Chidaneh.com placeholder image

سیستم شوتینگ زباله، روشی آسان و بهینه برای انتقال زباله ‌ها

حمل و نقل زباله‌ ها خصوصا در اماکن آپارتمانی، همیشه یک معضل برای ساکنان بوده است. برخی افراد همچنان زباله‌ های خود را با دست حمل می‌کنند، در برخی آپارتمان‌ها بیرون درب منزل زباله تا مدت‌ها رها می‌شود تا شخص مسئول آن را جابه‌جا کند و عمدتا نشت مایعات از کیسه زباله، فضایی را برای تجمع حشرات و آفات فراهم می‌کند. در این شرایط وجود سیستم شوتینگ زباله کاملا لازم و ضروری است.
در این مطلب می‌خوانیم:

  • سیستم شوتینگ زباله چیست؟
  • مزایای استفاده از سیستم شوتینگ زباله
  • معایب استفاده از سیستم شوتینگ زباله

سیستم شوتینگ زباله چیست؟

مجرای سیستم شوتینگ زباله شامل یک لوله بزرگ است که برای انتقال زباله‌ها به یک نقطه جمع‌آوری مرکزی متصل می‌شود. این مجرا دارای یک درب مربع یا مستطیل است که همانند درب فر باز و بسته می‌شود. این سیستم معمولا در هر طبقه دارای یک درب است که دسترسی را برای ساکنان هر طبقه آسان می‌کند. خود مجرا به شکل استوانه‌ای است و قطر آن معمولا 800-600 میلی‌متر است. زباله از دهانه مجرا وارد سیستم شوتینگ زباله شده و به زیرزمین یا پایین‌ترین نقطه ساختمان، جایی که مخزن جمع‌آوری زباله است، منتقل می‌شود.
از سیستم شوتینگ زباله در فضاها و کاربری‌هایی نظیر ساختمان‌های مسکونی، تجاری، مراکز سازمانی نظیر هتل‌ها، دفاتر و بیمارستان‌ها می‌توان استفاده کرد. در ساختمان‌های بزرگ، جابه‌جایی زباله به شیوه سنتی بسیار دشوار و زمان‌بر است و تقریبا می‌توان گفت که عملی نیست. استفاده از سیستم شوتینگ زباله در این شرایط گزینه کاملا مناسبی محسوب می‌شود.

سرویس خواب بالسا
فیلم نت

مزایای استفاده از سیستم شوتینگ زباله

استفاده از این سیستم به جای سیستم سنتی، قطعا مزایایی را در پی دارد که جایگزینی آن پیشنهاد می‌شود. در ادامه به توضیح و بررسی تعدادی از اصلی‌ترین این مزایا می‌پردازیم.

سیستمی راحت و در دسترس

استفاده از سیستم شوتینگ زباله به افراد کمک می‌کند که دیگر نیازی به انتقال زباله از منزل خود به خارج از ساختمان نداشته باشند. در واقع دردسر انجام این کار را به طور کامل حذف می‌کند و از طرفی افراد را با مشکل تجمع زباله و آلودگی روبه‌رو نخواهد کرد. استفاده از این سیستم بسیار آسان است و همه افراد به راحتی قادر به استفاده از آن هستند و از طرفی دسترسی به آن هم برای تمامی افراد به آسانی وجود خواهد داشت. حتی می‌توان این سیستم را به تفکیک زباله هم مجهز کرد تا از آسیب رساندن به طبیعت جلوگیری شود.

انتقال زباله بدون تماس با دست

هنگام استفاده از این سیستم، دیگر نیازی به برقراری تماس دست با زباله نیست و افراد می‌توانند زباله را به همراه سطل به طرف سیستم شوتینگ ببرند و زباله را داخل مجرا تخلیه کنند. در نهایت هنگامی که مخزن نهایی از زباله پر شد، مخزن به طور مستقیم در کامیون حمل زباله بارگیری می‌شود و برای دفع، خارج می‌شود. بنابراین در این سیستم تماس دست با زباله به حداقل‌ترین میزان خود خواهد رسید.

رعایت ایمنی و بهداشت

استفاده از سیستم شوتینگ زباله موجب می‌شود که مستخدمین ساختمان دیگر هیچ تماس مستقیمی با زباله‌ها نداشته باشند. در این شرایط زباله‌ها از مخزن به طور مستقیم خارج شده و دیگر فضایی را برای تجمع حشرات، جوندگان و سایر آفات فراهم نخواهد کرد.

معایب استفاده از سیستم شوتینگ زباله

استفاده از این سیستم معایبی را هم در پی دارد که البته برای آن‌ها راه‌حل‌هایی هم وجود دارد.

پراکنده شدن بوی نامطبوع در فضای ساختمان

برای جلوگیری از انتشار بوی بد و شیوع میکروب و باکتری، می‌توان یک مخزن مجهز به سیستم تمیزکننده و ضدعفونی‌کننده اتوماتیک تعبیه کرد تا بوی بد گرفته شود و فضا پاک‌سازی شود.

آلودگی صوتی به هنگام انتقال زباله

به منظور مهار این سروصداها می‌توان سطح خارجی مجراهای انتقال صدا را به یک ترکیب مرطوب‌کننده که صدا را تا حد زیادی کاهش می‌دهد، آغشته کرد.

کلام آخر
در دنیای امروزی و همگام با پیشرفت زندگی بشر، همواره باید تلاش کرد تا در جهت آسایش و راحتی افراد قدم برداشت. جایگزینی سیستم شوتینگ زباله برای سیستم‌های سنتی انتقال زباله، بسیار مهم و اساسی است، خصوصا در آپارتمان‌ها و برج‌هایی که کنترل و مدیریت انتقال زباله بسیار دشوار است.

مطالب مرتبط
زباله خرد کن خانگی، به همین راحتی از زباله های تر خلاص شوید!
انواع سطل زباله خانگی، به جنگ آلودگی آشپزخانه بروید!
تفکیک زباله خانگی: بهترین کار تولید کمتر زباله است!
خانه بدون زباله، این روش ها معجزه می کنه!

 


دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه