادی: نورپردازی هوشمند نمای ساختمان، مزایای آن چیست؟

گروه نورپردازی پیشگام
نورپردازی محوطه
گروه نورپردازی پیشگام

8. نورپردازی مسیرهای عبور

بخشی که نورپردازی آن در باغ اهمیت زیادی دارد و جزو اولین گزینه ­های افراد برای نورپردازی است مسیرهای عبور است. هرچقدر هم نورپردازی بقیه قسمت ­ها مانند وسط باغچه، بین گیاهان و یا داخل استخر اهمیت کمی داشته باشد، ولی وجود نور کافی در راه و مسیر ضروری است. چراغ­های پایه کوتاه و ایستاده برای این فضا مناسبند.

باغ گل فدک
طراحی محوطه داخلی آپارتمان مسکونی
باغ گل فدک

9. نورپردازی تاکیدی

اگر در محوطه ­سازی باغ عنصری دارید که مانند یک نقطه کانونی برای محوطه است با نورپردازی بر روی آن می ­توانید جلوه آن را در شب هم حفظ کنید.

نورپردازی هوشمند باغ

10. نورپردازی هوشمند باغ

یکی از کارهای خلاقانه در طراحی سیستم روشنایی باغ، کاربرد نورپردازی هوشمند است. در این نوع نورپردازی؛ می ­توان با استفاده از تنظیماتی زمان روشن شدن چراغ­ ها و یا تغییر رنگ برخی از چراغ­ ها را تنظیم و انتخاب کرد. انواعی از نورپردازی­ ها می­ توانید با استفاده از یک کنترل روشنایی بخش­ هایی از محوطه را کم یا زیاد کنید.

نکته های برای طراحی نورپردازی باغ

طراحی سیستم روشنایی باغ

نکته‌هایی برای طراحی سیستم روشنایی باغ

برای طراحی سیستم روشنایی باغ به موارد زیر توجه کنید:

  • نیاز افراد:

کودکان و افراد مسن نیازهای خاص ­تری دارند و برای استفاده از فضا در شب باید نوع نورپردازی متناسب با نیاز آنها توجه شود.

  • ایمنی:

در نورپردازی اصولی و استاندارد ایمنی حرف اول را می­ زند. مثلا اگر می ­خواهید از چراغ آویز در قسمتی از محوطه استفاده کنید باید به مسقف بودن آن توجه کنید. و یا از چراغ ­هایی با پوشش ضدآب استفاده کنید.

تنوع در نورپردازی

  • تنوع در نورپردازی:

برای ایجاد تنوع از انواع مختلف چراغ­ های نورپردازی در روشنایی باغ استفاده کنید، ولی مراقب باشید که مساحت باغ میزان تنوع شما را مشخص می­ کند. تنوع بیش از حد در یک محوطه کوچک؛ باعث آشفتگی و شلوغی فضا می­ شود.

  • سبک طراحی محوطه:

برای یک باغ با محوطه‌سازی مدرن باید چراغ­ هایی با فرم مدرن انتخاب شود و برای محوطه ­ی تجملی و کلاسیک، فرم ­های فرفوژه در چراغ روشنایی و یا پایه آنها مناسب است.

  • میزان هزینه:

چراغ­ های مختلفی که برای روشنایی باغ استفاده می­ شوند با توجه به ویژگی­ های­شان قیمت مختلفی دارند. در نتیجه ابتدا میزان بودجه خود را در نظر بگیرید و سپس انواع چراغ را انتخاب کنید.

میزان استفاده از فضا در شب

  • میزان استفاده از فضا در شب:

ممکن است شما باغی داشته باشید که استفاده زیادی در شب از فضای آن ندارید، در این صورت چند منبع نور برای مواقع ضرورت لازم است و لازم نیست هزینه ­ی زیادی صرف چراغ ­های تزیینی آن کنید.

سیستم روشنایی باغ

نورپردازی محوطه

کلام آخر

با انواع سیستم روشنایی باغ و عوامل مهم در طراحی آن آشنا شدیم. برای داشتن نور کافی و نورپردازی زیبا برای محوطه و باغ از متخصصین این زمینه در ارتباط باشید. اهالی فن چیدانه در زمینه هوشمندسازی و نورپردازی و همچنین شرکت ­های طراحی و اجرا محوطه­ بیرونی برای طراحی سیستم روشنایی باغ شما در کنارتان هستند.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه