آلاچیق پشت بام؛ قبل از انتخاب این نکته ها را بدانید!

آلاچیق پشت بام؛ قبل از انتخاب این نکته ها را بدانید!

به قلم: سمانه زارعی

یکی از فضاهایی که این روزها مورد توجه طراحان قرار گرفته؛ بام است! روف گاردن، بام­ سبز و باغ بام از ایده­ هایی است که در آن از فضای به ظاهر بی ­استفاده‌­ی بام استفاده کاربردی می ­شود. عناصر مختلفی برای طراحی روف گاردن استفاده می ­شود که آلاچیق یکی از آنهاست. آیا می ­توان هر نوع آلاچیقی را بر روی پشت‌بام نصب کرد؟ برای سفارش آلاچیق پشت ­بام باید به چه نکته­ هایی توجه شود؟ در این مطب از چیدانه با همراهی گروه معماری گلپیرا پارس فعال در زمینه طراحی و اجرای روف گاردن و آلاچیق، انواع آلاچیق پشت بام و نحوه انتخاب نوع مناسب آن بررسی می‌شود. با ما همراه باشید…

مبلمان اداری راحتیران

آلاچیق پشت بام در روف گاردن

برای کاربردی شدن و زیبایی روف­ گاردن از اجزایی مانند؛ گل و گیاهان زینتی، محل نشستن، آبنما و آلاچیق پشت بام استفاده می ­شود. این نوع آلاچیق باید ویژگی­ هایی داشته باشد که بتوان آن را در­ پشت‌بام نصب کرد و قابل استفاده برای افراد باشد. شکل آن را با توجه به سبک طراحی بام سبز انتخاب می­ کنند. فرم­ های مختلف دایره، مربع، مستطیل و یا شش ضلعی از مدل­ های متداول مورد استفاده در طراحی محوطه و یا بام سبز هستند.

آلاچیق پشت بام؛ فلزی، چوبی یا شیشه ­ای؟

آلاچیق پشت بام چوبی:

یکی از انواع پرطرفدار آلاچیق پشت‌بام؛ نوع چوبی آن است. متریال چوب به دلیل حسی که از طبیعت به محوطه وارد می­ کند انتخاب بسیاری از کارفرماها است. ترموود از متریال­ هایی است که برای ساخت این مدل استفاده می ­شود. ولی این نوع چوب هزینه بالایی دارد.

آلاچیق پشت بام چوب پلاست:

 به دلیل اینکه چوب متریالی گران و نیازمند نگهداری است؛ اغلب مجریان بام سبز و محوطه ­سازی از متریال­ هایی مانند چوب ­پلاست که ترکیبی از پلاستیک و چوب است استفاده می ­کنند. قیمت چوب پلاست نسبت به چوب مقرون به صرفه ­تر است. اسکلت اصلی برای ساخت آلاچیق با روکش چوب پلاست فلزی است.

آلاچیق پشت بام شیشه ­ای:

یک آلاچیق با دیواره­ های شیشه ­ای؛ گزینه ­ی مناسبی برای چهارفصل است. دیواره شیشه ­ای را می­ توان طوری طراحی کرد که در فصل گرم دیواره­ های آن قابل باز شدن باشند و دور تا دور آن هوا جریان پیدا کند و در فصل سرد وجود این دیواره ­ها فضای داخل را گرم نگه می­ دارد و در عین حال منظره بیرونی قابل دیدن است. با توجه به میزان استفاده از این فضا در هر فصل می­ توانید نوع شیشه ­ای را انتخاب کنید.

 

آلاچیق پشت بام فلزی:

برخی از افراد آلاچیق فلزی را با توجه به طول عمر بالا و مقاومت آن انتخاب می­ کنند. این نوع را با طرح­ های متنوعی می توان سفارش داد. نوع فلزی برای یک محوطه بام سبز با سبک کلاسیک و مجلل می­ تواند مناسب باشد. فلز آلومینیوم با توجه به مقاومت بالا و وزن پایین؛ برای ساخت نوع فلزی مناسب است.

 

برای انتخاب آلاچیق پشت بام به این عوامل توجه کنید!

1.توجه به اقلیم:

برای انتخاب آلاچیق پشت‌بام باید به اقلیم منطقه توجه شود. به طور مثال نوع فلزی آن در منطقه مرطوب نیاز به رنگ کردن و نگهداری بیشتری دارد. قبل از انتخاب جنس های مختلف از مزایا و معایب آن آگاه شوید.

2.مساحت پشت­ بام:

در اولین فکرهایی که برای انتخاب آلاچیق پشت ­بام به ذهنتان می­رسد؛ به ابعاد و اندازه آن فکر کنید. آلاچیق نباید آنقدر فضای پشت بام را بگیرد که جایی برای عناصر دیگر نماند. همچنین تعداد افراد استفاده کننده در تعیین اندازه آن موثر است.

3.میزان استفاده از آلاچیق بام:

با توجه به اینکه در طی سال چقدر از آلاچیق پشت بام استفاده می ­شود؛ آن را انتخاب کنید. به طور مثال آلاچیق شیشه ­ای امکان استفاده از آن را در تمام سال می ­دهد اما نوع چوبی آن بدون دیواره و حفاظ ممکن است در فصل زمستان کمتر مورد استفاده قرار گیرد.

4.داشتن دید به همسایه:

اگر پشت بام شما از یک طرف به ساختمان همسایه ­ها دید دارد؛ برای حفظ خصوصی بودن فضا، طرح آلاچیق طوری باشد که جلوی دید همسایه ­ها را بگیرد. همچنین وجود دیواره­ های نیمه ­باز دید اطراف را تا حدی می­ پوشاند.

5.ظرفیت باربری ساختمان:

طبق قوانین ساخت ­وساز میزان تحمل بار در هر مترمربع از سازه پشت بام، حد مشخصی دارد، در نتیجه با اضافه کردن آلاچیق به پشت­بام باید میزان وزن اضافه شده بار به سطح سازه را در نظر بگیرید. وزن و اندازه آن باید با حداکثر وزنی که ساختمان می ­تواند تحمل کند، متناسب باشد. استفاده از آلاچیق پیش ساخته و پرتابل بار مرده کمتری به ساختمان اضافه می­ کند.

6.فرم و شکل آلاچیق:

همانطور که گفته شد؛ آلاچیق­ ها در انواع فرم و شکل قابل طراحی هستند. مدل مبلمان و فرم قرارگیری آنها در آلاچیق و همچنین ابعاد و اندازه آن می ­تواند در انتخاب فرم موثر باشد. اگر یک گوشه از پشت بامتان خالی است ولی فضای بزرگی نیست، می­ تواند فضای خوبی برای یک آلاچیق جمع و جور مربعی شکل باشد.

آلاچیق پشت بام؛ ایده­ های جذاب برای روف گاردن!

سقف متحرک:

آلاچیق می­ تواند یک سقف ثابت و یا سقفی نیمه برای بهره بردن از نورخورشید داشته باشد. یک ایده برای طراحی سقف آن استفاده از سقف متحرک است. سقف متحرک به شما امکان تنظیم نور ورودی در طی روز و یا امکان استفاده از زیبایی شبی پرستاره را بدهد.

دیوارهای پارچه ­ای قابل جمع شدن:

برخی از آلاچیق ­ها دیوارهای پارچه ­ای قابل جمع شدن دارند. اگر منطقه شما وزش باد زیادی نداشته باشد این ایده می ­تواند جذاب باشد. دیوارهای پارچه ­ای می ­توانند مانند نوعی پرده برای یک طرف این فضا باشند.

 

مبلمان مناسب برای آلاچیق پشت بام:

انواع مختلفی از مبلمان فضای سبز برای داخل آلاچیق پشت ­بام وجود دارد. با توجه به تعداد افراد استفاده کننده و همچنین نوع کاربرد آن بهترین آنها را انتخاب کنید. به طور مثال شاید شما آلاچیق را فضایی دنج برای انجام کارهای پژوهشی خود در نظر داشته باشید و یا ممکن است فضایی برای دورهمی خانوادگی و دوستانه شما باشد.

 

فضایی برای مهمانی:

همانطور که گفتیم آلاچیق پشت بام می ­تواند یک فضای صمیمی برای دورهمی و مهمانی باشد. به خصوص در روزهایی که اپیدمی ویروس کرونا دورهم بودن و جمع شدن افراد را با محدودیت روبرو کرده است. اگر اندازه­ ی آلاچیق به قدر کافی بزرگ باشد می­ توانید اجزایی مانند باربیکیو، سینک ظرفشویی و کمد قرارگیری وسایل پذیرایی در آن قرار دهید تا پذیرایی از مهمان در پشت بام برایتان راحت باشد.

 

قیمت آلاچیق پشت­ بام

قیمت آلاچیق پشت­ بام به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ برخی این عوامل عبارتند از:

  • ابعاد و اندازه
  • جنس بدنه آلاچیق
  • متحرک یا ثابت بون آلاچیق
  • سفارشی بودن طرح آلاچیق

برای دیدن تصاویر اجرا شده آلاچیق روف گاردن زیبا و شیک و هزینه طراحی و اجرا به اینستاگرام گروه معماری کلیپرا پارس مراجعه کنید.

کلام آخر

وجود آلاچیق در پشت بام باعث ایجاد یک فضای اضافی در ساختمان می ­شود. روف گاردن فضایی خاص در هر ساختمان است که برای ایجاد فضای نشستن آلاچیق انتخاب مناسبی است. شرکت های­ بسیاری در زمینه طراحی و اجرای انواع آلاچیق و یا طراحی روف ­گاردن فعالیت می­ کنند و با توجه به بودجه شما می­ توانند بهترین طرح را به شما ارائه دهند.

گروه معماری گلپیرا پارس به‌عنوان نخستین تولید کننده صنعتی تجهیزات بام و دیوار سبز مدولار در مازندران فعالیت می‌کند. برای اجرای آلاچیق پشت‌بام می‌توانید از خدمات مشاوره، طراحی و اجرای آلاچیق این شرکت بهره ببرید و زیباترین، لوکس‌ترین و کاربردی‌ترین فضا را در پشت‌بام خود داشته باشید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
aliakbarsarvi در تاریخ 06 تیر 1402
سلام سایت خیلی خوب ومفیدی دارید من که از سایت شما لذت بردم وایده های خوبی هم برای استفاده در باغچه ای که دارم کسب کردم بازهم ممنون

ثبت دیدگاه