Chidaneh.com placeholder image

مدل کتابخانه اتاق نوجوان، چه مدلی برای فرزندم مناسبه؟

به قلم: فرگل سلحشور

شاید شما هم به عنوان یک والد مسئول، همواره در تلاش باشید تا فرزندتان را به مطالعه و کتاب خواندن تشویق کنید. اما گاهی اوقات فراموش می‌کنیم که برای ایجاد انگیزه، نیاز است تا بستر مناسب آن فراهم شود. یکی از بهترین و اثربخش‌ترین روش‌ها برای تشویق فرزندتان به مطالعه، فراهم کردن شرایط مناسب و جذاب برای اوست. انتخاب یک کتابخانه زیبا و مطابق سلیقه فرزندتان، گزینه بسیار مناسبی محسوب می‌شود. در این مطلب از چیدانه همراه ما باشید تا چند مدل کتابخانه اتاق نوجوان و ویژگی‌های آن‌ها را با هم ببینیم.

مدل کتابخانه اتاق نوجوان

 

هنگام انتخاب مدل کتابخانه اتاق نوجوان به چه نکاتی باید توجه کرد؟

 

سرویس خواب بالسا

ابعاد فضای در اختیار

پیش از هرچیز، در ابتدا نیاز است تا متراژ فضایی که قصد دارید کتابخانه را در آن قرار دهید، داشته باشید. در واقع متراژ فضای در اختیار، تا میزان بسیار زیادی در انتخاب شما ایفای نقش خواهد کرد. اگر فضای بیشتری دارید، شاید انتخاب یک کتابخانه عریض یا کتابخانه‌ای که دارای میز یا کمد هم است، گزینه جامع و مناسبی محسوب شود و اگر فضای بسیار کمی در اختیار دارید، انتخاب یک کتابخانه جمع و جور ولی در عین حال زیبا، انتخاب مناسب‌تری به شمار برود. بنابراین در ابتدا متراژ فضای خود را داشته باشید.

مدل کتابخانه اتاق نوجوان

نیاز فرزندتان

در نظر گرفتن نیاز فرزندان مسئله مهم دیگری است که باید به آن توجه شود. اگر فرزند شما علاوه بر کتابخانه، نیاز به میز، کمد یا کشو دارد، به هنگام انتخاب مدل کتابخانه اتاق نوجوان خود، باید این موارد را هم در نظر داشته باشید و اگر فضای کافی در اختیار دارید، مدلی را انتخاب کنید که تا میزان زیادی نیاز فرزند شما را برطرف کند.

مدل کتابخانه اتاق نوجوان

سلیقه و خواست فرزندتان

انتخاب کتابخانه‌ای که از نظر طرح، رنگ و مدل کاملا مطابق با خواست و سلیقه فرزندتان باشد، در او اشتیاق و انگیزه برای مطالعه ایجاد می‌کند. بنابراین سعی کنید از طرح و رنگ‌هایی استفاده کنید که به او حس آرامش و انگیزه را منتقل کند و از طرح و رنگ‌هایی که موجب پرش حواس و تمرکز فرزندتان شود خودداری کنید. مانند استفاده از طرح‌های شلوغ و رنگ‌هایی نظیر قرمز و نارنجی به میزان گسترده.

مدل کتابخانه اتاق نوجوان

متریال بادوام و کیفیت ساخت بالا

به هنگام انتخاب مدل کتابخانه اتاق نوجوان، به کیفیت ساخت و متریالی که در ساخت آن به کار رفته است توجه کنید. اسکلت مقاوم و مستحکم، از اهمیت بالایی برخوردار است. استفاده از کتابخانه چوبی، ام‌دی‌اف با روکش چوبی یا کتابخانه فلزی، گزینه‌های مناسبی محسوب می‌شوند.

 

مناسب‌ترین مدل کتابخانه اتاق نوجوان

 

کتابخانه ساده

این مدل کتابخانه دارای طراحی ساده و معمولی است؛ همانند مدل کتابخانه‌ای که در اکثر فضاها تا به حال دیده‌ ایم. اگر فضای زیادی در اختیار است و فرزند شما کتاب‌های زیادی دارد، می‌توان با ارتفاع و عرض نسبتا زیادی آن را تهیه کرد. یا عرض بلندتر با ارتفاع کوتاهی را انتخاب کرد تا بتوان از صفحه رویی آن به عنوان فضایی جهت قرار دادن لوازم دکوری استفاده کرد. 

مدل کتابخانه نوجوان

در صورتی که فضای زیادی در اختیار نباشد، می‌توان از همان کتابخانه‌های معمول با ارتفاع بالا و عرض کم استفاده کرد. این مدل کتابخانه اتاق نوجوان معمولا از جنس چوب یا ام‌دی‌آف ساخته می‌شود اما در مدل‌های خاص‌تر آن ممکن است به صورت تمام فلز یا ترکیب چوب و فلز با طراحی خاص هم باشد که موجب بروز تنوع و زیبایی بیشتر در اتاق فرزندتان شود.

مدل کتابخانه اتاق نوجوان

کتابخانه مینیمال

این نوع کتابخانه از طراحی مینیمال و بسیار ساده‌ای بهره برده است و معمولا به صورت پشت باز طراحی می‌شود. این کتابخانه را می‌توان از متریال‌های مختلفی تولید کرد اما به دلیل خصوصیت مینیمالی آن، کتابخانه تماما باید از یک رنگ و یک جنس متریال تولید شود.

مدل کتابخانه اتاق نوجوان
مدل کتابخانه اتاق نوجوان

کتابخانه کنج

این کتابخانه کاملا مناسب برای فضاهایی است که در آن ابعاد کمی را می‌توان به کتابخانه اختصاص داد. این کتابخانه در کنج دیوار قرار گرفته، عرض کمی را اشغال می‌کند و معمولا از ارتفاع بلندی برخوردار است.

مدل کتابخانه اتاق نوجوان

کتابخانه مکعبی

این کتابخانه همان‌طور که از نامش پیداست، به صورت مکعب‌های منظم یا غیر منظم چسبیده به یکدیگر به وجود می‌‌آید و در نهایت یک طرح بسیار زیبا و خاص را برای اتاق نوجوان فراهم می‌کند. این مدل کتابخانه اتاق نوجوان، یکی از بهترین و مناسب‌ترین گزینه‌ها محسوب می‌شود.

مدل کتابخانه اتاق نوجوان
مدل کتابخانه اتاق نوجوان

کلام آخر
فراموش نکنید که این فرزند شماست که از این کتابخانه در اتاق خود به طور دائم استفاده می‌کند. بنابراین هرگز تلاش نکنید تا سلیقه شخصی خودتان را در این انتخاب دخیل کنید و همواره با در نظر گرفتن استانداردها و بایدهای تهیه مدل کتابخانه اتاق نوجوان، اجازه دهید که فرزندتان خودش مدل، طرح و رنگ آن را انتخاب کند.

مطالب مرتبط
مدل کتابخانه خانگی ساده، 1+10 خانواده کتاب دوست ایرانی!
7 ایده کتابخانه خانگی، قدردانی از یار مهربان!
چیدمان کتاب در کتابخانه، 7 ترفند ساده!
دکوراسیون کتابخانه منزل، با گیاهان جذاب تر میشه!

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه